انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تشکیل کمیته اصلاح اساسنامه و شهریه دانشگاههای غیرانتفاعی در وزارت علوم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رضا فرجیدانا در نشست روسای دانشگاههای غیرانتفاعی با بیان اینکه در سالهای اخیر در عملکرد وزارت علوم یک نوع بی اعتمادی و عدم حمایت نسبت به دانشگاههای غیرانتفاعی ایجاد شده است، گفت: این در حالی است که وزارت علوم باید پشتیبان این موسسات باشد بنابراین ما چنین رویکردی را به رسمیت نمیشناسیم.
وی با بیان اینکه هر کسی که سرمایه گذاری میکند به دنبال سود کلان است، تصریح کرد: در مورد دانشگاههای غیر انتفاعی دیدگاه این است که سرمایه گذاری در آموزش باید زیانده و یا کم سود باشد که این موضوع باید از افق دید حذف شود.
وزیر علوم با بیان اینکه فعالیت بخش غیردولتی یک مزیت محسوب میشود، اظهار کرد: ما نمیتوانستیم به تنهایی پاسخگوی تقاضای جامعه باشیم بنابراین جهت گیری ما باید در جهت رفع موانع این دانشگاهها باشد.
فرجیدانا درباره تجربهای که در دانشگاههای غیرانتفاعی اندوخته شده است، گفت: اگر هر دانشگاه سه نفر هیئت موسس داشته باشد و هر کدام 30 سال در حوزه آموزشی کار کرده باشند، هر موسسه 100 نفر سال تجربه آموزشی دارد که با توجه به اینکه ما 350 موسسه غیردولتی داریم بیش از 35 هزار نفر سال تجربه آموزش عالی در این موسسات جمع شده است.
وی با بیان اینکه به این سرمایه باید به عنوان یک فرصت نگاه کرد گفت: در دولت گذشته همه بخشهای خصوصی از دخالت یکی از وزارتخانهها در آن صنعت مینالیدند و وقتی وزیر آن وزارتخانه شروع به صحبت کرد گفت من یک خبر خوب برای شما دارم و اینکه ما دیگر در کار شما دخالت نمیکنیم.
فرجی دانا با بیان اینکه اگر ما همین کار را انجام دهیم مشکل شما حل میشود تصریح کرد: ما قائل به این هستیم که تصدیگری خود را در فرآیند موسسات غیرانتفاعی کاهش دهیم و به برون داد این موسسات نظارت کنیم چرا که ما تکلیفی بر تصدی گری نداریم و بر اساس قانون آموزش عالی تا حد خودکفایی تکلیفی است که برای دولت در نظر گرفته شده است.
وی افزود: البته در برخی از بخشها، بخش غیردولتی یا نباید وارد شود یا تمایلی برای وارد شدن ندارد مثل سیاستهای کلان کشور. اما سایر تصدیگریهای امور نباید مورد توجه ما باشد. بلکه ما باید با نظارت دقیق و کارشناسانه نسبت به برون داد موسسات آنها را هدایت کنیم حتی نظارت ما باید در فرایند کار این موسسات تقلیل پیدا کند.
وزیر علوم با بیان اینکه باید هیئتهای امنا را در بخش غیردولتی مسلط کرده و دانشگاه را پاسخگو کنیم، تصریح کرد: اگر قرار باشد دانشگاه و مجموعه آموزش عالی پاسخگوی جامعه باشد برای پاسخگویی باید اختیارات نیز داشته باشد.
فرجیدانا با بیان اینکه روند اصلاح امور باید به تدریج انجام شود، گفت: نباید روی کارهای غیرکارشناسانهای که در گذشته صورت گرفته است ما نیز با کار غیرکارشناسی بخواهیم آن را حل کنیم.
وی افزود: ما باید از خود موسسات راه حل خواسته و نقشه راه را ترسیم کنیم بنابراین برای اصلاح اساسنامه و قوانین و مقررات خود شما باید آسیب شناسی کرده و ما نیز کمیسیونی را فراهم کردهایم که از ظرفیت شما استفاده کنیم تا نقشه راه ترسیم شود.


کیفیتهای متفاوت باید تعیین کننده شهریههای متفاوت برای دانشگاههای غیر انتفاعی باشد


وزیر علوم خاطر نشان کرد: در هر جایی که به واسطه تصمیمات وزارت علوم برای موسسات مشکل ایجاد شود، باید انتقاد کرد و ما هم پذیرا هستیم چرا که میدانیم بجز معصومین همه ما در معرض خطا هستیم بنابراین اگر شما را به سکوت و تبعیت از مدیر تحت هر شرایطی دعوت کنیم علم را کشتهایم.
وزیر علوم با بیان اینکه آزاد اندیشی از مبانی جامعه اسلامی است، تصریح کرد: متاسفانه ما در افق حقیر اجرایی خود این موضوع را برنتابیدیم. البته آنچه که قبل از ما در عرصه آموزش عالی رخ داده است را نمیتوانیم برگردانیم اما تمام توان خود را به کار میگیریم تا آنرا ساماندهی کنیم.
فرجی دانا با اشاره به ایجاد کمیتهای در وزارت علوم برای اصلاح اساسنامه، تعیین شهریه و ... موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی اظهار کرد: من از سال 84 در جلسه گسترش دانشگاههای غیرانتفاعی بودم اما پس از مدتی انگار دیدند که ما حرفهای خوبی نمیزنیم ما را دیگر دعوت نکردند. اما من اعتقاد دارم که کیفیتهای متفاوت باید تعیین کننده شهریههای متفاوت برای دانشگاههای غیر انتفاعی باشد.
وی افزود: لازمه این کار این است که ما یک نظام رتبه بندی که بر اساس آن آزادی عملها را تعریف کنیم داشته باشیم و شهریهها را بر اساس آن مشخص کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه برنامه اصلی ما کیفیت آفرینی است اظهار کرد: آنچه که در سالهای اخیر اتفاق افتاد این بود که با غلبه کمیت بر کیفیت ما کیفیت را رها کردیم.
فرجیدانا همچنین با بیان اینکه موسسات و دانشگاههای کوچک قطعا نمیتوانند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند، تصریح کرد: من امیدوارم که برای اصلاح این موضوع بتوانیم از مکانیزمهای تجمیع و ادغام استفاده کنیم. بنابراین باید بتوانیم بجای 350 موسسه حدود 40 دانشگاه قوی داشته باشیم که امیدواریم با پیشنهادات روسای موسسات و اعضای هیئت موسس با تجمیع آنها دانشگاههای بزرگ داشته باشیم و به افقهای دور نگاه کنیم بنابراین هر دانشگاه نباید خودش را با دانشگاهی در نزدیکی خودش مقایسه کند بلکه باید خود را با دانشگاههای بزرگ دنیا مقایسه کنی