انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ! ~ استــرس ~!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تنگی نفس یکی از اثرات استرس است
تنگی نفس علامت یک بیماری جسمی مانند بیماری ریوی، ‌قلبی، عضلانی، اسکلتی، ‌کم خونی و یا بیماری‌ها غیر جسمی مانند اضطراب و استرس است.
دکتر هدایت‌پور متخصص ریه گفت: هنگامی که فردی با تنگی نفس به پزشک مراجعه می‌کند، برای پی بردن به بیماری که موجب این علامت شده نیاز به بررسی‌های بسیار دقیقی وجود دارد.
زیرا تنگی نفس در برخی مواقع ریشه در بیماری‌های غیر جسمی دارد اما با علائم بیماری‌های جسمی بروز می‌دهد.




وی اظهار داشت: تنگی نفس علامت یک بیماری جسمی مانند بیماری‌های ریوی، ‌قلبی، عضلانی، اسکلتی، ‌کم خونی، پر کاری تیروئید و هورمونی و یا یک بیماری غیر جسمی مانند اضطراب و استرس است.




وی در پایان گفت: تنها ۳۰ درصد تنگی نفس به علت بیماری‌های جسمی است و مابقی از اثرات بیماری‌های روحی هستند.


هورمون استرس را اینگونه سرکوب کنید
به عقیده متخصصان استرس و هورمون های استرس به توانایی یادگیری و حافظه به ویژه در افراد سالمند آسیب می‌رسانند.

محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید اثر خنده را بر کاهش آسیب‌های ناشی از هورمون استرس بر بدن مورد ارزیابی قرار دادند. در این مطالعه یک فیلم شاد 20 دقیقه‌ای برای گروهی از افراد سالمند سالم و گروهی دیابتی نمایش داده شد. در دو گروهی که این فیلم شاد را تماشا کرده بودند کاهش قابل توجهی در سطح هورمون استرس و افزایش عملکرد در تست حافظه مشاهده شد.

این که کاهش استرس باعث بهبود حافظه می‌شود، رابطه ای ساده اما مهم است. در عین حال شوخ‌طبعی، خنده و شادی نیز اثرات مخرب هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را که موجب ضعف حافظه می‌شوند، کاهش می دهد.

استرس، بیماری‌های قلبی را به همراه دارد
سید هاشم سزاوار متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: استرس در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی در بین خانم‌ها و آقایان تأثیر یکسانی می‌گذارد.


وی افزود : استرس سبب می‌شود فرد دچار سکته قلبی یا گرفتگی رگهای قلب، افزایش سطح فشارخون فرد و کاتکول‌آمین در بدن فرد شود.


این متخصص قلب و عروق با اشاره به چگونگی ایجاد سکته قلبی در فرد بیان کرد: استرس پس از افزایش فشارخون کاتکل‌آمین در بدن فرد آسیب دیدگی عروق را به وجود می‌آورد این مسئله در نهایت به گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی در فرد منجر می‌گردد.

استرسی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند



استرسی‌ها بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند

کسانیکه کار‌هایشان را بیشتر به صورت نشسته انجام می‌دهند بیشتر در معرض ابتلا به عروق کرونر هستند.
احمد حسنتاش، متخصص قلب و عروق گفت: فشار خون و چربی خون بالا، ‌دیابت، و سابقه‌های ارثی عوامل شناخته شده‌ای هستند که بیماری عروق کرونر را در فرد ایجاد می‌کند.



وی افزود: در صورتیکه این عوامل را کاهش دهیم، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر تقلیل می‌یابد دیابت را به وسیله دستورات دارویی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی تا حد زیادی کنترل کرد.




این متخصص قلب و عروق با اشاره به تاثیر رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارو در کنترل چربی خون فرد اظهار داشت: فرد با قطع سیگار می‌تواند از عوارض این ماده بر روی عروق کرونر بکاهد.




حسنتاش ادامه داد: جنسیت فرد، افزایش سن و چاقی فرد از عوامل ناشناخته هستند که بیماری عروق کرونر را در فرد به وجود می‌آورد و فرد با کنترل وزن و چاقی می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.




وی عنوان کرد: استرس و عصبانیت نیز در ایجاد بیماری عروق کرونر به فرد تاثیر می‌گذارد، نحوه زندگی فرد نیز در ایجاد این بیماری بی‌تاثیر نیست. افرادی که کارهای آن‌ها بیشتر به صورت نشسته انجام می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به عروق کرونر قرار دارند.




وی تصریح کرد: در صورتی که گرفتگی عروق در تمام اعضای مهم بدن به وجود نیاید به طور قطع عوارض ناشی از آن در فرد دیده نمی‌شود و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند.