انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
:cool: :cool: :cool: :cool:
[rtl]
نتیجه 8 روز مذاکره در لوزان چیزی جز تهدید و بدعهدی آمریکایی‌ها نبود/ شاهزاده‌های عیاش آل‌سعود توان جنگیدن با طوفان انقلابی مردم یمن را ندارند

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با تاکید براینکه مذاکره کنندگان ما اصل را باید بر بی‌اعتماد بودن طرف مقابل بگذارند، گفت: نتیجه 8 روز مذاکره با آمریکایی‌ها در لوزان چیزی جز تهدید، تحریم و بدعهدی آنان نبود.

آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4

[/rtl]
به گزارش گروه دانشگاه [url=http://www.farsnews.com/][/url]خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در مراسم اجلاسیه دانشجویی پیشمرگان مسلمان کُرد که با حضور دانشجویان در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: آرامش، اعتلا و سربلندی این خطه و مردمانش اعم از شیعه و سنی مرهون ایثارگری‌ها دلاوری‌های شهدایی است که در این استان زحمت کشیدند و خون دادند و ما امروز در خیابان‌های کردستان در نهایت آرامش قدم می‌زنیم.
وی به عدم ثبات در اکثر کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: علت آرامش و امنیت ایران در منطقه این است که در زمان جنگ هشت ساله دفاع مقدس، رزمندگان و شهدای این مرز و بوم ضربه شصتی به دشمن نشان دادند که تا سال‌ها خیال حمله و مواجه نظامی با ایران اسلامی در ذهن استراتژیست‌های غربی نمی‌آید.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: در روزگاری که دست‌های آلوده متجاوزان خواب‌های بلند پروازانه‌ای را برای مردم این منطقه دیده بودند پیشمرگان مسلمان کُرد وارد میدان شدند و جوانمردانه و دلاورانه مبارزه کردند.
وی مظلومیت را از شاخصه های اصلی شهدای پیشمرگ مسلمان کُرد دانست و افزود: شهدای پیشمرگ مسلمان کُرد چه زمانی که با کمترین امکانات، هر آنچه را که داشتند در راه اعتلای اسلام و انقلاب و نظام در طبق اخلاص گذاشتند و ناجوانمردانه به شهادت رسیدند و چه بعد از جنگ مظلوم واقع شدند.
حیدری ادامه داد: شما دانشجویان باید زندگینامه‌ها، وصیت‌نامه‌ها و راه و روش زندگی این شهدا را مطالعه و بررسی کنید و به عنوان الگویی در زندگی از آنها یاد کنید.
وی گفت: صحنه جنگ در کردستان متفاوت از سایر استان‌های کشور بود چون در این منطقه خاکریز مشخصی وجود نداشت و جنگ عقیدتی، نظامی، سیاسی و فرهنگی همزمان در جریان بود اما پیشمرگان مسلمان کُرد با شناخت و درک دشمن مشترک افتخارها آفریدند.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور تاکید کرد: شما دانشجویان بسیجی استان کردستان باید در حد توان خود گرد غربت را از چهره شهدای پیشمرگ مسلمان کُرد بزدایید و نگذارید یاد و راه آنها به فراموشی سپرده شود.
وی یاد کردن از شهدا را تجدید قوا برای حرکت در مسیر آینده انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: یاد کردن از شهدا چراغانی کردن مسیر پیشرو برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است. شهدای بومی استان کردستان مانند گوهرهای صدف هنوز پنهان مانده‌اند و ما باید آنها را به عنوان ستارگانی بر سر دست قرار دهیم که مسیرهای پیشرو انقلاب اسلامی را به ما نشان دهند.
حیدری در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع مذاکرات هسته ای گفت: امروز برخی به اشتباه گمان می‌کنند که اگر بروند و با آمریکایی‌ها مذاکره کنند و به اصطلاح با آنها ببندند، همه مشکلات کشور حل خواهد شد درحالی که این تصور از اساس باطل و زیر پا گذاشتن اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی است.
وی افزود: متاسفانه برخی غرب را برای خود بتی ساخته‌اند که  تصور می‌کنند اگر به این بت تعظیم نکنند، به بدبختی و بیچارگی دچار می‌شوند.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: در برابر این تفکر نادرست نگاه انقلابی وجود دارد و افق فکری دانشجویان بسیجی، تشکیل حکومت جهانی اسلام و صدور انقلاب به دنیا است و بسیج دانشجویی امروز به درختی تنومند در دانشگاه‌ها تبدیل شده است که در دفاع از انقلاب و صدور آن به آن سوی مرزها نقش آفرینی می‌کند. صدور انقلاب به دنیا از همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی شروع شده است و امروز پر رنگ تر از گذشته این مساله به وضوح عیان شده است.
حیدری با اشاره به حوادث یمن گفت: آل سعود خود را در حال نابودی می‌بیند که اینگونه هار شده است و به مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن حمله‌ور شده است وگرنه این شاهزاده های بی‌غیرت آل سعود که در کاباره‌های عیاشی بزرگ شده‌اند توان جنگیدن با طوفان انقلابی مردم را ندارند.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه بسیج دانشجویی در موضوعات متعدد از جمله مسئله هسته‌ای ورود پیدا می‌کند، گفت: این وظیفه دانشجویان بسیجی است که با درک شرایط امروز جامعه به اعلام نظر در موضوعات تاثیرگذار بر کشور بپردازند. عده‌ای امروز به اشتباه موضوع هسته‌ای را به معیشت مردم گره زده‌اند، درحالی که این مساله به عمد و با هدف ایجاد رابطه با شیطان بزرگ، از سوی برخی تبلیغ می شود.
حیدری با اشاره به تلاش برخی سیاسیون برای حذف شعار مرگ بر آمریکا گفت: برخی فکر می‌کنند شعار بنیادین مرگ بر آمریکا به خاطر رودربایستی با امام راحل عظیم الشان است که هنوز در ایران از سوی مردم سرداده می شود و اینکه  شعارهای ضد استکباری ما جزیی از آرمان‌های دست نیافتنی انقلاب اسلامی است، درحالی که سخت در اشتباهند که تصور می‌کنند شعار مرگ بر آمریکا شعاری آرمان‌گرایانه و دست نیافتنی است.
وی ادامه داد:باید به این عده گفت دشمنی ما با آمریکا بخاطر یک نگاه متوهمانه و آرمان‌گرایانه دست نیافتنی نیست، بلکه مبنای تئوریک نظام اسلامی مبارزه با استکبار و استبداد و نفی هرگونه تجاوز به حقوق دیگران است.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: نتیجه 8 روز مذاکره با آمریکایی‌ها در لوزان چیزی است که امروز در رسانه‌ها می‌بینیم؛ تهدید و تحریم و بدعهدی. آمریکایی‌ها 8 روز در لوزان گشت و گذار کردند و گپ زدند، درحالی که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است به دنبال نصب دوربین آنلاین هستند، این یعنی مبنای مذاکره آنها بی‌اعتمادی به طرف مقابل است، چرا مذاکره کنندگان ما اصل را بر بی‌اعتمادی طرف مقابل نمی‌گذارند؟
وی با اشاره به اینکه استراتژی انقلاب اسلامی تهدید علیه تهدید است، گفت: مذاکرات کشور با طرف آمریکایی فقط در موضوعات هسته‌ای است و کسی حق ندارند در این مذاکرات به سمت مباحث علمی و تحقیقاتی و مسائل نظامی ورود پیدا کند، اینکه با تهدید نظامی همزمان با مذاکرات به دنبال سوء استفاده باشند زیر بار آن نخواهیم رفت ،چرا که این دیگر مذاکره نیست.

حیدری در پایان خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: مذاکره با دشمن به شرطی مشروع است که بدانیم آن طرف میز دشمنی است که هزاران بار علیه کشور و هویت ملی و مذهبی ما توطئه چینی کرده است.
اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی‎دهیم/اجازه نمی‌دهم بیگانگان از فرزندان عزیز این ملت بازجویی کنند

چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴



رهبر انقلاب با اشاره به زیاده‌خواهی‌های جدید در مذاکرات هسته‌ای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها به‌هیچ‌وجه کوتاه نخواهند آمد.



آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4



به گزارش بلاغ به نقل از پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به می‌دان، با حضور بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه، برای شهدای دفاع مقدس علو درجات را مسألت کردند.

فرمانده کل قوا سپس از یگان های حاضر در میدان سان دیدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این مراسم در سخنانی با اشاره به «گفتمان نوین اسلامی» و «گفتمان جاهلیت» به‌عنوان دو گفتمان اصلی دنیای امروز، نزدیکی و آشتی این دو گفتمان را غیرممکن دانستند و با اشاره به زیاده‌خواهی‌های جدید در مذاکرات هسته‌ای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفت‌وگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها به‌هیچ‌وجه کوتاه نخواهند آمد.

فرمانده کل قوا همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر تلاش بدخواهان ملت و برخی مسئولان منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران، گفتند: اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، رویکرد انجام کارهای نو، ابتکاری، و پرمغز را در همه مسایل مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به وجود این ویژگی‌ها در مراسم امروز دانشگاه امام حسین (ع)، خاطرنشان کردند: باید از انجام کارهای سطحی در همه مسائل پرهیز کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه‌ای است که به مرحله قابل قبولی از توانایی‌ها و پیشرفت و بلوغ فکری و عملی رسیده است، افزودند: دانشگاه امام حسین (ع) یکی از نشانه‌های تکامل و حرکت روبه جلو سپاه است.

ایشان عقبه این دانشگاه را، عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس و مجاهدت و فداکاری پیشکسوتان سپاه برشمردند و خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفتند: امروز پرچم حرکت انقلاب عظیم اسلامی که پرچم گفتمان نوین اسلامی است، بدست شما رسیده و باید آن را همانند گذشتگان خود، با قدرت و استحکام به پیش ببرید.

رهبر انقلاب اسلامی، پرچم گفتمان نوین اسلامی را برای سعادت بشریت راهگشا و برای نسل جوان دنیا، پرکشش و پرجاذبه دانستند و خاطر نشان کردند: این حرکت پرافتخار، با رهبری امام بزرگوار ما بوجود آمد و ملت ایران با ازخود گذشتگی و فداکاری، از این حرکت پاسداری و این پرچم را بلند کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به وجود گفتمان دیگری تحت عنوان «گفتمان جاهلیت»، افزودند: گفتمان جاهلیت امروز که گفتمانی ظالمانه، زورگویانه، متکبرانه و خودخواهانه و از جانب قدرتهای سلطه گر جهان است، در مقابل گفتمان اسلامی قرار دارد که طرفدار عدالت، آزادی بشر و از بین رفتن زمینه‌های استثمار و استعمار، و نابودی نظام سلطه است.

ایشان با تأکید بر اینکه چشمان تیزبین ملت‌ها قادر به تشخیص این دو گفتمان و شناخت حرکت منافقانه و ریاکارانه گفتمان جاهلیت، تحت پوشش الفاظی همچون «حقوق بشر» و «عدم خشونت»، است، گفتند: امکان آشتی و نزدیکی این دوگفتمان به یکدیگر هیچگاه وجود نخواهد داشت زیرا یک گفتمان قائل به ظلم و ستیزه‌گری با ملت‌ها است، درحالی‌که گفتمان دیگر، قائل به حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان است.

رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات دشمنان مبنی بر منزوی بودن جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کردند: نظام اسلامی از ابتدا تاکنون همواره در دل ملت‌ها جای داشته است و نشانه بارز آن، ابراز علاقه و شیفتگی مردم کشورهای مختلف دنیا نسبت به روسای جمهور ایران، در طول سی و شش سال گذشته است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، نام ملت ایران را در میان ملت‌ها و حتی دولتمردان منصف و مستقل و آزادگان جهان، نامی بلند آوازه و پرافتخار خواندند و تأکید کردند: منزوی کسانی هستند که فقط می‌توانند با زور و دلار، برخی افراد را جذب خود کنند.

ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران، عزت خود را به‌وسیله اسلام و حرکت و آرمان‌های انقلابی بدست آورده است، به وجود برخی چالش‌ها در مقابل نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: ما از این چالش‌ها هیچ ابا و واهمه‌ای نداریم زیرا وجود چالش نشان دهنده تحرک، زنده و فعال بودن، و حرکت روبه رشد است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: ملت ایران، از این چالش‌ها، باقدرت و با توکل بر خدا و با اعتماد به نفس، عبور خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی از این چالش‌ها را زورگویی‌ها و زیاده خواهیهای طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای دانستند و خاطر نشان کردند: دشمنان، همچنان ملت ایران و مسئولان را به خوبی نشناخته‌اند که حرف زور می‌زنند زیرا ملت و دولت ِ برآمده از این ملت، هیچگاه تسلیم حرف زور نخواهند شد.

ایشان با تأکید بر اینکه هر مقدار در مقابل زیاده خواهی‌های طرف مقابل کوتاه آمده شود، آن‌ها جلو‌تر خواهند آمد، خاطرنشان کردند: باید در مقابل این زیاده خواهی‌ها، دیواره مستحکمی از عزم و توکل و اقتدار ملی بوجود آید.

رهبر انقلاب یک نمونه از زیاده خواهی‌های طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای را، درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان و محققان ایرانی بیان کردند و افزودند: همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچیک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته‌ای و سایر رشته‌های حساس و اهانت به حریم آن‌ها، داده نخواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.

ایشان با تأکید براینکه هیچ ملت و دولت عاقلی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، گفتند: دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آن‌ها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه‌ای داده نخواهد شد.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: این موضوع را دشمنان نظام اسلامی و همه کسانی که منتظر تصمیم نظام هستند، به روشنی متوجه شوند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: مسئولین عزیز کشور که با شجاعت در این میدان حرکت می‌کنند، بدانند که تنها راه مقابله با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است.

ایشان تأکید کردند: مسئولان و مذاکره کنندگان باید پیام عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه همه مسئولان به برکت انقلاب اسلامی است که صاحب مسئولیت شده‌اند، خاطر نشان کردند: همه ما خدمتگزار مردم هستیم و وظیفه داریم که در مقابل زورگویی، وقاحت، توقعات بی‌جا و توطئه‌ها با کمال استقامت بایستیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به برخی خبر‌ها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران اشاره و تأکید کردند: پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.

ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران با امیدواری کامل به حرکت در مسیر افق روشن خود ادامه خواهد داد، خاطر نشان کردند: پیمودن مسیر حرکت به سمت آرمان های والا، قطعا همراه با هزینه‌هایی است و در طول تاریخ نیز ملتهایی مدال لیاقت گرفته‌اند که در مقابل چالش‌ها به زانو درنیامدند و در مقابل هرگونه تجاوز سخت و نرم، حصار مستحکم عزم و اقتدار ملی را نشان دادند.

رهبر انقلاب، ملت ایران را در زمره چنین ملت‌هایی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که جوانان عزیز و نسل نورسیده، بار سنگین امانتی را که از نسل گذشته به آن‌ها رسیده، بهتر و مستحکمتر از قبل به پیش برند.

در این مراسم سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از ارتقای سطح آمادگی‌های همه جانبه سپاه را دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن دانست و تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک شرایط محیطی انقلاب اسلامی و تقابل دو جبهه مستضعفین و مستکبران به دنبال تولید قدرت روزافزون درونی با تکیه بر معنویت، ایمان، عقلانیت و هوشمندی و استفاده از فناوری‌های دفاعی و امنیتی و بروز رسانی تاکتیکهای نبرد نامتقارن است.

سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه سلحشوری جزئی از پاسداری است، افزود: پاسداری انقلاب اسلامی در برابر دشمنان در سایه برق شمشیر‌هایمان و قدرتِ ایمان و فناوری‌هایی است که توازن وحشت و خطر را برای دشمنان برقرار می‌سازد.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند و ما هم قصد داریم با همین زبان با آنان روبرو شویم، تاکید کرد: سلاح سپاه برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی بکار می‌رود.

سردار دریادار پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه امام حسین (ع) نیز گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات علمی و فرهنگی این دانشگاه بیان کرد.

در این مراسم دو تن از فرماندهان، دو تن از اساتید و پژوهشگران و نماینده دانش آموختگان و دانشجویان نمونه دانشگاه امام حسین (ع) هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و نماینده دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) نیز مفتخر به دریافت سردوشی شد.

اجرای طرح «شجره طیبه» از جمله برنامه‌های مراسم امروز میثاق پاسداری دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) بود.

همچنین در این مراسم، دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع)، نمایش رزمی اعتماد به نفس را اجرا کردند.

در این مراسم، یگان‌های حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.


مذاکره با آمریکا یک راهبرد اساسی است تا در هر دو حالت به سود ایران باشد. در حالت اول راهی سریع تر برای نیل به نتیجه و در حالت دوم مسوول کردن آمریکا در قبال مذاکرات و این همان نکته ای است که طراحان سه فوریتی یا نمی دانند یا می دانند و به خاطر منافع سیاسی خود و اقتصادی دیگران در نظر نمی گیرند.
 در هفته‌ای که گذشت برخی از نمایندگان طرحی سه فوریتی را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند که بر اساس آن، دولت و مسئولین سیاست خارجی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای موظفند هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای را تا زمانی که دولت آمریکا رسماً و علناً تهدید ملت قهرمان ایران را کنار نگذارند، قطع و مذاکره را با بقیه گروه 1+5 بدون حضور آمریکایی‌ها ادامه دهند.

احتمال دارد تصور می کنند مراد از 1+ 5 پنج کشور به اضافه آمریکاست که می خواهند آمریکا را کنار بگذارند در حالی که منظور 5 کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (دارنده حق وتو) است به اضافه آلمان که عضو دایم به حساب نمی آید.

به نظر می‌رسد این طرح برای مقابله با فعالیت‌های کنگره آمریکا علیه مذاکرات و برخی سخنان دولت مردان این کشور تنظیم شده و با  حاشیه‌هایی هم همراه بود که موضوع این نوشتار نیست و مشخص است که با این شکل مطرح نخواهد شد اما از ذهنیتی حکایت می کند که باید به آن پرداخته شود.
 
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4
 
  این ذهنیت که آمریکا را دور بزنیم و با 5 کشور دیگر گفت و گو کنیم.

  این افراد به این نکته توجه نکرده‌اند که مهم ترین تفاوت مذاکرات عصر پسااحمدی نژاد با دوران او همین مذاکره با آمریکاست که از یک طرف اروپایی ها را هم وامی دارد همراهی کنند و از جانب دیگر شکست احتمالی مذاکرات (که امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد) نیز نه به پای ایران که به پای آمریکا نوشته می شود.

  تیم هسته ای در دوران احمدی نژاد 6 سال با همه کشورهای 1+5 به جز آمریکا مذاکره کردند و مهم ترین حاصل آن تعیین شهر میزبان بعدی مذاکرات بود. اما در آن زمان هم دولت‌های اروپایی در عمل نشان دادند چشم به آمریکا دارند و برای تصمیم به نظر نهایی آمریکا نیاز دارند.

  نمونه بارز آن توافقنامه سعدآباد بود که با کارشکنی آمریکایی‌ها به سرانجام نرسید. حسن روحانی رئیس جمهوری امروز ایران که در آن روزها دبیرشورای عالی امنیت ملی  و مسئول پرونده هسته‌ای ایران بود این ماجرا را این گونه روایت می‌کند:« در سال 85 من سفري به برلين داشتم. ديگر دبير شوراي عالي امنيت ملي نبودم. آقاي فيشر را ديدم او هم ديگر وزير خارجه آلمان نبود.

  آنجا آقاي فيشر به من گفت ما با شما به توافق رسيده بوديم اما آمريكايي‌ها نگذاشتند. من فكر مي‌كنم ما درباره اصفهان به راحتي مي‌توانستيم با اروپايي‌ها به توافق برسيم. توافق هم انجام شده بود منتها آمريكايي‌ها مانع كار بودند آمريكا چون در مذاكرات حضور نداشت، از بيرون مي‌خواست اعمال فشار كند»

  این صحبت‌ها به خوبی بیانگر نقش آمریکا در مذاکرات است. درست است که آمریکا دیگر آن نیروی بلامنازع جهان در دهه 90 و بعد از آن نیست اما باید پذیرفت که هنوز بازیگری مهم و طرف اصلی ایران است و اگر قرار است مذاکره کنیم چرا با طرف اصلی نباشد؟
 
  رئیس جمهور روحانی تعبیر درستی از نقش آمریکا در مذاکرات دارد. او از دلایل عدم حضور آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات و در زمان مسوولیت مستقیم خود گفته بود: «اصولاً تصميم نظام اين بود كه با آمريكا مذاكره‌اي نداشته باشيم اين يك تصميم بود. بنابراين خود به خود آمريكا از گزينه‌هاي ما كنار گذاشته شد. من همان ايام نيز در مصاحبه‌اي گفتم ما بين دوچرخه و پيكان و بنز بايد يكي را انتخاب مي‌كرديم. خوب تصميم بر اين بود كه ما بنز سوار نشويم. پس ما مانديم و پيكان و دوچرخه. بنز آمريكا بود. پيكان اروپا بود و دوچرخه نيز كشورهاي غيرمتعهد بودند. پس ما پيكان سوار شديم. اتفاقاً طرف‌هاي اروپايي ما نيز گله كردند و از اين حرف خوش‌شان نيامد و گفتند كه به ما توهين شده است»

اکنون اما حاکمیت بر اساس شناخت و راهبردی دقیق تصمیم گرفته بر سر پرونده هسته‌ای ایران با آمریکا مذاکره کند و «بنز سوار شود». دولت روحانی هم با استفاده از بهترین راه به دنبال رسیدن به بهترین نتیجه است و حتی چنانچه به هر دلیل مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد مسوولیت را می توان متوجه طرف آمریکایی دانست.

در نگاهی خوش بینانه دلواپسان اساسا متوجه مهم ترین وجه تمایز این دور از مذاکرات با گذشته نیستند و در نگاهی بدبینانه اتفاقا متوجه هستند و چون می دانند مزیت این مذاکرات همین است می خواهند آن را از درجه اعتبار بیندازند.

حال آن که مذاکره با آمریکا یک راهبرد اساسی است تا در هر دو حالت به سود ایران باشد. در حالت اول راهی سریع تر برای نیل به نتیجه و در حالت دوم مسوول کردن آمریکا در قبال فرجام مذاکرات و این همان نکته ای است که طراحان سه فوریتی یا نمی دانند یا می دانند و به خاطر منافع سیاسی خود و اقتصادی دیگران در نظر نمی گیرند.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4
شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در امریکا و انگلیس گفت: به ایران اجازه داده نخواهد شد که به دخالت در امور کشورهای عربی ادامه داد.
عرب نیوز نوشت: شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در امریکا و انگلیس گفت: به ایران اجازه داده نخواهد شد که به دخالت در امور کشورهای عربی ادامه داد.



به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»،  شاهزاده ترکی گفت: درحالیکه ما مشغول ماجرای یمن هستیم، جاه طلبی های امپریالیستی ایران در سوریه، لبنان و عراق نیز رصد می شود.



وی افزود: ملت ها و مردم ما در حال تجربه ی دورانی پر از آشوب  و دخالت های مضر هستند، ما به عنوان ملت های عرب و مسلمان باید متکی برخودمان باشیم تا مرزهایمان را حفظ کنیم.



رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان با اشاره تفاهم لوزان گفت: جزئیات توافق بسیار اهمیت دارد و ما باید منتظر آن بمانیم.



وی تصریح کرد: برخی از موارد از جمله چتر امنیتی برای کشورهای منطقه ای که از سوی همسایگان شان مورد تهدید قرار بگیرند در توافق احتمالی مورد اشاره قرار نگرفته است.



ترکی فیصل در ادامه از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواست که راهی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای پیدا کند.



وی با اشاره به عدم پیوستن پاکستان به ائلتاف عربی علیه یمن گفت: ظاهرا برخی از سیاسیون پاکستان فراموش کرده اند که ما از زمان تولد این کشور چه اقداماتی برای شان انجام داده ایم.
قـول رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کنندگان
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴


رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «تحقیق و توسعه خط قرمز ماست و مذاکره کنندگان به خطوط قرمز واقفند»گفت: نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای دولت مطاع است و هرگز توافقی را امضا نمی‌کنیم که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی و نظامی کشور را بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: مدیریت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود و قول می‌دهم که مذاکره کنندگان موجب افتخار ایران و ملت خواهند بود.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که «باید بخش تولید را به حرکت در آوریم و برای تحقق این هدف، سپردن امور به بخش غیردولتی ضروری است» گفت: باید بخش بزرگی از پروژه‌های نیمه تمام در استان‌ها، به مردم واگذار شوند.


روحانی، دولت را حامی سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: اقتصاد باید توسط مردم اداره شود و در همین راستا ضروری است که با حذف مقررات زائد، آرامش و ثبات بیشتری را در جامعه برای سرمایه گذاری بوجود آوریم.


رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک روز پاسدار، با بیان این‌که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی انقلابی و فداکار است» گفت: ملت ایران هرگز افتخارات دوران دفاع مقدس را فراموش نخواهد کرد و از سپاه پاسداران و ارتش، بخاطر فداکاری دیروز و آمادگی امروز، قدردانی می‌کند.


روحانی همچنین با اشاره به این‌که « افتخار ما این است که شیعه و پیرو اباعبدالله (ع) باشیم» گفت: امام حسین(ع) محبوب حق است و راه و سیره سالار شهیدان، راه سعادت را به ما نشان داده است.


به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که «ملت ایران وقتی اسم آذربایجان را می‌برد احساس غرور و افتخار می‌کند و این استان استعداد بسیار زیادی برای توسعه دارد» به استقبال گرم آذربایجانی‌ها از کاروان تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: استقبال باشکوه مردم از خادمان خود، بیانگر عشق آنان به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4
اوباما: اکنون بدنبال راه حل جامع با ايران هستيم
رئیس جمهور آمریکا گفت: ما اکنون بدنبال راه حل جامع با ایران هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، باراک اوباما در بزرگترین گردهمایی یهودیان در واشنگتن آمریکا گفت: امروز همکاریهای امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بیش از هر زمان دیگری است. من از سامانه موشکی گنبد آهنین که جان بسیاری را نجات داده است، حمایت می کنم.

باراک اوباما گفت: آمریکا واسرائیل توافق دارند که ایران تحت هیچ شرایطی نباید به سلاح هسته ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دست یابی به این هدف است.

باراک اوباما گفت: توافقی که ما تاکنون با ایران رسیدیم، بخش هایی از برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است.ما اکنون بدنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت. همانطور که من در مصاحبه با گولدبرگ گفتم بر روی این توافق نام من نوشته شده است. هیچ کس به اندازه من در اطمینان یافتن از که این که این توافق بتواند اهداف را برآورده کند، منفعت ندارد.
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفته است که کشورهای غربی دسترسی به اماکن نظامی را از ملزومات رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران می‌دانند.




خبرگزاری فارس: در ادامه تلاش‌ها برای پیشبرد سناریوی دسترسی به اماکن نظامی و حساس ایران، عضو سابق تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، به نشریه لس‌آنجلس تایمز گفت دادن دسترسی به سایت‌های نظامی، از مهمترین چالش‌ها در مسیر حصول توافق هسته‌ای است.



«ریچادر نفیو» که تا چندی قبل به عنوان کارشناس تحریمی عضو تیم آمریکایی بود، می‌گوید به عقیده وی مهمترین مانع احتمالی برای توافق هسته‌ای، این موضوع است که آیا بازرسان بین‌المللی امکان دسترسی به سایت‌ها و پایگاه‌های نظامی ایران را خواهند داشت یا نه.



لس‌آنجلس تایمز با اشاره به مخالفت‌های داخلی با ارائه چنین مجوزی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشته است: «نفیو که حالا در مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا مشغول است، می‌گوید دولت‌های غربی دسترسی به این پایگاه‌ها را بخشی ضروری از هر توافقی می‌دانند، چراکه لازم است تا شفافیت کامل وجود داشته باشد تا بتوان اطمینان یافت که ایران مخفیانه در حال کار روی تسلیحات هسته‌ای نیست.»



وی با بیان اینکه تصور نمی‌کند دولت آمریکا توافقی را که چنین دسترسی‌هایی در آن دیده نشده باشد بپذیرد، می‌گوید: «از دید واشنگتن، این مسئله غیرقابل مذاکره است.»



با این حال نفیو می‌گوید ایرانی‌ها نیز به دلایل خود با این دسترسی‌ها مخالف هستند، چراکه «دسترسی به این سایت‌ها به معنی سرک کشیدن بازرسان به ساختار دفاعی ایران است، آن هم در زمانی است که مقامات ایالات متحده علنا می‌گویند حق بمباران این کشور در صورت عدم تعلیق برنامه هسته‌ای را برای خود محفوظ می‌دانند.
سفیران کشورهای اروپایی گروه 1+5 در واشنگتن در نشستی در یک اندیشکده آمریکایی مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دادند.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آنتلانتیک که با حضور سفیران آلمان و انگلیس در آمریکا برگزار شد دستیابی به یک توافق هسته‌ای نهایی را تا پایان ماه ژوئن غیرمحتمل دانست.


این دیپلمات فرانسوی در آغاز این نشست ابتدا به شرح سابقه مذاکرات هسته‌ای تا سال 2012 پرداخت و گفت که ایران پیش از این در سال 2005 برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده بود.


او هم‌چنین گفت: به احتمال بسیار زیاد ما پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس از این تاریخ به توافق دست پیدا نخواهیم کرد. واضح است که ایرانی‌ها در حال حاضر به گونه‌ای مذاکره نمی‌کنند که سریع به توافق برسند.


سفیر فرانسه در آمریکا افزود: به احتمال زیاد در پنج هفته باقیمانده توافقی انجام نخواهد شد چون مسائل فنی زیادی حل نشده باقی مانده‌اند. بدین معنی که هر تفاهمی که تاکنون حاصل شده است می‌تواند از بین برود.


به گزارش آسوشیتدپرس ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا،‌ روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در اوایل ماه آوریل در لوزان سوییس به یک چارچوب کلی برای توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند. کاخ سفید از زمان حصول این تفاهم اعلام کرده است که اطمینان دارد توافق نهایی تا پایان ژوئن به دست می‌آید اما مسائل فنی سخت در مذاکرات، روند پیشروی آن را کند کرده است.


بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا،‌ پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن نیز در این نشست به صحبت درباره مذاکرات هسته‌ای و تأثیر حصول یک توافق بر اروپا پرداخت و تفاهم به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 در لوزان را یک تحول مثبت ارزیابی کرد.


سفیر آلمان اظهار کرد: من زیاد نگران نیستم چون معتقدم که با مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم. بنابراین عجیب نیست که در حال حاضر روند پیشروی ما سریع نباشد. این یک امر طبیعی است.


ویتیگ در ادامه با تأکید بر این‌که اجرای توافق از سوی ایران کاری زمان‌بر است، افزود: ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای توافق را آغاز کند. بنابراین در بهترین حالت کاهش تحریم‌ها تا پایان امسال انجام نخواهد شد.


او هم‌چنین گفت: از زمانی که رییس‌جمهور اوباما در 2 آوریل دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به چارچوب اولیه را اعلام کرد ما پیشرفت کندی در تعیین جزییات توافق که قرار است تا پایان ژوئن حاصل شود داشته‌ایم.


این دیپلمات آلمانی ادامه داد: زمان‌بندی کاهش تحریم‌ها و جزییات بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای به تهران در ازای محدودیت‌های جدید بر برنامه هسته‌ای ایران هنوز از مسائل حل نشده در مذاکرات است.


وی تأکید کرد: در صورت نقض توافق از سوی ایران تحریم‌ها بازگشت‌پذیر خواهند بود.


هم‌چنین پیتر وست ماکوت، سفیر انگلیس در آمریکا،‌ روز سه‌شنبه در نشست شورای آتلانتیک گفت که هنوز نتوانسته‌ایم به توافق دست پیدا کنیم.


سفیر انگلیس یادآور شد: ما از ابتدا به صراحت گفته‌ایم که اگر نتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم توافقی انجام نخواهد شد.


او در بخش دیگری از سخنانش وجود بازرسی‌های مناسب از برنامه هسته‌ای ایران را بخش مهمی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 توصیف کرد و گفت که این موضوع شرط حصول یک توافق هسته‌ای نهایی است.
آخرین اخبآر مذآکرآت هسته ای 1+5 4
اخبار و نقل قول ها حاکی از این است تحولاتی تازه در مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ پدید آمده است.
جرارد آرود، سفیر فرانسه در آمریکا، با پیچیده توصیف کردن مذاکرات هسته‌ای ایران، احتمال داده است که توافق نهایی در موعد ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) به دست نیاید.

به گزارش بی بی سی، هم زمان، سفیر آلمان در ایالات متحده نیز پیش بینی کرده است که در صورت حصول توافق نهایی، لغو تحریم‌های ایران احتمالا تا پایان سال میلادی جاری انجام نشود.

سفرای فرانسه و آلمان این اظهارات را روز سه شنبه (۲۶ مه) در واشنگتن در موسسه تحقیقاتی غیردولتی «شورای آتلانتیک» مطرح کردند. پیتر وستماکوت، سفیر بریتانیا در آمریکا نیز در این جلسه حضور داشت.

سفیر فرانسه گفت: «به احتمال بسیار زیاد، ما پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس این موعد به توافق دست پیدا نخواهیم کرد. واضح است که طرف ایرانی در حال حاضر طوری مذاکره نمی‌کند که خیلی سریع به توافق برسد.»

آرود افزود: «آن‌ها می‌خواهند مانند دفعه قبل، گفتگو‌ها را به سطح وزیران امور خارجه بکشانند.»

فرارو در گزارشی در این رابطه می نویسد: دور تازه گفتگوهای ایران و قدرت‌های بزرگ هم اکنون در سطح کار‌شناسی در وین، پایتخت اتریش، آغاز شده است. این گفتگو‌ها بر نگارش پیش نویس متن توافق نهایی تمرکز دارد.

ایران و گروه ۱+۵ پس از مذاکراتی فشرده، در روز ۱۳ فروردین امسال در لوزان سوئیس درباره چارچوب توافق نهایی به یک تفاهم کلی رسیدند.

براساس این تفاهم نامه، ایران به طور اصولی با کاهش فعالیت‌های اتمی‌اش برای حداقل ده سال موافقت کرد و در مقابل، غرب اقدام به لغو تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی خواهد کرد.

مقام‌های ایرانی بار‌ها تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها باید هم زمان با انعقاد توافق نهایی باشد اما پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد در صورت حصول توافق نهایی، چند ماه طول خواهد کشید تا روند لغو تحریم‌های ایران آغاز شود.

او گفت: «ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای این توافق را شروع کند، بنابراین در بهترین حالت، کاهش تحریم‌ها تا پایان امسال انجام نخواهد شد.»

سفیر آلمان همچنین گفت: «توافق احتمالی نه فقط می‌تواند برای (اقتصاد) ما فرصت بالقوه بزرگی باشد که می‌تواند فرصت بالقوه بزرگی برای نسل جوان ایرانی هم باشد. آن‌ها به غرب چشم دوخته‌اند. این توافق ممکن است به تغییرات داخلی در ایران منجر شود.»

ادعای نتانیاهو
هم زمان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل بار دیگر علیه آنچه توافق هسته‌ای بد با ایران خوانده، هشدار داده است.

او گفته است: «من دلیلی برای عجله برای توافق نمی‌بینم، مسلما برای توافق بدی که راه را برای دستیابی ایران به بمب هموار می‌کند، توافقی که جیب‌های ایران را با ده‌ها میلیارد دلار پر می‌کند تا اقدامات تعرض آمیزش در سراسر خاورمیانه و نزدیکی مرزهای اسرائیل را دنبال کند.»

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در بیت المقدس در جریان دیدار با سناتور جمهوریخواه بیل کاسیدی مطرح کرده است.

ایران بار‌ها تاکید کرده است که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز بوده و در پی ساخت سلاح اتمی نیست.

با وجود مخالفت‌های علنی نخست وزیر اسرائیل با مذاکرات هسته‌ای ایران، آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن همچنان بر ادامه خط مشی خود و دستیابی به یک توافق بلندمدت با ایران تاکید دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در گفتگویی با نشریه آمریکایی آتلانتیک از تلاش خود برای توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و گفته بود که در مورد این توافق پای آبرویش در میان است.

اوباما گفت: "اگر خدا بخواهد ۲۰ سال دیگر هنوز زنده‌ خواهم بود و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد این موضوع به اسم من تمام می‌شود." از طرف دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که شکاف بین واشنگتن و مسکو بر سر آینده تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران در حال کمتر شدن است.

آمریکا تاکید دارد که اگر ایران توافق نهایی احتمالی را نقض کند، قدرت های بزرگ باید بتوانند تحریم‌های سازمان ملل متحد را که قرار است لغو شوند، بلافاصله علیه ایران اعمال کنند. این در حالیست که روسیه با مکانیزمی که اجازه وضع فوری تحریم‌های یادشده را بدهد مخالف است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه سه شنبه به نقل از منابع نا‌شناس گزارش داد که آمریکا و روسیه در حال نزدیک شدن به یک مصالحه درباره این موضوع هستند.
 
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17