انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
روسیه: خطر شکست مذاکرات کاهش یافت

 تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - 10:08 ق.ظ


معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت: مذاکرات جاری بین ایران و گروه 5+1 در وین سرعت خوبی گرفته و خطر شکست مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران کم شده است.

سرگی ریابکوف در گفتگوی مطبوعاتی با یادآوری اینکه موضوع هسته ای ایران محور بحث های جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر سه شنبه گذشته به مسکو بود افزود: در این مذاکرات همه سیگنال های مهم بین دو طرف (ایران و 5+1) رد و بدل شده است و طرفین عزم جدی برای ادامه همکاری دوجانبه به منظور متبلور کردن توافق درباره این مشکل پیچیده و مزمن دارند.

ریابکوف ابراز امیدواری کرد که دو هیات آمریکایی و روسی بحث های خود را در این باره ادامه دهند و ابراز اطمینان کرد که در چند روز آینده می توان انتظار «تحقق پیشرفت در راه نتیجه» را داشت.

ریابکوف درباره ممنوعیت فروش اسلحه به ایران گفت: روسیه هنوز به توافقی با سایر کشورهای 5+1 برای صادرات سلاح به ایران نرسیده است و مساله، نظارت بر صادرات سلاح به ایران است.

سیدعباس عراقچی روز پنجشنبه پس از گفت و گو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ، از این مذاکرات، خوب و سازنده یاد کرد.

عراقچی درجمع خبرنگاران افزود: فکر می کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به یک پیش نویسی که میزان اختلافات در آن حداقل باشد برسیم که بعد در جلسه وزیران نهایی شود، هنوز کار داریم تا به آنجا برسیم، ولی تلاش خودمان را انجام می دهیم، سرعت پیشرفت کم است به دلیل سختی کار، ولی خوب با یک روال مستمری ادامه دارد.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که در نشست کمپ دیوید موضوع برنامه هسته‌ای ایران بخش عمده‌ای از گفت‌وگوها را به خود اختصاص داد.

به گزارش تسنیم، "بن رودز" مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس خبری گفت که در نشست کمپ دیوید میان اوباما و مقامات بلندپایه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موضوعات ایران، سوریه و یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی افزود که در این نشست درباره استراتژی امنیتی وسیعی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صحبت شد.

بن رودز اضافه کرد: برنامه هسته‌ای ایران بخش عمده‌ای از مذاکرات کمپ دیوید را به خود اختصاص داد و اوباما سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را در جریان تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران قرار داد.

وی اضافه کرد که در این نشست درباره شیوه تسریع در حمایت نظامی از کشورهای حوزه خلیج فارس و درباره حمایت از این کشورها به کمک سامانه‌های دفاع موشکی نیز صحبت و درباره تامین امنیت مرزها نیز گفت‌وگو شد.

بن رودز گفت که هیئت‌های شرکت کننده در نشست کمپ دیوید عالی رتبه و تصمیم گیرنده بوده و هیچ صحبتی درباره تلاش این کشورها برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود نشنیدیم.

 

اخبار  سیاست خارجی  - تسنیم  
به گزارش خبرگزاری فارس از داران، حجت‌الاسلام یزدان‌بخش قاسمی ظهر امروز در خطبه‌های جمعه این هفته شهر داران ضمن پرداختن به فضائل و برکات ماه شعبان به حکم اعدام شیخ نمر اشاره و اظهار کرد: همان‌گونه که یاد آیت‌الله مطهری و شهید رجایی در دل‌ها زنده است شیخ نمر نیز در انقلاب عربستان زنده می‌ماند.

وی به دفاع آمریکا و انگلیس از دولت خبیث عربستان اشاره کرد و افزود: یمن کشور امیرالمؤمنین(ع) است و حمله به این کشور حمله به تشیع است.

امام جمعه موقت داران با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان و شعرا، مطرح کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در مذاکرات به سرنوشت ملت ایران بستگی دارد و به فرموده رهبر معظم انقلاب «مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است».

قاسمی مسئله هسته‌ای را حق طبیعی ملت ایران دانست و تاکید کرد: عقب‌نشینی در این زمینه به معنای واگذارکردن حق هسته‌ای به آنان است.

وی در ادامه به بیانیه هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت: این بیانیه باید عاری از هرگونه ابهام باشد و هرچه سریع‌تر به انجام برسد باید به این نکته نیز توجه کنیم که رهبر معظم انقلاب در این خصوص ابراز نگرانی کردند و طرف مقابل هسته‌ای را حیله‌گر خواندند.

این خطیب جمعه با تاکید بر اینکه نباید به وعده‌های پوچ و خیالی طرف مقابل توجه کنیم، عنوان کرد: آمریکایی‌ها از یک طرف با ما مذاکره می‌کنند و از طرفی دیگر با کشور‌های عربی مذاکره و مصالحه می‌کنند.

قاسمی حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از واجبات دانست و متذکر شد: کلید حل مشکلات را در لوزان و ژنو نباید دنبال کرد.

امام جمعه موقت این شهر نتیجه اعتماد به مذاکرات را امیدواری دشمن به ادامه تحریم خواند و خاطرنشان کرد: کشوری که راه‌حل پیروزی بر دشمنان را در جنگ تحمیلی ثابت کرده است نباید دشمن را امیدوار به تحریم‌ها کند.

قاسمی با بیان اینکه مردم باید دشمنانِ عمروعاص‌وار را بشناسند و مالک‌اشترگونه به میدان بیایند، ادامه داد: ما باید با بالا بردن بصیرت خود را برای ظهور امام زمان(عج) آماده کنیم.

خطیب جمعه داران منشأ بروز مشکلات فردی، اقتصادی و اجتماعی را دور بودن از فلسفه بعثت پیامبر برشمرد و تصریح کرد: اگر تعلیم و تربیت بر مدار دستورات پیامبر و اخلاق حسینی و علوی باشد بسیاری از وقایع تلخ و اسف‌بار رخ نمی‌دهد.
ديدار دو جانبه ايران و روسيه برگزار شد



وین / خبرگزاری صداوسیما / سیاسی 1394/2/25





سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز با سرگئی ریابکوف همتای روسی در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش خبرنگار صداوسیما از وین ، همچنین نشست دو جانبه عراقچی و تخت روانچی با هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز برگزار شد.
قرار است عراقچی و تخت روانچی با سه کشور اروپایی ساعت دو بعدازظهر و با نماینده چین در این مذاکرات ساعت چهار بعدازظهر روز جمعه دیدار کنند.
نشست عمومی ایران و کشورهای 1+5 بعدازظهر امروز جمعه ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی اتریش (19/30 دقیقه به وقت ایران) با شرکت معاونان وزیران امورخارجه و مدیران سیاسی در هتل کوبورگ وین برگزار می شود.
همچنین شنیده شده است که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران امور خارجه ،روز چهارشنبه آینده در وین برگزار می شود.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2
دور آتی مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ به منظور نگارش متن توافق از روز چهارشنبه هفته آینده در وین خواهد بود.
به گزارش مهر، چهارمین دور از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است از روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در سطح معاونان و کارشناسان در وین ادامه پیدا کند.

سومین دور مذاکرات، از روز سه‌شنبه این هفته در وین برگزار شده است و قرار است امروز با نشست عمومی معاونان ایران و ۱+۵ در وین ادامه یابد.

این مذاکرات هفته آینده نیز در سطح معاونان خواهد بود و هنوز تصمیمی برای حضور وزرا گرفته نشده است و حضور وزرا در مذاکرات بستگی به پیشرفت گفتگوها خواهد داشت.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای توافق رئیس‌جمهور، به کنگره اجازه بررسی توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را می‌دهد.
به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را با اکثریت قریب به اتفاق آرا تصویب کرد تا این طرح برای تبدیل شدن به قانون تنها به امضای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیاز داشته باشد.

طرح موسوم به «قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران 2015» که امکان بررسی توافق احتمالی با ایران را به کنگره می‌دهد، با 400 رأی مثبت در برابر تنها 25 رأی منفی به تصویب رسید.

این طرح هفته گذشته نیز پس از کش و قوس‌های فراوان با 98 رأی موافق در برابر تنها یک رأی مخالف، در سنا هم تصویب شده بود.

بر اساس قوانین آمریکا، طرح‌های قانونی باید پس از عبور از مجلسین (سنا و مجلس نمایندگان)، به امضای رئیس‌جمهور برسد.

هرچند باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدا گفته بود این  طرح را امضا نمی‌کند، اما پس از اعمال اصلاحاتی در آن، که احتمال رد شدن توافق توسط کنگره را بسیار پائین آورد، اعلام کرد که با آن موافقت خواهد کرد.

بر اساس مصوبه کنگره، کاخ سفید ملزم خواهد بود ظرف نهایتا «5 روز تقویمی پس از رسیدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران»، توافق را با تمام ضمایم آن به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.

همچنین جان کری وزیر خارجه آمریکا باید گزارشی در خصوص مفاد توافق را به کنگره ارائه دهد. کاخ سفید باید به کنگره تضمین دهد که توافق به دست آمده با ایران، اهداف «منع اشاعه» آمریکا را محقق کرده و ضمنا وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور را تضعیف نکند.

کاخ سفید باید تضمین کند که توافق به دست آمده، اجازه نمی‌دهد برنامه هسته‌ای ایران «برای اهداف نظامی هسته‌ای یا انفجارات هسته‌ای از جمله تحقیق یا توسعه هرگونه قطعه انفجاری هسته‌ای یا دیگر اهداف نظامی هسته‌ای» به کار گرفته شود.

بر اساس متن منتشر شده این طرح، وزیر خارجه باید در بخشی از گزارش خود، کنگره را در جریان توان و میزان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد و «از جمله اینکه آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی کافی برای بازرسی سایت‌های مشکوک یا ادعاهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای مخفی دارد و اینکه آیا منابع مالی لازم، نفر و اختیارات کافی جهت راستی‌آزمایی مورد نیاز یا مربوط به توافق را دارد یا نه.»

در ادامه این طرح در مورد «دوره بازنگری» کنگره آمده است: «طی دوره 30 روزه تقویم، پس از ارائه (توافق) توسط رئیس‌جمهور، کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به نحو مقتضی جلسات استماع و توجهی برگزار کرده و یا به انحا دیگر برای بازنگری کامل بر توافق، اطلاعات دریافت می‌کند.»

در این طرح تصریح شده است که اگر کاخ سفید توافق را با تأخیر و پس از 10 جولای به کنگره ارائه دهد، دوره نظارت بر توافق، 60 روزه خواهد بود.

این طرح حق توقف اجرای تحریم‌ها در دوره 5 روزه تحویل توافق به کنگره و دوره 30 روزه ابتدایی بررسی و همین‌طور روزهایی اضافی که ممکن است این روند زمان ببرد را از رئیس‌جمهور می‌گیرد. سناتورها در مورد دوره بررسی توافق نوشته‌اند که پیش و در طول این دوره «رئیس‌جمهور تحریم‌های موجود مربوط به ایران تحت هر مجوز قانونی را سبک یا تعلیق نکرده، کاهش یا تخفیف نداده یا به هر نحو دیگری اجرای آن‌ها را محدود نکرده و از اجرای هرگونه از این تحریم‌ها بر اساس توافق» خودداری نخواهد کرد.

بر اساس این طرح، در صورتی که کنگره پس از بررسی، توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «12 روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت. وی در این مدت هم حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.

در ادامه در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «10 روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند. در این دوره نیز رئیس‌جمهور حق کاهش یا توقف اجرای تحریم‌های ایران به هر نحو را نخواهد داشت.

بر این اساس، عملا واشنگتن حتی در صورتی که کنگره نهایتا نتواند وتوی اوباما را با جمع‌آوری 67 رأی مسدود کند، می‌تواند اجرای توافق و توقف اجرای تحریم‌ها را به بهانه اختلاف نظر با کنگره تا 52 روز به تأخیر بیندازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=226712

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=226711

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=226705

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=226704

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=226702
اوبـاما : تحریم های غیرهسته ای را ادامه میدهیم

آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2



به گزارش شهدای ایران،[url=http://shohadayeiran.com][/url]  باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید، بار دیگر ایران را حامی تروریسم خواند و گفت واشنگتن از تمام ابزارهای خود برای حمایت از منافع و متحدان خود، استفاده می‌کند.

اوباما که با نشریه «الشرق الاوسط» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه در نشست کمپ دیوید، اعراب را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار می‌دهد، گفت: «من این فرصت را خواهم داشت که مقامات ارشد شورای همکاری خلیج (فارس) را در جریان مذاکراتمان در راستای یک توافق هسته‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار دهم. مذاکراتی که من قویا باور دارم بهترین راه برای کسب اطمینان از امنیت منطقه، از جمله شرکایمان در شورای همکاری خلیج (فارس) است. در عین حال، دیدار این هفته فرصتی است تا اطمینان حاصل کنیم که برای مقابله با رفتار ثبات‌زدای ایران در سرتاسر خاورمیانه، از جمله حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، به اندازه کافی همکاری نزدیکی داریم.»

در پاسخ به این سوال خبرنگار که تهران را به اقدامات نگران‌کننده در سوریه و یمن متهم کرد، گفت: «روشن است که ایران در کشورهای مختلف منطقه درگیر رفتارهای خطرناک و ثبات‌زدا است. ایران یک حامی دولتی تروریسم است. این کشور به تقویب رژیم اسد در سوریه کمک می‌کند، از حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه هم حمایت می‌کند. این کشور به حوثی‌ها در یمن کمک می‌کند. بنابراین، کشورهای منطقه به درستی عمیقا از فعالیت‌های ایران به خصوص حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی خشن داخل مرزهای دیگر کشورها، نگران هستند.»

وی افزود: «مهم است که به یاد داشته باشیم که ایران همه این کارها را بدون داشتن زرادخانه هسته‌ای انجام می‌دهد. حالا تصور کنید که اگر ایران به سلاح هسته‌ای مجهز بود، چقدر تهاجمی‌تر می‌شد. آنوقت مقابله و بازداشتن رفتارهای ثبات‌زدای ایران، توسط جامعه بین‌الملل دشوارتر هم می‌شد. یکی از دلایل اهمیت بالای توافق جامعی که به دنبال رسیدن به آن با ایران هستیم هم همین است. با جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای، یکی از بزرگترین تهدیدات برای امنیت منطقه از میان برداشته می‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «حتی با وجود آنکه ما توافق هسته‌ای با ایران را پیگیری کرده‌ایم، اما ایالات متحده نسبت به رفتارهای بی‌ملاحظه ایران هوشیار بوده است. ما حضور نظامی قدرتمند خود در منطقه را حفظ کرده و به کمک به کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برای رسیدن به توان بازدارندگی در برابر تهاجم خارجی، ادامه داده‌ایم. ما به اجرای کامل تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشک بالستیک این کشور ادامه داده‌ایم و حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای نیز همچنان به اجرای این تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.»

وی سپس در مورد احتمال تغییر رویکرد ایران در آینده گفت: «در مورد آینده ایران ، من نمی‌توانم محرکه‌های داخلی ایران را پیش‌بینی کنم. داخل ایران، رهبران و گروه‌هایی هستند که دهه‌هاست که خود را در ضدیت با ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای ما تعریف کرده‌اند. من روی تغییر این‌ها در پی توافق هسته‌ای حساب نمی‌کنم.»

اوباما افزود: «این هم هست که اگر ما موفق به حل موفقیت‌آمیز مسئله هسته‌ای شویم و کاهش برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران آغاز شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در اقتصاد ایران و فرصت‌های بیشتر برای مردم منجر شود، که این امر دست رهبران میانه‌روتر در ایران را باز می‌کند. مردم بیشتری خواهند دید که تعامل سازنده و نه تقابل، با جامعه بین‌الملل، مسیر بهتری است.»

وی ادامه داد: «دو مسیر پیش روی ایران قرار دارد. یکی تداوم تقابل است و گزینه بهتر رویکرد سازنده نسبت به منطقه است، که اجازه می‌دهد ایران بیشتر وارد جامعه جهانی شود. اما حتی اگر محرکه‌های منطقه تغییری هم نکند، باز هم یک توافق هسته‌ای حتی بیشتر مورد نیاز خواهد بود، چراکه از دستیابی رژیمی که با ما دشمن است، به سلاح هسته‌ای، جلوگیری می‌کند.»
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2
کشورهای بسیاری از جمله گروه 5+1 همواره ایران را به عنوان یکی از شرکای بالقوه خود در تبادلات تجاری قلمداد می کنند حتی در شرایطی که روابط سیاسی و دیپلماتیک دچار چالش های فراوانی باشد؛ گواه این سخن واردات مواد خام معدنی از ایران توسط کشورهای طرف مذاکره هسته ای طی سال گذشته است.
درعرصه تجارت بین الملل از ایران به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مواد خام  نام برده می شود. معادن و ذخایر زیرزمینی ایران از جمله منابعی است که کشورهای صاحب تکنولوژی به محصولات آن نیاز داشته و طی سال های اخیر با سوء استفاده از شرایط تحریم و ضعف داخلی کشور در خصوص فراوری مواد خام، حجم بالایی از صادرات غیر نفتی ایران را به خود اختصاص دادند. چین از جمله کشورهایی است که در بین 6 کشور مذاکره کننده هسته ای بیشترین حجم خرید مواد خام را به خود اختصاص داده است.
 
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2

ارزش دلاری صادرات به کشورهای 1+5
اما در بخش ارزش دلاری صادرات غیر نفتی سال گذشته به کشورهای گروه 1+5 میتوان گفت ارزش کل صادرات کشور ما به این 6 کشور حدود نیمی از ارزش دلاری واردات بود.



در بخش ارزش دلاری صادرات نیز چین با خرید بیش از 9 میلیارد دلار کالا مقام اول و پس از آن کشورهای آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا به ترتیب با ارزش دلاری 354 میلیون دلار ، 296 میلیون دلار، 73 میلیون دلار، 31 میلیون دلار و 195 هزار دلار در جایگاه های بعدی قرار دارند.
 
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2
 
وزن صادرات به کشورهای 1+5
وزن کالاهایی که به این 6 کشور صادر شده است طی سال گذشته حدود 30 میلیون تن بود. چین با خرید بیش از 29 میلیون تن کالای ایرانی بیشترین وزن کالا در صادرات غیر نفتی این کشورها را به خود اختصاص داده است. وزن کالاهای صادر شده سال گذشته به کشور روسیه 791 میلیون تن، انگلیس 71 میلیون تن، آلمان 65 میلیون تن، فرانسه 37 میلیون تن و آمریکا کمتر از 500 تن بود.



از کالاهای صادر شده به این کشورها می توان به مواردی همچون سنگ آهن، متانول و پروپان صادر شده به چین اشاره کرد. کشور آلمان سال گذشته بیشترین کالایی که از ما خریداری کرده است روده، امعا و احشاء حیوانات ، فرش و کف پوش پشمی و پسته با پوست و مغز پسته بود.

اما انگلستان از محصولات آهن و فولاد و فرش و نورد و فلزات ایران خرید داشته است. از صادرات غیر نفتی طی سال گذشته به کشورهای روسیه و فرانسه و آمریکا مواردی همچون انواع کشمش، فرش و کف پوش های پشمی، سیمان، خیار و خیارترشی و پسته را می توان نام برد.


آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2
 
هشدار شدید ایران به عربستان درباره کشتی نجات
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴


سردار جزایری: در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی نجات جمهوری اسلامی برای یمن، آتشی به پا می‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمریکا خارج است

آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 2

به گزارش شهدای ایران ، در بحبوحه نگارش متن توافق هسته‌ای در وین اتریش و در شرایطی که دولت‌های عربی خلیج‌فارس برای ملاقات با باراک اوباما راهی کمپ دیوید آمریکا شده‌اند، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران هشدار داد در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی برای یمن، آتشی به پا می‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمریکا خارج است.

 

در چند روز گذشته، ناوهای آمریکایی و ائتلاف عربی، با پرسه‌زدن در اطراف ناوگروه قدرتمند 34 نیروی دریایی ارتش، کاری از پیش نبردند، چرا که با هشدارهای محکم ناوشکن 72 (البرز) مواجه شدند و می‌دانستند هر اقدام آنها نقض حریم قوانین بین‌المللی است. نزدیک به دو ماه است که خلیج عدن و تنگه باب‌المندب که مسیر ترانزیت بین‌المللی است، زیر آتش جنگ افروزی عربستان علیه یمن قرار گرفته است که تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن هزارنفر از شهروندان یمنی شده است. در این چارچوب ایران در راستای کمک‌های بشردوستانه خود با اعزام محموله‌های غذایی و دارویی از طریق هوا و دریا سعی در رساندن این کمک‌ها کرده که تاکنون با کارشکنی سعودی‌ها مواجه شده است.


در همین خصوص سردار سیدمسعود جزایری در مصاحبه با شبکه «العالم»، در پاسخ به این سوال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، ابراز کرد: «من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه‌ای دارد.» معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح افزود: «عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران باید توجه داشته باشند، اگر بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.» سردار جزایری تاکید کرد: «توصیه اکید من آن است که اجازه دهند جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حداقل کمک‌های انسانی خود را برای مردم مظلوم یمن داشته باشند؛ و بیش از این کشورهایی به نام اسلام و علیه مسلمانان جنگ و ادامه خونریزی نداشته باشند.»

 

منتظر اقدام‌های دیگری باشند


سردار جزایری گفت: «امیدواریم که حداقل کمک‌ها به مردم یمن برسد؛ زیرا در غیر این صورت باید منتظر اقدامهای دیگری باشیم؛ البته اجازه دهید که در آینده راجع به این اقدامهای دیگر صحبت کنیم.» سردار جزایری تاکید کرد: «با این ددمنشی‌هایی که عربستان علیه یمن داشته و جنایت‌هایی که نسل کشی و شبیه به جنایت جنگی اسرائیلی‌های غاصب علیه ملت مظلوم غزه است، امیدواریم که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی و داعیه‌داران حقوق بشر، قدری از خواب غفلت بیدار شده باشند.»

 

جنگ نیابتی عربستان از طرف آمریکا و صهیونیسم


او با اشاره به تشدید حملات علیه یمن پس از اعلام توقف مرحله اول عملیات از سوی عربستان، افزود: «به نظر می‌آید که موضوع پیچیده‌تر و حساستر باشد، ریشه کار در سیاست کلانی است که آمریکایی‌ها و صهیونیستها برای منطقه بزرگ و پرانرژی خاورمیانه و غرب آسیا و شمال آفریقا دارند.» سردار جزایری با بیان اینکه آمریکا در سیاست‌های کلان خود تضعیف کل منطقه را پیش بینی کرده است، ابراز کرد: «به نظر می‌آید که از این به بعد با پدیده‌هایی مانند ایجاد زمین‌های سوخته، نابودی زیرساخت‌ها و تضعیف همه‌جانبه کشورهای منطقه مواجه خواهیم بود.» سردار جزایری افزود: «عربستان سعودی در حال انجام جنگی نیابتی از طرف آمریکایی‌ها و برخی قدرت‌های سلطه‌گر اروپایی و صهیونیسم بین‌الملل در یمن است. از این جهت نمی‌شود به پایدار بودن آتش‌بس در یمن چندان امیدوار بود؛ مگر اینکه در آینده شاهد اتفاقات و تحولات دیگری باشیم.»

 

حضور پررنگ در خلیج عدن، براساس نیاز است


سردار جزایری درباره ماموریت ناوگروه البرز در خلیج عدن و اینکه آیا ماموریتش مرتبط با بحران یمن است، گفت: «ایران براساس تدابیری که در سال‌های اخیر داشته سعی کرده در چارچوب عرف و حقوق بین‌الملل در آب‌های آزاد بین‌المللی حضور داشته باشد، که این حضور تازه آغاز شده است و در آینده حتما توسعه خواهد یافت.» او در ادامه تاکید کرد: «البته این حضور به‌طور یک کار روتین و در چارچوب منافع ملی و امنیت عمومی کشور خودمان و کشورهای منطقه صورت می‌گیرد، و آنچه در حال حاضر هست ارتباطی به اوضاع منطقه ندارد و ما ماموریت‌های مختلفی داریم، از جمله گشت زنی‌هایی که در چارچوب تعاریف از پیش تعیین شده و اقداماتی که در زمینه مسائل آموزشی و غیره است.»


معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: «امیدواریم این حضور پررنگ، به برقراری صلح و امنیت و تردد بهتر و آسان‌تر کشتی‌ها کمک کند و پتانسیلی برای مقابله با ناآرامی‌ها باشد. زیرا همان‌گونه که می‌بینید و در رسانه‌ها مرتب تکرار می‌شود حضور دریایی ایران بسیار راهگشا بوده است، مخصوصا در زمینه مقابله با برخی راهزنی‌ها و چالش‌هایی که پیش می‌آید، توانسته صرف نظر از کشوری که کشتی مربوط به آن در خواست کمک کرده، کمک رسانی کند.» سردار جزایری گفت: «ما به‌طور اقتضایی عمل می‌کنیم و براساس نیازمندی‌هایی که احساس کنیم، حضور فعال خود را در دریاها خواهیم داشت.»

 

در صورت نیاز یمن به حضور نظامی ایران به آن عمل می‌کنیم


معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره متهم کردن ایران به حضور در یمن نیز گفت: «این یک تناقض تاریخی است، در حالی که آمریکا به یمن موشک می‌زند و پنهان هم نمی‌کند، در حالی که بعضی کشورهای منطقه علیه مردم بی دفاع یمن، تهاجمات گسترده نظامی می‌کنند و حتی از گازهای شیمیایی استفاده می‌کنند. در حالی که جهان مشاهده می‌کند که عربستان چگونه کودک کشی می‌کند، ادعا می‌کنند که ایران حضور نظامی در یمن دارد، بدون اینکه دلیلی برای این کار عرضه شود.»


سردار جزایری افزود: «اصولا شیوه و روش جمهوری اسلامی ایران این‌گونه نیست که جایی حضور داشته باشد، اقدامی بکند و بخواهد آن را منکر شود. اگر جایی حضور داشته باشیم، دلیلی برای انکار وجود ندارد، زیرا ما خود را صاحب حق و صاحب قدرت می‌دانیم و معتقدیم این دیگرانند که دارند تجاوز می‌کنند و باید همه تلاش کنند که از این تجاوزگری جلوگیری شود.»


سردار جزایری تاکید کرد: «اگر روزی مردم یمن نیاز داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران تشخیص بدهد، به تشخیص خود عمل می‌کند. ولی در حال حاضر، همان‌طور که قبلا هم گفته شده، ما احساس می‌کنیم فعلا نیازی به دخالت نظامی جمهوری اسلامی ایران در یمن نیست و امیدوارم در آینده هم این نیاز وجود نداشته باشد.» سردار جزایری تاکید کرد: «ما در ارتباط با کمک به مقاومت منطقه، به لحاظ مستشاری، درباره هیچ‌یک از کشورها و حلقه‌های مربوط منطقه مضایقه نمی‌کنیم و اگر نیاز به کمک مستشاری در کشور یا منطقه‌ای وجود داشته باشد، قطعا به وظیفه اسلامی و انسانی خود عمل می‌کنیم.»
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17