انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیا انسان دارای اختیار است؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آیا انسان دارای اختیار است؟
اگر ما اختیار داریم ، در کدام گام از تکامل شکل گرفته است؟
یا جلبک سبز ـ آبی و یا یک باکتری نیز دارای اختیار است و یا اینکه رفتارشان کاملاً خودکار بوده و در چارچوب قوانین علمی رخ می دهد؟
یا تنها جانداران پرسلولی می توانند اختیار داشته باشند ، یا تنها پستانداران؟
ممکن است بپندارید یک شامپانزه هنگامی که موز می خورد یا یک گربه به مبل راحتی شما چنگ می زند ، دارای اختیار است ؛ اما در باره ی کرم روده ای به نام کانورابدیتیس الگانس چگونه؟جانور کوچکی که تنها از 959 سلول تشکیل شده است. این جاندار احتمالا هیچگاه با خود نمی اندیشد که : چه باکتریِ خوشمزه ای بود ، باید برای شام دوباره برگردم!با این حال او نیز دارای سلیقه ی مشخصی در خوردن و خوراک بوده و می تواند به خوراک ناخوشایند تن در داده و یا بر اساس تجربیات اخیر خود ، برای یافتن خوراک بهتر به جاهای دورتر برَوَد . آیا این به کار بردن اختیار است؟

با این که گمان می کنیم تواناییم بر آنچه که انجام می دهیم ، خود گزینش کنیم ،
دانش ما در باره ی اساس مولکولی زیست شناسی نشان می دهد که فرآیندهای بیولوژیکی از طریق قوانین فیزیک و شیمی اداره می شود و بنابراین به اندازه ی مدار یک سیاره ، مشخص و معلوم هستند.
تجربیات اخیر عصب شناسی از این ایده حمایت می کنند که این مغز فیزیکی ماست که با پیروی از قوانین شناخته شده ی علمی فعالیتها و کنشهای مارا تعیین می کند و نه یک سری عامل که خارج از این قوانین وجود دارند.

برای نمونه ، مطالعه بر روی بیمارانی که جراحی مغز در حالت هوشیاری انجام داده اند نشان داده با تحریک الکتریکی نقطه ی مناسب ، می توان بیمار را وادار کرد تا دست ، بازو یا پای خود را حرکت دهد یا بار حرکت لب خود سخن بگوید.
اگر رفتار ما از راه قوانین فیزیکی تعیین می شود ، پندار این امر که اختیار چگونه عمل می کند ، مشکل است.
بنابراین به نظر می رسد ما چیزی جز یک ماشین زیستی نیستیم و مفهوم اختیار تنها یک خیال باطل است.با پذیرش این مطلب که رفتار انسان در حقیقت از راه قوانین طبیعت تعیین می شود ، منطقی به نظر می رسد که نتیجه بگیریم تعیین خروجی این فرآیند چنان پیچیده است و شما متغیرهای آن چنان فراوان که عملاً [اکنون] پیشگویی و محاسبه ی آن را غیرممکن می سازد.
رای این کار نیاز داریم تا حالت نخستین و اولیه ی هر یک از هزاران تریلیون تریلیون مولکول بدن انسان را بدانیم و تقریبا به همین شمار معادله را حل کنیم. [تا بتوانیم رفتار انسان را پیش بینی کنیم]این کار چندین میلیارد سال زمان نیاز دارد که برای تصمیم گیری درباره ی سرنوشت اردکی که تفنگِ فردی به سمتش نشانه رفته، کمی زیاد است!!
♦ طرح بزرگ ـ صفحات 30 ـ 31 و 32♦ استیون هاوکینگ ، لئونارد ملودینو .
نه بابا