انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ابلاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها
جام جم آنلاين: مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم با اشاره به تدوين و ابلاغ آييننامه دستورالعمل استقبال از دانشجويان جديد الورود به دانشگاهها، گفت: گذر از مرحله دانشآموزي به مرحله دانشجويي مرحلهاي تعيين كننده در شخصيت، منش و هويت فرد است.
ابلاغ «آييننامه استقبال از دانشجويان جديدالورود» به دانشگاهها 1
به گزارش ايسنا، علي آدمي توجه به دانشجويان جديد الورود را مهم ارزيابي كرد و افزود: گذر از مرحله دانشآموزي به دانشجويي در واقع مصادف است با برهه گذار از دنياي نوجواني به عالم جواني كه تعيين كننده شخصيت، منش و هويت فرد است، بنابراين موضوع بسيار مهمي است كه از همان ورود دانشجويان به دانشگاه بايد مورد توجه و تأمل قرار گيرد.
وي با بيان اينكه دانشجويان جديدالورود دانشگاهها در گذار از اين برهه از زندگي خود كه به تكوين هويت و تشخّص آنان ميانجامد، با محيط و فضاي متفاوتي از همسالان خود مواجه هستند، گفت: محيط جديد ويژگيهاي به كلي متفاوتي با محيط پيشين دانشجوي جوان دارد و اگر فضا و محيط و برنامههاي دانشگاه امكان دستيابي به هويت و تشخص مثبت را براي دانشجويان فراهم آورد، آنان از ابتلا به هويتي منفي و تشخص نامنسجم و انحرافي دور خواهند بود.
مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي گفت: بخشي از گمگشتگيهاي هويتي و سردرگمي در ايفاي نقش در برخي از دانشجويان متأثر از كمبودهاي قبلي است و بخشي از مقهوريت و جذب شدن هيجاني و نيانديشيده در جريانها و گروههاي انحرافي، ضد اجتماعي يا رفتارهاي آسيبزا و پرخطر به دليل فقدان تمهيدات تربيتي، آموزشي و اجتماعي است.
وي با اشاره به تكوين و شكلگيري شخصيت و هويت دانشجويان بر اساس مناسبات آنان در طول زندگي دنشجويي، تاكيد كرد: ضروري است برنامههاي فرهنگي و تربيتي منطبق بر اصول تربيتي كارآمد، دينبنياد، اخلاقگرا و متناسب با مقتضيات سن و وضعيت دانشجويان از ابتداي ورود آنان به دانشگاه در نظر گرفته شود.
آدمي اظهار كرد: برخي از اقدامات نظير آموزش مهارتهاي زندگي و ارتباطي نيز از اهميتي بسزا و غيرقابل انكار برخوردار است، ضمن آنكه همواره بايد توجه داشت معمولاً نخستين مواجهه با هر پديدهاي نقش ماندگار در ذهن و جان آدمي دارد.
مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي در پايان با تاكيد بر اينكه استقبال از دانشجويان جديدالورود بايد به بهترين شكل ممكن صورت گيرد، اضافه كرد: استقبال از دانشجويان جديدالورود به هفته يا دهه آغازين سال تحصيلي منحصر نيست؛ بلكه حداقل بايد برنامهاي فرهنگي، آموزشي و تربيتي براي يك سال تدارك ديد.