انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی گوشی Oppo R5
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اپو آر 5 از آلیاژ آلومینویم دست ساز تهیه شده است و دارای مایع خنک کننده در درون ساختار فلزی است که وظیفه خنک کردن پردازنده ها را بر عهده دارند که هشت نوع از این پردازنده ها بر روی چیپست Snapdragon 615 وجود دارند.


معرفی

رکورد نازکترین گوشی جهان همانند چینی شکستنی می باشد. این رکورد در طی چند ماه اخیر سه بار شکسته است. GioneeElife S5.1 دارای ضخامت 5.1 میلی متر بود اما موفقیت این گوشی لحظه ای بوده و دیری نپایید تا Oppo R5 با ضخامت 4.85 میلی متر عرضه شد و جایگزین Gionee گردید اما این گوشی نیز نتوانست برای طولانی مدت در صدر بماند. Vivo X5 Max بلافاصله با ضخامت 4.75 میلی متری روانه بازار شد. شایان ذکر است که تمام این رقابتها فقط در چین انجام گرفتند.
Oppo R5 از آلیاژ آلومینویم دست ساز تهیه شده است و دارای مایع خنک کننده در درون ساختار فلزی است که وظیفه خنک کردن پردازنده ها را بر عهده دارند. هشت نوع از این پردازنده ها بر روی چیپست Snapdragon 615 وجود دارند (چهار پردازنده 1.5 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A53 و چهار نمونه 1 گیگاهرتزی) به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 405

Oppo R5 دارای صفحه نمایش 5.2 اینچی از نوع Super AMOLED و با کیفیت 1080p می باشد. دوربین این گوشی 13 مگاپیکسل و با قابلیت فوکوس سریع، گزینه Ultra HD 50MP، حالت فوکوس مجدد، و با بهره گیری از سرعت پایین شاتر دارای عملکرد عالی در نور کم می باشد. شما همچنین از یک دوربین 5 مگاپیکسلی مکالمه ویدئویی برخوردار هستید و اتصال LTE نیز در این گوشی امکان پذیر شده است. این گوشی از حالت شارژ سریع برخوردار بوده و شارژر نیز کوچکتر از مدل های پیشین می باشد.

ویژگی های اصلی

  +صفحه نمایش 5.2 اینچی لمسی از نوع Super AMOLED، 16 میلیون رنگ، رزولوشن 1080p، تراکم پیکسلی 423ppi
  +آندروید نسخه 4.4.4 کیت کت به همراه Color OS
  +پردازنده هشت هسته ای Cortex-A53 (4x 1.7GHz + 4x 1.0GHz)، رم 2 گیگابایت، پردازنده گرافیکی Adreno 405، چیپست Qualcomm Snapdragon 615
  +دوربین 16 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، فلاش دارای دو LED، HDR، RAW، پانوراما، نوردهی طولانی (تا 15 ثانیه)، حالت 25MP سوپر زوم
  +قابلیت فیلم برداری 1080@30fps، 720p@120fps، HDR1080p
16  + گیگابایت حافظه داخلی
Cat.4 LTE  + (150/50Mbps)، Wi-Fi a/b/g/n، بلوتوث نسخه 4، GPS/GLONASS، میکرو USB
  +باتری 2000mAh با بهره گیری از شارژ سریع VOOC
  +حذف فعال نویز با میکروفون ثانویه

معایب اصلی

─ قابلیت 4K یا فیلم برداری 1080p@60fps در حین عرضه موجود نمی باشند.
─ عدم وجود رادیوی FM
─ عدم پشتیبانی از کارت حافظه microSD و عدم وجود مدل هایی با حافظه داخلی بیشتر
─ عدم وجود فیش 3.5 میلی متری هدفون (مبدل microUSB به فیش 3.5 میلی متری در جعبه موجود می باشد)
─ فاقد NFC
─ ظرفیت کم باتری

گوشی بسیار نازک به احتمال زیاد از قیمت بالایی برخوردار می باشد. نازک بودن گوشی باعث شده است که امکان قرار دادن فیش 3.5 میلی متری برای هدفون وجود نداشته باشد و بدین دلیل خروجی Oppo R5 از طریق microUSB می باشد. خوشبختانه Oppo مبدل لازم برای استفاده از هدفون را نیز ارائه می دهد. عدم پشتیبانی از کارت حافظه microSD و ظرفیت کم باتری معایب مهمی هستند و در ادامه به بررسی چگونگی تاثیر این عوامل به تجربه کلی شما از این گوشی خواهیم پرداخت.

جالب است که Oppo R5 بر خلاف وعده های داده شده از قابلیت فیلم برداری 4K یا 1080p@60fps برخوردار نمی باشد. Oppo اعلام کرده است که این امکان نیازمند اندکی تغییرات بوده و به زودی از طریق آپدیت نرم افزار برای کاربران فراهم خواهد شد. اما بیایید به بررسی خود گوشی از نظر کاربردی بودن آن بپردازیم.

سخن پایانی

در تولید R5، شرکت Oppo برای طراحی زیبا و کیفیت ساخت تلاش کرده و می خواهد که این گوشی تاثیر خاصی بر روی بیننده بگذارد. Oppo R5 یکی از گوشی های هوشمندی است که با دیدنش شما به آن علاقه مند خواهید شد. چارچوب فلزی آن سخت و در عین حال ارتجاعی می باشد.

اما این زیبایی صرفا ظاهری نمی باشد. چیپست Snapdragon 615 مناسب بوده و عکس های دوربین نیز قابل قبول می باشند. صفحه نمایش AMOLED نیز عالی می باشد.
با این حال، گوشی همچنان معایبی را دارد. عمر باتری در پایین ترین رده بین باتری ها قرار دارد، کیفیت صدا تعریفی ندارد و شما نمی توانید در حین شارژ گوشی به موسیقی گوش دهید. قیمت این گوشی نیز در رده قیمت پرچمدارها می باشد.

نتایج بدست آمده از تست گوشی Oppo R5

◄ طراحی و کیفیت ساخت عالی هستند
◄ ضخامت کم دستگاه بسیار چشمگیر است اما عدم پشتیبانی از کارت حافظه و فیش 3.5 میلی متری هدفون و همچنین باتری با ظرفیت کم دلسرد کننده می باشند.
◄ صفحه نمایش AMOLED با کیفیت فوق العاده1080p
◄ عمر باتری کم می باشد اما مصرف باتری در حالت انتظار (standby) بهتر از مصرف متوسط است
◄ رابط کاربری Color OS 2.0 خوب بوده و گزینه های شخصی سازی، و ابزارهای مدیریت سیستم نیز جالب هستند.
◄ رتبه benchmark خوب بوده اما این رتبه برای قیمت عرضه شده مناسب نمی باشد
◄ بلندی صدای اسپیکر پایین تر از متوسط می باشد
◄ کیفیت صدای خروجی خوب است
◄ دوربین خیلی خوب بوده اما نمونه های HDR غیر قابل استفاده می باشند
◄ دوربین فیلم برداری خوب می باشد اما قابلیت 4K و 1080p@60fps هنوز ارائه نشده اند
◄ پخش کننده ویدئو تمام فرمت ها را اجرا می کند (به همراه زیرنویس)، اما از AC3 و DTS پشتیبانی نمی کند

همانطور که مشاهده می کنید، Oppo R5 به جز ظاهر از نظر امکانات دیگر عالی نبوده و قیمت آن نیز خیلی بیشتر از گوشی های هم تراز موجود می باشد. بنابراین، Oppo R5نیز به احتمال زیاد معایب و محدودیت های خود را می شناسد و تمام آنها را با ظاهری زیبا پوشانده است. گوشی که قیمت آن در رده پرچمدار می باشد اما عملکرد آن این چنین نیست.