انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: گل‌ مژه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گل‌ مژه 1
گُل‌مُژه (به انگلیسی: Stye) یا (Hordeolum) گل‌مژه، بیماری شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل‌مژه به‌صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می‌کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه‌ها یا غدد ترشح‌کننده چربی پلک ایجاد می‌شود. تماس دست آلوده با چشم و التهاب لبه پلک از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل‌مژه می‌شوند.
علائم و نشانه‌ها
- احساس سنگینی و درد پلک، - ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک، - سوزش و خارش و اشکریزش، - خروج موردی ترشحات چرکی از گل‌مژه، - تاری دید: تاری دید از عوامل معمول گل‌مژه نیست اما اگر گل‌مژه نسبتا بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می‌شود.
درمان
کثر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز به‌تدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می‌کند. ماساژ کمپرس گرم را می‌توان روزی 4-3 بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل‌مژه بهبود پیدا کند. هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید.اگر پس از چند روز گل‌مژه بهبود پیدا نکرد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک می‌تواند در صورت لزوم با یک جراحی کوچک گل‌مژه را تخلیه کند. تخلیه گل‌مژه با بی‌حسی موضعی با استفاده از قطره بی‌حس‌کننده انجام می‌شود و گل‌مژه از سمت پشت پلک تخلیه می‌شود. در گل‌مژه‌های معمولی استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی فایده‌ای ندارد. اما در بچه‌های کوچک یا افرادی که گل‌مژه‌های شدیدا ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌های مجاور استفاده شود.
پیشگیری
در برخی از افراد گل‌مژه، بطور مکرر عود می‌کند. برای پیشگیری، از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری کنید، بهداشت پلک را رعایت کنید. شست‌وشوی منظم پلک‌ها با آب ولرم یا شست‌وشوی لبه پلک با شامپو بچه رقیق شده می‌تواند به جلوگیری از عود گل‌مژه کمک کند. در صورت بروز گل‌مژه‌های مکرر حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات بیماری‌های چشمی دیگر مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی باعث بروز گل‌مژه مکرر می‌شود که تشخیص و درمان این بیماری‌ها توسط چشم پزشک باعث جلوگیری از عود گل‌مژه می‌شود.
گل‌ مژه 1
به طور معمول، گل‌مژه چركی است و بیشتر اوقات در قسمت خارجی پلك چشم شكل می‌گیرد، اما گاهی اوقات نیز ممكن است در قسمت‌های داخلی چشم دیده شود.

البته در بیشتر موارد پس از چند روز گل‌مژه به خودی خود از بین می‌رود و نیازی به درمان جدی ندارد. در ضمن می‌توان برای تسكین درد حاصل از آن، دستمالی گرم و تمیز را در ناحیه پلك چشم قرار داد.

علائم
درد و تورم پلك از نشانه‌های گل‌مژه است. بعلاوه در این شرایط برآمدگی قرمز رنگی كه شبیه جوش است، روی پلك ظاهر می‌شود كه گاه موجب ریزش اشك هم می‌شود.

مراجعه به پزشك
در اغلب موارد گل‌مژه برای چشم و دید ما ضرری ندارد و بر توانایی و وضوح بینایی تاثیری نمی‌گذارد. پس در ابتدا سعی كنید خودتان اقداماتی را برای بهبود درد انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید از دستمال گرم روی پلك بسته استفاده كنید. اما اگر در عرض یك هفته گل‌مژه بهبود نیافت، یا اگر قرمزی و تورم پلك گسترده شد و قسمت‌های دیگر صورت را درگیر كرد، حتما به پزشك مراجعه كنید.

علل ایجاد مشكل
گل‌مژه معمولا توسط باكتری‌ چركی به نام استافیلوكوك ایجاد می‌شود. پس عدم رعایت بهداشت چشم علت اصلی این مشكل است. تماس دست آلوده با چشم‌ها شایع‌ترین دلیلی است كه این شرایط را ایجاد می‌كند.

التهاب مزمن در لبه پلك كه به دلیل شرایطی به نام بلفاریت ایجاد می‌شود ممكن است موجب بروز گل‌مژه شود. در این شرایط رعایت دستورات چشم پزشك برای درمان بلفاریت، می‌تواند به پیشگیری از گل‌مژه هم كمك كند.

در ضمن دقت داشته باشید كه اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌كنید، باید بهداشت مربوط به نحوه گذاشتن و برداشتن لنزها را نیز با دقت رعایت كنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه هنگام استفاده از لنز بهداشت را رعایت نمی‌كنند، همچنین آرایش چشم خود را در طول شب پاك نمی‌كنند یا از لوازم آرایش قدیمی و تاریخ گذشته استفاده می‌كنند، بدانید كه پلك چشم خود را بسادگی در معرض ابتلا به عفونت قرار داده‌اید.

تا زمانی كه گل‌مژه از بین نرفته است:

*‌ سعی نكنید كه آن را به زور و با فشار از بین ببرید.

*‌ برای تسكین درد گل‌مژه روی دستمالی تمیز آب‌گرم بریزید، سپس بیشتر آب آن را گرفته و روی چشمان بسته خود قرار دهید. زمانی كه دستمال گرمای خود را از دست داد دوباره آن را با آب گرم خیس كنید. این كار را برای 5 تا 10 دقیقه تكرار كنید. تكرار این كار ‌طی روز باعث می‌شود گل‌مژه زودتر بهبود یابد.

*‌ چشم خود را تمیز نگه دارید و از آرایش چشم اجتناب كنید.

*‌ از لنزهای تماسی استفاده نكنید. ممكن است كه لنز شما با باكتری‌های مرتبط با گل‌مژه ‌آلوده شده باشد پس سعی كنید كه تا بهبودی كامل گل‌مژه از آنها استفاده نكنید.

پیشگیری
شستشوی دست‌ها.
چندین بار در روز دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید و سعی كنید چشم‌های خود را لمس نكنید.

لوازم آرایش.
لوازم آرایش قدیمی را از دسترس خارج كنید و این لوازم را به صورت شریكی با دیگران استفاده نكنید.

لنزهای تماسی.
اگر شما هم از لنزهای تماسی استفاده می‌كنید، بهداشت مربوط به آنها را رعایت كنید و قبل از استفاده، دستان خود را كامل بشویید.
در صورت بروز هر نوع عارضه چشمی به پزشك مراجعه كرده و به دستورات او با دقت عمل كنید.
گل‌ مژه 1
فرامرز انوری اظهار داشت: عامل به وجود آورنده گل‌مژه در کودکان و بزرگسالان تقریباً یکی است و می‌تواند به واسطه عوامل میکروبی، التهابی یا مجموعه‌ای از هر دو باشد.

فوق تخصص چشم‌پزشکی کودکان گفت: در پلک فوقانی و تحتانی چندین غده به نام مبونئین وجود دارد که غده چربی چشم است و وقتی اشک ترشح می‌شود مبونئین چربی ترشح می‌کند. مخلوط اینها باعث می‌شود که اشک زود تبخیر نشود. چشم مرطوب بماند و لغزندگی چشم در سطح چشم راحت‌تر انجام گیرد.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: به دلیل دیابت یا عفونت میکروبی یا به هر دلیل دیگری ممکن است دهانه‌ یک یا دو غده مبونئین بسته و ملتهب شده و در ادامه نیز قرمز، دردناک و بزرگ شود. این فوق تخصص چشم‌پزشکی کودکان ادامه داد: این روند می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان به وجود آید که برای درمان می‌توان از قطره آنتی‌بیوتیک همراه با کمپرس حوله گرم استفاده کرد؛ کمپرس حوله گرم باعث گرم شدن چربی و آغاز فعالیت غده مبونئین می‌شود.

انوری تصریح کرد: این بیماری اصولاً بیماری خطرناکی نیست که درمان نداشته باشد چرا که ۹۵ درصد گل‌مژه‌ها با دارو و کمپرس حوله گرم درمان می‌شود اما اگر با دارو درمان نشد می‌توان با تزریق استروئید به رفع آن کمک کرد و در موارد نادر از عمل جراحی نیز برای برداشتن گل‌مژه استفاده کرد.
برای این کار بهتر است از یکی از روش های زیر استفاده کنید:
اگر چشمان شما گل مژه درآورده است با جوشانده برگ گردو آنها را خوب بشویید. برای این کار باید ۵۰ گرم برگ های تازه یا خشک درخت گردو را در یک لیتر آب سرد بریزید و بگذارید، بجوشد و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، آنرا خنک کرده و به چشمان خودبمالید.
۱۰۰ گرم گلهای خشک یا تازه آقطی را در یک لیتر آب جوش ده دقیقه دم کنید و بعد آنرا صاف کنید و به طور نیمه گرم یا سرد پلک های چشم خود را که جوش درآورده اند با آن بشویید و هر روز، روزی ۴ تا ۵ بار این شست و شو را ادامه دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.
۵ گرم شیره مامیران را در ۱۰۰ گرم، آب حل کنید ، این لوسیون برای درمان دردهای چشمی و گل مژه بسیار موثر است.
۸۰ گرم از گل گندم را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند و بعد از صافی بگذرانید. این مایع صاف شده ، درمانی برای التهابات چشمی می باشد. از این مایع به صورت ولرم و کمپرس بر روی پلک ها استفاده نمایید.
در مورد التهابات چشمی می توان از جوشانده رقیق شده دم است استفاده کرد و با آن چشم را شست و شو داد.
برای رفع التهابات پلک و استراحت چشم های خسته ، می توانید چند برش نازک به تازه را مستقیما بر روی موضع درد قرار دهید.
لوسیون ختمی برای رفع ورم ملتحمه چشم تهیه می شود. برای این منظور جوشانده یک قاشق مرباخوری از گل ختمی را در یک فنجان آب تهیه کرده، به صورت کمپرس روی چشم بگذارید.
در مورد عفونت های چشمی ، یک قاشق رازیانه را به مدت ۱ ساعت ، در ۲ قاشق آب مقطر دم می کنند.
۱_ ضماد گلبرگ های شقایق را در مورد بیماری های چشم می توانید ، استفاده نمایید.
۲_ در مورد ناراحتی های چشم، ۲ قاشق چایخوری از آب تازه مامیران را با ۱ قاشق چایخوری از ماده خشک شده این گیاه ، در یک لیوان آب یا گلاب ریخته، محلول به دست آمده را جهت درمان استفاده نمایید.
۳_ یک عدد گل همیشه بهار و یک مشت گل گندم و گل مریمی را در یک لیتر، آب ولرم بریزید. محلول تهیه شده را جهت درمان بیماری های چشم به کار ببرید .
۴_ برگ کاهوی پخته را چنانچه بر روی چشم قرار دهید، برای رفع التهاب چشم اثر شفابخش دارد.
۵_ اگر چشم ورم نموده و جوش پلکی بر روی آن پدید آید، بهتر است پارچه یا ابر را با آب گرم ، ترکرده و پی در پی بر پلک بگذارید، تا جوش سرباز کند و سپس صبر زرد را در سرکه حل کرده با آب نیمه گرم آمیخته و چشم را با آن شست و شو دهید.
۶_ چند قطره روغن زیتون به سرعت، خارش و سوزش چشم و پلک را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت میکند.
▪ کشیدن گرد زعفران در چشم سبب برطرف شدن سوزش و خارش و پرخونی چشم می شود. ▪ شست و شوی چشم با چند قطره آب ریواس، سبب تقویت قوه بینایی می گردد.
▪ خاکستر ساقه های نازک به، سوزش و خارش چشم ، آبریزی از چشم و ناراحتی های پلک و حتی ریختن مژه و جوش های پلک را درمان میسازد.
▪ شست و شوی چشم بااشک مو، سبب ضدعفونی چشم و درمان ورم ملتحمه و دیگر ناهنجاریهای عفونتی چشم می گردد.
▪ شست و شوی چشم ملتحمه با آب انار ترش، موجب درمان آن میگردد.
▪ شست و شوی چشم با جوشانده خشک شده گل های آقطی عفونت ها و جوشهای پلک را درمان می کند.
▪ برای شفافیت بخشیدن به چشم ها، می توان چند قطره آب پرتقال یا آب لیموترش در آن چکاند.
▪برای برطرف کردن کبودی زیر چشم می توان سیب زمینی خام رنده شده را بر روی کبودی ها قرار داد.
▪ برای برطرف کردن کبودی زیر چشم می توان مقداری بابونه را دم کرد و زیر چشم را کمپرس نمود.
▪ برای رفع تورم زیر چشم، می توان از انجیر تازه نیز استفاده کرد و برای این کار باید انجیر تازه را له کرده و در زیر چشم قرار داده تا ورم آن بر طرف شود.
ادغام شُد ..