انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روزي كه آرزوهاي دريايي عراق به قعر آب‌ها رفت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
روزي كه آرزوهاي دريايي عراق به قعر آب‌ها رفت 1

هفتم آذرماه يادآور عمليات پيروزمندانه‌اي است كه طي آن، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اجراي عملياتي متهورانه، ضمن انهدام اسكله نفتي البكر و الاميه چندين ناو جنگي و هواپيماي دشمن را به قعر دريا فرستادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران همچون ساير نيروها در عرصه دفاع مقدس ضمن پاسداري از حريم مرزهاي آبي كشور ابتكار عمليات دريايي را در هر شرايط زماني از دشمن سلب كرد.
هفتم آذرماه سال 59 سرآغاز عمليات پيروزمند نيروي دريايي بود كه در آن خاطره انگيز واحدهاي شناور نيروي دريايي با اجراي عملياتي متهورانه، ضمن انهدام اسكله نفتي البكر و الاميه چندين ناو جنگي و هواپيماي دشمن را به قعر دريا فرستادند.
در اين عمليات پيروزمند كه با همكاري تيزپروازان نيروي هوايي صورت گرفت، ضرباتي سنگين بر پيكره نيروي هوايي و دريايي عراق وارد شد بطوري كه هيچ گاه نتوانست از اثرات اين شكست رها شود.

* نحوه عمليات


در سپيده دم هفتم آذرماه 1359، قهرمانان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، طي عملياتي موسوم به «مرواريد» درس تلخي به مزدوران دريايي عراق دادند به طوري كه در لحظات اوليه اين عمليات متهورانه دريايي، سلحشوران اين نيرو توانستند هفت ناوچه مدرن و اژدرافكن عراق موسوم به «اوزا» را در حوالي سكوهاي نفتي البكر و الاميه كه جنبه اقتصادى و بسيار مهمي براى دولت عراق داشت، به قعر دريا بفرستند.
در ادامه اين عمليات، چند فروند ديگر از ناوها و قايق‌هاي دشمن، توسط ناوچه هميشه قهرمان «پيكان» نابود شد و تعدادي از هلي كوپترهاي دشمن نيز كه از ناوهاي عراق پشتيباني مي‌كردند، ساقط و چندين فروند از هواپيماهاي دشمن نيز توسط تيزپروازان نيروي هوايي و ناوچه قهرمان پيكان سرنگون شد و بسياري از نفرات دشمن كه بر روي ناوها و ناوچه‌هاي جنگي خود مستقر بودند به هلاكت رسيدند و بسياري نيز خود را تسليم نيروهاي ايراني كردند و سكوهاي نفتي البكر و الاميه به دست نيروي دريايي ايران افتاد.
قهرمانان ناوچه هميشه جاودان پيكان همچنين در حوالى محل اصلى درگيرى، توانستند دو فروند هلى‌كوپتر و يك فروند از هواپيماهاى ميگ عراقى را در دريا سرنگون كند.
در ادامه اين عمليات نيروهاى ايراني به آخرين منطقه شمال خليج فارس يعنى خور عبدالله در سواحل و مرز دريايى عراق هجوم بردند و بيش از 90 درصد از يگان‌ها ونيروهاى پشتيبانى كننده ناوگان درگير دريايى عراق را منهدم كنند.
سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بي‌‌امان، هنگام ظهر، در حالي كه دلاور مردان نيروي دريايي، آخرين گلوله‌هاي خود را به سوي دشمن نشانه مي‌رفتند، ناوچه پيكان مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خليج فارس، در دل آب‌هاي گرم و نيلگون آن جاي گرفت و بدين وسيله صفحه زرين ديگري بر تاريخ نبردهاي دريايي كشور افزوده شد و نتيجه اين مصاف، انهدام بزرگ‌ترين پايانه‌هاي صدور نفت منطقه و از كار انداختن بيش از 50% از توان رزمي نيروي دريايي عراق، همراه با از دست دادن چند فروند ناوچه و هواپيما بود.
نتيجه اين نبرد آن‌چنان در روحيه افراد نيروي دريايي دشمن اثر گذاشت كه تا پايان جنگ حركت چندان مهمي در دريا از آن‌ها مشاهده نشد و در طول جنگ نيز فعاليت دريايي دشمن، با استفاده از هواپيماها و تجهيزات اهدايي از شرق و غرب، از جمله جنگنده‌هاي ميراژ، محدود به حمله ناجوانمردانه عليه هدف‌هاي غير نظامي و بي‌دفاع از جمله كشتي‌هاي تجاري و نفتكش‌ها شده بود.
در آن زمان، امام راحل(ره) درباره رزم سلحشوران جان بركف نيروى دريايى در هفتم آذر فرمودند: «... رويارويى نيروى دريايى ارتش با دشمن و آن همه افتخارات رزم، رشادت، شهامت و شهادت نشانه‌اى از اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است...»
قهرمانان سرفراز عمليات موفق و پيروز «مرواريد» در هفتم آذر سال 59 چنان ضربات مهلكى بر پيكره نيروى دريايى دشمن وارد كردند كه اميد فتح جبهه دريا را در مغز صدام حسين و سردمداران بعثى رژيم عراق به خاك سياه تبديل كردند.
صدام حسين در روز 30 نوامبر (10 آذر 59) در جلسه اى با حضور فرماندهان جنگى در دفتر كارش به مسؤولان حمله كننده در بخش شمال خليج فارس گفته بود كه شنيدن خبر واقعه 7 آذر و عمليات مرواريد و كسب پيروزى قاطع ايرانى ها در اين عمليات، بدترين خبر در طول زندگى وى بوده است.
امام خمينى (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نيز، در وصيت نامه خويش بخشى از پيام خود را خطاب به نيروهاى مسلح به نيروى دريايى ارتش جمهورى اسلامى ايران اختصاص دادند و در اين باره چنين گفتند: «نيروى دريايى بحمدالله در آب‌هاى خليج فارس و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و برعرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است...» و از اين رو بود كه بنا بر فرمان امام راحل(ره) در سال 59، روز هفتم آذر به نام «روز نيروى دريايى» لقب گرفت.

* نيروي دريايي و نبرد با آمريكا

اين روند حماسه و پيروزي كه با اجراي عمليات مرواريد آغاز شده بود، در طول هشت سال مبارزه بي امان با دشمنان ادامه يافت كه از آن جمله مي توان به حماسه آفريني پرسنل ناوهاي سهند و جوشن در مصاف با ناوگان آمريكا اشاره كرد.
اين عمليات كه در روز 29 فروردين سال 67 همزمان با روز ارتش آغاز شد، در حقيقت يكي از بي‌نظيرترين نبردها در تاريخ جنگ‌هاي دريايي در مقابل ناوگان مجهز و قدرتمند آمريكاست.
حماسه اي كه عزيزان نيروي دريايي با ناوگان سهند و ناوچه جوشن آفريدند به عنوان خاطره و سندي افتخارآميز براي نسل‌هاي آينده باقي خواهد ماند چراكه دلاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، براي دفاع از آرمان‌هاي مقدس اسلامي تا آخرين قطره خون جنگيدند و آب‌هاي خليج هميشه فارس را رنگين كردند.
نيروي دريايي در طول جنگ تحميلي براساس وظيفه حساس و خطير خود در حفاظت از سواحلي به طول بيش از 3هزار كيلومتر و همچنين دفاع از آب‌هاي ساحلي و منابع حياتي و استراتژيكي كشور همواره به عنوان يك وزنه تعيين كننده در منطقه خليج فارس و درياي عمان بود، به گونه اي كه يگان‌هاي شناور دريايي، تفنگداران و تكاوران دريايي و اسكادران‌هاي هاوركرافت و هوا درياي تحت پوشش اين نيرو همواره تسلط كامل را بر حوزه‌هاي تحت حفاظت خود در خليج فارس و درياي عمان داشته و هر نوع فعاليتي از سوي دشمن را در محدوده آب‌هاي خليج فارس خنثي كرده‌اند.

* بازرسي و بازپرسي كشتي‌هاي خارجي

نيروي دريايي ارتش و سپاه در طول جنگ تحميلي در اجراي سياست جمهوري اسلامي مبني بر توقيف كشتي هايي كه داراي كالاي مشكوك به مقصد كشورعراق بودند، كشتي هايي را كه از طريق تنگه هرمز وارد خليج فارس و درياي عمان مي شدند مورد بازرسي و بازپرسي قرار مي داد و اين بازرسي صدها كشتي خارجي را شامل مي شد حضور نيروي دريايي در صحنه هاي نبرد زميني و حماسه هايي كه تفنگداران و تكاوران اين نيروي قهرمان در حفظ آبادان و شكستن محاصره دريايي آن در اوايل جنگ آفريدند نيز قابل تقدير است.
همچنين درگيري واحدهاي شناور نيروي دريايي با دشمن در قبل از حمله سراسري 31 شهريور كه منجر به نابودي تعدادي از واحدهاي شناور دشمن در اروندرود گشت نشان دهنده اين است كه نيروي دريايي پيشتاز و جلوگيرنده از اين هجوم و تجاوز نابكار دشمن بوده است.
اين مطالب تنها گوشه‌هايي از كارنامه زرين دريادلان ارتش جمهوري اسلامي ايران در ايام افتخارآفرين دفاع مقدس بود در حالي كه امروز نيز اين نيرو در كنار برادران خود در سپاه پاسداران با حفظ آمادگي كامل، وظيفه صيانت از مرزهاي آبي كشورمان را بر عهده دارند.

گزارش از مهدي بختياري
منبع: خبرگزاری فارس