انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پس لرزه هاي ۳-۳-۶ دوهفته پس از شروع سال تحصيلي
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گزارش افکارنیوز، روزنامه خراسان نوشت: با طنين انداز شدن زنگ مدارس در روز اول مهر بالاخره پس از کش و قوس هاي فراوان ميان وزارت آموزش و پرورش،اعضاي کميسيون آموزش مجلس و کارشناسان، نظام آموزشي جديد باساختار ۳-۳-۶ در مدارس کشور مستقر و مقطع ابتدايي شش ساله شد.


ساختاري که بسياري کارشناسان پيش از آغاز سال تحصيلي ايراداتي به آن وارد کرده بودند و آماده نبودن زيرساخت هاي لازم از جمله فضاي آموزشي متناسب با تعداد دانش آموزان و حتي نبود معلمان آموزش ديده را از مشکلات احتمالي اين ساختار جديد پيش بيني کرده بودند و خانواده ها نيز با ابراز نگراني از آماده نبودن زيرساخت هاي اجراي نظام جديد، خبرها را با نگراني دنبال مي کردند. حال پس از گذشت نزديک به دوهفته از آغاز سال تحصيلي وبا وجود مدت زمان اندکي که از سال تحصيلي سپري شده است بهترين داوران براي چگونه اجرا شدن اين ساختار را مي توان مردم و افرادي دانست که با نظام آموزشي کشور ارتباطي مستقيم دارند؛ اولياي دانش آموزان، معلمان و دانش آموزان از جمله افرادي هستند که مي توانند از آماده بودن يا نبودن مدارس و مشکلات سخن بگويند. چرا که مسئولان آموزش و پرورش در خبرهاي متعددي از آمادگي کامل مدارس و معلمان براي اجراي نظام آموزشي خبرداده اند.

ساعت نزديک به ۷:۳۰دقيقه بامداد است و دانش آموزان ابتدايي همراه با والدينشان و يا با سرويس به مدرسه مي آيند.البته تعداد دانش آموزاني که همراه مادرانشان به مدرسه آمده اند بر دسته دوم چيرگي دارد و ازدحامي از مادران جلوي در مدرسه به وجود آمده است.مادر يکي از دانش آموزان سال سوم ابتدايي که پسرش را به مدرسه رسانده است وضعيت مدرسه را نسبت به سال گذشته چندان مناسب نمي داند و گلايه هايي از وضعيت مدرسه به خصوص کلاس درس پسرش دارد.

شلوغي بيش از حد مدرسه پس از اضافه شدن ششم ابتدايي

او مي گويد:اين مدرسه به اندازه کافي کوچک است و اضافه شدن سال ششم به مقطع ابتدايي باعث شده تا براي تأمين کلاس از فضاهاي موجود کم کنند.براي تأمين فضاي مورد نياز دو کلاس ششم،دو کلاس درس را به دو قسمت تقسيم کرده اند تا صرفاً بتوانند تعداد بيشتري دانش آموز را در مدرسه ثبت نام کنند و کلاس ششم را مستقر کنند.وي در ادامه مي گويد:فضاي حياط مدرسه محدود است و حضور اين تعداد دانش آموز در اين فضاي کوچک نه تنها عقلاني نيست بلکه خطرناک هم هست و امکان آسيب رسيدن به دانش آموزان هنگام بازي و به دليل ازدحام وجود دارد.

گلايه مندي خانواده ها از در کنار هم بودن دانش آموز اول و ششم ابتدايي

مادر يکي از دانش آموزان سال اول ابتدايي نيز با نگراني مي گويد:تا قبل از بازگشايي مدارس مسئولان آموزش و پرورش دايم از خوبي هاي نظام جديد و ساختار ۳-۳-۶ صحبت مي کردند و مي گفتند هيچ مشکلي براي اجراي اين طرح وجود ندارد.ولي حالا شما خودتان قضاوت کنيد آيا اين درست است که يک پسربچه ۷ساله با يک نوجوان ۱۲ساله باهم در يک مدرسه درس بخوانندو بازي کنند؟ من و پدرش نگران اين موضوع هستيم و بارها هم راجع به اين موضوع با مدير مدرسه صحبت کرده ايم.

در همين دو هفته اي که از بازگشايي مدارس گذشته است اين دومين بار است که پسرم در مدرسه از دانش آموزان سال ششمي کتک خورده است.همين رفتارها باعث شده تا به کلي از فضاي مدرسه و درس دلزده شود.خانم ديگري در ادامه صحبت هاي اين مادر مي گويد:تو را به خدا به گوش مسئولان برسانيد که مدرسه تنها کتاب و درس و محتواي آموزشي نيست.

بچه هاي ما فضا براي بازي کردن و ورزش هم مي خواهند با اين جوي که درست شده بچه هاي کلاس ششم در محيط مدرسه به بچه هاي کوچکتر زورگويي مي کنند و من از اين موضوع خيلي ناراحتم.

پدر يکي از بچه ها با ديدن فضاي به وجود آمده خودش را وارد بحث مي کند و مي گويد:پسر من يکي از همين کلاس ششمي هاست و از اينکه مجبور است با بچه هاي ۷يا ۸ساله در يک مدرسه درس بخواند ناراحت است.مي گويد من از اين بچه ها بزرگترم ،ولي بايد با آنها در يک حياط بازي کنم.او در ادامه مي گويد: پسرم تمايل چنداني به تحصيل در اين فضا ندارد و مي گويد: اي کاش امسال مي رفتم راهنمايي.اين پدر به زيبا سازي و فضاسازي مدارس ابتدايي و متناسب نبودن اين فضا با محيطي که يک نوجوان بايد در آن تحصيل کند اشاره مي کند و مي گويد:بچه ها با پا گذاشتن به سن نوجواني احساس بزرگي مي کنند و علاقه اي به تحصيل در محيطي که در و ديوارش با نقاشي هاي کودکانه پوشيده شده نشان نمي دهند.

وقتي معلم چهارم، ششم ابتدايي درس مي دهد

مادر يکي ديگر از دانش آموزان سال ششم به نکته جالبي اشاره مي کند وبا هيجان مي گويد:بد نيست نگاهي هم به کتاب هاي درسي سال ششم بيندازيد. با اينکه درس ها تخصصي تر و سنگين تر شده است، ولي همچنان يک معلم مسئوليت تدريس اين تعداد کتاب و مباحث تخصصي تر را برعهده دارد.معلماني که مطمئن نيستيم که در مدت کوتاه سه ماهه تابستان براي تدريس اين مباحث تخصص لازم را کسب کرده باشند.معلم کلاس چهارم پسرم امسال مسئوليت تدريس مباحث کلاس ششم را بر عهده گرفته است.فقط يک معجزه مي تواند در يک زمان محدود يک معلم را که سال ها سابقه تحصيل در يک مقطع خاص را داشته است براي آموزش دانش آموزان در سال ششم و آنهم با اين حجم مطالب آماده کند!

اضافه شدن درس مهارت هاي زندگي نکته مثبت ششم ابتدايي

وي در ادامه مي گويد:البته به عقيده من اضافه شدن درس مهارتهاي زندگي به دروس سال ششم ابتدايي مي تواند کمک شايسته اي به تربيت دانش آموزان کند و دانش آموزان سال ششم با آمادگي بيشتري به يک مقطع بالاتر بروند.يکي ديگر از فوايد سال ششم کم شدن افت تحصيلي دانش آموزان براي ورود به مقطع بالاتر است و به نظرم از استرس بچه ها براي ورود به يک مقطع بالاتر کم مي کند.مثل اينکه مشکل براي بيان کردن بسيار است و والدين گلايه هاي زيادي از مشکلات نظام جديد آموزشي دارند.مادر يکي از دانش آموزان سال اول به محتواي کتاب فارسي سال اول ابتدايي اشاره مي کند و مي گويد:درهمان صفحات اول و درس هاي ابتدايي درحالي که دانش آموزان هنوز با حروف الفبا آشنا نشده اند کلماتي مانند مادر به آنها آموزش داده مي شود. آيا در همين ابتداي سال و در شرايطي که دانش آموزي هنوز با حروف الفبا آشنا نيست آموزش کلمه اي مانند مادر باعث سردرگمي دانش آموز و بروز مشکلات در آينده براي او نخواهد شد؟

به مدرسه اي ديگر سري مي زنيم. يک معلم ششم ابتدايي مي گويد: امسال پايه ششم ابتدايي پايه جديدي است که به مقطع ابتدايي اضافه شده است و کتاب ها و برخي مباحث براي معلمان و دانش آموزان جديد است از طرفي حجم کتاب ها زياد است و با تعطيلي روز پنج شنبه و زودتر تعطيل شدن دانش آموزان در روز ۴ شنبه عملا نگرانيم که وقت براي آموزش تمامي اين مباحث کم بياوريم.

وي اضافه مي کند: از طرفي کوچک بودن کلاس هاي درس از ديگر مشکلات است. براي رفع مشکل کمبود کلاس درس، برخي کلاس ها را به ۲ کلاس تقسيم کردند که فضا کم است و حتي برخي از کلاس ها هنوز تخته سياه و ديگر امکانات را ندارند.يک مدير مدرسه نيز با اشاره به اين که هر پديده نويي ابتدا با يکسري مشکلات همراه است، گفت: ما منتظريم با گذر زمان برخي مشکلات حل شود اما مهم ترين مشکل شلوغي بيش از حد مدرسه و گلايه خانواده هاي دانش آموزان از اين مسئله است و بايد مسئولان سري به مدارس بزنند تا مشکلات را از نزديک ببينند.سري به حياط مدرسه مي زنم، حياط کوچکي که دانش آموزان به سختي در آن مي توانند بازي و ورزش کنند.فضاي کوچکي که امکان بازي هاي کودکانه را از کودکان گرفته و کودکان آپارتمان نشين امروز حتي در حياط مدرسه هم امکان دويدن و شادي کردن پيدا نمي کنند. اين در حالي است که وزير آموزش و پرورش و برخي مسئولان اين وزارتخانه بارها اعلام کرده اند که مدارس آمادگي کامل دارند و خانواده ها و معلمان از اجراي نظام آموزشي جديد رضايت دارند.
چه میشد 541 بود؟؟؟
ممنون