انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: حقوق رایانه، اینترنت و مخابرات
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نقل قول: بارها در شرکت ها پرسیده شده است ، حقوق رایانه، مخابرات، اینترنت چه مباحثی را دربر می گیرند؟ سوالات بسیاری پرسیده می شود، از قبیل آیا می توانیم نرم افزارمان را ثبت کنیم و چگونه می توانیم از چاپ و پخش غیر قانونی نرم افزارمان جلو گیری کنیم. حق توسعه دهنده نرم افزار چیست؟ از تصاویری که در نرم افزار هستند چگونه می توان محافظت نمود؟ طرح وب سایت چگونه محافظت می شود؟ آیا میتوان ساختار بانک اطلاعاتی را ثبت نمود؟ حق اختراح و با کپی رایت چه تفاوتی دارد؟ دامنه ای که شباهت بسیار با علامت تجاری و برند شما دارد چگونه می توان ثبت نمود و یا اگر شخص دیگری ثبت نموده است چگونه می توان آن را پس گرفت؟سعی بر این است در چند مقاله آینده به این سوالات و بسیاری دیگر پاسخ دهم.حقوق حفاظت از اطلاعات (Data Protection, Data Privacy, or Information Protection)درآن مباحث مربوط به حفاظت داده ها چگونگی جمع آوری، تکنولوژی، نحوه نگهداری و زمان نگهداری اطلاعات را بررسی می کند. به عنوان مثال در کشور انگلستان قانون Data Protection Act 1998 در مورد نحوه نگهداری اطلاعات اشخاص نظارت دارد و در ایران شرکتها و یا ارائه کنندگان اینترنت باید IP کاربران را برای مدتی نگهداری کنند.
1-حقوق مربوط به حریم خصوص Privacy lawبه مجموعه مقرراتی و قوانینی که بر اطلاعات شخصی افراد و حریم خصوصی آنها نظارت دارد. آیا شرکت گوگل اجازه دارد با عکسهایی که از خیابان می گیرد، عکس افراد در محل هایی که هستند را چاپ کند؟ آیا شرکتها می توانند اطلاعات خصوصی افراد مانند تاریخ ازدواج، تولد و ... را بفروشند؟

2- حقوق مربوط به رایانه


  1. حک
  2. کلاه برداری
  3. ویروسها
  4. “DSA” or Denial of Service Access یا Denial-of-service (DoS) یا distributed denial-of-service (DDoS) attack انجام عملیاتی که مشکلاتی را در شبکه، سرور و ارائه خدمات وب سایتها بوجود آورد. به طور کلی شامل تلاش کسی که حمله را برنامه ریزی می کند، قطع موقت یا دائمی و یا تعلیق خدمات یک میزبان متصل به اینترنت است. معمولا کارایی شبکه کند می شود، وب سایتی که مورد حمله واقع شده از دسترس خارج می شود، هرزنامه های بسیاری ارسال می شود.

E. اینترنت و پورنوگرافی

3-حقوق مالکیت فکری


  1. حق اختراع و نرم افزار
  2. حق تالیف (CopyRight)
  3. حفاظت از بانک اطلاعاتی
  4. مباحث مربوط به دامین و علامت تجاری


4-حقوق مربوط به اینترنت


  1. توهین و افترا
  2. هرزه نگاری

موارد بالا هر کدام دارای مباحث حقوقی پیچیده هستند و اکثر کشورها، پارلمانها یا نهادهای مربوطه قوانینی را تصویب نموده اند و یا در حال تصویب قوانینی هستند که بتواند به جامعه کمک کنند. البته همانطور که در کتاب "کد" لارنس لسیگ آمده استدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] کدهای نرم افزاری یا همان تکنولوژی به همراه قوانین، عرف و بازار نقش بسیار مهمی در کنترل امور دارند. به عنوان مثال در حال حاظر امضای دیجیتال یا نحوه دسترسی به محتوا از طریق نرم افزار انجام می پذیرد.
برای دریافت فایل pdf این مقاله دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اینجا کلیک کنید.