انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا آسم می‌گیریم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دکترحسن اکبری

متخصص و دانشیار آسیب شناس سلولی

محقق و مدرس دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
طب اسلامی ایرانی

آسم از بیماری‌های تنفسی   بسیار خطرناک‌ است که  در صورت جلوگیری   نکردن از آن‌، باعث مرگ بیمار می‌شود. کلمه‌ی «آسم» از زبان یونانی گرفته شده که   معنی آن تنگی نفس است. آسم مریضی مزمنی است که در آن تنگی نفس به علت ورم لوله‌های   تنفسی به وجود می‌آید و اگر این ورم درمان شود، تنگی نفس هم از بین می‌رود. طب   سنتی برای درمان این بیماری راه حلی‌های مفید و آسانی دارد‌.

افرادی که به   بیماری آسم و تنگی نفس مبتلا هستند باید از چیزهایی که موجب آسم می‌شود   مانند گرد و خاک و دوده‌ی زیاد‌، دخانیات و بخورهای مسموم مثل مشتقات شیمیایی   مثل استون‌، آمونیاک، ارسنیک و مانند این‌ها دوری کنند‌. همیشه ماسک داشته باشند   و ماسک کاغذی‌شان را هردو ساعت یک‌بار عوض کنند.


 انواع آسم

به طور کلی دو نوع آسم وجود دارد:

-  نوع شناخته شده‌ی آسم که در اثر حساسیت به   مواد آنتی ژنیک به وجود می‌آید. زمانی که بدن برای اولین بار با این نوع مواد   مواجه می‌شود، بر علیه آن نوعی پادتن یا آنتی بادی می‌سازد و در تماس‌های بعدی   با فعال شدن و اتصال آنتی ژن‌ها و آنتی بادی‌های قبلا ساخته شده، برخی سلول‌های   سیستم ایمنی موادی از خود آزاد می کنند که باعث انقباض   راه‌های هوایی باریک شده، بیمار در فرآیند بازدم دچار مشکل شدید تنگی نفس همراه   سرفه‌ی مکرر می شود که به این حالت «حمله‌ی آسم خارجی» گفته می‌شود.

- نوع ناشناخته‌ی آسم، آسم اولیه است، علت آن در طب جدید   مکتب غربی است که به آن آسم درون‌زاد یا داخلی گفته می‌شود. آسم درونزاد در طب   اسلامی-‌ایرانی کاملا شناخته شده و درمان آن را استفاده از گشاد کننده‌های راه‌های   هوایی که اوضاع را خراب‌تر می‌کند،نمی داند بلکه اصلاح عملکرد مختل شده‌ی سلول‌های   راه‌های تنفسی است. لازم به ذکر است که برای آسم برونزاد نیز درمان موثر در طب   اسلامی -ایرانی وجود دارد.

آسم اولیه یا درون‌زاد چگونه ایجاد می‌شود؟

وقتی‌ بیمار   تغذیه‌ی نامناسب و نامتعادل برخلاف مثلث سلامت دستورات طب اسلامی-‌ایرانی دارد،   سلول‌های مخاط دستگاه تنفس در چند عمل خود دچار مشکل می‌شوند:

1- ترشح بیش از   حد مواد موکوسی توسط سلول‌های پوشاننده‌ی دستگاه تنفس.

2- تورم سلولی سلول‌های پوشاننده‌ی دستگاه تنفس که موجب   تنگی راه‌های هوایی باریک می‌شود.

3- کاهش عملکرد مژک‌های سطح سلول‌های پوشاننده‌ی دستگاه   تنفس به علت کاهش انرژی سلولی در اثر مصرف غذاهای نا‌متعادل و نامناسب با طبع   سرد مانند ماست بدون مصلح، دوغ، شیر سرد، آب سرد فراوان، گوشت گاو، مرغ و ماهی   فراوان.

وقتی راه‌های هوایی باریک (که سلول‌های متورم و بی‌قوام   مواد موسین فراوانی ترشح می‌کنند و مژک‌ها هم مواد موسین را به خارج هدایت می‌کنند)   درست کار نمی‌کنند، مواد موسین زیادی تولید شده‌ و مرتب درحال پایین رفتن و   انسداد راه‌های هوایی بیمار هستند و بسته شدن این راه‌ها یعنی خفه شدن بیمارپس   بدن باید به طور خودکار کاری انجام دهد که این ترشحات پایین‌تر بروندو انقباض   راه‌ها در این زمان موثر است.

انقباض راه خود یک نوع انسداد نسبی است؛ پس باید رفلکس   سرفه عمل کند تا ترشحات به سمت خارج رانده شوند و به طور موقت مشکل لحظه‌ای تنفس   حل شود. در طب جدید مکتب غربی به جای مشکل تغذیه‌ی سلولی، اقدام به تجویز داروهایی   می‌شود که راه‌های هوایی را گشاد می‌کنند؛ در نتیجه ترشحات به نواحی پایین حرکت   می‌کنند. از طرف دیگر، داروهایی داده می‌شود که رفلکس سرفه را از بین ببرد؛ در نتیجه   تجمع ترشحات غلیظ در قسمت‌های عمیق و تغلیظ، بیش‌تر و پلاک‌های موسینی سفت ایجاد   می‌شود که وضعیت را برای ایجاد یک مرحله آسم مداوم وخیم فراهم می‌کند.

در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
طب اسلامی -‌ایرانی با اصلاح وضعیت تغذیه‌ی سلولی و   اصلاح عملکرد سلولی، ترشح موکوس به حد نرمال باز می‌گردد، ورم سلول‌ها به علت   اصلاح پمپ‌های سدیم و پتاسیم سطح سلول‌ها اصلاح می شود و قوام سلول‌ها به حال   طبیعی برمی‌گردد؛ در نتیجه انقباض و انسداد نسبی‌ راه‌های هوایی به حالت طبیعی باز می‌گردد و به تدریج پلاک‌ها   و توپی‌های موسینی تغلیظ شده، توسط سیستم ایمنی برداشته می‌شود و آسم به طور واقعی   و دایمی درمان می‌شود به شرطی که بیمار مجددا تغذیه‌ی صنعتی غربی را جایگزین   تغذیه‌ی-‌اسلامی ایرانی نکند.

مواد حساسیت‌زا

موادی که باعث   حساسیت می‌شوند عبارتند از:

پولن گیاهان، غذاها، مواد شیمیایی، مواد   فیزیکی، داروها، گرد و غبار، پشم، کرک، پوست حیوانات، پرمرغ، درخت‌های خانگی مثل   درخت گردو، حشره‌کش‌ها، مبل و صندلی خانه و بیشتر لوازم خانگی که در دسترس است.
درمان   آسم و آلرژي با نسخه‌ی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
طب سنتي

در فصل پاييز و بهار حساسيت‌ها بيشتر مي‌شود و افرادي كه به اين مشكل   مبتلا هستند بايد در سنين كودكي و بزرگسالي حجامت آلرژي انجام دهند. براي انجام   حجامت آلرژي، ماده‌اي تهيه مي‌شود كه به آن در اصطلاح شايع «واكسن آلرژي» مي‌گوييم.
 فردي كه مي‌خواهد حجامت آلرژي انجام دهد بايد از تمام موادي كه تغذيه مي‌كند،   عطر و ادكلن، موادي كه بو يا گرده دارند و حتي چيزهايي كه اطراف آن‌ها پخش هستند   مانند پر پرنده، گل و موي گربه نمونه‌‌هايي را از خانه و محل كار خود تهيه كنند   و با استفاده از اين مواد، حجامت فردي براي آن‌‌ها انجام مي‌شود. به اين ماده‌ی‌   تهيه شده در حجامت آلرژي، آلرژي‌تر يا واكسن آلرژي مي‌گويند.
 روش حجامت آلرژي به صورتي بسيار خاص و در 5 تا 7 مرحله با دستورهاي ويژه، آلرژي   را از بين مي‌برد. در اين روش، آلرژي تا 80 و 90 درصد به طور كامل قطع مي‌شود و   اين افراد در سال‌هاي بعد دچار حساسيت‌ها يا مشكلات تنفسي نخواهند شد.
 افراد بايد از مصرف لبنيات، ترشي، آب سرد و آن‌چه كه در آن يخ مي‌اندازند مانند   نوشابه و ماءالشعير خودداري كنند زيرا اين خوراكي‌ها حمله آلرژي را تشديد يا فرد   را مستعد به آن مي‌كنند.
 افرادي كه دچار آلرژي و مشكلات تنفسي هستند بايد آب داغ، عسل و همچنين آب   آشاميدني خنك مصرف كنند. همچنين هر شب بخور آب جوش خالي مصرف كنند؛ به خصوص   هنگامي كه دچار حمله آسم يا آلرژي مي‌شوند.
 
منتقل شد پزشکی ..