انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نقد انیمیشن شرک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
غول سبز سرزمین " خیلی دور " حالا دیگر به میانسالی پا گذاشته است ! وی به همراه همسرش فیونا ، و بچه هایشان زندگی بسیار خوب و شادی را سپری می کنند اما . دوستان و یاران همیشگی شرک یعنی خر ، و گربه نیز به همراه آنها زندگی می کنند . همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود اما ناگهان با ورود یک موجود پلید به همه چیز بهم می ریزد و....

چهارمین سری از انیمیشن " شرک " نیز به اکران در آمد . یادم می آید اولین شرک که اکران شده بود ( سال 2001 ) کلی طرفدار برای خودش جمع کرده بود. حتی افراد بزرگسال نیز علاقه زیادی به این انیمیشن پیدا کرده بودند و خلاصه اینکه در آن زمان کلی طرفدار برای خودش جمع کرد . سپس نوبت به قسمت دوم این انیمیشن رسید. داستان راجب این بود که پرنسس فیونا قصد داشت تا شرک را با خانواده اش آشنا کند ، این قسمت نیز با وجود ضعف هایی که داشت مورد قبول تماشاگران قرار گرفت و به خوبی و خوشی تمام شد اما ناگهان سر و کله قسمت سوم پیدا شد! در این قسمت شرک باید با پادشاه آرتور مقابله می کرد! این قسمت دیگر نتوانست صدای طرفداران را در نیاورد و این انیمیشن رسما مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت که معتقد بودند شرک دیگر جذابیت ندارد و دارد به بیراهه می رود. 3 سال از آن سال می گذرد و حالا در سال 2010 بار دیگر شرکی که قرار بود در قسمت سوم ( سه گانه ) تمام شود بار دیگر به سینماها بازگشته است .
اگر بتوان کل " Shrek Forever After " را در یک خط خلاصه کرد آن را می توان انیمیشنی معرفی کرد که طرفدارانش را عذاب می دهد و برای کسانی که تابحال با این شخصیت روبرو نشده اند کهنه و بی محتواست. یکی از دلایلی که سری " شرک " توانسته بودند موفق شوند این بود که در زمانی این انیمیشن ها ساخته شد که بحث انیمیشن ها هنوز به شکل امروزی داغ نشده بود. " شرک " در زمانی اکران شد که خبری از " بالا " و " پاندای کنگ فو کار " و " wall-e " و.. نبود . این انیمیشن ها بدون شک در این چند سال اخیر سطح انتظارات را بالا برده اند و از طرفی مرز بین کودک و بزرگسال برداشته اند ، مخصوصا انیمیشین " بالا " که هنوز هم بعضی ها معتقدند باید عنوان بهترین فیلم سال را از مراسم اسکار دریافت می کرد!. اما " Shrek Forever After " با همان رویه انیمیشین های قدیمی ساخته شده است و طبیعی است که بچه های این نسل بعد از دیدن انمیشین هایی که اشاره شد علاقه ای به " شرک " نشان ندهند. شاید مهمترین نکته درباره این قسمت از " شرک " این باشد که مجهز به فناوری دلنشین 3D شده است ! فناوری که به کمک آن تماشاگران 5 دلار بیشتر هزینه تقبل می کنند و البته سود بسیار زیادی نیز نصیب کمپانی های محترم می کنند.

یکی دیگر از مشکلات "شرک" تکرار شخصیت هاست. شاید دیدن شرک و دوستانش مخصوصا الاغ در قسمت های اول و دوم ( که البته باید گربه زورو صفت را هم به آن اضافه کرد ) بسیار جذاب بود اما تکرار هر چیزی باعث دلزدگی آن می شود و این قضیه گریبان " شرک " را هم گرفت. قهرمان داستان ما غول سبزی بود که خیلی هم بی حوصله بود و رغبتی نداشت که قهرمان باشد ، این شخصیت در قسمت های ابتدایی جذاب بود اما در قسمت چهارم و بعد از 3 بار ژان گولر بازی جناب آقای " شرک " او باز هم همان شکلی است و به نوعی فقط موقعیت تغییر کرده است .

منتقد : میثم کریمی