انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بررسی گوشی سامسونگ Galaxy S4 mini
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
Galaxy S4 mini خیلی از قانون ها را درست رعایت کرده، ممکن است که مدل ایده آل mini یک پرچمدار نباشد اما از S III mini قطعا بسیار بهتر است.


معرفی

طبق قوانین سامسونگ یک مدل مینی از بهترین گوشی، اولین مدلی است که به خانواده پرچمداران اضافه می شود. طبق روال معمول، Galaxy S4 mini اندازه کوچکتر و قیمت پایینتری دارد، اما قطعا می خواهد حرفی برای گفتن داشته باشد و فقط به عنوان مدل کوچکتر S4 شناخته نشود.
دیگر مدل های این پرچمدار مانند Galaxy S4 Active و یا Galaxy S4 Zoom کم و بیش کاربران خاص خودشان را دارند اما S4 mini احتمالا کاربران وسیع تری را مورد هدف قرار می دهد. البته از لحاظ نرم افزار و سخت افزار بسیاری از خصوصیات S4 را ندارد، اما به هر حال برای کاربرانی که لزوما نمی خواهند از آخرین تکنولوژی برخوردار باشند دستگاه مناسبی است.
سامسونگ تصمیم گرفته است که از همان صفحه نمایش قبلی Super AMOLED برای این مدل 4.3 اینچی نیز استفاده کند، اما رزولوشن صفحه را تا qHD (540 x 960 px) پایین آورده است. مغز هوشمند Galaxy S4 mini جدیدترین محصول ارزان قیمت Qualcomm است: چیپست Snapdragon 400 و پردازنده دو هسته ای 1.2 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Adreno 305، که ارزان قیمت ترین مدل آخرین نسل چیپست های گرافیکی است که با Snapdragon SoCs ترکیب می شوند.

کیفیت دوربین نیز پایین آمده است اما رزولوشن 8 مگاپیکسلی چندان هم بد به نظر نمی رسد. بعضی از حالت های عکس برداری نیز حذف شده اند، اما با این حال دوربین کارآمدی به نظر می رسد: HDR، پاناروما، عکس های صدا دار و غیره. هم چنین ضبط ویدیو ها با کیفیت 1080p انجام می پذیرد.
در آخر، Galaxy S4 mini با همان ترکیب نرم افزاری قبلی ارائه شده است: اندروید 4.2.2 به همراه آخرین رابط کاربری TouchWiz.



ویژگی های اصلی

GSM/GPRS/EDGE + چهاربانده، 3G چهاربانده به همراه HSPA، LTE
+ صفحه نمایش Super AMOLED 4.3 اینچیqHD با 16 میلیون رنگ ، تراکم پیکسلی 256ppi
+ اندروید نسخه 4.2.2 Jelly Bean با رابط کاربری TouchWiz
+ پردازنده دو هسته ای 1.7 گیگاهرتزی، پردازنده گرافیکی Adreno 305، چیپست Qualcomm Snapdragon 400
+ رم 1.5 گیگابایت
+ دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلش LED، ضبط ویدیو 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه، فوکوس خودکار ممتد و صدای استریو
+ دوربین سلفی 1.9 مگاپیکسلی، ضبط ویدیو 1080p
Wi-Fi a/b/g/n/ac + دو بانده، Wi-Fi Direct و DLNA
GPS, GLONASS + با A-GPS
+ 8/16 گیگابایت حافظه داخلی
+ قابلیت اضافه کردن کارت حافظه
+ پورت microUSB 2.0
+ بلوتوث نسخه 4.0
NFC +
+ پورت IR برای کاربرد کنترل تلویزیون و وسایل الکتریکی
+ رادیو اف ام با RDS
+ جک استاندارد 3.5 میلیمتری هدفون
+ حسگر شتابسنج، حسگر خاموش شدن خودکار صفحه نمایش هنگام مکالمه
+ حذف صداهای اضافه و نویز با میکروفون اختصاصی
+ باتری 1900mAh، قابل تعویض

معایب اصلی

─ صفحه نمایش ها با کیفیت بهتر 720p در این رنج قیمت موجود می باشند
─ بدون قابلیت AirView، Air gesture یا Multi-view
─ طراحی تکراری

به دلیل نبود برخی سنسورها درS4 mini ، خبری از Air Gesture هم نیست. Air View وMulti-view (که به کاربر اجازه میداد دوبرنامه همزمان در صفحه را اجرا کند) نیز جز امکانات آن نیامده است. تنها چیزی که Galaxy S4 mini نسبت به پرچمدار خود ارائه می دهد یک رادیو اف ام است که در بازار هدف این نوع گوشی ها گزینه ای مطلوب است.
در کل، Galaxy S4 miniاز تمام طراحی های اصلی تقلید کرده است، اما خصوصیات حرفه ای و سخت افزار به روز برادر بزرگترش را ندارد. اما در عوض جایگزین جمع و جور و ارزان تر به حساب می آید که در نهایت افراد بیشتری آن را خریداری خواهند کرد.

سخن پایانی

یک نسخه کوچکتر پرچمدار کنونی حرکت بسیار عاقلانه ای است. کوچکتر است و راحت تر می شود با آن کار کرد. در نهایت نیز قیمت پایین تری دارد و همین باعث می شود که بسیاری از مردم آن را در سبد خرید خود قرار دهند. با اینکه سال پیش Galaxy mini S3 کمی مایه ناامیدی بود، قرار نیست که همه مدل های مینی از این قاعده پیروی کنند. اگر شایعه های یک HTC One mini باعث نشوند که نظر ما عوض شود.
به هرحال، موضوع بررسی امروز ما Galaxy S4 mini است و ما در تلاشیم تا نقاط قوت آن را نشان دهیم و توضیح دهیم در کدام ناحیه ها می توانست بهتر عمل کند.
در ابتدا باید بگوییم که این نسخه مینی و کوچکتر است، که برای افرادی که نمی خواهند یک دستگاه 5 اینچی را با خود حمل کنند، بسیار مطلوب به نظر می رسد. صفحه نمایش با رزولوشن بالا (دقیق تر بگوییم رزولوشن خوب) با کیفیت 720p که این روزها رواج دارد، مدل qHD بهترین کیفیتی نیست که شما میتوانید پیدا کنید اما با این حال در اندازه 4.3 اینچی و با حساب این که از تکنولوژی AMOLED نیز استفاده می کند، بسیار واضح به چشم می آید.

حتی اگر صادقانه این مدل فقط یک جایگزین مناسب با قیمت به صرفه تر باشد، با سخت افزار که به روی دستگاه نصب است می توان همانند S4 انتظار تجربه بدون مشکل و روانی را از کارکردن با این دستگاه داشت. دوربین تصویربرداری و فیلمبرداری جز آخرین مواردی هستند که کاربران حاضرند از آن صرف نظر کنند که در این حالت دوربین 8 مگاپیکسلی نیز کیفیت بدی ندارد. نرم افزار نیز مهم است و آخرین نسخه اندروید و Touchwiz بهترین ترکیبی است که شما میتواند به روی این دستگاه داشته باشید.
تا اینجا که همه چیز به خوبی پیشرفته است، اما مسائلی هستند که تعادل دستگاه را به هم می زنند. مواردی مانند Air Gesture و Air View جز اولین امکاناتی هستند که حذف می شوند و این معمولا در مدل های مانند S4 mini اجتناب ناپذیر است. Multi-view نیز ازین قاعده مستثنا نیست. Smart scroll و Smart Pause نیز نتوانستند جای خود را در این مدل پیدا کنند، اما وجود Smart Stay به هر حال مایه دلگرمی است.

طراحی آن نیز که دقیقا همان مدل S4 بزرگتر است چندان نظر ما را جلب نکرد. قبول می کنیم که سامسونگ قصد داشته تا خط مشی این خانواده را در طراحی حفظ کند، اما با یک تغییر ظریف که باعث شود مدل مینی متفاوت بگردد میتوانست از طراحی تکراری دوباره جلوگیری کند.
در هر صورت طراحی یک امر سلیقه ای است و همه افراد ویژگی های خاص و متفاوت را نمی پذیرند، به خصوص وقتی که با یک صفحه نمایش با کیفیت و دوربین متوسط به بالا و اتصال LTE و NFC و آخرین نسخه اندروید نیز روبه رو هستیم.
Galaxy S4 mini تازه به بازار آمده است و هم اکنون حدود 380 یورو قیمت دارد، ممکن است قیمتی نباشد که باعث شود مردم به سمت آن جذب شوند، آن هم در بازاری که مدل اصلی S4 تنها صد دلار تفاوت قیمت دارد. این اختلاف قیمت کم ممکن است به سود mini تمام نشود.
در نهایت Galaxy S4 mini خیلی از قانون ها را درست رعایت کرده، ممکن است که مدل ایده آل mini یک پرچمدار نباشد اما از S III mini قطعا بسیار بهتر است.