انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پاســـــــــــــــــخ به 60 سوال پـــــــــــــــــــزشکی جالب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
-چرا خداوند بعضی از اعضای بدن را طاق وبعضی از اعضاء را جفت آفریده است؟

آن اعضایی را که طاق آفریده به این جهت است که احتیاج به دو تا نیست واگر دو تا می بود یکی معطل وبی فایده می ماند مانند سر وزبان واعضایی که جفت آفریده شده به این جهت است که اگر جفت نمی بودند خلل به هم می رسید وبعضی کارها معطل می ماند (به عنوان مثال اگر انسان یک پا داست چگونه می توانست راو برود).

2- چرا خداوند برای انسان مو قرار داده است؟

بدن انسان نزدیک به صد هزار مو دارد .و روزانه نزدیک به هفتاد تار مو در حالت معمولی (بدون رژیم)از بدن می ریزد.ولی پیازچه ها مجددا تارهای موی جدیدی در می آورند که جای موی ریخته شده را پر می کند. مودر هنگام سرما برای گرم کردن پوست سر مفید است ودر موقع گرما،سر را از تابش آفتاب سوزان حفظ می نماید...

امام صادق(ع)می فرمایند:تا به وسیله آن به اندازه کافی روغن به دماغ(مغز سر)برسد واز طرفی هم بخارهای سر به واسطه آن خارج گردد.

خداوند روی سر انسان مو قرار داد تا ضمن حفظ سر از ضربات احتمالی ،

سر به وسیله ی موها تنفس نماید وبخارات مغز بیرون رود وپوششی برای سرما وگرمای بیرون خواهد بود.

موی سر در زیبایی انسان نقش به سزایی دارد.

3- چرا خداوند پیشانی انسان را بدون مو آفرید؟

امام صادق(ع)می فرمایند:«تا چشم به وسیله آن نور بگیرد.»

4-چرا خداوند در پیشانی انسان خطوط ونقوشی را قرار داده است؟

امام صادق(ع) :«به خاطر این که از ریزش عرق به چشمان جلوگیری شود ونظیر نهرهایی که در محل جریان آب می باشند،مانع ریختن عرق در چشم انسان می گردند.»

5-چرا خداوند ابروها را بالای چشم خلق کرده است؟

امام صادق(ع):«به خاطر این که نور به اندازه کافی به چشم برسد واز زیادی نور جلوگیری نماید تا نور زیاد،چشم را آزار ندهد(نمی بینی کسی که نور زیادی بر چشمش غلبه می کند،دست خود را نظیر سایبان بالای چشمانش می گذارد تا چشم به قدر احتیاج از نور استفاده کند؟)

6- چرا بعضی از جوانان حتی نوجوانان موی سر آنان سفید می شود؟

زیرا سلول های موی ان ها مواد رنگی تولید نمی کند ونیروی تهیه مواد رنگی را از دست می دهد فلذا موی آن ها بدون رنگ یعنی سفید می روید.

علت دیگر سفید شدن مو،ارثی می باشد وهم چنین فشارهای سخت روحی وعصبی وحتی ترس و وحشت شدید هم باعث سفید شدن مو می شود.

7- چرا موی سر وصورت انسان سفید می شود؟

زیرا انسان تا جوان است سلول های مو مواد رنگی تولید می کنند اما همین که انسان رو به پیری می رود سلول های مذکور قدرت تولید مجدد مواد رنگی مو را از دست می دهند ودر نتیجه موی سر بی رنگ یعنی سفید می گردد.علت دیگر سفید شدن مو آن است که انسان تحت فشار روحی وعصبی وترس ووحشت قرار می گیرد.

هم چنین سفید شدن مو به علت کمبود ویتامین(ب – B)می باشد .مردم چین به خاطر این که برنج را با پوست می خورند از این جهت که دارای ویتامین «ب»فراوان است،دیرتر پیر می شوند وموی آن ها سفید نمی شود وبه ریزش مو هم مبتلا نمی گردند.

بسیاری از دانشمندان سفید شدن موی سر را یک امر ارثی می دانند و وضع اعصاب در رنگ مو را موثر می دانند.

بیماری های خشک کننده در سفید شدن موی سر دخالت دارند.

به عقیده ارسطو سفید سدن مو،دلیل بر وجود بلغم است.اما بایددانست که تغییرات آب وهوایی در شکل ومقدار مو موثر می باشد.

8-چرا خداوند در پشت دست مو می روباند ولی در کف دست نمی رویاند؟

امام صادق(ع):می فرمایند که دو علت دارد:

1-زیرا کف دست با اشیا در تماس است،بنابر این مویی بر آن باقی نمی ماند.چون مانند زمینی است که مردم زیاد بر روی ان رفت وآمد می کنند وگیاهی بر روی ان باقی نمی ماند.

2-چون با کف دست می خواهند اشیای نرم وسفت را لمس کنند ،لذا مو ندارد تا چنین کاری را انجام داد.

9- چرا سکسکه عارض انسان می شود؟

سکسکه حاصل از تحریک عصب فرنیک است که ماهیچه دیافراگم را به علل نامعلوم مجبور به انقباض های غیر قابل کنترل می کند.

مری نیز ممکن است دچار انقباض های غیر کنترل ارادی شود.بلع نادرس یک لقمه غذا با تحریک عصب آن باعث اقباض انتهای مری می شود.

کسانی که تحت عمل جراحی معده یا پشت بوده اند،اغلب دچار سکسکه های طولانی می شوند.

واکنش به داروی بی هوشی هم ایجادسکسکه می کند.

نارسایی پیشرفته ی کلیه وآبسه یا تومور نزدیک سینه ،دیافراگم،یا مری هم ممکن است باعث سکسکه های طولانی یا مکرر شود .وبالاخرة،بعضی افراد به دلیل فیزیولوژیایی دچار سکسکه می شوند.وگاهی ترس از یک واقعه وچیز نا خواسته باعث ایجاد سکسکه می شود.

علت ایجاد سکسکه کردن تند غذا خوردن است.

البته علت های دیگری هم برای ان ذکر شده است:

باید گفت که سکسکه حالتی است که در اثر سوء هضم واختلال وانباشتگی معده یا اسپاسم اعضای تنفس یا علت دیگر به انسان دست می دهد وصداهای پی در پی،بی اراده از گلو خارج می شود.

سکسکه در اثر انقباضات ناگهانی وغیر ارادی عضله حجاب حاجز (دیافراگم) در مقابل گلوت(چاکنهای یا دهانه ورودی حنجره) بسته ایجاد می شود.

سکسکه اغلب با زیاده روی در غذا خوردن ،تند خوردن،وزیاد روی در مشروب خوردن همراه است.

10-چرا خداوند فراموشی را برای انسان قرار داده است؟

امام صادق(ع):اگر خداوند فراموشی را در آدمی قرار نداده بود،هیچ کس را از مصیبتی تسلی حاصل نمی شد وحسرت احدی پایان نمی یافت وکینه هیچ از سینه اش زایل نمی شد وانسان از نعمت های دنیا بهره مند نمی گردید.زیرا آفاتی که بر او وارد می گردد،همیشه در برابر او خواهد بود.

11-چراوقتی بچه به دنیا می آید ،گریه می کند؟

زیرا او مدتی در رحم مادر بوده وبا آنجا وبا صدای قلب مادر انس گرفته استولذا وقتی از آنجا خارج می شود،وحشت زده می گردد،لذا گریه می کند.وبا که ممکن است به خاطر فشاری باشد که در موقع زایمان موقع بیرون آمدن،بر او وارد می شود.

12-چرا بعضی از کودکان دچار ناهنجاری ونقص می شوند؟

علت های زیادی در این مورد وجود دارد از جمله:

1-ارثی بودن 2- اختلالات آنزیمی 3-عفونت ها

4-سوء تغذیه مادر 5-استفاده از داروها 6- خوردن گوجه فرنگی زیاد

13-چرا لکه ها بر روی پوست وصورت ظاهر می شود؟

علت آن تند غذا خوردن وخوب نجویدن غذا می باشد وچنانچه زن حامله باشد،ممکن است که لکه هایی بر روی صورت نوزادش پدید آید.

14-چرا در پوست انسان جوش هاو لکه هایی پدید می اید؟

علت آن کمبود ویتامین «ث» در بدن می باشد.زیرا در این صورت رسوبات در بدن تولید می شود وباعث بیماری هایی به خصوص جوش و لکه در صورت می گردد.

15-چرا انسان سنگ کلیه می آورد؟

(سنگ در اصطلاح طب به جسم سفت و سخت به صورت شن وسنگریزه که از رسوب مواد مختلف در بعضی از اعضای بدن مانند کلیه ومثانه وکیسه ی صفرا تشکیل می شود) می گویند.

اسید های ادرار با مواد معدنی در کلیه با هم ترکیب می شوند وتولید سنگ می کنند.

به این جهت که اسید اوریک واوراتها با فسفات ها واکسالاتها،ترکیب شده وبلورهای راسبی در کلیه تولید می کنند در نتیجه انسان سنگ کلیه می اورد.

طب امروز پیدایش سنگ کلیه ومثانه را بر اثر کمبود ویتامین«آ» می داند.

علت سنگ کلیه این است که در بعضی از اوقات در اثر تغییر ترکیبات ادرار والتهاب ورم کلیه املاحی که در ادرار به صورت محلول وجود دارد،در کلیه رسوب می کند وتبدیل به سنگ کلیه می شود.

هر چه وجود کلسیم اوگزالات در ادرار بیشتر باشد،احتمال سنگ سازی کلیه ،بیشتر است.

اگر املاح ادراری به خصوص املاح کلسیم دار در لگنچه کلیه رسوب کنند،سنگ کلیه به وجود می اید.

علت سنگ کلیه این است که در بعضی از اوقات در اثر تغییر تر کیبات ادرار والتهاب ورم کلیه ،املاحی که در ادرار به صورت محلول وجود دارد،در کلیه رسوب می کند وتبدیل به سنگ کلیه می شود.

16-چرا انسان مرض قند می آورد؟

مرض قندبه واسطه زیاد شدن مقدار قند خون است که در این صورت لوزالمعده ماده ی انسولین را که باعث سوختن قند است،به مقدار کافی تولید نمی کند.لذا مقدار قند خونکه یک گرم در هر لیتر است،افزایش پیدا می کند.ودر این صورت گفته می شود مرض قند خون به وجود آمده است.

فقدانت سیلیس هم یکی از علل ایجاد مرض قند خون می باشد.

پزشکان علت مرض قند خون را کم بودن نوعی هورمون می دانند.

هر گاه ترشح هورمون انسولین قطع شود،قند نمی تواند در سلولها بسوزد؛

بنابراین در خون باقی می ماند وهر چه غذا بخوریم بیشتر بر این مقدار افزوده می شود. وحتی زیادی ان از راه ادرار دفع می شود(علامت تشخیص بیماری هم همین است).

بیماری قند نتیجه تحریکات بی موقع وزیاد گوشت است.

مرض قند نتیجه اختلال در مصرف مواد قندی در بدن است.زیرا انسولین که برای جذب مواد قندی وچربی به کار می رود به مقدار کافی در بدن به وجود نمی اید.

این بیماری هنگامی به وجود می اید که لوزالمعده قادر به تولید کافی انسولین برای حفظ میزان گلوکز(قند)خون در حد طبیعی نباشد.

17-چرا انسان سرطان می گیرد؟

امروزه ثابت شده است که نقصان منیزیم در بدن زمینه را برای ابتلاء به بیماری سرطان فراهم می کند.وچون خرما دارای منیزیم زیادی است،اعراب وصحرا نشینان با این که در فقر غذایی به سر می برند ،به واسطه خوردن خوردن خرما ،هر گز به سرطان مبتلا نمی شوند.

یکی دیگر از علل سرطان کمبود سیلیس در بدن است.

چون مقداری از سلول های بدن بدون کنترل محیط ونظم وترتیب ،سریع وفوق العاده زیاد وخارج از حد طبیعی ،رشد می کنند.

-سوئ تغذیه اگر عامل اصلی سرطان نباشد،بی ارتباط با آن هم نیست.

-علت واقعی سرطان هنوز مشخص نشده ا ست ولیکن عوامل بسیاری در مورد استعداد ابتلای مربوط به این بیماری را شناخته اند.بعضی از حالات مرضی مزمن مانند سیکاتریس های معیوب سوختگی وخال های گوشتی ممکن است به عنوان مقدمه یک سرطان تلقی شوند.تحریک مداوم پوست واستفاده از مواد شیمیایی مختلف،کشیدن سیگار یا چپق در ایجاد سرطان به خصوص سرطان های شغلی پوستی وسطان ریه موثرند.نقش اشعه یونیزان واز جمله اشعه ایکس در ایجاد بیماری سرطان شناخته شده است.بعضی از ترکیبات

هورمونی در ایجاد سرطان،مهم شناخته شده اند.

-عوامل ارثی،وجود بعضی موادشیمیایی در غذا یا در هوا،سیگار کشیدن،مصرف الکل واشعه ماورای بنفش در ایجاد سرطان نقش دارند.

-الودگی های هوا،بعضب از مواد شیمیایی که در غذا افزوده می شوند،نور شدید خورشید،تماس با بعضی از مواد شیمیایی و ویروس های ویژه فعامل بعضی از سرطان ها هستند.

- موسسه ی ملی سرطان هفت عامل خطر را در زندگی ما مشخص کرد ه است.این عوامل عبارتنند از : توتون – رژیم غذایی – الکل- پرتو تابی- محل کار- استروژن ها –ویروس ها

در میان این عوامل ،توتون ورژیم غذایی دارای اهمیت بیشتری است.

- مصرف مشروبات الکلی با سرطان دهان ،مری،حلق وکبد همراه است.

- ویروس هپاتیت B(التهاب کبد) در ایجاد سرطان کبد موثر است و ویروس اپشتین بار باعث سرطان های بینی وحلق ولنفوم بورکیت می شود.ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس جنسی منقل وباعث زگیل دستگاه تناسلی می شود وبا سر طان دستگاه تناسلی همراه است.ویروس سرطان خون یا لنفوم سلول T باعث سر طان خون یا لنفوم سلول های Tمی شوند.

- سازمان جهانی بهداشت در سال 1998 میلادی اعلام کرد که همه ساله بیش از 3 میلیون نفر در جهان قربانی مصرف سیگار می شوند.تحقیقات وپژوهش های انجام شده بر روی تعداد زیادی از بیماران نشان داده است که 85 درصد سرطان های ریه با مصرف سیگار ارتباط مستقیم داشته است.ضمن آن که سیگار عامل بروز انواع دیگر سرطان در اندام هایی نظیر دهان ،گلو،مری و...نیز به شمار می آید. به گونه ای که 30 درصد از تمام سرطان ها را می توان ناشی از سیگار دانست.

18-چرا انسان به سر طان معده مبتلا می شود؟

عوامل افزایش احتمال سز طان معده عبارتند از:

1-استفاده زیاد از غذاهای حاوی گوشت بریان وکبابی ودود اندود

2-استفاده زیاد از نان های حاوی جوش شیرین؛

3-استفاده زیاد از ترشیجات مانده وادویه؛

4-استعمال دخانیات ومواد مخدر.

19-چرا علاج سرطان مشکل است؟

زیرا سرطان درد وعارضه ای ندارد ودر مرحله نخستین،تشخیص این بیماری بسیار مشکل اشت.

-چون بیماری سرطان بعد از « که کار خود را انجام داد ظاهر می شود واز طرفی بیماری سرطان چون درد ندارد،انسان آن را احساس نمی کند تا در صدد علاج آن بر آید.

-برای تشخیص سر طان هفت علامت وجود دارد.این علامت ها عبارتند از:

1- خونریزی های غیر طبیعی در هر نقطه از بدن؛

2-پیدایش هر گونه توده سفت سلولی درد دار در زیر پوست .مثلا در سینه یا نقاط دیگر بدن.

3-پیدایش زخمی که به آسانی بهبود نمی اید(به ویژه در اطراف زبان،دهان ولبها)؛

4-تغییرات در وضع خال ها یا زگیل ها از قبیل تغییر رنگ ،بزرگ شدن،خارش،دردناک شدن ویا خونریزی از آن ها که به مدت طولانی دوام یابد؛

5-پیدایش آشفتگی در اعمال روده ها یا مثانه که یا در در مان های عادی نیاید؛

6-سرفه،گرفتگی صدا ویا مشکل شدن عمل بلع به مدت طولانی.

باید گفت البته در بیشتر موارد این علائم حاکی از وجود سر طان نیستند،ولی اگر باشند؛بایستی فورا به فکر علاج افتاد.

20-چرا سکته عارض انسان می شود؟

-سکته اغلب در اثر پاره شدن بعضی از رگ های قلب یا مغز عارض انسان می شود؛

- علت اصلی آن این است که خون انسان سفت وغلیظ می شود وجریان خون ناگهان قطع می گردد.اگر در مغز چنین اتفاقی بیفتد ؛سکته مغزی و اگر در قلب چنین اتفاقی رخ دهد سکته قلبی پیش می آید.