انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اسلامی شدن دانشگاهها با جذب اساتید متعهد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اسلامی شدن دانشگاهها با جذب اساتید متعهد 1

آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استانهایی داریم که بیش از 100 موسسه آموزش عالی اعم از دولتی، پیامنور، آزاد و غیرانتفاعی دارند اما باز هم فشار میآورند چند موسسه دیگر تأسیس کنند در حالیکه به دلیل کمبود هیأت علمی از افراد غیرهیأت علمی استفاده میکنند و سطح کیفی آموزش را رعایت نمیکنند.

کامران دانشجو در دیدار با بیش از 60 نفر از نمایندگان و اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه رشد کمی و کیفی آموزش عالی توأمان دنبال میشود، گفت: از لحاظ رشد کمی معتقد به گسترش آموزش عالی هستم اما هدفمند، نه اینکه منفعلانه و در اثر فشارهایی که برای تأسیس دانشگاه و رشته تحصیل وارد میشود اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: طرح گسترش آموزش عالی براساس طرح آمایش سرزمین بهزودی به مراجع ذیربط ارائه میشود که امیدوارم آن را تصویب کنند تا روند تأسیس دانشگاهها و دانشکدهها براساس برنامه و هدفمند صورت گیرد.

وزیر علوم در ارتباط با نظر تعدادی از نمایندگان مبنیبر انسجام بودجه تحقیقاتی کشور و جلوگیری از موازیکاری در انجام پروژهها و پاسخگو بودن وزیر علوم، افزود: انتظار من از نمایندگان مجلس این است که اگر وزارت علوم را در این راستا پاسخگو میدانند در برنامه پنجم توسعه تصویب کنند که اعتبارات پژوهشی دستگاهها و سازمانها با تبادل توافقنامه بین دستگاههای ذیربط و وزارت علوم عملیاتی شود اینکه بودجه تحقیقاتی دستگاهها جداگانه اختصاص داده شود و وزارت علوم پاسخگوی انسجام و عدم موازی کاری و نیز عملکرد آنها باشد، امر درستی نیست حداقل وزارت علوم باید بتواند نظارت کند و نظرات لازم را در تبادل توافقنامه ها اعمال کند.

وی افزود: مجلس تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) را هم با همین فلسفه پیشبینی کرده است اما به دلیل اینکه تفاهمنامهها در جاهای دیگر بسته میشود، ایجاد انسجام و جلوگیری از موازیکاری در کارهای پژوهشی دشوار شده است که در صورت عملی شدن این پیشنهاد شورای عالی عتف و دبیرخانه آن که در وزارت علوم مستقر است میتواند وظیفه خود را بهتر انجام دهد.

دانشجو با اشاره به نیاز کشور به استخدام 30 هزار نفر عضو هیأت علمی گفت: یکی از ارکان اسلامی شدن دانشگاهها جذب اساتید متعهد است که طبق قانون وظیفه جذب اساتید با هیأت مرکزی جذب است و بر همین اساس عمل میشود و سایتی را نیز طراحی کردیم تا متقاضیان در آن ثبتنام کنند و براساس سوابق علمی تا دو برابر نیاز اعلامی هر دانشگاه به همان دانشگاه معرفی شوند و دانشگاه خودش مراحل جذب را انجام دهد.

وزیر علوم افزود: در زمینه پذیرش دانشجویان دکتری نیز برای جلوگیری از اعمال سلیقهها آزمون را دو مرحله ای می کنیم ابتدا افراد در آزمون عمومی شامل زبان خارجی و چند درس شرکت کنند قبول شدگان تا دو سه برابر ظرفیت پذیرش به دانشگاهها معرفی میشوند و دانشگاه با مصاحبه و بررسیهای علمی دانشجو را پذیرش میکند.

دانشجو در ادامه به ابلاغ آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها تا دوهفته دیگر اشاره کرد و افزود: در این آیین نامه در دادن امتیاز برای تحقیقات بنیادی و کاربردی تعادل ایجاد شده است و فعالیتهای فرهنگی که قبلاً هم در آییننامه بوده است پررنگتر شده است.