انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: 10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1   بدن ما بهطور پیوسته کالری میسوزاند، حتی هنگامیکه کاری انجام نمیدهیم. این نرخ سوختوساز در حال استراحت در افرادی که عضلات بیشتری دارند بسیار بالاتر است. هر پوند (تقریباً 0.5 کیلوگرم) عضله تنها برای نگهداری خود تقریباً روزی 6 کالری مصرف میکند، در حالیکه هر پوند چربی تنها روزی 2 کالری میسوزاند. ممکن است این تفاوت کوچک به مرور زمان روی هم انباشته شود. علاوه بر آن، پس از یک جلسه تمرین مقاومسازی بدن، عضلات سراسر بدنتان فعال میشوند، و میانگین نرخ سوختوساز روزانه بدن شما افزایش مییابد.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1


ممکن است با انجام تمرین بدنی هوازی (اروبیک یا aerobic) مقدار عضلات موجود در بدن افزایش نیابد، اما امکان دارد نرخ سوختوساز بدن در ساعات پس از تمرین بدنی بالاتر برود. راهحل این است که به خود فشار بیاورید. با تمرین بدنی شدید، نرخ سوختوساز، در مقایسه با تمرین بدنی ملایم یا متوسط، از افزایش بیشتر و طولانیمدتتری برخوردار میشود. برای بهرهمند شدن از مزایای تمرین بدنی، شرکت در کلاس فشردهتری را در باشگاه ورزشی خود امتحان نمایید یا در طول پیادهرویهای منظم خود چند بار و هر بار به مدتی کوتاه آهسته یا نرم بدوید.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

بدن برای پردازش کالری به آب احتیاج دارد، و اگر آب بدن حتی اندکی کاهش یابد، ممکن است نرخ سوختوساز کند شود. در یک مطالعه به عمل آمده، بدن افراد بالغی که روزی 8 لیوان یا بیشتر آب مینوشیدند، در مقایسه با آنهایی که روزی 4 لیوان آب مصرف میکردند، مقدار بیشتری کالری میسوزاند. برای کم نشدن موجودی آب بدن، پیش از هر وعده غذایی و غذای سبک یا سرپایی (اسنک) یک لیوان آب یا نوشابه دیگری بنوشید که به آن ماده شیرینکننده اضافه نشده است. علاوه بر آن، به جای خوردن چوب شور یا چیپس، باید لنباندن میوه و سبزیجات تازه (که پر از مایعات هستند) را امتحان کنید.


10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

نوشابههای بسیار سرد بدن را وا میدارند در طول هضم آنها مقدار بیشتری کالری بسوزاند. تحقیقات حاکی از آن است که امکان دارد با نوشیدن 5 لیوان آب همراه با یخ در روز، بدن 10 کالری بیشتر بسوزاند. شاید این میزان کالری زیاد بهنظر نیاید، اما به از دست دادن یک پوند از وزن بدن در سال منجر میشود، بدون آنکه از رژیم غذایی استفاده کنید. با نوشیدن چای یا قهوه همراه با یخ میتوانید از همین مزیت برخوردار شوید، به شرط آنکه از افزودن کرم و شکر به آنها صرف نظر نمایید.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

با بیشتر غذا خوردن، یعنی به دفعات بیشتر غذا خوردن، در واقع امکان دارد به شما کمک شود وزن خود را کاهش دهید. اگر وعدههای غذاییتان مفصل باشد، و این وعده های غذایی ساعتها با هم فاصله داشته باشند، بدن شما به کند شدن سوخت و ساز عادت میکند. صرف نمودن وعده های غذایی یا غذای سبک یا سرپایی (اسنک) مختصر هر سه تا چهار ساعت یکبار باعث میشود سوختوساز بدنتان با سرعت بالا صورت گیرد، و در نتیجه در طول روز مقدار بیشتری کالری در بدن شما بسوزد. همچنین محققان در چند بررسی نشان داده اند افرادی که به طور منظم غذاهای سبک یا سرپایی (اسنک) مصرف میکنند در هنگام صرف وعده های غذایی مقدار کمتری غذا میخورند.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

غذاهای دارای ادویه حاوی موادی شیمیایی هستند که سرعت سوختوساز بدن را بسیار افزایش میدهند. امکان دارد با خوردن یک قاشق غذا خوری فلفل قرمز یا فلفل سبز قطعه قطعه شده نرخ سوختوساز بدنتان افزایش یابد. احتمال دارد این تأثیر موقتی باشد، اما اگر اغلب موارد غذاهای دارای ادویه مصرف نمایید، ممکن است مزایای حاصله روی هم انباشته شود. برای تقویت سریع سوختوساز بدن خود، به غذاهای حاوی پاستا (مخلوط آرد و تخم مرغ و آب) و سس غلیظ حاوی گوشت و فلفل و به غذاهای آبپز، فلفل قرمز اضافه کنید.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

بدن برای هضم پروتئین، در مقایسه با هضم چربی یا کربوهیدرات، مقدار بیشتری کالری میسوزاند. ممکن است انرژی لازم برای هضم پروتئین 25% بیشتر از انرژی مورد نیاز جهت هضم چربی باشد. گرچه بهتر است از رژیم غذایی متوازنی استفاده نمایید، از طریق جایگزین کردن مقداری از کربوهیدراتها با مواد غذایی کمچرب سرشار از پروتئین میتوانید باعث شوید فرآیند سوختوساز به هنگام صرف وعدههای غذا با سرعت بالا شروع شود. منابع مفید پروتئین شامل گوشت گاو کم چرب، بوقلمون، ماهی، گوشت سفید، مرغ، خشکبار، لوبیا، تخم مرغ، و لبنیات کم چرب است.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

اگر قهوه مینوشید، احتمالاً از افزایش انرژی و تمرکزی که به دنبال انجام رسم همیشگی خود در صبحها به دست می آورید لذت میبرید. اگر در مصرف قهوه اعتدال را رعایت کنید، شاید افزایش کوتاه مدت نرخ سوخت و ساز بدنتان یکی از مزایای نوشیدن آن باشد.

10 روش تقویت سوختوساز (متابولیسم) بدن 1

با نوشیدن چای سبز میتوان از فواید کافئین و کاته کین ها (موادی که مشخص شده برای چند ساعتی سرعت سوختوساز را افزایش میدهند) برخوردار شد. تحقیقات حاکی از آن است که امکان دارد نوشیدن 2 تا 4 فنجان از این چای باعث شود بدن برای مدتی کوتاه 17% بیشتر از میزان نرمال کالری مصرف کند