انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: عوارض مصرف قرصهاي ضدبارداري چيست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دليلي كه بهخاطر آن ممكن است قرصهاي ضدبارداري را كنار بگذاريد
عوارض مصرف قرصهاي ضدبارداري چيست؟


اساس قرصهاي ضدبارداري براي جلوگيري از بارداري، فراهم كردن شرايطي شبيه بارداري در بدن است، يعني رساندن سطح استروژن و پروژسترون يا همان هورمونهاي مترشحه از تخمدان، به ميزاني كه بهطور طبيعي در بارداري در بدن وجود دارند


عوارض مصرف قرصهاي ضدبارداري چيست؟ 1

عوارض مصرف قرصهاي ضدبارداري چيست؟ 1

برترین ها: هورمونهاي موجود در قرصهاي ضد بارداري كه بهOCP معروفند، به روش كنترل معكوس، روي هيپوتالاموس مغز تاثير ميگذارند و مانع از تخمكگذاري ميشوند. قرصهاي ضدبارداري يكي از موثرترين روشهاي جلوگيري از بارداري هستند اما مانند همه داروهاي ديگري كه فرد بهطور مصنوعي به بدن وارد ميكند بدون عارضه نيستند و گاهي اين عوارض آنقدر براي فرد آزاردهنده ميشود كه فرد مصرف دارو را بهخاطر آنها قطع ميكند. شدت و ضعف اين عوارض در افراد مختلف فرق ميكند و ممكن است از يك سردرد ساده تا خونريزيهاي شديد متفاوت باشد. دانستن اين عارضهها شايد به فرد در تحمل راحتتر اين داروها كمك كند. بعضي از اين عوارض را هم ميتوان با روشهاي سادهتري كنترل كرد و به مصرف قرص ادامه داد.


قديميها چاقتان ميكنند

اضافه وزن و چاقي يكي از شايعترين عوارض اين قرصهاست اما قرصهاي جديد ضدبارداري اغلب اين عارضه را ندارند و بيشتر مصرف قرصهاي قديمي باعث چاقي ميشوند. هنوز دقيقا معلوم نيست كه اين اضافهوزن بهخاطر مصرف پروژسترون است يا به دليل افزايش اشتها اما معمولا چند ماه بعد از مصرف دارو بهوجود ميآيد و با قطعكردن دارو از بين ميرود.


اين سردرد يعني قطع دارو

كمي صبور باشيد. معمولا اين عارضه استفاده از قرصهاي ضدبارداري بعد از مدتي از بين ميرود. بدن بعد از مدتي به اين سطح از هورمون عادت ميكند اما حساسيت در بالاتنه ممكن است كمي بيشتر ادامه داشته باشد. متخصصان توصيه ميكنند، تنها در صورتي كه سردرد ميگرني شديد داريد مصرف قرص را قطع كنيد در غيراينصورت ميتوانيد تنها با تغيير نوع دارو يا تغيير مارك داروي مصرفي ( كارخانه توليدكننده دارو) اين عارضه را برطرف كنيد.


اگر مشكل داريد...

كاهش ميل جنسي با مصرف قرصهاي هورموني يك عارضه طبيعي است كه ممكن است در بعضي از خانمها بهوجود بيايد. در اين حالت بهتر است نوع قرص مصرفي عوض شود و از هورمونهاي ضدآندروژني مانند پروژسترون كمتر استفاده شود. به جاي آن ميتوان از هورمونهايي كه شبه تستوسترون هستند استفاده كرد. اگر هيچكدام از اين روشها جواب نداد بايد دركل روش پيشگيري را تغيير داد.


لكههاي قهوهاي پوست شما

كلاسماها لكههاي قهوهاي رنگي هستند كه در بارداري يا در زمان مصرف قرصهاي هورموني در فرد بهوجود ميآيند. اين لكهها ممكن است با قطع شدن قرص هم تا مدتي باقي بمانند اما ميتوان آنها را با پمادهاي موضعي مانند آزلاييك اسيد از بين برد يا اينكه قرصهاي هورموني را از استروژن يا تركيبي به قرصهايي كه تنها حاوي پروژسترون هستند تغيير داد. در صورتي كه دچار اين لكهها شدهايد تا مدتي از تابش مستقيم نور خورشيد دوري كرده و هميشه ضدآفتاب مصرف كنيد.


تغييرات خلق

اگر واقعا احساس ميكنيد تغييرات روحيتان به دليل مصرف داروهاي ضدبارداري است و علت ديگري وجود ندارد ممكن است مجبور شويد براي پيشگيري از يك روش غيرهورموني مانند آييودي استفاده كنيد. افسردگيهايي كه به دليل مصرف قرصهاي هورموني بهوجود ميآيند معمولا با تغيير مدل قرص از بين نميروند. اگر كسي به خاطر خوردن اين قرصهاي هوروموني دچار تغيير خلق شد معمولا با هر روش هورموني ديگري هم گرفتار اين عارضه خواهد شد. بههميندليل پزشكان توصيه ميكنند دركل پيشگيريهاي هورموني در اين افراد كنار گذاشته شوند اما اگر اصرار داريد كه بهرغم اين عارضه از قرصهاي ضدبارداري استفاده كنيد بهتر است همراه با آن يك داروي ضدافسردگي ضعيف هم بخوريد.


اگر دائما حالت تهوع داريد

حالت تهوع ابتداي مصرف اين قرصها دقيقا حالتي شبيه ماههاي اول بارداري دارد و كمي طول ميكشد از بين برود. براي اينكه هنگام مصرف قرصهاي ضدبارداري كمتر دچار حالت تهوع شويد بهتر است اين داروها را همراه با غذا مصرف كنيد.

گاهي هم هورمونهاي استروژن و پروژسترون بهصورت پچ يا همان چسبهايي كه روي پوست قرار ميگيرند و بهتدريج هورمون را در بدن آزاد ميكنند، استفاده ميشوند.در اين حالت احتمال بهوجود آمدن حالت تهوع بيشتر است و بهتر است كه روش استفاده از اين هورمونها تغيير كند.

حالت تهوع ممكن است چند ماه طول بكشد و چون احتمال دارد كه با تهوع قرص هم از بدن دفع شود و روش جلوگيري از بارداري شكست بخورد توصيه ميشود، در اين حالت از روش پيشگيري ديگري استفاده كنيد.

عوارض مصرف قرصهاي ضدبارداري چيست؟ 1


مشكل غير قابل پيشبيني

لكه بيني يا دفع مقادير كم خون در طول ماه و خارج از زمان عادت ماهانه يكي از بدترين عارضههاي قرصهاي ضدبارداري است كه خانمها از آن شكايت دارند. يكي از اصليترين شكايتهاي خانمها در مورد لكهبيني اين است كه قابل پيشبيني نيست و گاهي ممكن است باعث نگراني هم شود. علت اين مسئله اين است كه با مصرف اين هورمونها لايه پوشاننده سطح رحم به حدي شكننده و نازك ميشود كه با كمترين تغييري در مقدار هورمونها كنده ميشود و باعث خونريزي ميشود. به همين علت است مصرف قرصهاي بارداري باعث سبكترشدن خونريزيها در زمان عادت ماهانه ميشوند و گاهي اصلا باعث از بين رفتن عادت ماهانه در خانمها ميشوند اما كمي تغيير در مصرف اين داروها يا مشكلات گوارشي حين مصرف آنها ميتواند باعث خونريزي شود. به همين علت يكي از روشهاي مقابله با اين عارضه مصرف قرصها در يك زمان مشخص در هر روز است تا تغييري در ميزان هورمونها در خون ايجاد نشود. در صورتي كه از قرصهاي با دوز هورموني پايين استفاده ميكنيد و دچار خونريزي بين دوره ماهانه ميشويد ميتوانيد با مشورت با پزشك قرصهاي با دوز بالا مصرف كنيد. حتما در مورد لكهبيني با پزشكتان مشورت كنيد. گاهي خوردن يك داروي ضدالتهاب مانند ايبوپروفن ميتواند اين مشكل را برطرف كند.