انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چگونه اطلاعات گوشی اندرویدی خود را برای همیشه از بین ببریم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چگونه اطلاعات گوشی اندرویدی خود را برای همیشه از بین ببریم؟ 1 ۱۱:۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷


همه ما بارها تصمیم گرفته‌ایم به دلایل مختلف تمام اطلاعات موجود روی گوشی اندرویدی خود را پاک کنیم. استفاده از قابلیت Factory Reset یا همان بازگشت به ‌تنظیمات کارخانه، گزینه‌ای مناسب برای مواقعی است که با دستگاه خود مشکل دارید یا اینکه می‌خواهید گوشی خود را مجددا تنظیم و مورد استفاده قرار دهید. با این اوصاف یکی از استفاده‌های این قابلیت، پاک‌ کردن تمام اطلاعات، پیش از فروختن یا حتی دور انداختن گوشی است.
 
بازگشت به تنظیمات کارخانه، راه‌حل نیست!

اگرچه با استفاده از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه ممکن است در نگاه اول تصور کنید کلیه اطلاعات شخصی شما به‌طور کامل پاک‌شده و از دید دیگران دور مانده‌اند، اما برخی اطلاعات که البته ممکن است شامل اطلاعات شخصی شما هم شود همچنان روی فضای ‌ذخیره‌سازی، حتی بعد از استفاده از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه قابل دسترسی هستند.پس از استفاده از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه اگرچه سیستم گوشی شما به حالتی مشابه زمانی که از کارخانه بیرون آمده خواهد رفت، اما همچنان برخی اطلاعات شخصی قدیمی شما پاک نمی‌شود.

 این اطلاعات در ظاهر به‌عنوان حذف‌ شده تلقی می‌شوند، اما در واقع به‌گونه‌ای مخفی می‌شوند که شما امکان مشاهده آنها را نخواهید داشت. اطلاعاتی از قبیل تصاویر، ایمیل‌ها، متن‌ها و البته فهرست مخاطبان شما از این دسته اطلاعات هستند. کلیه اطلاعات یاد شده ممکن است در حافظه گوشی شما موجود باشند و با استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات (که بعضا مانند FKT Imager رایگان هستند) قابل مشاهده خواهند بود.

در صورتی که شما هم از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کرده باشید و شخص دیگری گوشی شما را در اختیار گرفته باشد، او به‌ راحتی و با استفاده از نرم‌افزارهای یاد شده می‌تواند به بخش زیادی از اطلاعات پاک ‌شده شما دسترسی پیدا کند.

در تحقیقی که توسط Avast شرکت فعال در بازار نرم‌افزارهای امنیتی انجام شده، ۲۰ گوشی اندرویدی دست دوم از سایت eBay خریداری شد و با استفاده از نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات چیزی در حدود چهارصد هزار عکس، ۲۵۰ فهرست مخاطب، ۷۵۰ متن و ایمیل و دیگر اطلاعات شخصی به‌دست آمد. این به معنای آن است که به‌ واسطه استفاده از ابزاری ساده می‌توان کلیه اطلاعات شخصی را بازیابی کرد.

چرا بازگشت به تنظیمات کارخانه کارساز نیست؟


شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا استفاده از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه نمی‌تواند اطلاعات را به‌طور کامل و به ‌گونه‌ای که قابل بازیابی نباشد پاک کند؟ در واقع این اطلاعات روی حافظه گوشی شما وجود دارند، اما به شما نشان داده نمی‌شوند تا اینکه گوشی شما مجددا به بازنویسی اطلاعات جدید روی این داده‌ها اقدام کند.

در واقع در زمانی که دیسک‌های سخت سرعت پایینی داشتند شرکت‌های تولیدکننده سیستم‌ عامل راه‌حل را در این دیدند تا در عوض حذف فیزیکی اطلاعات، قسمت‌های اشغال‌ شده، به‌عنوان فضای خالی به کاربر معرفی شوند.

 نهایتا محتوای اطلاعاتی جدید روی این فضا نوشته خواهد شد. این عملکرد باعث خواهد شد حافظه‌های فلش هم به‌ علت نوشته‌ شدن چندین و چندباره اطلاعات روی آنها با مشکل کم‌شدن عمر مفید روبه‌رو نشوند. اگرچه این روند، به‌ ظاهر کاربردی و مفید است، اما باعث خواهد شد همچنان کنترل دستگاه هوشمند خود را در اختیار داشته باشید و البته بتوانید به بازیابی اطلاعات کنید.

در صورتی که قصد دارید به‌طور کامل به پاک‌ کردن (وایپ) اطلاعات موجود روی دستگاه اندرویدی خود اقدام کنید یک روش ساده، اقدام به رمزگذاری روی داده‌ها، پیش از استفاده از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه است. با انجام روندی که در اینجا خواهید دید می‌توانید از اطلاعات شخصی خود محافظتی کامل البته در قالب پاک‌ کردن کامل آنها به‌ عمل بیاورید.
رمزگذاری گوشی پیش از حذف داده‌ها

وقتی اطلاعات موجود روی گوشی خود را پیش از بازگشت به تنظیمات کارخانه، رمزگذاری می‌کنید درواقع اطلاعات خود را به ‌گونه‌ای درهم می‌پیچید تا حتی در صورتی که شخصی اقدام به بازیابی اطلاعات به‌ واسطه استفاده از ابزارهای یادشده کند نیاز به یک کلید ویژه به ‌منظور رمزگشایی از داده‌ها داشته باشد.به ‌منظور رمزگذاری داده‌ها ابتدا به قسمت تنظیمات رفته و گزینه Security را انتخاب کنید.

در این قسمت گزینه Encrypt Device (در برخی دستگاه‌های اندرویدی گزینه Encrypt Phone) را مشاهده خواهید کرد. با لمس این گزینه به صفحه بعدی خواهید رفت و با لمس گزینه Set Screen Lock Type می‌توانید قفل مورد نظر را روی داده‌ها فعال کنید.کل این فرآیند ممکن است تا یک ساعت به‌ طول بینجامد بنابراین از کامل بودن شارژ گوشی و عدم نیاز به آن در طول این مدت اطمینان حاصل کنید.

 پس از رمزگذاری روی اطلاعات موجود روی گوشی، حالا می‌توانید از گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید. مد نظر داشته باشید که با انجام این عمل، کلیه اطلاعات شما حذف خواهد شد بنابراین پیش از هرچیز در صورتی که به ذخیره قسمتی از اطلاعات خود نیاز دارید نسخه پشتیبانی از آنها تهیه کنید.

به‌ منظور اعمال بازگشت به تنظیمات کارخانه ابتدا به قسمت تنظیمات گوشی اندروید خود رفته و گزینه Backup and reset در سربرگ Personal را انتخاب کنید.در قسمت پایین صفحه گزینه Factory data reset را مشاهد خواهید کرد. با لمس این گزینه به صفحه بعدی رهنمون خواهید شد که باید در این صفحه Reset Phone را به ‌منظور اتمام عملیات انتخاب کنید. گوشی شما مجددا راه‌اندازی خواهد شد و به چیزی در حدود ۲ الی ۵ دقیقه برای ریست کلی نیاز خواهد داشت.
 
در نظر داشته باشید که باتری گوشی شما از شارژ کافی برخوردار باشد و باتری را در طول فرآیند خارج نکنید، چون این عمل ممکن است به خراب شدن اطلاعات منجر شود.

در مرحله آخر (که البته لزومی به انجام آن نیست) در صورتی که همچنان اطمینان کافی از امن ‌بودن اطلاعات خود ندارید، می‌توانید با اتصال گوشی هوشمند خود به کامپیوتر اقدام به کپی اطلاعاتی که به ‌اندازه کافی حجیم هستند کنید تا کل فضای ذخیره‌سازی شما را پوشش دهد.پس از پر کردن فضای ذخیره‌سازی با اطلاعات جعلی یک ‌بار دیگر به‌ روشی که گفته شد از بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید.

 در واقع با انجام این کار تمام اطلاعات شخصی شما در زیر اطلاعات جعلی مدفون خواهد شد تا دسترسی به آنها بیش از پیش سخت شود. در صورتی که همچنان رضایت کامل ندارید می‌توانید روند یاد شده را تا حصول اطمینان مجددا و بارها تکرار کنید.