انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اپلیکیشن‌های موبایل، موفقیت محصول شما را تضمین می‌کنند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دنیای این روزها، مملو از فراز و نشیب هایی است که نسبت به سالیان گذشته تفاوت های بسیاری دارد. این تفاوت در نحوه کسب و کار هم دیده می شود. عصر الکترونیک تاثیر خود را در همه بخش های جامعه گذاشته و امروز می بینیم که موبایل و اپلیکیشن بخش جدا ناشدنی زندگی ما شده اند. طوری که بسیاری از کسب و‌کارهای امروزه وابستگی فراوانی به اپلیکیشن مربوطه دارند.
Loni Stark مدیر ارشد استراتژی و بازاریابی محصول در شرکت ادوبی معتقد است که اپلیکیشن موبایل می تواند موفقیت یا شکست محصول شما را تضمین کند و در مطلبی که در ادامه خواهید خواند این موضوع را شرح می دهد. ما هم شما را به مطالعه این مبحث از زبان خودش دعوت می کنیم.
 
سیستم سینمای خانگی من اخیرا دچار مشکلاتی شد که من را مجبور به تهیه مجدد این دستگاه کرد. خرید یک سینمای خانگی جدید آنچنان موضوع مهمی نیست، بلکه نحوه انتخاب محصول جدید من را به فکر فرو برد. این بار برای چنین خریدی قیمت یا سخت افزار آن اهمیتی برای من نداشت، بلکه اولویت اول من بهره بردن محصول از اپلیکیشن و سادگی استفاده بود.
نکته جالب توجه این است که این فاکتور امروز عملا باعث تغییر مدل کسب و کار شده است. اوایل اپلیکیشن های موبایل آنچنان که باید کارآمد نبودند ولی انقلاب تکنولوژیک و علی الخصوص اینترنت اشیا این روال را تغییر داده اند. به زبان دیگر، اپلیکیشن های موبایل از «ابزار مفید» به «ابزار لازم» تغییر ماهیت داده اند.
 
اپلیکیشن‌های موبایل، موفقیت محصول شما را تضمین می‌کنند 1
 
در حال حاضر تنها در پلتفرم اندروید ۱.۳ میلیون اپلیکیشن وجود دارد. کثرت گزینه های موجود باعث ایجاد یک بازار بسیار رقابتی شده، چرا که احتمالا می دانید طبق تحقیقات کارشناسان این حوزه، ۹۰ درصد اپلیکیشن های دانلود شده حتی یک بار هم مورد استفاده کاربر واقع نشده اند.
چند صباحی است که اپلیکیشن های موبایل نقش کلیدی در تجربه کاربری محصولات مختلف دارند. انتظارات مشتریان از اپلیکیشن مربوط به محصولات روز به روز در حال افزایش است و این موضوع حتی به کالا و صنایع پیچیده هم سرایت کرده. مشتریان فعلی یک روش جدید و نوآورانه برای استفاده از محصولات فعلی طلب می کنند و این موضوع با وجود اپلیکیشن های مربوط به کالا یا سرویس برطرف می شود. کمپانی های مختلف نیز این نیاز را حس کرده اند و با توسعه دهندگان خود سعی در برطرف کردن این نیاز دارند.
 
اپلیکیشن های موبایل عامل شکست یا موفقیت محصول هستند
دید کمپانی ها امروز نسبت به اپلیکیشن های موبایل، بسیار فراتر از راهی صرفا برای فروش بیشتر است. جالب این که طبق آمارهای منتشر شده ۸۲ درصد زمانی که کاربر صرف کار با موبایل می کند، به کار با اپلیکیشن های نصب شده روی آن بر می گردد. با وجود گذر رکورد فروش ۳۴۵ میلیارد دلاری فروشگاه های آنلاین در سال ۲۰۱۴، هیچ جای تعجبی باقی نمی ماند که شرکت ها فروش محصول از طریق موبایل را بیش از پیش جدی بگیرند.
اما نکته ای که بسیاری از کمپانی ها از آن غافل هستند این است که در خلال تمرکز بیشتر به فروش محصول از طریق موبایل ، یک بازار رو به رشد را نادیده گرفته اند. اپلیکیشن ها تنها یک مسیر و شریان برای فروش محصول نیستند، بلکه می توانند بخشی از کالا باشند. برای بسیاری از محصولات این موضوع می تواند نقش کلیدی در فروش کالا داشته باشد.
اجازه هید برای مثال نگاهی به ساعت اپل داشته باشیم. در حال حاضر محبوبیت ساعت های هوشمند در ایالات متحده تنها ۲ درصد است. زمانی که علت را جویا شویم که چرا افراد میل و رغبتی برای تهیه یکی از این گجت های پوشیدنی ندارند با پاسخ هایی همچون: «هنوز جذابیت و کارایی چندانی برای من ندارد» روبرو خواهیم شد. در واقع طی تحقیقاتی که انجام شده، برای ۸۳ درصد از افراد عملکرد و کاربرد اهمیت بالایی دارد و همین موضوع دلیل عدم تمایل آنها برای تهیه چنین محصولاتی است. در حال حاضر ۴۷ درصد کاربران ساعت های هوشمند، از گجت خود برای ردگیری وضعیت سلامت جسمانی و فعالیت های ورزشی خود استفاده می کنند. به زبان دیگر باید گفت کاربرد ساعت های هوشمند در حال حاضر در محلی قرار دارد که پیشتر هم توسط گجت های مربوط به سلامتی اشغال شده بود.
اما این روال می تواند توسط ساعت هوشمند اپل عوض شود. طبق پیش بینی های انجام شده، حدس زده می شود که تا سال ۲۰۱۸ این محصول اپل ۷۳ درصد فروش بازار را در اختیار خود بگیرد. ساعت اپل همراه با ۱۴ اپلیکیشن عرضه می شود که به کاربر امکان چک کردن ایمیل یا حتی کنترل از راه دور Apple TV خود را می دهد. بدون این اپلیکیشن ها، اپل واچ چیزی جز یک ساعت مچی گران قیمت نیست. در واقع این اپلیکیشن ها هستند که به فروش بیشتر این محصول کمک می کنند.
 
اپلیکیشن های موبایل قادرند در دل امکانات پیچیده، سادگی را ایجاد کنند
در ابتدای مطلب هم گفتم که این در واقع وجود اپلیکیشن بود که من را به تهیه یک سیستم صوتی خاص ترغیب کرد. چرا که اپلیکیشن مربوطه باعث می شد کارهایی که پیشتر دشوار به نظر می رسید را به سادگی انجام دهم. وقتی مردم به سراغ اپلیکیشن ها می روند در واقع دنبال یکی از این دو موضوع هستند: یک راه جدید برای استفاده از محصول قدیمی و یا انجام کارهایی که پیش از این هیچوقت قادر به انجام آن نبودند. یک اپلیکیشن موفق این تجربه را به کاربر می بخشد.
کمپانی Uber یکی از شرکت هایی است که اپلیکیشن آن عامل موفقیت و پیشرفتش شده. آنها بیش از حد روی اپلیکیشن خود متمرکز شده اند و با به روزرسانی های مداوم در تلاش هستند که تجربه های کاربری جدید به افراد ببخشند.
اپلیکیشن Uber مدل کسب و کار حوزه حمل و نقل را به کلی تغییر داد. با استفاده از دیتاهای لحظه ای، به مشتری این امکان را می دهد که به ردیابی یا مدت زمان باقی مانده برای دریافت تاکسی بپردازد. چنین امکانی در دوران پیش از موبایل وجود نداشت و امروزه می بینیم که کاربر از آن استفاده لازم را می برد. همچنین کمپانی با عرضه سرویس هایی همچون تخمین هزینه سفر یا تخفیف های مقطعی و ویژه بخش دیگری از کسب و کار سیستم های حمل و نقل شهری را به نفع خود تغییر داده است.
یکی دیگر از کمپانی های موفق، DriveNow است. این سرویس در واقع یک اپلیکیشن برای اجاره خودرو است که مستقیما با شرکت هایی مثل BMW و Sixt وارد همکاری شده. با DriveNow کاربر قادر است خودروی درخواستی را ردیابی، اجاره و رها کند و جالب اینکه تمام این کارها از طریق اپلیکشن انجام می پذیرد. یکی از نوآوری های جالب توجه DriveNow این است که اپلیکیشن این سرویس برای ساعت اپل نیز عرضه شده و حتی کاربر قادر است از ساعت هوشمندش به عنوان کلید درب خودروی اجاره ای خود استفاده کند.
اپلیکیشن DriveNow هم تلاش کرد قابلیت هایی را برای مشتریان خود ایجاد کند که پیشتر وجود نداشت. امکان اجاره خودرو بدون نیاز به برقراری تماس تلفنی و صبر فراوان برای مکالمه با اپراتور یا کاغذ بازی های اداری و غیره باعث موفقیت دو چندان DriveNow شد و این سرویس را یکه تاز این حوزه قرار داد.
این دو کمپانی، دو نمونه موفق در تبدیل امورات دشوار به کارهایی ساده از طریق اپلیکیشن موبایل هستند که در کنار سادگی، امکانات خوبی هم در استفاده از محصول خود به مشتریان می بخشند. حتی مدل کسب و کار حوزه خود را نیز به طور کامل تغییر داده اند و از آن نهایت استفاده را می برند.
بنابراین تغییر تجربه کاربری در اپلیکیشن سرویس یا محصول خود باعث تشویق برندتان خواهد شد. ایجاد یک ترکیب مناسب از محتوا و عملکرد اپلیکیشن با نوع محصول، ابزار یا خدمات و استفاده از تلفن های هوشمند برای تعامل مستقیم و مفید با مصرف کنندگان می تواند باعث بالا رفتن چشمگیر ارزش محصول شما شود. به نحوی که پس از مدتی خواهید دید که اپلیکیشن سرویس شما، تبدیل به بخشی جدا ناشدنی از زندگی مشتریانتان شده است.