انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: کم خوني، شايعترين علت خستگي؛
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
م خوني، شايعترين علت خستگي؛
يك متخصص تغذيه براي رهايي از خستگي، استفاده از رژيم غذايي صحيح و ورزش منظم را توصيه کرد.
دكتر كورش جعفريان، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشكي تهران، رژيم غذايي نامناسب را اصليترين علت خستگي در افراد برشمرد و افزود: با وجود اين كه علل و عوامل متفاوتي در خستگي افراد دخيل است اما نقش تغذيه در رفع و ايجاد خستگي افراد پررنگتر است.
وي در ادامه خستگي را به سه دسته فيزيكي، روحي، موقت و زودگذر تقسيم بندي كرد و گفت: گاهي مواقع خستگي در افراد مزمن است و ممكن است 20 سال طول بكشد. علل اين نوع خستگي با انواع ديگر كاملا متفاوت است.
اين متخصص تغذيه بيماريهاي ديابت و سرطان كليه و كبد را اصليترين علل خستگي مزمن در افراد دانست و تصريح كرد: در افرادي كه دچار خستگي مزمن هستند با تقليل بيماري، خستگي هم به مرور كاهش مييابد.
وي در ادامه كم خوني را شايعترين علل خستگي در افراد عادي عنوان كرد و گفت: در اين نوع خستگيها اكسيژن كمتري به سلولهاي بدن فرد ميرسد و فرد هميشه احساس خستگي ميكند كه مكملهاي غذايي در رفع اين خستگي تأثير بسياري دارند.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، ريشه بسياري از كم خونيها را فقر آهن دانست و توضيح داد: اين نوع کم خوني در زنان به دليل عادات ماهانه و زايمانهاي متعدد رايجتر است.
وي استفاده از گوشت و فرآوردههاي گوشتي، مرغ، ماهي، سبزيجات و مواد حاوي آهن را بهترين مكملهاي غذايي براي رفع خستگيهاي ناشي از فقر آهن برشمرد.
اين متخصص تغذيه خاطرنشان كرد: پيري، كمبود آب در بدن، اختلال در خواب، اختلال در سيستم عصبي مركزي، پرخوري و كم خوري از علل خستگي معمولي در افراد است.
وي در ادامه با بيان اين كه حذف هيچ وعده غذايي براي هيچ فردي توصيه نميشود، اظهار كرد: افراد نه تنها نبايد وعدههاي غذايي خود را حذف كنند بلكه بايد هر روز از 5 الي 6 وعده غذا و ميان وعدههايي مثل ميوه، خشكبار و سبزيجات براي سلامتي بهتر و رفع خستگي خود استفاده كنند.
دکتر جعفريان بر خوردن صبحانه جهت كاهش و رفع خستگي تأكيد كرد و گفت: غلات كامل، لبنيات، شير و پروتئينها بهترين گزينه براي مصرف صبحانه افراد است.
وي افزود: استفاده از شيريني جات در وعده صبحانه به علت اين كه قند خون را بالا ميبرد و موجب تشنج و خستگي فرد ميشود توصيه نميشود.
دكتر جعفريان در پايان، ورزش را يکي از مؤثرترين عامل در رفع خستگي افراد عنوان كرد و گفت: افرادي كه ورزش نميكنند به علت ضعف عضلاني و خوابهاي بيكيفيت هميشه خسته به نظر ميرسند.


منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران