انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ۲۰ نکته‌ی کلیدی دین و زندگی پیش‌دانشگاهی 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
۲۰ نکته‌ی کلیدی دین و زندگی پیش‌دانشگاهی 2 1
۱. وجود ما با گرایش به خدا و محبت به او و گرایش به زیبایی‌ها و کمالات متعالی سرشته است و خدایی شدن آرزوی ما و در کنار او آرام گرفتن مقصد و مأوای ماست. (درس ۷)
.
۲. اگر انسان هنگامی که اولین گناهان را مرتکب می‌شود شخصیت آلوده و وحشتناک فردای خود را ببیند به شدت از آن بیزاری می‌جوید و دوری می‌کند. گرفتاری و عادت به گناه سبب فراموش شدن تنفر اولیه از گناه می‌شود و توجیه و عادت به گناه از پرتگاه‌های خطرناک سقوط در وادی ضلالت است.
.
۳. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «چنان از خدا خوف داشته باش که گویی او را می‌بینی. پس اگر تو او را نمی‌بینی او تو را می‌بیند. اگر فکر کنی او تو را نمی‌بیند کفر ورزیده‌ای و اگر بدانی که او تو را می‌بیند و در عین حال در مقابل او گناه می‌کنی او را خوارترین بینندگان به خود قرار داده‌ای. (درس ۷)
.
۴. توبه در مورد عبد به معنای بازگشتن از گناه به سوی فرمانبرداری از خداوند است و توبه در مورد خداوند (معبود) به معنای بازگشت لطف و آمرزش الهی به انسان توبه‌کار است و با پشیمانی از گذشته و تصمیم بر تکرار نکردن گناه، عادت به گناه از بین می‌رود. (درس ۷)
.
۵. امیر مؤمنان فرمود: «از کسانی مباش که بدون عمل، دل به آخرت بسته و به واسطه‌ی آرزوی طولانی توبه را به تأخیر انداخته است؛ درباره‌ی دنیا زاهدانه سخن گوید اما همچون دنیادوستان عمل می‌کند.» (درس ۷)
.
۶. از دقت در آیه‌ی شریفه‌ی «یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی‌الامر منکم» معیار سوم جامعه و تمدن اسلامی مفهوم می‌گردد و درمی‌یابیم مسلمانان در برنامه‌های فردی و اجتماعی خود تابع فرمان‌های خدا، پیامبر و امام هستند و برخلاف آن عمل نمی‌کنند. (درس ۸)
.
۷. از دقت در آیه‌ی شریفه‌ی «قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون انما یتذکر اولوا الالباب» معیار هفتم جامعه و تمدن اسلامی مفهوم می‌گردد و درمی‌یابیم که در جامعه‌ و تمدن اسلامی تعقل و خردورزی یک ارزش بزرگ محسوب می‌شود و عالمان احترام و منزلت بالایی دارند. (درس ۸)
.
۸. گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام نیازمند تغییر در نگرش انسان‌ها و تحولی بنیادین در شیوه‌ی زندگی فردی و اجتماعی مردم بود. (درس ۸)
.
۹. بنا کردن نظام اجتماعی بر پایه‌ی قوانین الهی مربوط به معیار سوم اطاعت از خدا، رسول و امام است و تحول در روابط بین ملت‌ها مربوط به معیار پنجم مهربانی با حق، دشمن با باطل است. (درس ۸)
.
۱۰. تبیین جایگاه خانواده مرتبط با معیار چهارم احیای منزلت ؟؟؟ دفاع از یکدیگر مانند اعضای خانواده مربوط به معیار پنجم مهربانی با حق و دشمنی با باطل است و این‌که رسول خدا (ص) افرادی را که به گوشه‌ی عبادتگاهی پناه می‌بردند و از زندگی خود و خانواده بی‌توجه بودند سخت مورد نکوهش قرار می‌داد مربوط به معیار ششم تعادل بین زندگی دنیوی و اخروی است. (درس ۸)
.
۱۱. پیامبر در اولین روز دعوت مردم به رسالت آسمانی خود در دامنه‌ی کوه صفا ایستاد و ندا سر داد: «ای مردم بگویید معبودی جز الله نیست تا رستگار شوید» و اولین آیاتی که بر رسول خدا نازل شد و آغازگر رسالت وی بود درباره‌ی دانش و آموختن بود. (درس ۸)
.
۱۲. این‌که گذشته عوامل پیروزی و شکست را به ما نشان می‌دهد و بصیرت و روشن‌بینی ما را بالا می‌برد مربوط به شناخت گذشته از برنامه‌ی تلاش برای کسب آگاهی دقیق از تمدن اسلامی و تمدن جدید از حوزه‌ی اول تقویت توانایی‌های فردی است. (درس ۹)
.
۱۳. مقام معظم رهبری درباره‌ی تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری می‌فرمایند: «باید علم را که مایه‌ی اقتدار ملی است همه جدی بگیرند و دنبال کنند. کشوری که مردم آن از علم بی‌بهره باشند هرگز به حقوق خود دست نخواهند یافت. نمی‌شود علم را از دیگران گدایی کرد. علم درون‌جوش و درون‌زاست. باید استعدادهای یک ملت به کار افتد تا یک ملت به معنای حقیقی کلمه عالم شود.» (درس ۹)
.
۱۴. مهم‌ترین عوامل استحکام نظام اسلامی: ۱- استحکام پایه‌های اقتصادی و تلاش برای کاهش فقط؛ ۲- توسعه‌ی عدالت در همه‌ی ابعاد؛ ۳- تقویت اتحاد ملی انسجام اسلامی و مشارکت عمومی؛ ۴- عمل به وظیفه‌ی مقدس امر به معروف و نهی از منکر. (درس ۹)
.
۱۵. امام خمینی در مورد مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و صبر می‌فرمایند: «نکته‌ی مهمی که همه‌ی ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خدا با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان‌خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه‌ی هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به گفته‌ی قرآن کریم دشمنان هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی‌دارند مگر این‌که شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی‌مان را لکه‌دار کنند.» (درس ۹)
.
۱۶. دعوت به حق و عدالت را نباید منحصر به صحبت و شعار کرد بلکه برای تحقق سخن حق باید قیام کرد و موانع حق و حق‌پرستی را در کل جهان زدود. (درس ۹)
.
۱۷. عمل به احکام و راهنمایی خداوند در دنیای پیچیدهی امروز تنها شیوه‌ی مطمئن زندگی و روش قابل اعتماد در مواجهه با مسئله‌هاست و سهل‌انگاری در عمل و بی‌توجهی به احکام خداوند قرار دادن بر لبه‌ی پرتگاهی است که سقوط به وادی‌های هولناک گمراهی و سرگردانی را در پی خواهد داشت و بنای زندگی نیز بر پایه‌ی علم خداند است که خوشبختی و سعادت ما را به ارمغان می‌آورد. (درس ۱۰)
.
۱۸. تولید، توزیع و تبلیغ فیلم‌ها، لوح‌های فشرده، نوارهای کاست، مجلات و … به منظور گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و ابتذال اخلاقی از مصادیق مهم عمل صالح و از واجبات کفایی و دارای پاداش اخروی بزرگ است. (درس ۱۰)
.
۱۹. تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی مستند علمی، تاریخی و اجتماعی که به نیت اعتلای فرهنگ اسلامی و تربیت دینی باشد مستحب است و در شرایط ضروری واجب کفایی است. (درس ۱۰)
.
۲۰. اگر ورزش و بازی‌های ورزشی برای دور شدن افراد جامعه از فساد و بی‌بند‌وباری‌های کنونی ضرورت یابد فراهم کردن امکانات آن واجب کفایی است. (درس ۱۰)