انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پیامدهای ناگوار بدحجابی در خانواده و اجتماع
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پیامدهای ناگوار بدحجابی در خانواده و اجتماع 1

در اسلام، نظام خانواده  اهمیت بسیار زیادی دارد. و به همین خاطر برای استحکام خانواده، قوانین و راهنمایی‌های فراوانی ذکر کرده است. یکی از دستورات و فرامین اسلام برای مصون ماندن از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی حفظ حجاب است، و عدم رعایت حجاب آثار و پی‌آمدهای ناگواری را به دنبال دارد.

آثار ناگوار پدیده بدحجابی و بی‌حجابی در خانواده و اجتماع 
1. باعث تهدید خانواده‌ها ‌می‌شود: البته در این میان در پرتو خانواده است که عواطف و غرایز زن و مرد در کنار هم ارضا می‌شود و محیط خانواده در صورتی از ویژگی‌های نام‌برده برخوردار خواهد شد، که پایه آن محبت و عشق زوجین به هم‌دیگر باشد، البته چنین عشقی تنها بر مبنای ارزش‌های الهی و فضایل اخلاقی استوار است، لذا هر قدر در خانواده به حجاب و ارزش‌های اخلاقی اهمیت داده شود آن خانواده مستحکم‌تر خواهد شد.
هم‌چنین رفتارهای نیک و پسندیده والدین در خانواده باعث آرامش و تکمیل هم‌دیگر، و تدام امنیت خانواده و جایگاه زن به عنوان محبوب و معشوق و پرورش عواطف انسانی و تربیت نسل سالم و صالح می‌شود.
2. گرایش مردان به چند همسری: از آن‌جا که زنان علاقه دارند که قلب همسرشان کسی جز او را نخواهند و قلبش تنها در گرو محبت و عشق او و فرزندانش باشد، یعنی می‌خواهد همسرش فقط برای خودش باشد و همسرشان هیچ اشتیاق و علاقه‌ای به دیگر زنان نداشته باشد، این را حتی زنان بدحجاب هم آرزو دارند.
ولی با نگاه محققانه و آماری به دست می‌آید که خودآرایی و بدحجابی به زیان خود این‌گونه زنان و سایر زنان جامعه است، اما متاسفانه این زنان غافلند که سلامت و پاکی جامعه در گرو دوری از ظاهرهای فساد و شهوت‌انگیز زنان است، که این عامل مهمی در استمرار معشوقیت زن و زندگی تک‌همسری است.
3. تضعیف غیرت دینی و ناموسی در خانواده‌ها نیز از جمله آثار بد‌حجابی است. امام صادق(علیه‌السلام) در این مورد می‌فرماید: «خداوند بسیار غیرتمند است و اهل غیرت را دوست دارد و از نشانه‌های غیرتش آن‌ است که اعمال و رفتار زشت و پلید را، چه آشکار و چه پنهان حرام ساخته است».[1]
نمایش جاذبه‌های جسمی در نحوه پوشاک و پوشش و رفتار زنان، باعث توجه مردان و تحریک غریزه شهوت و ایجاد میل جنسی نامشروع و کام‌یابی کاذب در آن‌ها می‌شود. که این حالت مهلک و نابود کننده بر سلامت روح و روان، دین و ایمان مردان مخصوصا جوانان می‌شود که هرگز قابل جبران نیست.
خلاصه غیرت از میوه‌های طراوت‌بخش عفت و خویشتن‌داری است، پس جامعه‌ای که زنانش از عفاف و پوشش کامل برخوردار نیستند، عفت عمومی را در معرض خطر قرار می‌دهند، نتیجه آن کاهش و یا نابودی غیرت است.
امیرالمومنین(علیه‌السلام) در مورد رابطه بین عفت و غیرت چنین می‌فرماید: «ارزش مرد به اندازه همت او، صداقتش به مقدار جوان‌مردی‌اش، شجاعتش به میزان احساس مردانگی و عفتش به اندازه غیرت اوست».[2]
4. سلب امنیت زنان و دختران در جامعه: امنیت جنسی، جسمی و جانی و آبروی زنان در جامعه، از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی زنان است. عفاف برای زن سرمایه عظیمی است، که در پرتو آن احساس شخصیت و ارزش‌مندی می‌کند و در صورت متهم شدن به تهمت ناروا  احساس حقارت می‌کند.
در اجتماع وقتی زنان و دختران با بدحجابی در معرض عام قرار می‌گیرند همیشه کسانی هستند که از این فرصت‌ها سوء استفاده می‌کنند و مزاحم این زنان می‌شوند و در بعضی از مواقع هم باعث می‌شود زنان جان خود را از دست بدهند، یعنی هم برای خود خطر می‌آفرینند و هم باعث انجام جرم برای دیگران می‌شوند.[3]
در نتیجه: بعد از شناخت پی‌آمدهای ناگواری که در اثر بدحجابی و بی‌حجابی زنان در اجتماع و خانواده رخ می‌دهد، باید واقعیات را قبول کرد و با حسن نیت به آن‌چه که در مورد حفظ حجاب و احکام آن در قرآن و روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) آمده عمل کرد، هم‌چنین به آثار عمل به دستورات و فرامین الهی که در شرع مقدس در مورد رعایت حجاب آمده ایمان بیاوریم تا موجب رضایت خدا و خوش‌بختی خودمان در آخرت بشویم.
 
----------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. فروع کافی، ج5، ص535.
[2]. نهج البلاغه، حکمت 44.
[3]. برگرفته از کتاب آسیب شناسی شخصیت و محبوبیت زن، نوشته (محمد رضا کوهی)