انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 1

کارگردانان : Don Hall, Chris Williams
نویسندگان : Jordan Roberts, Robert L. Baird, Daniel Gerson
صداپیشگان : Ryan Potter, Scott Adsit, Jamie Chung
برگرفته از کتاب کمیک(comic book) "قهرمان بزرگ شماره ۶" به قلم: استیون تی. سیگل و دانکان رولو
هزینه تولید: ۱۶۵ میلیون دلار
محصول کشور: ایالات متحده آمریکا
کمپانی توزیع کننده: Buena Vista
خلاصه داستان : داستان فیلم در شهری در آینده به نام سان فرانسوکیو، ترکیبی فرهنگی، جغرافیایی و معماری از دنیای شرق و غرب، اتفاق می‌افتد. قهرمان داستان نوجوانی به نام هیرو هامادا، اعجوبه دانش رباتیک است که به همراه برادر بزرگترش، تاداشی، روزی به کالج می‌رود و آنجا عاشق چیزی، که در آزمایشگاه می‌بیند، می‌شود. برای این که ثابت کند که لیاقت ورود به دانشگاه را دارد باید چیزی اختراع کند که...


نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 1



در سال ۲۰۱۳، انیمیشن «ملکه یخ / Frozen» برای تسخیر قلب‌ها، عقل‌ها و تخیل جوانان (به خصوص دختر خانم‌ها) در سینماهای گوشه و کنار دنیا اکران شد. «قهرمان بزرگ شماره ۶/ Big Hero 6» دنباله این فیلم است، که توسط کمپانی دیزنی ساخته شده، و بعید است که بتواند موفقیت « ملکه یخ » را تکرار کند. گرچه فیلم ساختار شایستهای دارد و به همان اندازه هم سرگرم کننده است، اما چیز خاصی درباره داستان اصلی این ابرقهرمان کارتونی وجود ندارد. نخستین همکاری بین دیزنی انیمیشن و مارول کمیکس بسیار دیرتر از ساخت «شگفت‌انگیزان / The Incredibles»، همکاری قبلی دیزنی/پیکسار در این ژانر، روی می‌دهد.


نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 1



داستان فیلم در شهری در آینده به نام سان فرانسوکیو، ترکیبی فرهنگی، جغرافیایی و معماری از دنیای شرق و غرب، اتفاق می‌افتد. قهرمان داستان نوجوانی به نام هیرو هامادا (با صدای رایان پاتر)، اعجوبه دانش رباتیک است که به همراه برادر بزرگترش، تاداشی (با صدای دنیل هنی)، روزی به کالج می‌رود و آنجا عاشق چیزی، که در آزمایشگاه می‌بیند، می‌شود. برای این که ثابت کند که لیاقت ورود به دانشگاه را دارد باید چیزی اختراع کند که بر رئیس دانشکده، پروفسور رابرت کالاگان، (با صدای جیمز کرامول) تأثیر بگذارد. هیرو مورد حمایت دوستان و همکاران برادرش: گو گو توماگوی پرانرژی (با صدای جیمی چانگ)، هانی لمون عاشق شیمی (با صدای جنسیس رودریگز)، واسابی بزرگ اما دوست داشتنی (با صدای دیمون وایانز جونیور) و فِرِد عاشق ابرقهرمان ها (با صدای تی.جی. میلر) قرار می‌گیرد. ربات بادشدنی تاداشی، بایمکس (با صدای اسکات آدسیت)، نیز در این جمع حضور دارد. اما تراژدی داستان زمانی رخ می‌دهد که تاداشی و پروفسور کالاگان در جریان یک آتش سوزی مرموز جان خود را از دست می‌دهند.
هیرو متوجه می‌شود که آتش سوزی اتفاقی نبوده، بلکه عمداً برای لاپوشانی سرقت اختراع او، توسط کسی که ماسک کابوکی[sup][۱][/sup] می‌زند و قصد دارد از آن برای اهداف پلیدی در سان فرانسوکیو استفاده کند، به راه افتاده است.



این دومین انیمیشن سال ۲۰۱۴ است که با مهارت هر چه تمام با مرگ روبرو می‌شود بدون این که باعث ناراحتی کودکان شود. این اتفاق ابتدا در «اژدها سوار ۲ /How to Train your Dragon 2) رخ داد و بعد در این فیلم تکرار شد. در گذشته، فیلم‌های انیمیشنی سنتی اغلب از این موضوع اجتناب می‌کردند (البته استثناهایی وجود داشت، مثل مادر بامبی)، اما این می‌تواند به این معنا باشد که فیلم‌سازها پذیرفته‌اند که کودکان سریع‌تر بزرگ می‌شوند و می‌توانند با محتوای غم انگیز روبرو شوند. گرچه «قهرمان بزرگ شماره ۶» با دقت و احترام به موضوع مرگ تاداشی می‌پردازد، اما لحن کلی فیلم ملایم باقی می‌ماند. در فیلم به حد کافی سکانس کمدی و اکشن الزامی وجود دارد که به راحتی می‌توان آن‌ها را به سطوح بازی‌های ویدئویی تبدیل نمود. کار فیلم‌سازها از این جهت ستودنی است که روشی پیدا کرده‌اند که به کمک آن توانسته‌اند المان‌های جدی را به بدنه کلی داستان بچسبانند. این میدان مین بالقوه با موفقیت خنثی می‌شود. 

نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 1

مخلوق همسو با اهداف بازاریابی فیلم رباتی به نام بایمکس است که کمی چیزی بین سمبل کمپانی لاستیک سازی میشلن و پسرک آیکون تبلیغاتی کمپانی پیلزبوری است. بایمکس بزرگ، سفید و کرکی (البته غیر از مواقعی که زره می‌پوشد) رویای یک اسباب بازی ساز است. اگرچه به راحتی اکثر شانس بیاورهای دیزنی نیست، اما این ربات می‌تواند تخیلات کودکان را به تسخیر خود درآورد. مخاطبان «قهرمان بزرگ شماره ۶» بیشتر پسرها هستند تا دخترها، بنابراین انیماتورها قید جذاب درآوردن بایمکس را زده‌اند (خبری از آواز خواندن و رقصیدن نیست). علیرغم جریان ابرقهرمانی فیلم، فرد می‌تواند متقاعد شود که «قهرمان بزرگ شماره ۶» در واقع فیلمی درباره رابطه ای است که بین هیروی تنها و مخلوق برادر دوست داشتنی‌اش شکل می‌گیرد.


نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 1


بعد از غوطه‌ور شدن در سبک‌های بصری نوینی که در «غول‌های جعبه ای/Boxtrolls» و «کتاب زندگی/the Book of Life» نمایش داده شدند، رویکرد استاندارد مورد استفاده در «قهرمان بزرگ شماره ۶» کمی ساده و غیرجذاب به نظر می‌رسد. پیش زمینه ها به طرز حیرت آوری تغییر می‌کنند- سان فرانسوکیو عالی به نظر می‌رسد- اما تصاویر پس زمینه گهگاه فاقد جذابیت هستند. صداپیشگی ها قابل قبول اما معمولی هستند، به گونه ای که دیزنی سعی کرده بیشتر از «صداهای شخصیت» (اصطلاح بهتری پیدا نکردم) به جای ستارگان شناخته شده درجه یک استفاده کند. این کار مزایای خاص خودش را دارد مثلاً این که صداهای آشنا می‌توانند مانع از دیده شدن خود شخصیت شوند.
ابرقهرمان‌هایی که اینجا نشان داده می‌شوند از نوع بتمن/ مرد آهنی هستند- یعنی افراد عادی که «قدرتشان» ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی است و نه ناشی از جهش‌های ژنتیکی یا توانایی‌های ذاتی. فیلم پیام مثبتی درباره تهی بودن انتقام و اهمیت دوستی مخابره می‌کند و در عین حال ماجرایی را ارائه می‌دهد که برای بینندگان بسیار جوان ساخته شده است. البته فیلمنامه آن قدر هوشمندانه است که مخاطبان بزرگسال نیز بتوانند با آن ارتباط برقرار کند. «قهرمان بزرگ شماره ۶»، یک دیزنی کلاسیک نیست بلکه تجربه ای است که والدین و کودکان می‌توانند با همدیگر از آن در تاریکی سینما لذت ببرند و گاهی اوقات این همه آن چیزی است که فرد می‌تواند از یک انیمیشن با بودجه عظیم انتظار داشته باشد.