انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیپد 4 و آیفون 5 در مقابل نکسوس 10 و نکسوس 4: مقایسه تخصصی پردازنده گرافیکی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
زمانی که سیستم‌-روی-یک-چیپ A6X معرفی شد و اپل ادعا کرد که پردازنده گرافیکی این SoC دو برابر پردازنده گرافیکی آیپد 3 قدرت دارد، بسیاری از نویسندگان و دوستداران دنیای گجت به فکر فرو رفتند که ساختار و معماری درون این تراشه واقعا چیست. در مورد پردازنده اصلی واضح بود که همانند آیفون 5 است و تنها فرکانس بالاتر رفته، اما در مورد گرافیک هیچ چیز مشخص نبود.

a6x 575px

وب‌سایت Anandtech مشخص نمود که سیستم-روی-یک-چیپ A6X همانند A5X از پهنای باند حافظه 128 بیتی استفاده می‌کند و همانند A5X این پردازنده گرافیکی است که این پهنای باند را کنترل می‌نماید و نه پردازنده اصلی (بر خلاف A6 در آیفون 5). این سیستم-روی-یک-چیپ همچنین دارای دو هسته اصلی با فرکانس 1.4 گیگاهرتز است که نوع آنها مشابه هسته‌های آیفون 5 می‌باشد (در آیفون 5 فرکانس تا 1.3 گیگاهرتز می‌رسید). طبق تست‌هایی که انجام شد مشخص گردید که آیپد 4 از نوع جدیدی از هسته گرافیکی با نام SGX554 بهره می‌برد که باز هم 4 هسته از آن در A6X استفاده شده است.

مشخصات فنی این پردازنده گرافیکی را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نموده و آنها را با مدل‌های قبلی مقایسه کنید. این هسته گرافیکی جدید دارای زیر-هسته‌های بیشتری نسبت به SGX543 است و از لحاظ تئوری در هر چرخه دو برابر محاسبه انجام می‌دهد. بنابراین اگر تعداد هسته‌ها و فرکانس آنها با A5X برابر باشد، از نظر تئوری نسبت به نسل قبلی دقیقا دو برابر قدرت محاسبه خواهد داشت که با ادعای اپل همخوانی دارد
حداکثر قدرت محاسبه تئوری این چهار هسته گرافیکی در کنار یکدیگر به 77 گیگافلاپس می‌رسد که در نوع خود برای یک پردازنده موبایل بی نظیر است.

حال به قسمت اصلی داستان می‌رسیم. قدرت گرافیکی از مواردی است که کمتر به سیستم عامل و موارد جانبی وابسته است و مخصوصا مواردی که در نمایشگر خارجی یا Offscreen اندازه گیری شده‌اند کاملا مستقل از رزولوشن هستند و تقریبا مقایسه دقیقی از قدرت پردازنده های گرافیکی را نسبت به هم نشان می‌دهد. البته مواردی نظیر نرخ فریم یا معیارهایی مانند MTriangles در ثانیه یا MTexels در ثانیه نیز تقریبا مستقل از رزولوشن هستند، در گالری زیر می‌توانید نتایج آزمایشات مختلف را که در آن آیپد 4 به رنگ سبز نمایش داده شده، مشاهده کنیدجمع بندی

در تمامی بنچ مارک‌ها، قدرت بی رقیب سیستم-روی-یک-چیپ A6X در زمینه گرافیکی مشخص است. شاید دقیقا عبارت دو برابر قدرت گرافیکی اپل را تداعی نکند و این ادعا تنها در حالت تئوری درست باشد، اما باز هم فاصله زیاد این پردازنده گرافیکی که هسته‌های آن ساخته شرکت Imagination Technologies و طراحی آن نتیجه کار تیم اپل است با دیگر رقبا به قدری است که شرکت‌هایی مانند انویدیا با Tegra 4 و سامسونگ با Exynos 5450 تنها می‌توانند به آن نزدیک شوند و پشت سر گذاشتن این فاصله در یک قدم کار دشواریست. شاید Exynos 5450 با لیتوگرافی 22 نانومتر و فرکانسی بالاتر بتواند عملکردی مشابه و بالاتر ارایه کند، اما باید تا بوجود آمدن این پردازنده مدتی صبر داشته باشیم.

در مورد پردازنده گرافیکی Adreno نیز باید بگوییم که با وجود اینکه محصولاتی مانند گلکسی اس 3 را با فاصله پشت سر گذاشته است و در مواردی حتی با آیفون 5 نیز برابری می‌کند، با این حال باید توجه داشت که این نسل جدید پردازنده گرافیکی از سوی کوالکام است و برگ برنده دیگری برای این شرکت فعلا وجود ندارد. باید دید با بالارفتن رزولوشن تبلت‌ها و بالارفتن انتظار کاربران، آیا این شرکت قادر به بهبود عملکرد این پردازنده خواهد بود یا خیر. در مورد MaliT604 امکان چهارهسته‌ای شدن یا لیتوگرافی 22 نانومتری وجود دارد تا بتواند پاسخگوی یک سال آینده باشد، اما این کار برای Adreno تا حدی سخت تر است.

در نهایت می‌توان گفت که به راستی این 4 محصول یعنی آیپد 4 ، آیفون 5، نکسوس 10 و نکسوس 4 قدرتمند ترین گجت‌ها در بازار هستند ولی این بار اپل توانسته است هم در زمینه موبایل و هم در زمینه تبلت دست بالاتر را داشته باشد. حال نوبت انویدیا و سامسونگ است که در چند ماه آینده تمام قدرت خود را به کار گیرند که در زمینه قدرت پردازش عقب نمانند. از طرفی همیشه سامسونگ قدرت پردازش را یکی از مزیت‌های رقابتی خود عنوان می‌نمود و با این اوصاف به این ادعا نزدیک نیست و باید هر چه سریعتر به لیتوگرافی 28 نانومتر یا حتی 22 نانومتر به همراه پردازنده 4 هسته‌ای Exynos 5450 روی بیاورد تا بتواند جایگاه خود را به عنوان قدرت سخت‌افزاری برتر حفظ کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا تاخیر زیاد در ارایه ARM Cortex A15 و MaliT604 قابل جبران است؟ آیا انویدیا با Tegra 4 می‌تواند شرکت‌هایی مانند Imagination technologies، کوالکام و ARM را که در زمینه موبایل تخصص دارند، شکست دهد؟