انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1

آیا شما در بازی بدمینتون تازه کار هستید و نمی دانید که اصطلاحات معمول مربوط به این رشته ی ورزشی چه هستند؟ ما در این جا فهرستی از اصطلاحات بدمینتون را ارائه می دهیم تا موجب شود که شما این ورزش را بهتر درک نمایید.
بدمینتون، ورزشی با استفاده از راکت و گوی پر دار به انجام می رسد، امروزه بدل به ورزشی محبوب گردیده است. این ورزش به علت محبوبیت فزاینده ی خود در سال 1992 به جمع رشته های موجود در المپیک افزوده شد. این بازی شامل دو بازی کن در برابر یک دیگر (انفرادی) و یا دو جفت بازی کن در برابر هم (دوبل) می شود. هدف در این بازی اصابت دادن گوی پردار به نیمه ی زمین حریف است.

راکت

راکت وسیله ی است که توسط یک بدمینتون باز برای ضربه زدن به گوی پردار مورد استفاده قرار می گیرد. وزن راکت حدوداً به 3 اونس می رسد و طول آن تقریباً 27 اینچ است. امروزه معمولاً قاب راکت بدمینتون از بور، گرافیت، کربن و یا سفال ساخته می شود. آنها هم چنین از فیبرهای کربن و کامپوزیت های گرافیتی - پلاستیکی نیز ساخته می شوند. این مواد به بازی کن این امکان را می دهند تا کنترل بهتری را در حالت تدافعی بر روی گوی پردار داشته باشند و به هنگام وارد آوردن ضربه ی اسمش نیروی بیشتری را وارد آورند. رشته ها یا با استفاده از الیاف مصنوعی و یا مواد طبیعی ساخته می شوند. رشته های طبیعی با استفاده از دل و روده ی گراز ساخته می شوند و کنترل و احساس بیشتری را به راکت می بخشند، اما آنها گران قیمت و کم دوام هستند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1

بازيكن(Player) : هر شخصي كه بدمينتون بازي مي كند

مسابقه (Match): روياروي بين دو طرف كه هر يك شامل يك يا دو بازيكن باشد.

انفرادي (Single) : مسابقه اي كه در هر طرف آن يك بازيكن قرار دارد.

دوبل (Double): مسابقه اي كه در هر طرف آن 2 بازيكن حضور دارند.

طرف سرويس زن :سمتي از بازي كه حق زدن سرويس دارد.

طرف گيرنده يا سرويس گير (Reciving Side) : سمتي كه مقابل سرويس زن قرار دارد.

سرويس: ضربه اي است كه بازي با آن به جريان مي افتد كه بر سه نوع مي باشد: سرويس بلند ، سرويس كوتاه و سرويس تيز

رالي (Rally) : دوره اي از ضربات كه با سرويس شروع مي شود تا زماني كه شاتل متوقف مي شود.

ضربه يا استروك ( Stroke) : حركت راكت بدمينتون بازيكن به قصد زدن توپ .

كورت (Court) : زمين استاندارد اجراي مسابقه يا ورزش بدمينتون.

تاس : ضربه اي كه سر يا فريم راكت موقع حركت از عقب پايين به بالاي جلو بالاي سر بازيكن يا حداقل بالاي شانه وي با شاتلكوك برخورد نمايد و باعث حركت اوج گيرنده نسبتا شديد شاتلكوك به سمت حريف شود. اين ضربات معمولا برد بيشتر توپ در زمين حريف و حتي انتهاي زمين حريف را هدف دارد

اسمش : ضربه اي كه از بالاي عقب به سمت جلوي پايين زده مي شود و محل برخورد راكت با شاتلكوك تقريبا بين يك راكت بالاي سر بازيكن و سينه بازيكن است و مسر توپ به صورت نزولي و با سرعت زياد است .

دراپ شات: به ضربه هايي اتلاق مي گردد كه توپ از بالاي سر به جلوي زمين حريف فرستاده مي شود و بر دو نوع است.

الف : دراپ آهسته
ب : دراپ تيز كه به دو نحوه زده مي شود: به طور ساده و به طور كات دار

آندرهند: فرستادن توپ از سطح پايين تر از تور به انتهاي زمين حريف را مي گويند و بر دو نوع است.

الف : آندر هند دفاعي (با ارتفاع زياد)
ب: آندر هند حمله اي (با ارتفاع كم)

آندرهند دراپ: فرستادن توپ از سطح پايين تور به جلوي زمين حريف را مي گويند.

آندرهند كلير:

ضربات لبه تور (نت): به ضرباتي كه نزديك تور و در سطح لبه تور زده مي شود اتلاق مي گردد و به دو نوع ساده و چرخشي مي باشد.

درايو: به ضرباتي گفته مي شود كه توپ با سرعت و به طور افقي در سطح نزديك به تور به زمين حريف فرستاده مي شود كه بر دو نوع است.

الف : زماني كه توپ در نزديك و داخل بدن است.
ب : زماني كه توپ در اطراف بدن است .

شناسايي استيل بازيكن حريف :

دقت داشته باشید که همیشه می توانید تاکتیک حریف را از روی ۴ چیز به راحتی تشخیص دهید: راکت؛ کفش و لباس ؛ هیکل ؛استقرار در زمین





راکت بازیکن دفاعی و تاس زن با بازیکن تهاجمی و اسمش زن و نیز بازیکن مکار و لوپ زن باهم متفاوت است :



۱) بازیکنان اسمش زن از راکت های دسته کوتاه با قسمت توری پهن و بافت ریز راکت همراه با وزن سنگین تر آن مشخص ترند این گونه بازیکنان عمدتا موقع موضع گیری در وسط زمین استقرار می یابند .اغلب بازیکنانی که من تجربه کرده ام در این گروه قرار می گیرند افرادی با قد میانه و توان پرش مناسب هستند اغلب این تیپ بازیکنان دارای دستان بلند( نسبت به بدنشان) می باشند.







۲) بازیکنان تاس زن از راکتهایی استفاده می کنند که قسمت میله ای راکت آنها بلند تور های نسبت درشت باف و سر راکت جمع تر است این گونه بازیکنان عمدتا در موقع موضع گیری به عقب زمین متمایل می شوند .این بازیکنان از بازیکنانی با سرعت دویدن پائین با قد بلند یا با سرعت نسبتا خوب و قد کوتاه تشکیل می شوند.



۳ بازیکنان مکار از راکتی استفاده می کنند که سر نسبتا پهن و میله دراز و در ضمن قسمت دستگیره آن به نسبت بلند تر و باریکتر است تا سر موقع بتوانند از طول راکت کوتاه و بلند استفاده نمایند این بازیکنان علاقه مندی خاصی به باز ی پشت تور و سریع و اهسته کردن باز ی دارند .این بازیکنان اغلب قد متوسط و بدن چالاکی دارند این افراد از دستان نسبتا کوتاهی ممکن است برخوردار باشند.





البته مسایلی که ذکر شد تا حدودی نسبی است و به تلقی بازیکنان از یکدیگر نیز بستگی دارد.















مطالب زیر را در مورد استفاده از تکنیک بک هند در بدمینتون به یاد داشته باشید:



۲) بک هند را تنها برای دقایق کمی در هر نوبت در زمین تمرین کنید باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت کردن و بهبود یافتن تنها تلاش سخت کافی نیست بهترین نتایج زمانی بدست می آید که شما راحت باشید.

۳) برای ضربات بک هند که در پشت سر شما زده می شود انگشت شصت خود را دقیقا در طول جانبی دستگیره راکت قرار دهید و راکت را در دیگر انگشتان خود نگهدارید.

۴) برای ضربات بک هند که در کنار شما ( بین شما و خط طولی) زده می شود انگشت شصت خود را کاملا موازی در پشت دسته راکت که به سمت بدن شما قرار دارد قرار دهید

۵) برای ضربات بک هند که در جلوی شما زده می شود انگشت شصت خود را در قسمت تخت دسته راکت قرار دهید .

۶) راه دیگر برای نگهداری راکت آن است که اگر شاتل در وضعیت برخورد از انتهای تور به انتهای زمین حرکت می کند راکت شما در انگشتان شما حول محور می چرخد به این منظور سطح راکت موازی طور خواهد بود بنابراین توجه داشته باشید که موقعیت هدف انگشت شصت بر روی نواحی مختلف راکت تغییر می کند.



۷) بسیاری از بازیکنان موقع برگشتن به عقب اغلب اشتباه برگرداندن راکت را مرتکب می شوند راکت را بالاتر از ساعد بگیرید و هر دو را باهم در یک لحظه بکشید تصویر آینه ای این حرکت در فور هند این است که آرنج قبل از راکت عقب کشیده می شود چیزی شبیه به آن در مورد بک هند به کار می رود



راهنمای سرویس در بدمینتون:

این راهنما به شما یاد می دهد چگونه در بدمینتون به نحو کارآمد تری سرو بزنید. من روشهای مختلفی از سرو را تشریح خواهم کرد و تکنیک هایی که هر کدام آنها را بهتر اجرا کنید همچنین نصایح تاکتیکی خواهم داشت که می توانید سرو هایی را انتخاب کنید که حریفتان را بیشتر آزار دهد . .
چقدر سرو مهم است ؟
سرو در بدمینتون یک بمب ویران کننده نیست هر دو طرف سرویس زننده و دریافت کننده شانس نسبتا برابری در بردن رالی دارند بعید است که شما نمره های زیادی را در بدمینتون برنده شوید ، البته بجز در برابر حریفان هفتگی، برای اینکه شما احتمالا فکر می کنید سرو زیاد مهم نیست که به خصوص در دوبل می تواند یک اشتباه هولناک باشد .
سرو در دوبل حیاتی است :
تاکتیک های دوبل اصولا شامل حمله با اسمش های پرقدرت است که اغلب با انهدام تور پایان می پذیرد سمتی که اولین حمله را شروع می کند مزیت بزرگی دارد و باید سعی کند با تحت فشار قرار دادن حریف برای بلند کردن توپ حمله را ادامه دهد .
در دوبل بانوان بازی حمله ای کمتر وحشیانه است ( مردها می توانند شاتلکوک را محکمتر بزنند) اما هنوز مهم است که برای اولین حمله هجوم ببرید .
اولین سه (3) ضربه رالی نوعا تلاش می کنند تا اولین حمله را آغاز نمایند با یک سرو خوب ، شما شانس بیشتری خواهید داشت که اولین حمله را شروع کنید و بنابراین شانس بیشتری برای بردن رالی داشته باشید به ویژه کیفیت سرو آهسته شما در حد زیادی مشخص می کند که شما چه تعداد رالی را خواهید برد .
سرویس در انفرادی کمتر اهمیت دارد اما بی خیال نباشید :
تاکتیک های انفرادی عمدتا از تاکتیکهای دوبل متفاوت هستند به جای حملات ALL-OUT شدید و قهار تاکتیکهای انفرادی مبتنی بر حرکت دادن حریفتان دور میدان می باشند به ویژه به عقب و جلو .
بسیار سخت است که از سرو مزیت معنی داری بدست آورید برای اینکه همیشه حریف شما می تواند توپ را بلند یا کشیده به عقب زمین بیندازد در دوبل این می تواند مزیت دل خواهی برای شما باشد اما در انفرادی وضعیتی تقریبا بی اثر و خنثی است .
اگر چه سرو عالی تضمین نمی کند که شما رالی های زیادی را ببرید ولی سرو ضعیف به حریف شما این اجازه را می دهد امتیازهای راحتی بگیرد سرو های بلند شما لازم است در خط عرضی انتهایی استوار( عمودی ) فرود آیند و شما باید از ارتکاب خطاهای سرو ( برخورد به تور و خروج از زمین ) اجتناب کنید در انفرادی سرو استوار و مطمئن به جای سرو کامل وجود دارد .

در دهه نود سرویس های بلند به انتهای زمین بسیار رایج بود اما در مسابقات 2 سال اخیر خصوصا مسابقات بدمینتون المپیک 2012 لندن شاهد استفاده از انواع متعدد سرویس توسط بازیکنان مختلف بودیم.

دفاع در وضعیت اسمش های متوالی

شاید هر بازیکن بدمینتونی در طول بازی خود حداقل یک بار با حریفی مواجه می شود که مهارت و قدرت خارق العاده ای در اسمش دارد .

دفاع عمده اسمش آندر هند است ولی اغلب این دفاع با اسمش های متوالی حریف سست شده و میشکند .

تجربه بازی بنده و فیلم هایی که دیده ام نشان می دهد اگر بازیکن بتواند آندر هند های خود را به کوتاه ـ بلند تبدیل کند بهتر از آن است که از آندر هند های بلند-کوتاه استفاده کند .

به عبارتی وقتی حریف شروع به اسمش می کند اگر دفاع اول توپ را به جلوی زمین حریف بفرستد و در دفاع اسمش دوم توپ را به انتهای زمین آن احتمال زیاد اسمش در ضربه دوم قطع خواهد شد ولی اگر دفاع اول توپ را به عقب بفرستد چون معمولا با آمادگی کمتری انجام می شود احتمال زیاد اسمش دوم نیز ارسال می شود و اگر بازیکن توپ را به جلوی زمین حریف بفرستد چون حریف در حال پیشروی اسمش می زند ضربه سهمگین تری دریافت خواهد کرد بنابراین توصیه می شود اگر دفاع اول توپ را به عقب زمین فرستاد و دوباره اسمش شد از ارسال توپ دوم به جلوی زمین خودداری شود مگر به حالت مورب در سمت چپ حریف .

اشتباهی که در دفاع اسمش اغلب بازیکنان مرتکب می شوند ارسال توپ با گمان چسباندن آن به طور و جلوگیری از اسمش حریف است در حالی که به ندرت دفاع اسمش را می توان در چنین وضعیتی ارسال داشت .

بهترین تاکتیک در برابر چنین حریفانی استفاده حداکثر از سرویسها و توپهای پشت تور می باشد زیرا ضربات تاس و آندر هند اغلب فرصتهای مناسبی برای آتها می باشند.

تاکتیک تیرو کمان :

این تاکتیک به این علت به ان اسم نامیده می شود که نحوه حرکت حریف را در زمین خود نشان می دهد تئوری اناتومی نشان می دهد اگر بازیکن بتواند حریف را روی مسیری شبیه تیر کمان که از جلوی راست شروع و به چپ عقب منتهی می شود بدواند اگر آخرین توپ را به نقطه اول ( یعنی جلو راست) بفرستد بعید است حریف قادر به رساندن خود به آن نقطه شود و اگر وی از قبل این نقشه را حدس بزنذ عملا دو سوم میدان بصورت جا خالی در خواهد آمد .





بازیکنی که با مهارت بتواند این تاکتیک را پیاده کند در یک رالی چهار ضربه ای قادر خواهد بود از حریف امتیاز بگیرد .


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖✖"تعریف اصطلاحات بدمینتون"{مخصوص بدمینتونیست های تازهـ کـآر}✖✖ 1


بدمینتونیست ها نظر وسپاس یادتون نرهـ
خیلی قشنگ بازیش حتما بازی کنید
اینو یکی از قهرمانان المپیکی میگه بهتون Big Grin
بـآزی لـذت بخـشـیه(:




مرسی{: