انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیوگرافی دانیل دی-لوئیس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیوگرافی دانیل دی-لوئیس 1

سر دانیل مایکل بلیک دی-لوئیس (به انگلیسی: Sir Daniel Michael Blake Day-Lewis) ‏ (زادهٔ ۲۹ آوریل ۱۹۵۷) بازیگر بریتانیایی متولد لندن است. او تنها بازیگر برندهٔ سه جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش‌های «دانیل پلین‌ویو»[sup][۱][/sup] در فیلم خون به پا خواهد شد، «کریستی براون»[sup][۲][/sup] در فیلم پای چپ من و «آبراهام لینکلن» در فیلم لینکلن است. دی لوئیس به عنوان یکی از گزیده‌کارترین بازیگران صنعت فیلم‌سازی شناخته می‌شود، به طوری در ۱۰ سال گذشته تنها در ۴ فیلم به ایفای نقش پرداخته‌است. او از سبک متد اکتینگ در بازیگری پیروی می‌کند و به تحقیق درباره نقش‌های خودش مشهور است و به عنوان یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای جهان شناخته می شود. معمولاً در طول دورهٔ فیلمبرداری، او به طور کامل در نقش خود باقی می‌ماند. وی در ژوئن ۲۰۱۴ در جریان مراسم تولد ملکه انگلستان به دریافت عنوان شوالیه مفتخر شد و با عنوان سر دانیل مایکل بلیک دی-لوئیس شناخته میشود.

دی لوئیس در لندن به دنیا آمد. او پسر سیسیل دی لوئیس شاعر و بازیگر انگلیسی جیل بالکن است. پدر او ملک الشعرا انگلستان و مادر او یهودی بود. خانواده پدربزرگ و مادربزرگ مادری او از لتونی و لهستان به انگلستان مهاجرت کرده بودند. پدربزرگ مادری او سر مایکل بالکن، چهره مهم تاریخ سینمای بریتانیا و رئیس استودیو ملی بود. دی-لوئیس در مدرسه تئاتر «بریستول الدویک»[sup][۳][/sup] تحصیل کرده‌است و رشته تئاتر را در مدرسه هنرهای نمایشی بریستول آموخت.


دی لوئیس در سال ۱۹۷۱ با فیلم یکشنبه؛ یکشنبه لعنتی وارد دنیای بازیگری گردید. دانیل از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ در ۱۹ فیلم ایفای نقش کرد که مهمترین فیلم ها و درخشان ترین بازی های او گاندی ۱۹۸۲، لباس شوئی زیبای من ۱۹۸۵، اتاقی با یک چشم انداز ۱۹۸۵، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی ۱۹۸۸، پای چپ من ۱۹۸۹، آخرین موهیکان ۱۹۹۲، به نام پدر ۱۹۹۳ و مشت زن ۱۹۹۷ از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ است. دی- لوییس پس از بازی در مشت‌زن برای پنج سال از دنیای بازیگری و کلاً از انظار عمومی فاصله گرفت. او که مجذوب کفاشی شده بود به فلورانس در ایتالیا رفت و آن‌طور که گفته می‌شود زیر نظر استفانو بمر کفاش معروف ایتالیایی آموزش دید. در نهایت دی- لوییس پس از پنج سال با دار و دسته نیویورکی ۲۰۰۲ ساخته مارتین اسکورسیزی بار دیگر به سینما بازگشت و برای این فیلم بار دیگر نامزد اسکار شد. دی‌لوئیس پس از اولین اسکار خود در سال ۱۹۸۹ برای فیلم پای چپ من، دومین اسکارش را در سال ۲۰۰۷ و برای بازی در فیلم خون به پا خواهد شد دریافت کرد. وی در سال ۲۰۱۳ برای بازی درخشان در فیلم لینکلن برای سومین بار برنده اسکار شد[sup][۴][/sup].این بازیگر بزرگ بریتانیایی تنها بازیگر در تاریخ سینماست که موفق به کسب سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.