انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مقالات آموزشی فنی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مقالات آموزشی فنی

با سلام

اینجا مقالات اموزشی فنی ماشین ها رو قرار میدیم

no espams=/


مفهوم تایرهای تابستانی، زمستانی و تمام فصل چیست؟


لاستیک های تابستانی:
مقالات آموزشی فنی 1
در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند. طراحی عاج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود که سطوح مختلف دست فرمان را در شرایط رانندگی در تابستان را ارتقاع میدهند.

برای بیشتر خودروها، سایز اورجینال لاستیک یک راهنمای خوب در انتخاب لاستیک های تابستانی جدید هستند. گرچه، شما باید این را در نظر بگیرید که هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشه، احتمال لیز خوردن (در جاده خیس) افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این اتفاق، لاستیک تابستانی با طراحی اج جهت دار را انتخاب کنید.
لاستیک های زمستانی
مقالات آموزشی فنی 1
در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند. طراحی عاج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود که سطوح مختلف دست فرمان را در شرایط رانندگی در تابستان را ارتقاع میدهند.

نیاز به لاستیک های زمستانی به اندازه نیاز به خودروها در چرخش بوده است ، گرچه با ظهور لاستیک های "تمام فصول"، بسیاری از رانندگان از مزایای لاستیک های زمستان ی غافل هستند. این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مشکل مثل برف، یخ و برف و باران طراحی شده اند، لاستیک های زمستانی دارای خصوصیت ترکیبی هستند که اصطکاک کارامدتری را در اوضاع سخت زمستانی مثل کشور کاندا فراهم می کند. انتخاب لاستیک های مناسب برای خودروی شما باید بر اساس سبک رانندگی و هدف استفاده خودروی تان باشد . یاد گرفتن چگونه خواندن علامت های جداره لاستیک مهم است تا مطمئن شوید که بهترین لاستیک زمستانی را برای خودروی تان را انتخاب می کنید. داشتن لاستیک های زمستانی مناسب بر روی خودروی تان، در حالی که کمک می کند تا راندمان(بازده) سوخت خودرو را حفط کنید، نهایت کنترل و اصطکاک را فراهم می کند.

دیگر توصیه ها برای انتخاب لاستیک های زمستانی یک لاستیک زمستانی باریک را انتخاب کنید، لاستیک های پهن تر مانند ماشین های شخم زنی جلو میروند.

از نقطه نظر عملکرد، دو جنبه مهم لاستیک های زمستانی که باید در نظر گرفته شوند توان قدرت سرعت و توان قدرت فشار آنها است. بیشتر لاستیک های زمستانی دارای ویژگی توان قدرت Q-speed هستند که کمتر از استفاده عمومی لاستیک ها هست. لاستیک های زمستانی همچنین دارای لازمه های فشار لاستیک مخصوصی هستند : هوای سردتر باعث می شود تا فشار لاستیک کاهش پیدا کند، بنابراین چک کردن فشار لاستیک تان در زمستان بیشتر از دفعاتی که در تابستان انجام میدهید حیاتی است.

نکته:

اگر لاستیک با " نماد برفدانه کوهستانی " علامت زده نشده است، این یک تایر زمستانی تایید شده نیست.
لاستیک های تمام فصل
مقالات آموزشی فنی 1
شاید مقرون به صرفه ترین نوع لاستیک "لاستیک تمام فصول" است، زیرا که برای استفاده در کل سال طراحی شده اند. لاستیک های تمام فصول دارای خصوصیت آمیزه ای از فن آوری هایی است که از ترکیب های مختلف استفاده می کند ، که برای بیشتر شرایط رانندگی مثل برف، باران ، سرما و غیره طراحی شده اند. این نوع تایر تقریبا لاستیک بی عیب و نقصی است، چون سواری آرام و روانی را با کنترل پذیری استثنایی در بسیاری از شرایط را فراهم می کند.

لاستیک های تمام فصول در دو کلاس موجود هستند : لاستیک های مسافرتی و لاستیک های سیاحتی. لاستیک های مسافری دارای ویژگی سواری روان تر و عمر عاج طولانی تری هستند در حالی که لاستیک های سیاحتی سر و صدای کمتری را ارائه میدهند و ویژگی های کنترل پذیری را بالا میبرند.

انتخاب لاستیک تمام فصول مناسب برای خودروی شما باید بر اساس اقلیم و همچنین نحوه رانندگی تان باشد. تولید کنندگان همچنین روند انتخاب را آسانتر می کنند. بیشتر لاستیک های تمام فصول با M+S به معنای برف و گل بر روی جداره لاستیک نشانه گذاری می شوند. دیگر لاستیک ها ممکن است دارای نماد چهار فصل باشند.

منبع:

گردآوری دات کام
تذکراتی در مورد باطری به باطری کردن

با نزدیک شدن به فصل سرما و گذراندن گرمای تابستان و استفاده از کولر خودروها که خود باعث روشن شدن فن خودرو می شود یکی از مشکلاتی که بسیاری با آن روبرو می شوند دشارژ شدن باتری خودروست که فشار زیادی را در فصل تابستان به باتری می یاوردکه این امر سبب عدم استارت خوردن خودرو می گردد در زمستان نیز هوای سرد باعث سفت شدن روانکار‌ها و روغن‌ها در خودرو می‌شود و همین سبب می‌شود تا استارت برای چرخش موتور نیروی بیشتری نیاز داشته باشد و در نتیجه برق بیشتری از باتری گرفته می‌شود.

درصورتی که باتری ضعیف شده باشد، در زمستان ضعف خود را نشان می‌دهد و در روشن کردن خودرو عاجز می‌شود. یکی از راه‌ها در اینگونه مواقع هول دادن خودرو است که با توجه به داشتن تسمه تایم در خودرو‌های امروزی، این کار توصیه نمی‌شود؛ چرا که ممکن است تسمه تایم در اثر لگد‌های ناگهانی ناشی از رها کردن کلاچ برای روشن‌شدن خودرو، تاب مقاومت نداشته باشد و پاره شود و یا اصلا از تنظیم خارج شود. راه دیگری که وجود دارد استفاده از کابل اتصال باتری به باتری است تا با استفاده از یک خودرو دیگر، اتومبیل مانده در راه را روشن کنیم.
مقالات آموزشی فنی 1
برای این کار باید به چند نکته مهم دقت کنیم که معمولا توسط کمتر کسی رعایت می‌شود؛ اول اینکه قبل از استارت زدن به موتور خودرو خاموش بهتر است تا باتری آن توسط خودرو دیگر که حتما روشن باشد، چند دقیقه با کمک کابل اتصال شارژ شود تا از ایجاد بار ناگهانی روی دینام خودرو روشن و آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. برای این کار در حدود 15 تا 20 دقیقه وقت کافی است و دقت شود که قطب‌های باتری‌ها به درستی به هم متصل شوند. سپس بعد از استارت زدن خودرو خراب، به محض روشن شدن آن سریعا کابل‌ها جدا شوند؛ چرا که در صورتی که کابل‌ها متصل باشند ممکن است به خاطر تفاوت در میزان شارژ دینام‌ها، تداخل آمپر به وجود آید و باعث خرابی قسمت‌های برقی خودرو‌ها شود.
مقالات آموزشی فنی 1
بعد از روشن شدن خودرو از گاز دادن‌های بی‌مورد به نیت سریع‌تر شارژ شدن باتری جدا خودداری شود. در این حالت باز هم به خاطر خالی بودن باتری، باعث ایجاد فشار زیادی ‌ روی دینام می‌شود و می‌تواند سبب سوختن آفتامات، دیود‌ها و یا بالشتک آن شود. پس بهتر است تا کمی با سرعت کم رانندگی کنیم تا باتری شارژ شده و از صدمات بعد از آن جلوگیری کنیم.

منبع:


خودرو.net
مقایسه شاسی منوکوک و نردبانی

دو نوع کلی ساختار برای اتومبیل ها وجود دارد: منوکوک ( شاسی و بدنه یکپارچه) و شاسی نردبانی (شاسی و بدنه جدا). در خودروهای اولیه ساختار شاسی و بدنه جدا بود. خودروسازها قادر بودند انواع و اقسام بدنه را روی یک شاسی واحد پیاده کنند.
سیستم منوکوک:
مقالات آموزشی فنی 1
این سیستم به این موضوع اشاره دارد که بدنه جوری طراحی می شود که وزن خودرو را تحمل کند و هر نقش دیگری که شاسی انجام می دهد را ایفا کند. با تقویت کردن کف خودرو، ستون ها و دیگر قطعات این ساختار به وجود می آید.
شاسی نردبانی:
مقالات آموزشی فنی 1
معنی این عبارت این است که بدنه خودرو روی فریم یا شاسی جدا سوار می شود. این ساختار از آن جهت شبیه نردبان است که دو قطعه فولادی دراز ( تقریبا اندازه طول خودرو) توسط میله های که از عرض آنها گذشته است به صورت موازی با هم قرار می گیرند و شکل یک نردبان را ایجاد می کنند.

هر دو نوع ساختار باید وظایف زیر را انجام دهند:

1 – تحمل وزن خودرو (به جز وزن فنربندی نشده) و هر چیزی که داخل آن است مانند بار و سرنشین

2 – چارچوبی برای قرار گرفتن سیستم تعلیق، موتور و سیستم انتقال قدرت فراهم کند. این ساختار باید در حدی قوی باشد که طی مانورهای مختلف رانندگی این اجزا را سر جایشان محکم نگه دارد.

2 – چارچوبی برای قرار گرفتن سیستم تعلیق، موتور و سیستم انتقال قدرت فراهم کند. این ساختار باید در حدی قوی باشد که طی مانورهای مختلف رانندگی این اجزا را سر جایشان محکم نگه دارد.

4 – تحمل گشتاور موتور

5 – تحمل تنشهای طولی ایجاد شده در اثر شتابگیری و ترمز

6 – تحمل ضربات ناشی از برخوردهای ناگهانی

هر نوع شاسی یا ساختار باید تعادلی بین وزن و متریال به کار رفته، نقش مورد نظر، طراحی خودرو و هزینه ها ایجاد کند اما نوع شاسی به کار رفته مزیت های معینی خواهد داشت و سرانجام نوع کارایی و ویژگی های خودرو را تعیین می کند. بیشتر خودروهای سواری در دهه 60 میلادی به ساختار یکپارچه روی آوردند ولی این روند را دهه 30 میلادی خودروهایی مانند سیتروئن ترکشن آوانت و اپل المپیا آغاز کرده بودند.
عملکرد:
ساختار منوکوک (یکپارچه) وزن کمتری دارد که به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. همچنین مقاومت پیچشی بهتری دارد و برای خودروهایی که عملکرد در آنها مهم است (مانند خودروهای اسپرت) بسیار مناسب تر است. هندلینگ و سواری بهتر از دیگر مزایای شاسی یکپارچه با بدنه است. ماهیت سنگین بودن ساختار نردبانی آن را مقاوم تر و سر سخت تر می کند و برای حمل بارهای سنگین یا یدک کشیدن اشیای سنگین تر بسیار بهتر از ساختار منوکوک است. مقابله بهتر با جاده های ناهموار، قابلیت بهتر برای آفرود و هزینه تعمیر پایینتر از مزایای دیگر شاسی و بدنه جدا می باشد. به همین خاطر است که هنوز هم خودروهایی مانند تویوتا 4-رانر از شاسی های نردبانی استفاده می کنند.
طراحی:
طراحی، ساخت و انجام اصلاحات (اشتراک پلت فرم ها) در ساختارهای یکپارچه (در مقایسه با نردبانی) مشکل است ولی با استفاده از نرم افزار کامپیوتری CAD به استفاده مشترک از پلت فرم ها بسیار راحت تر می شود. یکی از مزیت های شاسی و بدنه جدا (نردبانی) این است که ساختن یک بدنه دیگر حتی با سبکی متفاوت و قرار دادن آن روی شاسی آسان است به شرطی که ابعاد آنها مشابه باشد.
مواد به کار رفته:
ساختارهای یکپارچه را می توان از مواد گوناگونی مانند فولاد، آلیاژ، آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم و حتی فیبرکربن تا ترکیبی از مواد ذکر شده ساخت ولی شاسی های نردبانی معمولا از فولاد ساخته می شوند.
مزیت های دیگر:
در نظر گرفتن نقاط شکست (نقاط جاذب ضربه تصادف) برای شاسی های یکپارچه بسیار راحت تر است در نقطه مقابل تعمیر شاسی نردبانی پس از تصادف خودرو بسیار ساده تر است.

ساختار منوکوک در بسیاری از انواع خودروها به کار می رود و برای خودروهای اسپرت و لوکس و خودروهایی که مورد استفاده روزمره قرار می گیرند مناسب تر است (در 99 درصد خودروهای سواری به خاطر پایین آمدن هزینه تولید از نوع یکپارچه استفاده می شود) ولی شاسی نردبانی برای خودروهای باری و سنگین کاربرد بیشتری دارد. در کل هدف از طراحی و نوع خودرو مشخص می کند که چه نوع شاسی برای آن مناسبتر است.
چطور بدون استفاده از GPS سرعت دقیق خودروی خود را محاسبه کنیم؟

مقالات آموزشی فنی 1
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور بدون استفاده از GPS می توان سرعت دقیق خودرو را محاسبه کرد؟ اگر جواب این سوال برایتان مهم است این مقاله را دنبال کنید.

همانطور که می دانید کیلومترشمار اکثر خودروها سرعت را به طور دقیق نشان نمی دهند و مقداری خطا دارند که درصد این خطا در خودروهای مختلف متفاوت است. به همین منظور افرادی که علاقه مند هستند بدانند سرعت واقعی خودرویشان در دنده ها و دور موتور های مختلف چقدر است معمولا از GPS استفاده می کنند. ولی بدون GPS هم با یک سری محاسبات ساده می توانید این کار را انجام دهید.

اول از هر چیز باید محیط چرخ اتومبیلتان را به طور دقیق اندازه بگیرید. توجه داشته باشید که وقتی چرخ زیر خودرو است این کار را انجام دهید زیرا وزن خودرو باعث می شود قطر چرخ مقداری افت کند و در نتیجه محیط تایر شما در حالتی که زیر ماشین نیست این افت را ندارد و برای محاسبه دقیق سرعت باید این افت نیز در نظر گرفته شود. نحوه محاسبه محیط چرخ به این صورت است که یکی از حروف لاتین روی لاستیک را که مماس با سطح زمین است با گچ علامت بزنید و جای آن را روی زمین مشخص کنید سپس ماشین را هل دهید تا لاستیک شما به اندازه یک دور کامل بچرخد و حرف لاتین مورد نظر دوباره روی سطح زمین قرار گیرد و جای آن را مجددا روی زمین مشخص کنید. کافیست فاصله بین نقاط علامت زده شده روی زمین را با متر اندازه بگیرید تا محیط دقیق لاستیکتان به دست آید. اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو باشد محیط چرخ جلو و اگر دیفرانسیل عقب بود محیط چرخ عقب را اندازه بگیرید. این کار را ترجیحا در حالتی انجام دهید که باد تایرها تنظیم شده باشد زیرا کم باد بودن یا پر باد بودن تایرها در محیط چرخ تاثیر می گذارد و باعث کاهش یا افزایش آن می شود.

اکنون کافیست ضرایب دنده و ضریب دیفرانسیل خودروی خود را پیدا کنید تا با استفاده از فرمول بتوانید سرعت خودروی خود را در هر دنده و هر دور موتوری که بخواهید حساب کنید.

از آنجایی که دورموتور سنج در اکثر خودروها دقیق است و خطای بسیار کمی دارد می توان برای محاسبه سرعت دقیق از آن کمک گرفت.

با داشتن محیط چرخ و ضرایب گیربکس و دیفرانسیل می توانید با استفاده از فرمول زیر در هر دنده و هر دور موتور سرعت دقیق خودروی خود را محاسبه کنید.
مقالات آموزشی فنی 1
برای درک بهتر مطلب مثلا سرعت خودروی پژو 405 را در دنده های 1 تا 5 محاسبه می کنیم:

ضریب دنده 1 = 3.454

ضریب دنده 2 = 1.866

ضریب دنده 3 = 1.290

ضریب دنده 4 = 0.951

ضریب دنده 5 = 0.744

ضریب دیفرانسیل = 4.529

محیط چرخ با لاستیک سایز 185/65/14 فابریک = 1.815 متر

با توجه به فرمول بالا سرعت در دنده های 1 تا 5 در دور 1000 به شرح زیر خواهد بود:

سرعت در دنده 1 دور 1000 = 6.96 کیلومتر در ساعت

سرعت در دنده 2 دور 1000 = 12.88 کیلومتر در ساعت

سرعت در دنده 3 دور 1000 = 18.63 کیلومتر در ساعت

سرعت در دنده 4 دور 1000 = 25.28 کیلومتر در ساعت

سرعت در دنده 5 دور 1000 = 32.31 کیلومتر در ساعت

در این مرحله با داشتن سرعت در هر دنده در دور 1000 به راحتی می توانید در دور موتور دلخواه خود سرعت دقیق را به راحتی حساب کنید. مثلا سرعت در دنده 2 دور 6500 برابر است با 12.88 ضربدر 6.5 = 83.72 کیلومتر در ساعت، یا سرعت در دنده 5 دور 3000 برابر است با 32.31 ضربدر 3 = 96.93 کیلومتر در ساعت.

همچنین با استفاده از فرمول بالا می توانید حساب کنید در یک سرعت معین مثلا در دنده 3 یا 4 دور موتور خودروی شما چقدر خواهد بود.

این محاسبات را می توانید با داشتن اطلاعات فوق برای خودروهای دیگر نیز انجام دهید و به نتایج مورد نظر خود برسید. اگر محیط چرخ را دقیق اندازه بگیرید و محاسبات را درست انجام دهید سرعتی که از این روش حاصل می شود با سرعتی که GPS نشان می دهد برابر است و دقت بسیار بالایی دارد.


منبع:دنده6
مواد ضدآب و نقش آنها در بهبود دید راننده
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقالات آموزشی فنی 1
اگرچه رانندگی در آب و هوای بارانی لذت زایدالوصوفی در انسان ایجاد می‌کند، اما این موضوع نیز خطرات خاص خود را در پی دارد و می‌تواند سبب ایجاد ترس و دلهره در برخی رانندگان شود. با این وجود، 99 درصد افراد بر این باورند که داشتن شیشه جلو، برف پاک‌کن، و شیشه‌شور سالم می‌تواند کمک شایانی به رانندگی در چنین شرایطی بکند؛ اما از آنجایی‌که 1 درصد باقی‌مانده خرید و تعمیر چنین وسایلی را هدر دادن پول می‌دانند، خودروسازان و قطعه‌سازان سال‌ها به فکر یافتن راه‌حلی برای رفع این مشکل بودند و در نهایت، شیشه‌های ضدآب به عنوان راه‌حل این مشکل معرفی شدند؛ اما هزینه بالای تولید چنین شیشه‌هایی به موضوعی بغرنج تبدیل شده است. به همین دلیل، استفاده از مواد ضدآب که با قیمت بسیار کمتری عرضه می‌شوند، رواج یافت؛ تنها مشکلی که در خصوص این مواد وجود دارد این است که باید به صورت دستی روی شیشه اسپری شوند. اما آیا با ساختار این مواد و طرز کار آنها آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید این مواد چگونه برف و باران را از شیشه خودروی شما دور نگه می‌دارند؟


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقالات آموزشی فنی 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقالات آموزشی فنی 1


همان‌طور که می‌دانید، مواد ضدآب مختلفی در بازار وجود دارند که همگی آنها از ساختار مشابهی برخوردار هستند. استفاده از این مواد سبب می‌شود که برف و باران به محض برخورد با شیشه پراکنده شوند که همین امر، در بهبود دید راننده و بلااستفاده ماندن برف‌پاک‌کن‌ها تاثیر بسزایی دارد. گفتنی است، برخی از این مواد از ترکیبات زیستی بدون مواد فرار و حلال‌های خطرناک و برخی دیگر از سیلیکون ساخته شده‌اند که همگی تاثیر یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها از نظر مدت زمان ماندگاری است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقالات آموزشی فنی 1
با پاشیدن این مواد بر روی شیشه ترکیبی شیمیایی ایجاد می‌شود که در مجموع، آب‌گریزی شیشه را افزایش می‌دهند؛ از دیگر فواید این مواد، می‌توان به کاهش نورهای زننده و شدید و بهبود دید راننده در شب‌ها اشاره کرد. با این وجود، باید توجه داشته باشید که پاشیدن این مواد روی رنگ سبب از بین رفتن سریع رنگ می‌شود؛ برخی افراد نیز بر این باورند که این مواد شیمیایی سبب خورده شدن تیغه‌های برف‌پاک‌کن نیز، می‌شوند! پس بهتر است از اسپری کردن مواد ضدآب روی رنگ و تیغه‌های برف‌پاک‌کن خودداری کنید؛ برخی کمپانی‌های سازنده از ساخت موادی صحبت می‌کنند که نه تنها سمی نیستند، بلکه اثری بر روی تیغه‌ها ندارند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مقالات آموزشی فنی 1
در خصوص مدت زمان ماندگاری آنها نیز، باید بگوییم که این امر برای محصولات مختلف متفاوت است و این مواد می‌توانند از چند هفته تا بیش از یک ماه، از شیشه خودروی شما در برابر برف و باران محافظت کنند. با نگاهی به ترکیبات مواد ضدآب متوجه می‌شوید که ساخت این مواد در خانه نیز، بسیار آسان است؛ برای این کار به کمی آب مقطر و الکل طبی نیاز داریدف شایان ذکر است، به جای الکل طبی می‌توانید از اتانول، روغن سیلیکون یا روغن کرچک استفاده کنید. با تمام این تفاسیر، ارزان بودن مواد ضدآب زحمت تهیه آنها را در منزل از بین می‌برد. 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مصرف بنزین خودروی خود را چگونه حساب کنیم ؟

بهترین روش این است که یک بار باک خود را کامل پر کنید و در همان زمان کیلومترشمار ثانوی خودرو (تریپ) را صفر نمایید. بعد از چند روز و طی چندین کیلومتر، در مراجعه بعدی به پمپ بنزین مجددا باک را کامل پر نمایید و سپس ببینید چند کیلومتر رفته اید و چند لیتر در دفعه دوم بنزین زدیده اید. عدد لیتر را بر مسافت رفته بر حسب کیلومتر تقسیم کرده و ضربدر ۱۰۰ نمایید. به عنوان مثال: تا لبریز شدن باک در دفعه دوم ۴۵ لیتر بنزین زده اید و مسافت ۵۲۰ کیلومتر تا آن لحظه رفته اید: ۸.۶=۱۰۰*(۵۲۰/۴۵). یعنی مصرف بنزین شما ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. مبنای محاسبه مصرف واقعی و مقطعی در هر بازه زمانی اینگونه است. طبیعتا رقم دست یافته با رقمی که کارخانه در شرایط آب و هوایی استاندارد اعلام می کند متفاوت (معمولا بالاتر!) است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
قفل فرمان بهتر است یا قفل پدال؟

اصولا هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند به موازات آن راههای خلاف نیز پیشرفت می کنند. واقعیت این است که هر دو قفل توسط سارقان حرفه ای قابل باز شدن هستند، اما مزیتشان این است که روند سرقت را کندتر و احتمال رسیدن صاحب خودرو را بیشتر می کنند. خصوصا در حال حاضر که عابرین نسبت به صدای آژیر دزدگیرها بی تفاوت شده اند و اقدامی نمی کنند. قفل فرمان را می توان با کندن غربیلک فرمان و جاگزین کردن غربیلک دیگر از رده خارج کرد. اما در مورد قفل پدال به دلیل عدم دید اولیه از خارج از خودرو و سخت بودن عملیات قفل گشایی توسط دریل و غیره در آن فضای کم، اندکی بیشتر از قفل فرمان قابل اعتماد است. دقت کنید که هیچ کدام از این اقلام بازدارنده نیستند، بلکه در بیشتر مواقع فقط تاخیر انداز هستند.

یکی از دوستانم می گفت در پیچ های تند با پای چپ ترمز بگیریم و هم زمان با پای راست گاز بدهیم. این کار چه فایده ای دارد؟ (پ.م از تهران)

این تکنیک در خودروهای دیفرانسیل جلو بی تاثیر است. به آن تکنیک LFB (Left Foot Braking) می گویند و مخصوص خودروهای دیفرانسیل عقب است. به این صورت که ترمز با پای چپ موجب کمتر شدن سرعت چرخ جلو ، و فشردن پدال گاز با پای راست موجب بیشتر شدن سرعت چرخ عقب می شود و در نتیجه ی این اختلاف سرعت، عقب خودرو تمایل پیدا می کند حول محور جلو بچرخد یا سر بخورد و اگر این تکنیک کنترل شده اجرا شود باعث بهبود فرایند پیچیدن در پیچهای تند می شود. برای درک بهتر، مطالعه مطلب " دریفت دقیقا چیست؟ " در شماره دوم تخت گاز (دی ماه ۹۰ ) به شما پیشنهاد می شود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کامپوننت چیست ؟

کامپوننت ها نوعی بلندگوهای پیشرفته هستند که در سیستم های صوتی حرفه ای خودرو به کار گرفته می شوند. این بلندگوها توانایی بالایی در تفکیک فرکانس و در نتیجه شفافیت بیشتر در موزیک دارند. اگر فرکانس موزیک را به سه دسته کلی تقسیم کنیم، اجرای محدوده فرکانسهای متوسط و بالا را اجزای کامپوننت، و فرکانسهای پایین را ساب ووفرها بر عهده می گیرند. این کامپوننتها که از ابعاد ۱۳ اینچی به بالا در بازار موجودند دارای کراس اوور مجزا بوده و تغذیه آنها از آمپلی فایر می باشد. به طور خلاصه از ادواتی هستند که لذت شنیدن یک موسیقی با کیفیت را در خودرو صد چندان می کند!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چگونه مرغوبیت یا خلوص بنزین را تشخیص دهیم ؟

در درجه اول ظاهر بنزین پاسخگوی سوال ماست. اگر از بنزین سوپر استفاده می کنیم باید به رنگ سبز و اگر بنزین معمولی می زنیم تقریبا به صورتی رنگ متمایل باشد. در خودروهایی که کاتالیزور ندارند گاها با شنیدن صدای عطسه های ریز و ریپ زدن می توان پی به وجود درصدی آب در بنزین برد. احتراق ناقص، تغییر رنگ سر شمع ها، کم شدن کشش استاندارد موتور، آلودگی زیاد هوا و افزایش غیر طبیعی مصرف سوخت می تواند نشانگر عدم مرغوبیت بنزین باشد. یادآور می شویم که بهترین زمان سوختگیری صبح زود یا اواخر شب است. سرما باعث افزایش چگالی و عدم تبخیر سوخت می شود و در واقع با یک لیتراژ ثابت می توانیم جرم بیشتری بنزین وارد باک کنیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فیلر گیری موتور چیست؟

فیلر گیری یکی از مهمترین و ضروری ترین عملی است که تعمیر کار باید این عمل (فیلرزدن) را انجام دهدهر جسمی بر اثر حرارت منبسط شده و بر طول و قطر و حجمش افزوده می شود قطعاتی که در موتوربکار رفته اند در مقابل حرارت انبساط پیدا می کنند که در هنگام طراحی موتور با محاسبه این مقدار انبساط را بخوبی جبران می کنند یکی از سیستم های که انبساط در انها محسوس بوده و برای کار موتورتاثیر بسزایی دارد سیستم حرکت سوپاپ ها می باشد که کارخانه سازنده با توجه به جنس و حجم و ضریب انبساط قطعات مقداری فاصله بین انها در نظر گرفته است تا در هنگام انبساط این فاصله پر شود و کار بازو بسته شدن سوپاپ ها مختل نگردد در صورت عدم وجود این لقی قطعات در برابر گرما منبسط شده و چون میدان حرکتی در جهت طولی ندارند به هم فشار اورده باعث سائیدگی تاب برداشتن و خرابی قطعات می گردند مقدار این لقی توسط کارخانجات سازنده اندازه گیری و اعلام شده و آن را با فیلر اندازه و تنظیم می کنند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نکات لازم برای فیلر گیری موتور

۱ شناخت سوپاپ ها برای فیلر گیری

۲ مقدار لقی و فاصله مجازی که باید برای سوپاپ ها با فیلر میزان کنیم بدست اورده باشیم

۳ این مقدار لقی بسته به دستور کارخانه باید در حالت سرد یا گرم برای فیلر گیری موتور ماشین ضروری است

۴ شناخت احتراق سیلندر های مورد نظر برای فیلر گیری ازراه های مختلف

۵ آماده کردن فیلر با شناخت نوع ماشین و تبدیل فیلر در صورت نیاز
خیلی به درد بخور بود