انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نمایش محتوای اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجوی گوگل، این بار برای iOS
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
واحد خبر mobile.ir : گوگل همواره در ارائه خدمات مربوط به جستجو پیشگام بوده و با طرح‌های خلاقانه‌اش سعی در راضی نگه داشتن کاربران خود داشته است. حدود دو سال قبل در اکتبر 2013 (آبان 1392) گوگل اعلام کرد که قابلیت جدیدی را به نتایج جستجو اضافه کرده است: ایندکس کردن اپلیکیشن‌های اندرویدی (app indexing).سازوکار این ویژگی بدین شکل است که از آن تاریخ به بعد Googlebot (ربات جستجوگر گوگل، از نوع خزنده وب) علاوه بر ایندکس کردن صفحات وب، می‌تواند محتوای اپلیکیشن‌های اندرویدیِ نصب شده در گوشی کاربران را نیز ایندکس کند. وب‌مستر‌ها از طریق فایل نقشه سایت (Sitemap file) و ابزار‌های وب‌مستر (Webmaster Tools)، به همان نحو که صفحات وب موردنظرتان را برای ایندکس شدن در گوگل مشخص می‌کنند، این توانایی را پیدا کردند تا محتوای اپلیکیشن‌هایی که مایلید در گوگل ایندکس شود را نیز مشخص کنند. به این ترتیب پس از آنکه صفحات وب و محتوای اپلیکیشن‌ها هردو با موفقیت در گوگل ایندکس شوند، زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، علاوه بر نمایش صفحات وب مرتبط، گوگل می‌تواند در همان صفحه با استفاده از یک لینک وی را مستقیما به اپلیکیشن مرتبطِ نصب شده در گوشی‌اش هدایت کند. برای روشن شدن موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید. فرض کنید کاربری اپلیکیشن Trulia (برنامه‌ای برای خرید، فروش یا اجاره مسکن در آمریکا) را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده است. حال اگر این کاربر عبارت home listing in Mountain View (فهرست خانه‌ها در شهر "مَونتن ویو") را در گوگل جستجو کند -- با توجه به نصب بودن اپلیکیشن Trulia بر روی گوشی -- علاوه بر نمایش صفحات وب مرتبط، گوگل لینکی را با عنوان "Open in app" (در اپلیکیشن باز کن) در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کاربر را مستقیما به محتوای موردنظرش در اپلیکیشن Trulia هدایت کند.
نمایش محتوای اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجوی گوگل، این بار برای iOS 1
پس از آن گوگل درصدد گسترش قابلیت مذکور برآمد و در 16 آوریل 2015 (27 فروردین 1394) اعلام کرد حتی در صورتی که کاربر اپلیکیشنی را نصب نکرده باشد، نتایج مربوط به آن اپلیکیشن در صفحه نتایج گوگل به نمایش در خواهد آمد. به عنوان مثال اگر کاربر اپلیکیشن Trulia را نصب نکرده باشد، پس از جستجوی عبارت home listing in Mountain View، علاوه بر نمایش نتایج مربوط به صفحات وبِ مربوطه، گوگل‌پلی محتوای اپلیکیشن‌های Trulia، Zillow،Redfin و دیگر اپلیکیشن‌های مشابه در زمینه مسکن را نمایش داده و لینک نصب آنها را نیز به کاربر پیشنهاد می‌دهد.در رویداد Google I/O امسال که چندی پیش در سان‌فرانسیسکو برگزار گردید گوگل این مژده را به برنامه‌نویسان داد که با ایندکس کردن اپلیکیشن‌های خود می‌توانند علاوه بر دیده شدن در جستجوی گوگل در دستگاه‌های اندرویدی، در جستجوی گوگل بر روی iOS نیز دیده شوند. این مژده از روز پنجشنبه 4 ژوئن (14 خرداد) عملی شد و از این پس در صورتی که کاربران آیفون و آیپد از طریق اپلیکیشن گوگل یا مرورگر کروم مطلبی را جستجو کنند، علاوه بر نتایج معمولی، می‌توانند محتوای اپلیکیشن‌های مرتبط با مطلب جستجو شده خود را نیز ببینند. به عنوان مثال اگر در آیفون خود به اپلیکیشن گوگل بگویید: "I need a reservation at Bombay Cricket Club" (نیازمند رزرو در باشگاه کریکت بمبئی هستم)، در صفحه نتایج شاهد نمایش محتوای مربوط به اپلیکیشن OpenTable نیز خواهید بود؛ به این ترتیب که گوگل با نمایش لینکی به اپلیکیشن OpenTable شما را مستقیما به صفحه رزروِ باشگاه کریکت بمبئی خواهد برد.
نمایش محتوای اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجوی گوگل، این بار برای iOS 1
یا در مثالی دیگر، اگر کاربر جمله What is the definition of googol (معنای googol چیست) را جستجو کند، نتایج مربوط به Free Dictionary را نیز در همان صفحه خواهد دید.البته ناگفته نماند که این ویژگی در حال حاضر محدود بوده و تنها تعدادی از اپلیکیشن‌های ایندکس‌شده را در بر می‌گیرد: از جمله اپلیکیشن‌های You Tube ،Yellow Pages ،Tapatalk ،Slideshare ،SeatGeek ،Pinterest ،OpenTable ،Huffington Post ،Free Dictionary ،Eat24 و Zillow در آمریکا و تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها در کشور‌های دیگر. البته بدیهی است که گوگل قصد دارد اپلیکیشن‌های بیشتری را به این لیست اضافه کند.علاوه بر ویژگی فوق، کاربران iOS می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را مستقیما در سرچ گوگل پیدا کرده و آنها را به‌راحتی نصب کنند. به عنوان مثال اگر word game (بازی با کلمات) را در گوگل سرچ بر روی آیفون یا آیپد جستجو کنید، در صفحه نتایج، فهرستی از اپلیکیشن‌های مربوط به بازی با کلمات را خواهید دید که می‌توانید از همان‌جا آنها را به‌آسانی نصب کنید.
نمایش محتوای اپلیکیشن‌ها در نتایج جستجوی گوگل، این بار برای iOS 1
البته کاربران iOS باید توجه داشته باشند که تنها در صورتی می‌توانند از امکانات فوق بهره‌مند شوند که برای جستجو از اپلیکیشن‌های Google یا مرورگر Chrome استفاده نمایند.