انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: HTCزنده اما بیمار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آیا شاهد مرگ اچ‌تی‌سی خواهیم بود؟

اولین سوالی که به ذهن هر کس خطور می‌کند این است که آیا کاهش سوددهی خالص سه‌ماهه اخیر برای شرکتی بزرگ مانند اچ‌تی‌سی غیر قابل برگشت خواهد بود یا این که اچ‌تی‌سی تنها سه ماه از کورس قدرت عقب افتاده و دوباره به مسیر همیشگی خود بازخواهد گشت؟! اگر نگاهی به آمار بیاندازیم متوجه می‌شویم که اچ‌تی‌سی امروز بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است و حق اشتباه ندارد! درآمد سه‌ماهه سوم امسال اچ‌تی‌سی ۲۳% نسبت به سه‌ماهه دوم و ۴۸% نسبت به سه ماهه سوم سال قبل کاهش داشته است. به عبارت ساده‌تر سود خالص اچ‌تی‌سی در سه ماه گذشته تنها ۱۶۷ میلیون دلار بوده که سقوطی ۷۶ درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۱ تجربه کرده است، که این خود آمار بسیار ناامید کننده‌ای به شمار می‌رود. این شرکت با این وجود سعی بر این داشته که با سرمایه‌گذاری‌های شکست خورده‌اش مشارکتی با شرکت‌های شناخته شده همچون Beats و ImageSense داشته باشد که البته با افزودن جزئیاتی همراه بوده ولی هرگز نتوانسته آن طور که باید بازار را به سمت خود جذب کند.

htc-not-dead-yet-1مشکل دیگر اچ‌تی‌سی این است که این شرکت ماه‌هاست محصول کلیدی و پرچم‌دار جدیدی را به بازار معرفی نکرده است، آخرین گوشی‌های خوب این برند One X برای AT&T و EVO 4G LTE برای اپراتور Sprint بوده است که عرضه آنها به ماه می‌ و ژوئن امسال بر می‌گردد. از آن گذشته ارائه سری جدید One X برای اپراتور AT&T با مجادله و دادگاه پتنتی اپل علیه اچ‌تی‌سی مصادف شد و این خود اثر بسیار نامطلوبی بر فروش این گوشی هوشمند داشت و به طور کلی سود شرکت را در سه‌ماهه دوم پایین کشید. در سه‌ماهه سوم امسال نیز با بی تدبیری محض اچ‌تی‌سی بازار به گونه‌ای عجیب دو قطبی شد و رقابت تنها میان Galaxy S III و iPhone 5 بود و اچ‌تی‌سی در حالی که هیچ رقیب جدیدی برای بازار تعریف نکرد به کاهش میزان درآمد خود نگریست!
نقاط ضعف و نقاط قوت اچ‌تی‌سی

htc-not-dead-yet-2گوشی‌های سری One از کیفیت مطلوبی برخوردارند و اچ‌تی‌سی نیز به همین دلیل بازاریابی اصلی خود برای فروش این محصولات را روی ایالات متحده متمرکز کرده بود و از این طریق توانست به فروشی معادل ۷.۳ میلیون گوشی هوشمند دست یابد که البته نه بازاریابی انجام شده و نه فروش متعاقب آن با رقبای تجاری از جمله اپل و سامسونگ قابل مقایسه نبود و تنها توانست اچ‌تی‌سی را پس از سامسونگ، اپل، RIM و ZTE در رتبه پنجم پرفروش‌ترین‌ها جای دهد اما با این حال حاشیه سود اچ‌تی‌سی‌اندکی خطرناک به نظر می‌رسد، به طوری که در سه‌ماهه سوم سال این حاشیه سود ۷% بوده و طبق پیش بینی‌های انجام شده برای سه ماهه پایانی سال یا همان فصل تعطیلات این میزان سوددهی قابلیت کاهش تا ۶% را نیز دارد که این کار را حتی برای معرفی گجت‌های جدید شرکت نیز دشوار می‌سازد و آرام آرام فاصله‌ای غیر قابل جبران بین اچ‌تی‌سی و دو غول برتر بازار یعنی اپل و سامسونگ به وجود می‌آورد. در روند نزولی میزان سوددهی اچ‌تی‌سی سه فاکتور اصلی نقش دارند که عبارتند از:

سرمایه‌گذاری ضعیف شرکت که موجب از دست دادن توجه کاربران بازار شده است.
عدم به کارگیری یک استراتژی تهاجمی‌ برای گوشی‌های هوشمند سرآمد شرکت
وجود دو رقیب بسیار قدرتمند مانند اپل و سامسونگ که میزان بالایی از سود سالیانه را به خود اختصاص می‌دهند

دو مورد اول با ورود یک پرچمدار جدید و قوی از سوی اچ‌تی‌سی تا حدودی قابلیت مرتفع شدن را دارند به شرطی که اچ‌تی‌سی هم در زمینه کیفیت ساخت و تولید و هم در زمینه تبلیغات قدرتمند ظاهر شده و نظر کاربران عادی و حرفه‌ای را به خود جلب کند که البته این خود باعث مرتفع شدن مورد سوم البته در دراز مدت خواهد شد زیرا مطمئنا شکاف ایجاد شده میان اچ‌تی‌سی و رقبای اصلی بازار بسیار زیاد است!
وضعیتی خطرناک

وضعیت کنونی اپل و سامسونگ در میان همه شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند دیگر تنها برای اچ‌تی‌سی خطرناک نیست، بلکه این دو قطبی بودن بازار برای هر شرکت سازنده دیگری مشکل‌ساز خواهد بود. نوکیا و RIM دو شرکتی هستند که پیش از این درد رقابت با دستگاه‌های کهکشانی سامسونگ و گوشی‌های آیفون را چشیده‌اند و اگر روند به همین منوال ادامه یابد مطمئنا اچ‌تی‌سی نیز با همه ابهت خود چنین وضعیتی را تجربه خواهد کرد.

امروزه مصرف‌کنندگان معمولا به سمت یکی از دو جناح اپل یا سامسونگ می‌روند و این خود رقابتی دو قطبی را در سطح بازارهای جهانی ایجاد می‌کند، اما این رقابت دو قطبی مطمئنا به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود، زیرا با کم شدن تعداد شرکت‌های تولید کننده، کیفیت دستگاه‌ها روز به روز کاهش خواهد یافت و در عین حال قدرت انتخاب خریدار نیز به دلیل عدم وجود تنوع کاهشی چشمگیر پیدا خواهد کرد. پس شاید بهتر است همه برای موفقیت دوباره اچ‌تی‌سی دعا کنیم زیرا از بین رفتن رقابت در هر بازاری همیشه ضرر اصلی را متوجه مشتری خواهد ساخت.