انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بلاخره این موسیقی از نوع پاپ است یا رپ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بلاخره این موسیقی از نوع پاپ است یا رپ؟ 1
چراغ سبز وزارت ارشاد به رپرها؛
بلاخره این موسیقی از نوع پاپ است یا رپ؟
چندی پیش درست در بحبوحه آغاز به کار نمایشگاه کتاب و برخی اکران های خاص در سینما یک آلبوم موسیقی از وزارت ارشاد مجوز گرفت و به بازار آمد، آن هم آلبومی که 10 سال است تولید شده و بسیاری آن را رپ می دانند.

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است به موسیقی های رپ مجوز نمی دهد، اما اخیراً مجوز آلبومی صادر و به بازار عرضه شده که وزارت ارشاد می گوید از نوع پاپ است، ولی خواننده هایش می گویند موسیقی آن ها رپ است.
 
این آلبوم موسیقی در برنامه امروز پیک بامدادی رادیو ایران بررسی شده است.
 
هنر از هنر اول تا هنر هفتم همیشه زبان و ابزار فرهنگ و گاهی با حاشیه هایی همراه بوده است.
 
یکی از جنجال برانگیزترین سبک های موسیقی به ویژه در ایران سبک رپ است و رپرهایی که با ظواهر عجیب و غریب نگاهی ساختارشکنانه به جامعه دارند؛ سبک رپ در یک نگاه کلی و بدون ورود فنی به جزئیات چند ویژگی موسیقایی دارد از جمله ضرباهنگ تند و بی اعتنایی به آهنگ سازی و چند ویژگی کلامی دارد از جمله بی اعتنایی به ساختارهای شعری به همراه انتقاد با چاشنی طنز و بیانی تلخ از معضلات اجتماعی و اقتصادی.
 
همه اینها در کنار ابتذال در ژانرهای مختلف این سبک موسیقی در جهان موجب شده است نگاه به این سبک موسیقی در ایران مثبت نباشد، به طوری که چندی پیش معاون وزیر ارشاد و سخنگوی این وزارتخانه نیز آن را رد کرد.
 
نوش آبادی گفت: موسیقی رپ چون در واقع یک نوع ترویج ناهنجاری و ترویج بی بندوباری است تاکنون وجود نداشته و نخواهد داشت.
 
اما چندی پیش درست در بحبوحه آغاز به کار نمایشگاه کتاب و برخی اکران های خاص در سینما یک آلبوم موسیقی از وزارت ارشاد مجوز گرفت و به بازار آمد، آن هم آلبومی که 10 سال است تولید شده و بسیاری آن را رپ می دانند.
 
مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: این آلبوم ها پاپ است و نظارت ارشاد هم هیچ مجوز رپی به کسی نداده و نمی‌دهد.
 
پیروز ارجمند افزود: این آلبوم در سال 90 مجوز گرفته است، چند بار رفته شورا و برگشت خورده است، معتقدم این کار رپ نیست، این کار بیشتر فانتزی است تا موسیقی رپ یعنی پاپ است و ما برای هیچ کار رپی مجوز نداده ایم و حالا آهنگساز دل اش می خواهد بگوید رپ است.
 
در این بین کاوه عابدین که سرپرست گروه و یکی از خوانندگان این آلبوم است تلویحاً می گوید: اثر بدیع و نویی که خلق کرده اند هم رپ است و هم پاپ.
 
عابدین گفت: این آلبوم با الهام و ایده از موسیقی رپ ساخته شده است، درون مایه شاید رپ باشد ولی محصولی که داریم رپ نیست، پاپ که اصلا نیست.
 
وی ادامه داد: رپ، پاپ است؛ در ایران هر موسیقی که خواننده ملی نخواند می گویند رپ است با این حساب شاید این موسیقی جزء موسیقی رپ قرار بگیرد و ما خوشبختانه یا متاسفانه نمونه خارجی برای این کار نداریم.
 
عابدین در پاسخ به سئوال گزارشگر مبنی بر اینکه از لحاظ مفهومی و معنی این اشعار چه مضمونی دارد گفت: اشعارش در مایه های اعتراضی است که از این نظر باز هم به رپ نزدیک است.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر این آلبوم طول کشیده است گفت: به علت اینکه گفته می شد این آلبوم رپ است مجوز نگرفتیم ولی برداشتی از موسیقی رپ است و رپ نیست.
در این خصوص پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: موسیقی ماهیت انتزاعی دارد در بعضی از ژانرهای موسیقی دو سبک یا ژانر آنقدر به هم نزدیک می شوند که تفکیک شان سخت می شود و اختلاف نظر به وجود می آورد؛ در قسمت هایی دکلمه شده است که اگر خواننده می خواهد دکلمه را بگوید رپ، نظر خودش است، ولی ما معتقدیم رپ نیست.
 
موسیقی به عنوان یکی از شاخه های موثر در هنر با فرهنگی سروکار دارد که به مثابه هوایی است که مردم آن را تنفس می کنند حال اگر این موسیقی چه در سبک و چه در مفهوم آلوده به ریزگردهای وارداتی ضد فرهنگی و هنجارشکنانه باشد هوای تنفس روح جامعه آلوده می شود.
 
حال اگر قرار باشد در راستای برخی سیاست های برخی مسئولین با این ریزگردها هم کنار بیاییم باید منتظر عواقب بعدی آن هم باشیم.