انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیو گرافی الویس پریسلی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
الویس آرون پریسلی (به انگلیسی: Elvis Aaron Presley) ‏ (۱۹۳۵ - ۱۹۷۷ میلادی) خواننده و هنرپیشه آمریکایی و یکی از موفق‌ترین شخصیت‌ها در هنر معاصر و موسیقی آمریکا در قرن ۲۰ است.[۱] او در دوران شکوفا شدن موسیقی سبک راک اند رول به ویژه در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ بر آن حکمرانی می‌کرد، چنانکه به «سلطان راک اند رول» مشهور شد. الویس از سال ۱۹۵۶ به بعد با اجرای ۴۵ ترانه که از هرکدام از آنها بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت و با بازی در ۳۳ فیلم سینمایی و حضور در برنامه‌های تلویزیونی و کنسرت ها موفقیت اقتصادی رکوردشکنی را کسب کرد و مرگ او در سن ۴۲ سالگی به محبوبیت وی در بین هوادارانش و به فروش موفق کارهای او خاتمه نبخشید. او به سان یک فرهنگ نامیرا همچنان در ذهن و قلب مردم جهان زنده است. بعد از مرگش فروش آثارش رو به فزونی گذاشت و حتی بازدید از آرامگاه او جزو یکی از نمادهای صنعت گردشگری آمریکا به شمار می‌رود. الویس پریسلی به عنوان یک فرهنگ دیداری شنیداری بزرگترین هنرمند دوران معاصر محسوب می‌شود. او همچنین با فروش بین ۶۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد[۲] نسخه از آثار، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین خواننده تاریخ است. جان لنون، عضو اصلی بیتلز دربارهٔ الویس گفت: «قبل از الویس هیچ چیز نبود».


بیو گرافی الویس پریسلی 1

لویس پریسلی در ۸ ژانویه ۱۹۳۵ در خانهٔ دوخوابه‌ای در توپِلو در ایالت می‌سی‌سی‌پی زاده شد. او پسر ورنون الویس پریسلی و گلادیس لاو اسمیت بود و برادر دوقلوی او جس گارون در هنگام تولد از دنیا رفت. خانواده او در سال ۱۹۴۹ (هنگامی که او ۱۴ سال داشت) از توپِلو نقل مکان کرده و به مِمفیس در ایالت تنسی رفتند؛ جایی که پریسلی جوان برای تحصیل به دبیرستان «اِل. سی هیومز» L.C. Humes رفته و در سال ۱۹۵۱ درسش تمام شد. در تابستان آن سال وقتی او برای ضبط یک ترانه شخصی به نام «شادمانی من» (My Happiness) به همراه ترانه «اینجاست که اندوهت آغاز می‌شود» (That's When Your Heartaches Begin) به‌عنوان هدیه‌ای برای مادرش به شرکت سان رکوردز رفته بود مورد توجه رئیس آنجا قرار گرفت. پریسلی یک سال پس از آن، نخستین ضبط موسیقی خود را در این شرکت به انجام رساند و سرهنگ تام پارکر که مدیریت کارهای او را در این مدت برعهده گرفته بود برنامه حضور او در صحنه را سازماندهی کرد.

در سال ۱۹۵۵ شرکت آرسی‌اِی ویکتور (RCA Victor) قرارداد ضبط موسیقی او را از فیلیپس خریداری کرد و در سال ۱۹۵۶ و پس از اجرای ترانه «هتل دل‌شکستگان» الویس پریسلی از لحاظ فروش کارهایش و بازی در برنامه‌های تلویزیونی به موفق‌ترین هنرمند تبدیل شد. نخستین فیلم سینمایی او به نام «به ملاطفت دوستم بدار» نیز در همان سال بر پرده سینماها قرار گرفت.


بیو گرافی الویس پریسلی 1

الویس پس از جدا شدن همسرش ، رفته رفته گوشه‌نشین شد. او که به مشکل اضافه وزن در سالهای پایانی عمر خود دچار شده بود، از داروهای تجویزشده گوناگونی برای مقابله با آن استفاده می‌کرد. سرانجام ۱۶ اوت ۱۹۷۷ (هنگامی که او ۴۲ سال سن داشت) در شهر ممفیس پیکر بی‌جان الویس را در حمام پیدا کردند که باعث تأثر بسیار دربین هوادارانش در سراسر جهان شد. علت مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.