انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیا هیپ هاپ بر رفتار بچه‌ها و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آیا هیپ هاپ بر رفتار بچه‌ها و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟ 1

موسیقی هیپ هاپ از وقتی که در اواخر قرن ۲۰ وارد جریان اصلی فرهنگی شد، همیشه بحث برانگیز بوده است. محتوای صریح و روشن بعضی از آهنگ‌های هیپ هاپ مثل ستایش از خشونت، مصرف مواد مخدر و الکل، شرح  مسائل جنسی می‌تواند کاملا موجب پریشانی والدین طرفداران جوان این موسیقی شود. محتوای موسیقی‌های پرطرفدار از جمله هیپ هاپ ممکن است بر رفتار بچه‌ها تاثیر منفی بگذارد اما این موسیقی می‌تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد.

هیپ هاپ چیست؟

اگر شما با طرفدارن هیپ هاپ هم صحبت شوید خواهید دید که شرایط فقط به یک نوع موسیقی خلاصه نمی‌شود و هیپ هاپ فراتر از یک ژانر موسیقی است. این یک فرهنگ کلی است که شامل نوعی موسیقی، حالت‌هایی از رقص، هنر گرافیتی، بیت باکس و حتی مُد می‌شود. نقطه‌ی شروع هیپ هاپ از دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در برانکس بوده است و از دهه‌ی ۱۹۹۰ به تدریج به یک موسیقی پرطرفدار و مسلط تبدیل شده است و امروز به یک صنعت چند بیلیونی تبدیل شده است.


آیا هیپ هاپ بر رفتار بچه‌ها و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟ 1

موسیقی هیپ هاپ طیف گسترده‌ای از استایل‌ها با فلسفه‌های مختلف را در بر گرفته است. بعضی از خشونت یا همان گنگ می‌خوانند، بعضی از مهمانی‌ و پارتی‌ در کلاب‌ها می‌خوانند و عده‌ای هم موضوعاتی چون افتخار، عشق و فلسفه‌ی زندگی را می‌ستایند.

جالب است بدانید حتی آلبوم‌هایی وجود دارد که مخصوص بچه‌ها ضبط و منتشر شده اند. در این باره کتابی تحت عنوان «Hip Hop Speaks to Children» هم منتشر شده است.

 
از هنرمندانی که مخاطب اصلی آلبوم‌هایشان را بچه‌ها قرار داده اند می‌توان به Dino 5، 23 Skidoo و Mista Cookie Jar اشاره کرد.
آهنگ «Yeah Me Too» یکی از این موسیقی‌ها برای بچه‌ها است که مربوط به آلبومی از Dino 5 تحت عنوان Baby Loves Hip Hop Presents The Dino 5 است که سال ۲۰۰۸ منتشر شد

آیا هیپ هاپ بر رفتار بچه‌ها و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟ 1
فقط هیپ هاپ نیست
تنها موسیقی هیپ هاپ نبوده است که ساختار و محتوای آن برای بچه‌ها خطرناک و بحث برانگیز بوده باشد. والدین از حدود دهه ۱۹۲۰ و شروع موسیقی جاز نسبت به سلیقه‌ی فرزندانشان به موسیقی‌ها شاکی بوده‌اند. موسیقی هِوی متال مملو از موضوعاتی از قبیل خشونت و زن ستیزی است و برای مدتی این نوع موسیقی هم به دلیل پرخاشگری نوجوانان زیر میکروسکوپ فرهنگی قرار داشت.
همبستگی در مقابل علیت
اصلی که باید در مطالعه‌ ‌ی موسیقی‌های محبوب و تاثیر آن روی رفتار بچه‌ها در ذهن داشته باشیم که بحث بسیاری هم بر آن شده، «مغالطه همبستگی» است. مغالطه استدلالی است که از نظر علم منطق نادرست باشد. مغالطه‌ی همبستگی ناشی از این فرض اشتباه است که هر وقت دو رویداد همزمان اتفاق بیفتد، می‌توان یکی از آن دو را علت دیگری دانست اما این یک اشتباه در درک مفهوم علیت است چون هم‌زمانی دو حادثه برای این است که علت سومی سبب  پیدایش آن‌ها شده است، یا دو حادثه هم‌زمان رخ داده‌اند ولی هیچ ارتباط علّی میان آن‌ها برقرار نیست. یک مثال می‌زنم، مثلا از بین یک گروه صد نفره، افرادی که آی کیوی بالایی دارند دارای قد بلندی هم هستند. حالا اگر ما نتیجه بگیریم که افرادی که قد بلندتری دارند، آی کیو بالاتری هم دارند، مغالطه کرده‌ایم. این بحث پیچیده و گسترده‌ای است، در کل فقط این را بدانیم که استفاده از موسیقی‌های خشونت‌آمیز مستقیما باعث انجام اعمال خشن در بچه‌ها نمی‌شود.
اثرات منفی
مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد ارتباطی بین رفتارهای ناخوش‌آیند و آهنگ‌هایی که به شرح موضوعاتی چون خشونت، تبعیض جنسی و فعالیت‌های غیرقانونی می‌پردازند، وجود دارد. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی را در موضوع «تاثیر موسیقی‌، محتوای آهنگ و موزیک ویدئوها بر بچه‌ها و نوجوانان» انجام داده است که نشان‌‌دهنده‌ی وجود رابطه‌ای میان آهنگ‌ها و موزیک ویدئوها، با فعالیت‌های جنسی و گرایش به جنسیت‌گرایی است. همچنین بعضی از مطالعات اشاره به افزایش خطر مصرف مواد مخدر با شنیدن و دیدن این نوع موزیک‌ها کرده است.
قابل ذکر است که بسیاری از این تحقیقات در تماشای موزیک ویدئوها بدست آمده است و به صورت واضح مشخص نیست که تاثیرات رفتاری منفی، بیشتر از نوع سمعی و یا بصری آهنگ‌ها بوده است.
اثرات مثبت
همچنین هیپ هاپ می‌تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد. این موسیقی می‌تواند شنونده‌ را وادار به بازی با کلمات کند و باعث شود که مخاطب بعضی از آرایه‌های ادبی مثل کنایه، استعاره، تشبیه و ایهام را بشناسد و همچنین وزن‌ها و قافیه‌ها را درک کند. این تصادفی نیست که گاهی هیپ هاپ با اشعار مقایسه می‌شود زیرا فن و تکنیک هر دو تا حدودی شبیه به هم است. هیپ هاپ همچنین می‌تواند موجب اتصال فرهنگی میان شنوندگان جوان شود و روابط اجتماعی را توسعه دهد. بعضی از طرفداران هیپ هاپ بر این باورند که این موسیقی، مخاطبان را به فکر کردن در مورد مسائل اجتماعی تشویق می‌کند. جالب است بدانید که امروزه بسیاری از معلمان در کلاس‌هایشان از هیپ هاپ به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده می‌کنند و با استفاده از آن تقریبا اکثر دروس را از دستورزبان گرفته تا ریاضیات آموزش می‌دهند.