انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: رپ فارسی و مواد مخدر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رپ فارسی و مواد مخدر 1

این بار میخواهیم در مورد موضوعی صحبت کنیم که اثر زیادی در رپ فارسی میگذارد ؛ مخدر و رپ فارسی
اگر در اول بحث یک نگاه کوتاه به آمریکن هیپ هاپ بیندازیم، می بینیم که خیلی از رپکن ها از مواد مخدر تکست می نوشتند و می نویسند و تمام این حرفها صحت داشته است. اگر به اوایل رپ فارسی هم یک سرک بکشیم، مشاهده میکنیم که سه رپکن (شایان،یاشار،نیما و…) نقش اساسی در این این موضوع دارند، یعنی دود و مخدر نقش پر رنگی در شعرهایشان داشته است.
طی صحبتهایی که با یاشار یکی از رپکن های قدیمی داشتیم، از او خواستیم که راجع به شعرها، افکار و همچنین وضعیت آن زمانشان بگوید که این چنین پاسخگو بود: در آن زمان از سوی دولت هیچ فشاری برما آورده نمیشد چون این سبک نوپا بود. در آهنگ نیش (که قرار بود سروش هیچکس حضور داشته باشد و بنا به دلایلی حضور نداشت) نیما میگوید: چند پوک از این (سیگاری) باز میکشم، که بیت قطع میشه و صدای پوک زدنش می آید و می گوید الان هایم. در آهنگ شاخ نشو میثم راجع به رفقای دوا فروش حرف میزند و… در واقع زندگی خوب یا بده خودمان را شفاف، بازگو میکردیم. سروش (هیچکس) در آن زمان کاملا با دود مخالف بود و ورزش بوکس را دنبال میکرد. ما در آن زمان ماریجوانا , جوینت , سیگار , قلیون و از شانزده تا بیست و یک سالگی دراگ میزدیم، الان هشت سالی میشود که ترک کرده ام.
از صحبتهای یاشار در میابیم که تمام شعرهایشان صحت داشته است. سالهای اندکی هم پس از این رپکن هایی وارد گود شدند که کل حرفهایشان تو خالی نبود. اما بعد از چند سال که رپ خواندن مد شد، یکسری وارد گود شدند که به قول خودشان تفننی میخواندند، در موضوعات پارتی و گنگ دروغ و زیاده رویی می کردند که در صد بالایی از این حرفها دروغ بود.
این رپکن های قلابی به چند دسته تقسیم میشوند:
یکسری بر این باورند که چون در مهد رپ یعنی امریکا از مخدرجات میگویند پس ما هم باید راه آنها را ادامه دهیم ودرصد دیگر، عدم نوشتن در رابطه با مخدر را یک جور کم آوردن و فول گنگسترنبودن خطاب میکنند. خیلی ها در کارهایشان (رپ فارسی) آمدند و از ویید گفتند ولی در حقیقت، ویید را از نزدیک ندیده اند و تنها، عکس ویید را در پیج فیسبوکشان شیر (شی ر) میکنند. یک سری در آثار خود از مصرف انواع مخدر توضیح دادند ولی معتاد بودن خود را تکذیب کردند. ما در این جور اوغات، اوج شخصیت گریزی و عدم واقع گرایی را میبینیم.
این زیاده رویی ها، باعث بهانه تراشی دولت وشکل گرفتن مستند شوک بوده است. مستندی که بعدها، در بین عموم به جوک معروف شد. این مستند که تقریبا تمام حرفهایش دروغ و کذب بوده، ولی لا به لایش یک حرف سنگینی از یک شخصی زده شد که گفت: «خیلی از این خواننده های رپ به معتاد بودن خود افتخار میکنند». یقینا خیلی از این زیاده رویی های بعضی از رپکن ها،باعث شد این فرد با لحن تمسخر آمیز از رپ صحبت کند. در این حال به رپکن هایی که صاف و ساده از خود و اجتماع میگفتن ظلم شد و به قولی خشک وتر با هم سوختند. ضربه ای که این دروغهای این رپکن ها به رپ فارسی میزنند، فرق آنچنانی با کسی که اهانت به عقاید مردم میکند ندارد (جدا از مسایل دینی). دیاگرام این رپکنهای ذکر شده، نوسان زیادی داشته که خوشبختانه در این زمان رو به افت هست. یکی دیگر از اثراتی که این جور آثار بر جامعه دارد، این هست که افراد بسیار زیادی با اراده ی بسیار ضعیف در کشورمان داریم که عاشق گوش دادن به سبک رپ هستند،این جور اشخاص با گوش دادن این جور تبلیغات و زیاده رویی ها،به دام اعتیاد نزدیک میشوند. هنرمندی که چند تا از آثارش ضد اعتیاد است، باید جلوی همگروهش را بگیرد که تمام کارهایش از دود و مواد زدن میگوید… این جور موضوعات باعث مسموم شدن رپ میشود. یک جمله خیلی مهم این است که: در کل زیاده رویی در هر کاری زیان بار است.
هدف این است که واقع گرایی در همه جزییات هیپ هاپ فارسی رعایت شود و زیاده رویی نابود. حمایت چشم بسته ی طرفداران از رپکن ها رپ را مریض میکند. بیاییم با چشمانی باز و تهی از هر گونه حمایت نابجا از هر رپکن محبوب، انتقاد سازنده و پیشنهاد سازنده کنیم.
نویسنده: یغما
آره موافقم
درسته تو رپ آزادی بیان مهمه ولی مشکل اینروزای رپ فارسی اینه که هیچکس خودش نیست در صورتی مهم ترین اصل رپ اینه که خودت باشی
یارو میاد از سـ*ـس میخونه ولی به عمرش اینکارو نکرده....
خواننده های امروزی ( خوشگلا دیس لاو ) همشون یا معتاد به موادن یا صداهاشون با دستگاه میکس میشه..
مث مهراب..علی و بابا و امثال اینا..

صدا صداهای خودشون نیس..

همش دستگاهس..