انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: انتقاد رییس دانشکده شیمی دانشگاه رازی از سیستم آموزشی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دکتر محسن ایراندوست در گفتوگو با خبرنگار«دانشگاهی» ایسنا -منطقه کرمانشاه، اظهارکرد: متاسفانه سیستم آموزشی ایران از پایه تا بالاترین مقاطع دانشگاهی دارای مشکل اساسی است.

وی افزود: دانشگاههای ایران تنها دبیرستانهای پیشرفته ای هستند که یکسری اطلاعات بیشتر تئوری را به دانشجویان ارائه میدهند و هیچ کار دیگری در آنها صورت نمیگیرد.

ایراندوست تصریح کرد: امروز در دانشگاههای ما کلیه دروس به صورت تئوری به دانشجویان ارائه میشود و تنها یک درس عملی به نام کارآموزی برای دانشجویان وجود دارد که آن هم به درستی انجام نمیشود و کاملا فرمالیته است.

رییس دانشکده شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: دانشجویان به جای گذراندن دوره کارآموزی در کارخانجات، ادارات، صنایع و ... به عنوان مثال به سراغ مدیر پالایشگاه رفته و مهر و امضای او را گرفته و ادعا میکنند که 300 ساعت کارآموزی گذراندهاند.

وی ادامه داد: در کشوری پیشرفته مثل آلمان که صنایع برتر جهان در آنجا قرار گرفته، اکثر جوانهای آلمانی علاقه ای به ادامه تحصیل در دانشگاهها ندارند، آنها بعد از اخذ دیپلم وارد موسسات آموزش علمی شده و به مدت 2 سال یک حرفه را به صورت عملی و دقیق فرا میگیرند و بعد از آن به راحتی وارد بازار کار صنایع کشور خود میشوند، اما در کشور ایران همه به دنبال گرفتن مدرک هستند و جوانان عشق مدرک شده اند، به گونه ای که یک فوق لیسانس برق، اگر پریز خانه اش مشکلی پیدا کند نمیتواند مشکلش را برطرف کند.

رییس دانشکده شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: مشکل اصلی سیستم آموزشی ما این است که هنوز هم روند نامطلوب خود را ادامه داده و هرساله ظرفیت پذیرش خود را افزایش میدهد، بدون اینکه خروجی مثبتی از این همه فارغ التحصیل داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در یک برههای که سیل جمعیت کشور را داشتیم، مسئولین برای اینکه جوانان را سرگرم کنند، ظرفیت دانشگاهها را افزایش داده و به مدت 4 سال اغلب جوانان را درگیر گرفتن مدرک کارشناسی کردند، سپس دیدند که وضعیت همان است آمدند و 2 سال دیگر مشکلات جوانان را در حوزه های مختلف از جمله اشتغال با افزایش ظرفیتهای کارشناسی ارشد به تعویق انداختند و همین طور دو سال دیگر با افزایش ظرفیت دکتری، اما مشکل همان است که هست.

ایراندوست تصریح کرد: مملکت ما به این همه فوق لیسانس و دکتری نیاز ندارد و با این کار تنها مشکل بیکاری جوانان را سال به سال عقب انداختهایم.

رییس دانشکده شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر بخواهیم هم مشکل اشتغال جوانان را حل کنیم و هم مشکل صنایع را برطرف کنیم باید ظرفیت دانشگاهها را محدود کرده و از سوی دیگر جوانان را به سمت مراکز فنی و حرفه ای سوق دهیم که کاری یاد بگیرند، چراکه اغلب جوانان جویای کار کشور فاقد مهارت هستند.

وی در پایان تاکید کرد: امروز مملکت ما به جوشکار، برقکار، تراشکار، نجار و صافکار ماهر هم احتیاج دارد، نه تنها به مهندس و دکتر.
خیییلی ممنون از مطالب خوبتون