انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: استفاده زیاد از تبلت و موبایل کودک را ناتوان می‌کند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یک روانشناس گفت: اضطراب جدایی اکنون یکی از معضلات روانشناختی است. اتفاقی که می‌تواند ناشی از وابستگی شدید مادر و کودک و البته استفاده بیش از حد از دنیای مجازی باشد که برقراری تعاملات اجتماعی را با مشکل رو‌به رو می‌سازد.


بدرالسادات همایونیان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره نحوه آماده‌سازی کودک برای حضور در مهدکودک و پیش‌دبستانی، اظهار داشت: اکنون مهدکودک های خوبی داریم که اکثر آنها از متخصصان حوزه بهداشت روان برای آشنایی والدین در واکنش با اضطراب جدایی فرزندانشان راهکارهایی ارائه می‌دهند.

وی افزود: اضطراب جدایی اکنون معضل بزرگی شده است و بخشی از آن مادر است که با لحن صحبت خود کودک را دچار این اضطراب می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: والدین باید مراقب صحبت‌های خود با فرزندانشان باشند. وقتی مادر می‌گوید صبر کن تا من هم با تو بیایم، در واقع آزادی را از فرزند خود می‌گیرد و این موجب می‌شود که کودک را کاملاً به خود وابسته کند. این در حالی است که استقلال می‌تواند موجب خوگیری کودک با محیط اجتماعی‌اش شود.

وی گفت: مادرانی که اجازه نمی دهند فرزندشان در محیط‌های امن به تنهایی حرکت کنند، در واقع می‌خواهند خود را از نگرانی نجات دهند. توصیه می‌شود والدین به ویژه مادران احساس امنیت را به فرزند خود بدهند تا وقتی کنار فرزندان خود نیستند بتوانند با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند.

این روانشناس کودک تصریح کرد: متأسفانه برخی والدین از واژه‌های منفی مانند «کم‌رو»، «خجالتی» و «کم‌حرف» استفاده می‌کنند و این به ضرر کودک است. والدین می‌توانند در حضور دیگران از فرزند خود بخواهند شعر یا سوره‌ای از قرآن کریم را که فرزندشان آموخته است بخوانند و همگی او را تشویق کنند. این روش در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک تأثیر بسزایی دارد.

همایونیان گفت: امر و نهی زیاد به کودک اعتماد به نفس او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و گاهی می‌تواند موجب شکل‌گیری احساس بی‌کفایتی در کودک شود. باید به فرزند خود بیاموزیم والدین همیشه کنار او نیستند و دومین و زیباترین اجتماع، گروه دوستان است.

وی افزود: متأسفانه دیده می‌شود برخی کودکان به غریبه‌ها درد و دل می‌کنند که این موضوع نیز اصلاً پسندیده نیست و بهتر است والدین با رفتار خود به فرزندشان یاد دهند که مسائل شخصی و خانوادگی نباید نزد دیگران مطرح شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از تبلت و تلفن همراه موجب می‌شود تا کودک با دنیای مجازی ارتباط برقرار کند و در برقراری ارتباط با گروه‌های سنی خود ناتوان باشد. باید کودک را با فضای مجازی آشنا کرد و به او اجازه تا یک ساعت از این وسایل استفاده کند. همچنین بهتر است این یک ساعت به ۴ زمان ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم شود.