انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نگاهی به کارنامه هنری میل گیبسون در سالروز تولدش
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نگاهی به کارنامه هنری میل گیبسون در سالروز تولدش 1
 
«مل گیبسون» کارگردان، بازیگر، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس برنده‌ی اسکار هالیوود 58 ساله می‌شود.

«مل کال کیل جرالد گیبسون» بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سرشناس آمریکایی استرالیایی در سوم ژانویه 1956 در «پیکسکیل» نیویورک متولد شد و زمانیکه 12 سال داشت، همراه پدر و مادرش به سیدنی نقل مکان کرد و بعدها در رشته بازیگری موسسه هنرهای دراماتیک استرالیا به تحصیل پرداخت.

دوره بازیگری‌ و هنرنمایی «مل گیبسون» در سال ۱۹۷۶با ایفای یک نقش در مجموعه «سالیوان» در تلویزیون استرالیا شروع شد و تاکنون 36 سال است که ادامه پیدا کرده‌ است. «مل گیبسون» در مسیر حرفه‌اش در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرده و علاوه‌بر بازیگری چهار فیلم نیز کارگردانی کرده‌ است.

او همچنین تهیه‌کنندگی بیش از ۱۰ فیلم و سریال و نویسندگی دو فیلم را برعهده داشته‌ است. فیلم‌های بازی شده یا ساخته شده توسط مل گیبسون تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار تنها در آمریکا فروش داشته است.

«گیبسون» بعد از مدت‌ها با درخشش در سینمای استرالیا وارد هالیوود شد و با بازی در اولین قسمت فیلم «اسلحه مرگبار»، کاملا به یک ستاره هالیوودی تبدیل شد.

او در سال ۱۹۸۷ در اولین قسمت از سری فیلم‌های موفق و مشهور «اسلحه مرگبار» در نقش«مارتین ریگز» حضور یافت و خوش درخشید که این فیلم به دلیل استقبال خوب مردم تا قسمت چهارم ادامه یافت و به این ترتیب، قسمت دوم در سال 1989 و قسمت سوم در سال 1992 و قسمت چهارم در سال 1998 ساخته شد که بسیار موفق بود.

مجموعه فیلم «اسلحه مرگبار» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اکشن صنعت فیلم و سینماست و در زمره‌ی پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما جای دارد که تاکنون در جهان بالغ بر یک میلیارد دلار فروش کرده‌اند.

«گیبسون» نقش‌آفرینی‌های موفق دیگری نیز در کارنامه دارد که از آن جمله می‌توان به بازی در فیلم «طلوع آفتاب تکوایلا» در سال 1988 اشاره کرد.

وی در سال 1990 برای ایفای نقش «هملت» انتخاب شد که خیلی‌ها معتقد بودند که این انتخاب اشتباهی است و گیبسون توانایی بازی در این نقش را ندارد و او فقط برای بازی در فیلم‌های اکشن و کمدی ساخته شده‌ است که این حرف و حدیث‌ها تا آن جا ادامه پیدا کرد که استودیوهای فیلم آمریکا حاضر به پخش این فیلم نشدند. زیرا بر این باور بودند که این فیلم فروشی نخواهد کرد و به همین خاطر «مل گیبسون» با تاسیس کمپانی خود به نام «آیکون پروداکشن» این فیلم را در استودیوی خود پخش کرد که علاوه‌بر فروش خوب، بازی مل گیبسون در این نمایش در نقش «هملت»، ستایش اکثر منتقدان و مردم را برانگیخت و به همه ثابت کرد که او توانایی بازی کردن در هر نقش و کاراکتری را دارد و به خاطر بازی زیبایش در این فیلم برنده جایزه ویلیام شکسپیر از کتابخانه فولجر در واشنگتن شد.

اوج معروفیت و محبوبیت مل گیبسون در سال ۱۹۹۰ رقم خورد و این فیلم سرآغاز موفقیت او در سینمای هالیوود و سرازیر شدن نقش‌های بزرگ تاریخ به این بازیگر توانا شد. او در این سال علاوه‌بر فیلم تاثیرگذار «هملت» در فیلم «هواپیمایی آمریکا» همراه با «رابرت داونی» و فیلم «پرنده‌ای روی سیم» به ایفای نقش پرداخت.

«گیبسون» در سال 1992 علاوه‌بر بازی در «اسلحه مرگبار 3» در فیلم «همیشه جوان» در نقش «کاپیتان دنیل مک کورمیک» بازی کرد تا اینکه در سال 1993 علاوه‌بر بازیگری در فیلم «مرد بدون چهره» اولین تجربه کارگردانی خود را کسب کرد و در سال بعد یعنی سال 1994 در فیلم وسترن «ماوریک» بازی کرد.

از آنجا که گویا تجربه اولین کارگردانی برای او دلچسب به نظر می‌رسید، بار دیگر به فکر ساخت فیلم افتاد که این‌بار شاهکاری تکرارنشدنی به نام «شجاع دل» بود که علاوه‌بر کارگردانی بی‌نظیر در این فیلم در نقش اصلی فیلم به نام «ویلیام والاس» بازی هنرمندانه‌ای از خود به نمایش گذاشت و برای این فیلم جوایز فراوانی از جمله دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم و همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را در سال 2005 از آن خود کرد.

او در همین سال در انیمیشن «پوکوهانتس» در نقش «جان اسمیت» صحبت کرد. سومین ساخته‌ی او اثری جنجالی به نام «مصائب مسیح» در سال ۲۰۰۴ بود که آن را 9 سال بعد از کار قبلی‌اش ساخت و سرو صدای زیادی به پا کرد؛ به طوریکه این فیلم به عنوان جنجالی‌ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد.

گیبسون برای کار در فیلم «مصائب مسیح» رقم خیره‌کننده 210 میلیون دلار به اضافه درصدی از سود فروش فیلم که بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار می‌شد را دریافت کرد. این فیلم هم مانند «شجاع‌دل» نامزد و برنده ده‌ها جایزه مختلف از جشنواره‌های معتبر سینمایی دنیا شد و علاوه‌بر این با فروشی فوق‌العاده تبدیل به پرفروشترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تاریخ سینما و از جمله پرفروشترین فیلم‌های جهان شد.

اما آخرین کار او تاکنون که آن را دو سال بعد از «مصائب مسیح» ساخت، «آپوکالیپتو» نام دارد. این فیلم در سال 2006 در چندین رشته نامزد و برنده جایزه از جشنواره‌های مختلف شد و همچنین عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان سال را نیز کسب کرد.

وی سال بعد به همراه کارگردان بزرگ سینما «ران هاوارد» فیلم «خون بها» را بازی کرد که نامزد جایزه بهترین بازیگر از جشنواره گلدن گلوب شد. گیبسون در سال ۱۹۹۷ به همراه «جولیا رابرتز» در فیلم «فرضیه توطئه» بازی کرد و بعد از بازی در «اسلحه مرگبار 4» در سال 1998 در فیلم «بازپرداخت» ظاهر شد.

شروع سال 2000 همراه بود با نقش‌آفرینی مل گیبسون در فیلم کمدی «آنچه زنان می‌خواهند» در نقش «نیک مارشال» و فیلم زیبای «میهن‌پرست» به کارگردانی «رولند امریچ» در نقش سروان «بنجامین مارتین». وی علاوه‌بر این دو فیلم در نقش کارآگاه اسکینر در فیلم «هتل میلیون دلاری » بازی کرد و در انیمیشن فوق‌العاده دیدنی «فرار جوجه‌ای» در نقش «راکی» صحبت کرد.

او دو سال بعد در دو فیلم دیگر به نام‌های «ما سرباز بودیم» در نقش سرهنگ «هل مور» که فیلمی درباره جنگ آمریکا با ویتنام بود و همچنین در فیلم علمی تخیلی «نشانه‌ها» که به نوعی آخرین فیلم جدی او در سینما تا قبل از سال 2012 بود به ایفای نقش پرداخت.

مل گیبسون در سال 2012 پس از هشت سال دوری از بازیگری این‌بار با فیلم «لبه تاریکی» به صحنه آمد. او در مدت این هشت سال به خاطر کارگردانی و درگیری در ساخت فیلم، خیلی به کار بازیگری روی نیاورد. اما با این حال در نقش‌های فرعی در فیلم‌های «کارآگاه آوازخوان» در سال ۲۰۰۳ و بازی در چند قسمت از سریال «وحشی‌های کامل» به تهیه‌کنندگی خودش در سال 2004 که البته نویسندگی و کارگردانی چند قسمت از این سریال هم به عهده او بود و همچنین در فیلمی مستند مانند به نام «چه کسی ماشین الکتریکی را نابود کرد؟» در نقش خودش در سال 2006 بازی کرد.

اما این‌ها نقش‌هایی نبود که مردم و منتقدان از وی انتظار داشتند و به همین خاطر در سال 2010 پس از هشت سال به انتظارهای مخاطبان پایان داد و در فیلم «لبه تاریکی» در نقش کارآگاه توماس کریون به کارگردانی «مارتین کمپل» بازی کرد.

«مل گیبسون» علاوه‌بر کسب ده‌ها جایزه مختلف از بزرگترین جشنواره‌های دنیا، جوایز و افتخارات بزرگ دیگری نیز کسب کرده‌ است که از مهمترین آنها می‌توان به دریافت بالاترین نشان افتخار کشور استرالیا در سال 1997، عنوان قدرتمندترین و پرنفوذترین ستاره سینمای جهان از سوی نشریه فوربس در سال 2004 و کسب رتبه دوازدهم در میان 100 بازیگر برتر سینمای جهان اشاره کرد.

وی در سال 2014 در فیلم «بی‌مصرف‌ها 3» به کارگردانی «پاتریک هیوز» بازی کرد و در سال 2015 نیز فیلم «پدر خونی» به کارگردانی «ژان فرانسوا ریشه» به سینما‌ها خواهد آمد و باید منتظر ماند و دید ششمین فیلم این سینماگر چیره‌دست در مقام کارگردان چه خواهد بود.