انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: درمان گزیدگی نیش پشه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آلرژی واردشده از بزاق پشه در هنگام گزش (اتمام گزش) سبب ورم کوچک سرخ رنگی می شود و در واکنش سریع: چند دقیقه بعد، تأخیری ۱ الی ۵دقیقه بعد و علائم خارش و حساسیت و سوزش و… پدید می آید.




پشه ناقل بیماری هایی چون مالاریا و تب زرد و تب دنگو(عامل تب زردYellow few ) است که عاملش ویروس است و به وسیله پشه آئدس اجیپتی ـ علائم آن یرقان ـ استفراغ سیاه و آنوری است ـ اکثریت پشه ها خونخوار نیستند، از پشه های خونخوار فقط پشه جنس ماده خونخوار است و جنس نر هم فقط از شیره گیاهان تغذیه می کند. (پس در نواحی پردرخت و بوته زندگی می کنند). پشه آنوفل ابتدا و انتهای شب فعالیت دارد. پشه های گزنده با داشتن خرطوم، نیش بلند و پهن متمایل به جلو شناسایی می شوند.


این پشه ها از نظر مزاحمت گزش و بجز آن از نظر انتقال بیماری ها مهم هستند(به خصوص نواحی حاره و شبه حاره) فیلرهای جنس و وشریا بانکر وفتی به وسیله پشه کولکس پی پینس فایتگانس (همان پشه معمولی با وزوز یکنواخت) که اغلب در مناطق مسکونی مشاهده می شوند، انتقال می یابند. مالاریا توسط پشه آنوفل انتقال می یابد.


۴۰نوع ویروس نیز توسط پشه ها منتقل می شوند (آربو ویروسها) ایجاد اسنفالیتهای ویروسی می کند . تب زرد هم توسط پشه انتقال می یابد که خوشبختانه در کشور ما نیست.


پشه معمولی (کولکس پی پینیس): به رنگ قهوه ای تا خاکستری می باشد، در نقاط مسکونی مشاهده می شود تمایل به آبهای آلوده دارد و هر جایی آب وجود داشته باشد رشد می کند، لوله های فاضلاب خانگی و حتی مخلوط کود حیوانات با پیشاب انسان برایشان مطلوب است، ضمناً در منبع های آب، گالن و بشکه های آب، گلدانهای مرطوب، ناودانها و حوضچه ها و استخرها و آب انبار و لوله دستشویی هم می توانند پرورش یابند، زمستان در محلهای نمناک و کمی گرم منزل به سرمی برند. در فصل پاییز نر و ماده جفتگیری می کنند و نر می میرد و ماده قادر به سپری کردن زمستان است که در بهار روی آب تخمریزی می کند که می توان با ضدعفونی کردن محلهای آب آنها را نابود کرد.


این نوع پشه خون پرندگان را به خون انسان و پستانداران ترجیح می دهد. درمان گزش آن هم مثل درمان گزش سایربندپایان کوچک است.


چگونگی ایجاد خارش و درددر گزش پشه: بعد از نیش زدن و اتمام خونخواری اش، مقداری از بزاقش را به صورت استفراغ دفع می کند که برای بدن ایجاد آلرژی و حساسیت می کند و همین عامل خارش و درد است.


پشه های نر گزنده نیستند اما پشه ماده برای نمودادن به تخمهایش نیاز به خون دارد که از حیوانات یا انسان استفاده می کند.


حرارت بدن : حشره شناسان در آزمایشات کشف کرده اند که پشه ها پوستی که گرم باشد (دمای بالای ۹۰درجه) را می پسندند. متوسط دمای پوست انسان ۹۵درجه فارنهایت الی ۸۷ است که همین نکته توجیه کننده حرف کسانی است که می گویند جالب است که پشه آنها را نمی زند.


پس هر ۱۰دقیقه یکبار دوش آب سرد گرفتن به کاهش حرارت پوست کمک می کند، از تمرینات ورزش ملایم خودداری شود چون پوست را گرمتر می کند در مقابل اگر به اندازه کافی تمرین شدید انجام دهید سود زیادی می برید چون تعریق زیاد سبب بی میل شدن پشه ها به پوست بدن می شود.


رنگ لباس : پشه ها رنگها را تمیز می دهند و به رنگ سیاه، قرمز تیره و آبی تیره بیشتر جلب می شوند در مقابل رنگ سفید، زرد و سبز روشن کمتر جاذبند.


وجود پرنده در محل: نوعی پشه به نام کولکس Pipiens(پشه معمولی خانگی) که در آب باران دیده می شود، پرنده ها را بیشتر از انسان ترجیح می دهند. (پرنده را از انتهای منقار یا پاها نیش می زنند) ضمناً برخی پشه ها گاو را بیشتر می پسندند.


CO2: راهنمای مستقیمی به پشه هاست، تنفس سنگین آنها را به خود جلب می کند و این بخوبی توجیه می کند که چرا پشه ها بیشتر در اطراف سرپیدا می شوند. پس سعی نکنید در مواجهه با پشه عصبانی شوید و تکان بخورید چون سبب افزایش حرات بدن و CO2 و جلب پشه بیشتری می شود و سعی کنید چیزی روی خود کشیده و بخوابید.


وجود میوه و شیرینی: پشه ها از شهد هم تغذیه می کنند.


عملکرد نیش پشه: حشره شناسان برای شناختن عملکرد نیش پشه آزمایش جالبی کردند. آنها از داخل یک میکروسکوپ پشه ای را که در حال فعالیت روی پای یک قورباغه بود مشاهده کردند. نیش پشه طوری داخل پوست پیچ می خورد و می چرخید که گویی عضلات و بافتها آب هستند و دنبال مویرگ می گشت و سپس هنگامی که نیش پشه در یک رگ خونی قرارگرفت. پمپهای شکم پشه شروع به مکش کردند و ۲برابر وزن پشه خون کشیدند.


علایم گزش: آلرژی واردشده از بزاق پشه در هنگام گزش (اتمام گزش) سبب ورم کوچک سرخ رنگی می شود و در واکنش سریع: چند دقیقه بعد، تأخیری ۱ الی ۵دقیقه بعد و علائم خارش و حساسیت و سوزش و… پدید می آید.


* برخی افراد که پی در پی دچار پشه گزیدگی می شوند کم کم واکنش نشان نمی دهند و نوعی مصونیت پیدا می کنند.


محل زندگی پشه: پشه ها برای تولید مثل و شفیرگی حتماً نیاز به آب دارند، در استخرها، ماندآبها و حتی جویبارها و گاهی در قوطی کنسروها یا گودالهای پراز آب باران یا لجن نیاز دارند.


در منازل: در سیفون گلویی زیردست شویی تخم ریزی می کنند. پس با گذاشتن توری در آن سوراخ یا ریختن نفت از تخمها جلوگیری می شود.


درمان گزش حشرات: کمپرس آب سرد، کرم کالامین، بتامتازون


راه پیشگیری: مالیدن آب لیمو به سطح بدن(مگر اینکه بدن تعریق کند و آب لیمو تجزیه شود)، اسپری نگون، توری در و پنجره، کرم مخصوص فراری دهنده پشه از سطح بدن، ریختن نفت هر چندشب یکبار در سوراخهای فاضلاب و دستشویی منزل.