انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سندرم چشم خشک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آگاهی بیماران از وجود خشکی چشم در اثر تبلیغات شرکتهای دارویی سبب شده که بیماران برای درمان خشکی چشم، خواهان داروهای بهتری باشند.
 
 این سندرم حدود بیش از ۵ میلیون نفر را در ایالات متحده گرفتار ساخته و FDA جهت درمان آن قطره های چشمی را تأیید نموده است. راههای درمانی متعددی برای درمان آن انجام و در حال تحقیق است. قطره ی سیکلوسپورین ۵% به صورت امولسیون (Restasis) برای درمان پیشنهاد شده است. تقریباً حدود ۹۴% تجویز کنندگان فرآورده های اشکی از نارضایتی بیماران با داروهای موجود خبر می دهند و خواهان ترکیبات دیگری برای درمان هستند.

مضافاً اینکه آگاهی بیماران از وجود خشکی چشم در اثر تبلیغات شرکتهای دارویی سبب شده که بیماران برای درمان خشکی چشم، خواهان داروهای بهتری باشند.

پیشرفت های ناشی از شناخت بیشتر چشم خشک براساس تحقیقات پایه و بالینی گسترده است.

چشم انداز فرآورده های خشکی چشم در طی سالهای گذشته نتیجه ی خوبی داده و داروهای جدید نیز از لحاظ آینده نگری در حال بررسی هستند. داروهای جدید در درمان خشکی چشم در حال بررسی و تحقیقات بوده و پتانسیل زیادی را نشان داده اند، یکی از این موارد ضدالتهاب ها هستند و بسیاری از آنها براساس موجودیت سیستمی دارو بوده که با تغییراتی جهت استفاده ی موضعی در چشم تهیه گردیده اند.

یکی از این ضدالتهاب ها (Cyclokat Novalgi) که غلظت بالایی از سیکلوسپورین (یک دهم درصد) نسبت به Restasis (پنج صدم درصد) داشته و به صورت امولسیون چشمی کاتیونی (Novasorb)که نفوذ خونی در قسمت قدامی چشم دارد، کاربرد دارد.

در مرحله ی دوم در ۱۳۲ بیمار در ایالات متحده از نظر علائم و نشانه های چشم خشک پس از مصرف سیکلوسپورین یک دهم درصد روزانه به مدت ۳ ماه بررسی شدند.

سیکلوسپورین یک دهم درصد، پس از یک ماه مصرف کاملاً علائم و نشانه های بیماری را تسکین داده برای مدت ۳ ماه ادامه داشت. در ژانویه ی ۲۰۱۱ داروسازی اروپایی سیکلوسپورین یک دهم درصد را در مرحله ی سوم بیماران به کاربرد که هنوز هم ادامه دارد.

یک ضدالتهاب دیگر آنتاگونیست (SARIII۸ Sarcode) LFA ۱ بوده که بسیاری از التهابات چشم را درمان می کند و پتانسیل در پیشگیری از چسبندگی سلولی و تولید سیتوکین داشته و قادر به ترکیب با التهاب سطح چشم می باشد. در مقایسه با فاز SAR۱۱۸ II (یک دهم درصد یک درصد پنج درصد).

با پلاسبو (دارونما) تمامی ۲۳۰ مورد روزی ۲ بار به مدت ۱۲ هفته قطره دریافت داشتند نتیجه ی فاز ۲ در سال ۲۰۱۰ انتشار یافت و نشان داده شد که علائم و نشانه های چشم خشک در مدت ۱۲ هفته بر طرف شد، یعنی اینکه درمان در این روش سریع تر بوده است.

Resolvin، سبب مهار تولید و انتقال سلولهای التهابی بوده، به طور جدی در درمان چشم خشک مورد تحقیق قرار گرفته، رسولوین در درمان انواع آرتریت روماتوئید و بیماری های شبکیه به کار می رود.
رسولوین (Ry ۱۰۰ ۴۵, Resolvyx):

نتیجه ی درمان با آن اصلاح نشانه های بیماری شامل خشکی، ناراحتی چشمی و اثر روی رنگ پذیری قرنیه بوده است.
Iontophoresis:

روش آزادسازی در مرحله ی ایونتوفورز مفید بوده، یک روش غیر تهاجمی رهاسازی مواد در چشم توسط نیروی الکتریکی است و به خوبی روش کورتیکوستروئید می باشد، کورتیکوستروئید سبب اصلاح علائم و نشانه ها در فاز ۲ در چشم خشک می گردد. به طوری که در ۱۰۵ بیمار برای مدت ۳ هفته روزی ۲ بار تجویز گردید به خوبی روش CAE جواب داد (Controlled Adverse Enviroment).
Mucin Secret Agogues:

یکی دیگر از تحقیقات در چشم خشک مربوط به ترشحات موسین است که افزایش ترشح موسین از سلولهای گابلت و بهبود کیفیت ترشحات موسینی است. سکرتاگوگ (Lancovutide Lantibio) اصولاً همراه درمان فیبروز کیستیک در هیدرشن نسوج اپی تلیال در چشم به کار می رود.

در فازII در یک مرحله ی درمانی ۲۸ روزه از لحاظ تأثیر، تحمل و سلامت محلول آن بررسی شده است سوسپانسیون چشمی (Rebamipide Acucela) rebmipide یک مشتق اسید آمینه از محلول کینولون (IH۲) بوده که سبب تشدید حالت تدافعی موسین می شود. یک شرکت ژاپنی (Otsuka) آن را برای درمان خشکی چشم به بازار ژاپن عرضه کرد (سال ۲۰۱۰) ربامی پاید یک مکانیسم نوظهوری دارد و سبب افزایش میزان موسین در اشک پوشاننده ی سطح قرنیه و ملتحمه می گردد وسبب پایداری لایه ی اشکی می باشد و بنا به گفته ی اتوسوکا در ژاپن محلول ۱ و ۲ درصد ربامی پاید بسیار مؤثرتر از دارونما در درمان بیماری خشکی چشم بوده است.
Nerve Growth Factor:

Mimmetogen در درمان خشکی چشم (Mim D۳) ملکول کوچکی ازMimetic of Nerve Grouth Factor (NGF) بوده که به صورت طبیعی در پروتئین های چشم موجود بوده و مسوول نگهداری اعصاب قرنیه و اپی تلیوم، موسین و تولید اشک است.

بیماران در فاز ۲ از نظر سلامتی، تحمل و تأثیر Mim D۳ و اصلاح علائم و نشانه های خشکی چشم تحت نظر قرار گرفتند. مایمتوژن همچنین به صورت خوراکی هم تهیه و در دسترس قرار گرفته است.

با وجود این همه دارو، در اصلاح خشکی چشم توسطدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
متخصص چشم هنوز هم مشکلات درمانی پا برجاست و تلاش پزشکان و داروسازان در سالهای آینده در درمان خشکی چشم البته مثمر ثمر خواهد بود.