انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 11
یک عضو هیات گروه های یمنی اعزامی از صنعا (گروه های مخالف رژیم عربستان) در ژنو از توافق برای تمدید مذاکرات تا شنبه آینده خبر داد.
  "علی العماد" عضو هیات گروه های یمنی در نشست ژنو اعلام کرد درباره تمدید مذاکرات تا روز شنبه آتی توافق به دست آمده است.

وی درباره دیدار با اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن گفت این دیدار مثبت بود و ما بر ضرورت بازسازی نهادهای دولتی پیش از عقب نشینی ارتش و کمیته های مردمی از هر منطقه ای تاکید کردیم.

عضو گروه های یمنی افزود در دیدار با ولد الشیخ، آتش بس انسانی و راه حل سیاسی کامل و فراگیر را بررسی کردیم.

ولد الشیخ در پی نشست با گروه های یمنی اعزامی از صنعا(مخالف آل سعود و مزدورانش در ریاض) از هرگونه اظهارنظر خودداری کرد.
در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای در شهر وین در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشست سه جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل پله کوبورگ شهر وین دقایقی قبل آغاز شد.
پیش از این معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی به گفت‌وگو پرداخته بودند.
عراقچی، روانچی و اشمیت دیروز (پنجشنبه) نیز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در راستای نگارش پیش نویس برجام به گفت‌وگو نشستند
نشست‌های کارشناسی نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز در وین در جریان است.
براساس این گزارش، مدیران سیاسی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و نمایندگان این سه کشور در گروه 1+5 در حال حاضر در وین حضور دارند و احتمالا نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 نیز امروز وارد وین می‌شوند.
سید عباس عراقچی روز سه‌شنبه و پیش از عزیمت به وین برای شرکت در هشتمین دور مذاکرات برای نگارش پیش نویس برجام گفت که تیم هسته‌ای ایران تا 10 تیر ماه (پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو) در وین حضور خواهد داشت.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 11
نشست کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست حمید بعیدی نژاد و کارشناسان ۱+۵ از پیش از ظهر امروز پنجشنبه در هتل کوبورگ وین آغاز شد.
به گزارش صدا و سیما از وین، نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با خانم هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از دقایقی پیش  ساعت 10بوقت محلی اتریش(12.30 بوقت ایران ) آغار  شد.
 
وندی شرمن وارد هتل کوبورگ وین شد
وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا پیش از ظهر امروز پنجشنبه وارد هتل کوبورگ وین شد.
 
به گزارش   صدا وسیما از وین ، هشتمین دور از مذاکرات هسته ای به منظور ادامه نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک روز گذشته چهارشنبه با نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای 5+1 در این مذاکرات حضور دارد , آغاز شد.
 
معاونان وزیر خارجه ایران روز گذشته دو دیدار با هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند.
 

آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 11
سیاستمداران اسرائیلی نیز ظاهرا نگران نرمش بیش از حد «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی هستند و مذاکره کنندگان را به تعویق انداختن زمان عقد توافقنامه نهائی فرا می خوانند.
نزاویسیمایا گازتا نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی خود در شهر بجنورد (واقع در استان خراسان شمالی)، وعده داد که توافق هسته ای خوبی عاید کشورش خواهد شد. به گفته وی، آن دست از افرادی که در ایران تحریم های اعمالی را جدی نمی گیرند، نگران زندگی مردم نیستند. سیاستمداران اسرائیلی نیز ظاهرا نگران نرمش بیش از حد «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی هستند و مذاکره کنندگان را به تعویق انداختن زمان عقد توافقنامه نهائی فرا می خوانند.

 رئیس جمهور ایران خطاب به هزاران نفر از مردمی که در مراسمی به مناسبت دومین سالگرد روی کار آمدن  روحانی گردهم آمده بودند، گفت: «با اذن رهبر معظم ایران (آیت الله علی خامنه ای) و حمایت ملت، ما هم اورانیوم و هم اقتصاد ایران را غنی سازی خواهیم کرد». در جریان این سخنرانی که از طریق شبکه تلویزیونی دولتی ایران پخش شد، وی بر اهمیت لغو محدودیت های اعمالی از سوی جامعه جهانی تاکید کرد. حسن روحانی اعلام کرد: «ما می خواهیم تا ملت ما خوشبخت و موفق و از وضعیت اقتصادی با ثبات، به همراه امنیت اجتماعی و سانتریفیوژها (برای غنی سازی اورانیوم) برخوردار باشند».

در ماه های اخیر، روحانی زمان زیادی را صرف اعتماد سازی در جمع طبقه متوسط مردم ایران کرده است. وی به استان های گوناگون کشور سفر می کند و تلاش می کند، مردم دارای دید منفی نسبت به غرب را متقاعد کند که عقد توافقنامه با «گروه 1+5» (پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) برای تهران، رهایی از تحریم های بین المللی را به همراه خواهد داشت، و در عین حال، وجه دولت را نیز خدشه دار نخواهد کرد. وی موفقیت احتمالی عقد توافقنامه را به معنای پیروزی بزرگ دیپلماتیک کشور خود تعبیر می کند: «ما به سازمان ملل متحد خواهیم رفت– جایگاه طرح اعمال تحریم ها علیه ما – و آنجا، ما موفق به لغو آنها خواهیم شد».

قرار است، جریان مذاکرات میان «گروه 1+5» و تهران تا روز 30 ماه ژوئن پایان گیرد، اما به احتمال زیاد، این تاریخ تمدید خواهد شد. از جمع شرکت کنندگان در رایزنی های منظم، فقط امریکا خوشبینی نشان می دهد و همچنان تصریح می کند که زمان انجام مذاکرات تمدید نخواهد شد. چندی پیش، روحانی خاطر نشان کرد که کشور وی برای حفظ اسرار دولتی ایران، به ناظران بین المللی، اجازه بازرسی دقیق از تاسیسات اتمی را نخواهد داد، حتی اگر مذاکرات به خاطر این موضع تند ایران، به درازا بکشد.

مخالفان توافق پیشرو معتقدند که این توافق منافع آنان را به خطر می اندازد. به اعتقاد محافل تندرو ایران، دولت بیش از حد، از خود نرمش نشان می دهد. خود روحانی با اعلام این که «آن دست از افرادی که به تحریم ها اهمیت چندانی نمی دهند، ظاهرا، از وضعیت زندگی معیشتی مردم طبقه متوسط آگاهی ندارند»، از این رویکرد انتقاد کرد. وی تصریح کرد که دولت در جهت بهبود وضعیت تامین بهداشت عمومی، امنیت مواد غذایی و زیست محیطی تدابیری اتخاذ کرده است. وی گفت، لغو تحریم ها روند پیشرفت در تمامی این رویکردها را تسریع خواهد بخشید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز با متهم کردن نمایندگان «گروه 1+5» به نشان دادن اغماض در برابر تهران، از جناح دیگری وارد عمل شده است. به اعتقاد وی، شرایط کنونی توافقنامه، ایران را از امکان ساخت بمب اتم محروم نخواهد کرد، اما در عین حال، لغو تحریم ها این کشور را یاری خواهد داد تا خزانه خود را پر کند و از گروهک های شبه نظامی در منطقه حمایت کند. رئیس کابینه اسرائیل گفت: «متاسفانه، اطلاعاتی که در دست داریم، از تسریع روند نرمش ها در قبال لجاجت های ایران گواهی دارند».

یووال اشتاینیتز، وزیر زیر ساخت ها و انرژی اسرائیل، که ریاست کمیته انرژی اتمی را برعهده دارد و نماینده منافع تل آویو در مسائل برنامه هسته ای ایران نیز هست، گله مند است که ظاهرا «گروه 1+5» حاضر شده با شرایط ایران مبنی بر ایجاد محدودیت در جریان بازرسی های دقیق از تاسیسات اتمی خود، از راه آگاه سازی مقدماتی (یعنی دو ساعت قبل از بازدید) موافقت کند.

 وی همچنین خاطر نشان کرد احتمال دارد، تهران اجازه انجام تحقیقات آینده در زمینه اتمی و ساخت سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم را نیز کسب کند. به گفته وی، پیشنهادات ارائه شده در قالب رسیدن به سازش، فقط برای ایران زمان کافی برای پنهان کردن نقض های احتمالی خود و یا در مجموع، انتقال طراحی ها به منطقه دیگر را فراهم خواهد ساخت. و اما اگر تهران به راستی، قصد ساخت سلاح هسته ای را نداشته باشد، به تحقیقات اتمی و سانتریفیوژها نیز نیازی نخواهد داشت.

به رغم آن که ژنرال مارتین دمپسی، یکی از نمایندگان بلند پایه در پنتاگون، به اسرائیل وعده «حمایت حتمی» را داده است، نتانیاهو «گروه 1+5» را به امتناع از نشان دادن تعجیل در عقد توافقنامه دعوت کرد.
 
به گزارش افکارنیوز،شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر امور خارجه فراری یمن به عربستان گفت به مذاکرات ژنو برای حل بحران یمن خوشبین نیست.

"ریاض یاسین" مدعی شد:" اقدامات هیئت انصار الله یمن و علی عبد الله صالح --رئیس جمهور مخلوع این کشور--- و اظهاراتش نشانگر آن است که آنان واقعا به حل وفصل تمایلی ندارند."

یاسین در ادامه ادعا های خود گفت:"خوشبین نیستم زیرا اقدامات و حرفهای آنان از هنگام رسیدن به ژنو بیانگر این است. اقدامات آن ها از هنگام رسیدن به ژنو نشان می دهد هیچ حسن نیتی ندارند و برای رسیدن به حل وفصل واقعی نیز تمایل واقعی ندارند."
ريابکوف: ممکن است مذاکرات هسته اي چند روز در ماه ژوئيه ادامه يابد

1394/03/29


خبرگزاری ایتارتاس از وین گزارش داد: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در وین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد ایران و شش قدرت جهان فرصت به پایان رساندن مذاکرات هسته ای را تا روز 30 ژوئن دارند هر چند که ممکن است این مذاکرات چندین روز پس از تاریخ ضرب الاجل نیز تمدید شود.
او گفت:« مذاکرات به روندی بی وقفه تبدیل شده است و هیئت ها در وین حضور دارند و مطمئنا تا اواخر ماه ژوئن در پایتخت اتریش باقی خواهند ماند و ممکن است چندین روز در ماه ژوئیه نیز مذاکرات ادامه یابد. اما من بر این باورم امکان تکمیل مذاکرات تا روز 30 ژوئن وجود دارد.» ریابکوف همچنین گفت حدود پنج تا هفت موضوع همچنان حل نشده باقیمانده اند .
او گفت:« ابعاد دشوار همچنان باقی مانده اند اما این ابعاد دشوار در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافته است و حدود پنج تا هفت موضوع باقی مانده است.»
او افزود:«مذاکرات با سرعت کامل ادامه دارد و این به ما اجازه می دهد بر این باور باشیم طرف ها مذاکرات را تا روز 30 ژوئن به پایان خواهند رساند.»
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه امروز (جمعه) گفت،امیدوار است ایران و 1+5 به زودی به توافق نهایی هسته ای دست یابند.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی که در مجمع سالیانه اقتصاد در سن پترزبورگ سخن می گفت، همچنین یادآور شد که حمایت مسکو از بشار اسد رییس جمهوری سوریه به دلیل نگرانی هایی است که برکناری اجباری وی، این کشور را به آشفتگی عمیق تری فرو برد.
وی در ادامه با انتقاد از سیاست های آمریکا در مورد کشورش اعلام کرد، مسکو زبان اولتیماتوم و زور را غیرقابل قبول می داند.
پوتین در انتقاد از شیوه مداخله جویانه غرب و آمریکا در عرصه بین المللی گفت: نباید به نوسازی جهان پرداخت بلکه باید با احترام متقابل با یکدیگر همکاری کنیم و به دنبال راه حل هایی برای حل مسایل باشیم.
در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ که از دیروز (پنجشنبه) در حال برگزاری است، صدها مقام و کارشناس عالی رتبه از روسیه و کشورهای مختلف از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا حضور دارند.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 11
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد توافق هسته ای با ایران احتمالا به بررسی جزئیات مشکوک فعالیتهای پیشین اتمی این کشور برای ساخت سلاح اتمی نیاز نخواهد داشت.این یک عقب نشینی است که تهران به دنبال آن است.
پایگاه اینترنتی سی ان ان در مطلبی به قلم الیز لابوت نوشت:ایران احتمالا در مذاکرات هسته ای از غرب امتیاز می گیرد.

به گزارش فرهیختگان آنلاین، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد توافق هسته ای با ایران احتمالا به بررسی جزئیات مشکوک فعالیتهای پیشین اتمی این کشور برای ساخت سلاح اتمی نیاز نخواهد داشت.این یک عقب نشینی است که تهران به دنبال آن است.

این اظهارات کری درخواست های بلند مدت قدرتهای جهانی درباره ارائه توضیحات از طرف ایران برای فعالیتهای پیشین اتمی این کشور و تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را کم ارزش می کند.

مقامات آمریکایی و دیپلمات های اروپایی پیشتر اعلام کرده بودند که هرگونه رفع تحریم های ایران بایستی با شرط پاسخگویی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های اتمی آن همراه باشد.

آمریکا و پنج قدرت جهانی در حال گفتگو با ایران به منظور محدود کردن برنامه اتمی این کشور و جلوگیری از دستیابی آن به تسلیحات اتمی هستند و این در حالی است که ایران بر روی این موضوع پافشاری می کند که برنامه اتمی اش صلح آمیز است. رفع تحریمهای تهران و موضوع دسترسی بازرسان به مراکز مشکوک همچنان از مسائل مهم اختلاف برانگیز در مذاکرات نهایی محسوب می شوند به طوریکه بسیاری از دیپلمات ها رسیدن به توافق تا سی ام ژوئن را دشوار ارزیابی می کنند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری گفت ایران بایستی «قبل از» هر گونه توافق نهایی با گروه ۱+۵ مسئله موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود را حل کند.
به گزارش فارس، «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اظهاراتی تازه درباره موضوع «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) برنامه هسته‌ای ایران، که به جنجال داغ این روزهای رسانه‌ها و مقامات آمریکا تبدیل شده مطرح کرد.
آقای «کربی» در این نشست خبری اظهار کرد ایران بایستی «قبل از» توافق هسته‌ای با گروه موسوم به ۱+۵ مسئله ابعاد احتمالی را حل کند، وگرنه توافقی در کار نخواهد بود.
حدود ده روز پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود مقامات غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر خلاف اصرار گذشته خود شرط حل و فصل موضوع PMD قبل از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن را کنار گذاشته و آن را به بعد از توافق هسته‌ای احتمالی موکول کرده است.
اما چند روز بعدتر سوال یک خبرنگار از «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا برای روشن کردن صحت این گزارش جنجالی خود به موضوع تازه‌ای برای مانور رسانه‌های آمریکایی تبدیل شد. وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در این بار گفت که واشنگتن در مجادلات پیرامون ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌‌ای ایران بر اینکه این کشور درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش توضیح دهد، اصرار ندارد. او افزود واشنگتن به دنبال ساز و کارهایی برای اطمینان از جلوگیری از حرکت برنامه هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی در آینده است.
رسانه‌های آمریکایی و نمایندگان کنگره آمریکا این اظهارات وزیر خارجه را نشان‌دهنده امتیازدهی واشنگتن به ایران در موضوعی حساس دانسته و تأکید کردند دولت آمریکا به وعده‌های پیشین خود در این زمینه متعهد نبوده است.
روز جمعه نیز پرسش درباره موضوع PMD و نقش آن در توافقنامه هسته‌ای احتمالی یکی از محورهای پرسش خبرنگاران از «جان کربی» بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس در همین رابطه گفت: «جیمز (نام خبرنگار) ما قبلاً در این باره صحبت کرده‌ایم که این مسئله (PMD) بایستی به عنوان بخشی از هر گونه توافق هسته‌ای و قبل از آن، مشخص شود و این چیزی است که درباره آن هم در ماه نوامبر و هم در آوریل در لوزان توافق صورت گرفت و مقرر شد که آژانس دسترسی‌های مورد نیاز برای حل و فصل نگرانی‌ها درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران که هم مسائل حال و هم مسائل گذشته را شامل می‌شود را داشته باشد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اظهارات ایشان به معنی آن است که آژانس، قبل از امضای توافق بایستی دسترسی‌ها را داشته باشد گفت: «من این را نگفتم.»
کربی در توضیح بیشتر گفت: «من گفتم برای اینکه توافق حاصل شود، آنها باید مولفه‌های لازم برای دسترسی‌های مورد نیاز آژانس را فراهم آورده بیاورند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه گستره و دامنه این دسترسی‌ها را چه کسی تعیین می‌کند و آیا این نیز موضوعی برای مذاکره خواهد بود گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌های مورد نیازش را مشخص خواهد کرد و این، بخشی از توافق خواهد بود.»
منظور از «ابعاد نظامی احتمالی» ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه ایران قبل از سال ۲۰۰۳ اقدام به انجام آزمایش‌هایی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در برخی از سایت‌های خود کرده است. کشورهای غربی ادعا می‌کنند شواهد مربوط به این تحقیقات از اسنادی به دست آمده‌اند که در لپ‌تاپی متعلق به یکی از فعالان برنامه هسته‌ای ایران بوده‌اند.
بسیاری از کارشناسان در صحت این اسناد و منبع آنها ابراز تردید کرده و این احتمال را مطرح کرده‌اند که آنها توطئه‌ای برای جنجال‌آفرینی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده باشند. «محمد البرادعی»، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در زمان افشای سندهای مزبور سکان هدایت این نهاد بین‌المللی را در دست داشته در کتاب خاطرات خود درباره صحت و اعتبار آنها ابراز تردید کرده است.
ایران در چارچوب تفاهم لوزان که در ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری با گروه ۱+۵ امضا کرد با اجرای پروتکل الحاقی در صورت حصول توافق هسته‌ای نهایی موافقت کرده است، اما به گفته کارشناسان، تجربیاتی نظیر ترور دانشمندان هسته‌ای یا وقایع رخ داده برای عراق در بازرسی‌های سازمان ملل از این کشور تحت برنامه موسوم به «آنسکام» خاطراتی تلخ هستند که تهران را به سر سپردن به هر گونه تعهدات فراتر از سند پروتکل الحاقی مشکوک می‌کند، گو اینکه اجرای پروتکل الحاقی در جریان توافق موسوم به «سعد آباد» در پاییز سال ۱۳۸۲ خود نیز تداعی‌گر خاطراتی خوشایند نیست.
علاوه بر این دغدغه‌ها، هانس‌بلیکس، مدیر کل اسبق آژانس ماه گذشته با بیان اینکه نمی‌توان برای بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران ترتیباتی جدا از سایر کشورها در نظر گرفت درخواست‌های مربوط به بازرسی در هر مکان و مکان از تأسیسات هسته‌ای ایران را «غیرقابل‌قبول» خوانده است.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 11
کارشناسان می گویند در حالی که همچنان تمایل به مصالحه درباره این پرونده ۱۲ ساله وجود دارد اما حل نشدن برخی از مسائل مهم ممکن است به ایجاد مشکل و تاخیر در زمان توافق نهایی منجر شود.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: در حالی که هنوز موانعی بر سر راه توافق هسته ای نهایی بین ایران و ۱+۵ وجود دارد اما مقامات دو طرف بر این باور هستند که احتمال موفقیت مذاکرات رو به افزایش است.

به گزارش مهر، خبرگزاری رویترز در گزارش خود با اشاره به کار سخت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای متقاعد کردن کنگره این کشور درباره هرنوع توافقی با ایران نوشت: در حالی که بسیاری از مقام های غربی شانس توافق نهایی هسته ای با ایران را ۵۰-۵۰ می بینند، اما دیپلمات های نزدیک به مذاکرات بخت موفقیت این مذاکرات را بیش از اینها می دانند.

به نوشته این خبرگزاری علت خوشبینی بیشتر دیپلمات های نزدیک به مذاکرات هسته ای، پیشرفت در جزئیات بسیار دشوار این مذاکرات است.

براساس این گزارش تفاهم سیاسی بین ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۱۳ فروردین ماه در لوزان سوئیس حاصل شد، اختلافات عمده ای را برای نگارش متن توافق جامع از خود برجای گذاشت و مذاکره کنندگان می بایست این اختلافات را برطرف می کردند.

به نوشته رویترز، از جمله این اختلافات چگونگی پایبندی و تعهد ایران به رعایت موارد توافق شده و همچنین جدول زمانبندی رفع تحریم ها است. کارشناسان می گویند در حالی که همچنان تمایل به مصالحه درباره این پرونده ۱۲ ساله وجود دارد اما حل نشدن برخی از مسائل مهم ممکن است به ایجاد مشکل و تاخیر در زمان توافق نهایی منجر شود.

این خبرگزاری غربی با اشاره به متوقف شدن روند مذاکرات سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و همچنین ادامه درگیری ها در سوریه و عراق، می نویسد که شاید تنش زدایی با ایران و کوبا به عنوان مهم ترین دستاورد سیاست خارجی اوباما در آخرین ماه های دوران ریاست جمهوری اش محسوب شود.

رویترز از قول یک مقام ایرانی که خواسته نامش فاش نشود، می نویسد که شانس توافق نهایی هسته ای تاکنون ۷۰ درصد است و این معامله انجام خواهد شد زیرا که آمریکایی ها بیش از ایران به آن نیاز دارند. با این حال یک مذاکره کننده سابق گروه ۱+۵ شانس رسیدن به توافق را کمتر از ۵۰ درصد عنوان کرده است.

این خبرگزاری غربی در عین حال مدعی شده است که شکست در مذاکرات هسته ای، پایان حیات سیاسی حسن روحانی رئیس جمهوری میانه روی ایران خواهد بود. این گزارش مدعی شده است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رئیس هیات مذاکره کننده ایران در خصوص پایان حیات سیاسی حسن روحانی به جان کری همتای آمریکایی خود هشدار داده و گفته است که شکست مذاکرات به محافظه کاران تندرو مخالف توافق در ایران فرصت خواهد داد تا حرف خود را به کرسی بنشانند.

یک دیپلمات ارشد ایرانی هم که نام وی عنوان نشده گفته است توافق برای روحانی بسیار مهم است و شکست در مذاکرات، نه تنها شکست روحانی که شکست اصلاح طلبان خواهد بود و باعث تقویت موضع محافظه کاران رقیب وی خواهد شد.

این خبرگزاری غربی در عین حال با بیان اینکه اوباما باید برای کسب موافقت کنگره جمهوریخواه آمریکا تلاش کند، خاطرنشان کرده است اعضای کنگره معتقد هستند که توافق هسته ای با ایران، به قدرت گرفتن تهران در منطقه منجر شده و متحدان این کشور از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را با چالش مواجه می کند اما مقام های نزدیک به هیات های مذکره کننده می گویند اوباما منتظر مخالفت کنگره و استفاده از حق وتوی خویش است.

رویترز همچنین مدعی شده است مذاکره کنندگان ایرانی وعده داده اند به عنوان بخشی از رژیم بازرسی ها، اجازه دسترسی به مراکز نظامی و دانشمندان هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده خواهد شد و این در حالی است که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با چنین مساله ای مخالفت کرده اند.

این در حالی است که همزمان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در خصوص دستیابی به توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ تا پیش از ضرب الاجل ۱۱ تیرماه ابراز خوشبینی کرده و گفته است در مذاکرات هسته ای با ایران نباید خواست هایی دست نیافتنی مطرح شود.

از سوی دیگر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش موضعی سرسختانه در مذاکرات هسته ای در قبال ایران دارد، امروز راهی منطقه خاورمیانه می شود تا در این خصوص با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان دیدار کند.
مخالفان توافق هسته‌ای، دو دسته هستند؛ عده‌ای به دلیل منافع مادی با پایان یافتن تحریم‌ها و بسته شدن این پرونده مخالفند و عده‌ای دیگر بسته شدن این پرونده را به زیان خود در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:مخالفان توافق هسته‌ای، دو دسته هستند؛ عده‌ای به دلیل منافع مادی با پایان یافتن تحریم‌ها و بسته شدن این پرونده مخالفند و عده‌ای دیگر بسته شدن این پرونده را به زیان خود در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند که مجلس دهم را شکل می‌دهد و ترکیب آن مجلس می‌تواند در مثبت یا منفی بودن آینده سیاسی آنها نقش داشته باشد. علاوه بر این، نتایج انتخابات اسفند ماه، علامت روشنی نیز در مورد اینکه دولت رئیس‌جمهور روحانی ۴ ساله خواهد بود یا ۸ ساله به دست خواهد داد. مخالفان، حتی همین ۴ سال را نیز به سختی و از روی ناچاری تحمل می‌کنند، چه رسد به اینکه این دولت معتدل قرار باشد ۴ سال دیگر هم ادامه یابد.
دسته اول که کاسبان تحریم هستند، نسبت به منافع مادی خود نگاهی واقع بینانه دارند. آنها می‌دانند که ادامه وضعیت کنونی به نفع اقتصاد کشور و به نفع اقشار مستضعف جامعه نیست ولی چون برای جیب خودشان مفید است هر کاری از دستشان بر آید برای جلوگیری از امضاء توافق نامه انجام می‌دهند. این روش را مردم نمی‌پسندند و کاسبان تحریم نیز می‌دانند که در مقابل مردم قرار دارند و افکار عمومی طرفدار پایان یافتن این ماجرا و رسیدن مذاکرات به یک توافق خوب است، با اینحال مصلحت جیب خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند. واقعیت هم همین است که تا تحریم‌ها برقرارند سود سرشار جیب‌های کاسبان تحریم نیز برقرار است.
اما دسته دوم، که نظر خود را به انتخابات اسفند ماه گره زده‌اند، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند. قصور آنها اینست که اگر دولت روحانی موفق شود با ۱+۵ توافق نامه امضا کند و تحریم‌ها را بر دارد و به اقتصاد رونقی ببخشد، مردم در انتخابات اسفند ماه به طرفداران دولت رای خواهند داد و مجلس دهم به زیان مخالفان دولت شکل خواهد گرفت. نتیجه‌ای که صاحبان این تحلیل می‌گیرند اینست که باید مانع امضاء توافق هسته‌ای شوند تا انتخابات به زیان دولت رقم بخورد و مجلس دهم در اختیار مخالفان دولت قرار گیرد. این تحلیل هر چند ظاهری مقبول دارد ولی با واقعیت منطبق نیست، زیرا کارشکنی‌های مخالفان دولت اکنون بقدری آشکار است که مردم درصورتی که توافق نامه هسته‌ای امضاء نشود نیز به مخالفان دولت رای نخواهند داد چون آنها را مقصر خواهند دانست. بنابر این، مخالفان سیاسی توافق هسته‌ای در هر حال زیان خواهند دید و به صلاح آنهاست که دست از مخالفت و کارشکنی بردارند و به مصالح کشور و منافع مردم فکر کنند.
مصالح کشور و منافع مردم اکنون اقتضا دارد گروه مذاکره کننده ایرانی به صورت همه‌جانبه مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند با قدرت و قوت و برخورداری از پشتوانه عمومی ملت، با دست بالا مذاکره کند و با دست پر به کشور برگردد. برخلاف تمایل افرادی که درصدد سوء استفاده از تجمع میلیونی مردم تهران در بدرقه شهدای غواص و گمنام برآمدند و تلاش کردند وانمود نمایند حضور مردم در این مراسم نوعی مخالفت با دولت و مذاکره کنندگان است، این حضور دارای این پیام روشن بود که دولت و مذاکره کنندگان با قدرت و صلابت در خط مذاکرات به پیش بروند تا در چارچوب منافع ملی به یک توافق خوب برسند. توافق خوب از نظر مردم توافقی است که در آن تمام خطوط قرمز اعلام شده توسط رهبری و دولت رعایت شده باشد و با حفظ کلیه دستاوردهای هسته‌ای، تمام تحریم‌ها لغو شوند و راه‌ها بر هرگونه سوءاستفاده دشمن بسته باشد.
این، خواسته عموم مردم ایران است و اگر مخالفت‌های کاسبکارانه و سیاست آلود کنار گذاشته شوند، قطعاً به این خواسته خواهیم رسید.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17