انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شاخصه‌های دانشجوی همطراز انقلاب اسلامی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دانشجویان همواره به عنوان یک منبع اثر و قشر تاثیر گذار شناخته شده و در معادلات تصمیم ساز و تصمیم گیر نقش مهمی را در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب ایفا کرده‌اند و در عصر حاضر نیز لازم است برای همطرازی با انقلاب شاخصه‌هایی را درنظر داشته باشند.

شاخصه‌های دانشجوی همطراز انقلاب اسلامی 1



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، امیرحسین یوسفی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی شاخصه‌های دانشجوی همطراز انقلاب اسلامی را مطرح کرد.

« دانشجویان در اجتماع و افکار عمومی همواره به عنوان یک منبع اثر و قشر تاثیر گذار شناخته شده و در معادلات  تصمیم ساز و تصمیم گیر نقش مهمی را در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب ایفا نموده اند بطوری که این نقش آفرینی در تاریخ ثبت و اثرات آن برای همگان اعم از حاکمان و شهروندان بیش از پیش هویدا گشته است.

با توجه به مرجع بودن دانشجویان برای عموم و به تبع آن مهم بودن جایگاه آنها، لازم است یک دانشجو ی حاضر و فعال در دانشگاه ضمن شناخت موقعیت، جایگاه و میزان  اثربخشی خود، برای  قرار گرفتن در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و همطراز شدن با مولفه های مورد تایید و نظر امام (ره )  و مقام معظم  رهبری (مدظله العالی)،  مشخصه های زیر را داشته باشد:

شاخص هایی که رسیدن مستدل و منطقی به آنها و اقناع شدن و در نهایت داشتن آن، دانشجو را در مدار گفتمان انقلاب اسلامی قرا می‌دهد و او را از خارج یا دور شدن از محور یا دال مرکزی گفتمان انقلاب، محافظت می‌کند. این شاخص ها عبارت است از:

شناخت صحیح  مبانی انقلاب اسلامی و تلاش برای تقویت و تبیین آن در جامعه یک از مهمترین ضروریات برای دفاع منطقی از انقلاب اسلامی در مقابل هجمه های عوامل مدعی به اصطلاح روشنفکری در داخل و دشمنان حکومت اسلامی در خارج است با این نگاه که از نظر نگارنده در شناخت مبانی انقلاب،  بایستی نخبگان جامعه که دانشجویان و جامعه دانشگاهی  هستند باید پیشرو بوده و کسب آگاهی نسبت به مبانی انقلاب از شاخص ها و ویژه گی های اصلی یک دانشجوی  مسلمان انقلابی قرار بگیرد که لزوم آن پرداخت دقیق و عمیق به اندیشه ها و آرمانهای انقلاب اسلامی است .

مطالعه تاریخ معاصر برای آشنایی با تاریخی که بر کشور و ملت، در صد  سال گذشته حاکم بوده است یک از موضوعات و مباحث بسیار جدی در تحلیل مسائل سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی روز است . تحلیلی از فضای فعلی درست و نزدیک به واقعیت خواهد بود که با نگاه به گذشته تنظیم شده باشد. دانشجویان بعنوان قشر مطالبه گر حتما گذشته را چراغ راه آینده خود قرار می دهد و از مسائلی که کشورش و ملتش در گذشته داشته اند برای تصمیم بهتر و واکنش موثر بهره برداری می کند لذا داشتن شناخت جامع و کامل نسبت به وقایع گذشته این قشر فرهیخته را در رسیدن به آرمانها  ومطالبات کمک خواهد کرد. نکته ای که پرداخت به آن در اینجا قابل توجه است این است که این شناخت با روزنامه ، وبلاگ و به قول بزرگان پرسه زدن در سایت ها  حاصل نخواهد شد بلکه باید تلاش صورت گیرد تا ازکتب مستند و منابع متقن برای حصول آگاهی استفاده شود.

مقایسه انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن با رژیم های قبل از انقلاب از نکات بسیار مفید و ظریف برای اثبات حقانیت انقلاب اسلامی، استقلال و آزاد بودن جمهوری اسلامی می باشد که در صورت تشریح دقیق و توجیه افکاری عمومی می تواند در عمق بخشی به انقلاب تاثیر گذار باشد.اینکه استقلال ما قبل از انقلاب چگونه بود؟ بعد از انقلاب چطور شد؟ اقتصاد ما قبل از انقلاب به چه شکلی اداره می شد ؟ بعد از انقلاب چه تغییری پیدا کرده است؟ دیپلماسی خارجی و ارتباطات بین المللی ما قبل از انقلاب چگونه بود؟ در حال حاضر چگونه است؟، فرهنگ ما قبل قبل از انقلاب تحت تاثیر چه فضایی قرار داشت؟ دیانت ما، اخلاق ما، جوانان ما، دانشگاه ما؟و...  لذا از آنجا که دانشگاه بعنوان مکان نقد و بررسی  و دانشجو بعنوان قشر روشنگر  نقش آفرینی می کند می توانند در شکافتن ابعاد مختلف این موضوع موثر باشند.

شناخت فلسفه و چرایی دشمنی و دوستی کشورهای دنیا با انقلاب اسلامی موضوع بسیار مهمی است که اگر دانشجویان نسبت بدان آگاهی کافی داشته باشند، در مسیر دفاع از آرمانها و دستاوردهای انقلاب راسختر و جدی تر قرار می گیرند و  توان اقناع افکار پیرامونی خود را افزایش می دهند. اینکه چرا گفتمان انقلاب سیبل هجمه ها و حمله های دشمن قرار گرفته است ؟ این گفتمان دارای چه محتوایی است که به این شکل با آن دشمنی می شود؟ یا برعکس شناخت اینکه واقعا گفتمان انقلاب دارای چه ظرفیت و پتانسیلی است که توانسته است پیشرفت و توسعه فرامنطقه ای و جهانی پیدا کند و باعث شود انقلاب اسلامی طرفداران زیادی در بین کشورهای مختلف جهان داشته باشد؟ مطمئنا یکی از مشخصه های بارز و مهم دانشجوی مسلمان و انقلابی، داشتن شناخت و آگاهی به این مساله هست که در راستای شفافیت و توجیه خود و دیگران بصورت کنجکاوانه و پژوهشگرانه ّاید آن  را دنبال نماید.

 آگاهی به چرایی اقبال و توجه مردم به انقلاب اسلامی  و بررسی چرایی تحمیل هر گونه هزینه فردی، اجتماعی و اقتصادی مردم به خود و خانواده خود برای حفظ موجودیت انقلاب یک از موضوعات بسیار مهمی است که در صورت درک و هضم آن توسط دانشجویان می تواند آن را در دفاع از نقلاب و راسخ شدن در حمایت از گفتمان انقلاب و مواجهه با دشمنان کمک نماید و می توان با استناد به چرایی اقبال مردم، بسیاری از شبهه های مطروحه در این خصوص را پاسخ داد طوریکه مخاطب با عمق وجودش آن را درک و برای خود تفهیم نماید.

بررسی عمیق این نکته اساسی که چرا گفتمان انقلاب روز به روز به صورت خود جوش طرفداران جدی در میان کشورها، دولت ها و ملت های دنیا پیدا می کند و برعکس، علیرغم تلاش و صرف هزینه های مادی و انسانی زیاد توسط غرب به سرکردگی آمریکا،  گفتمان لیبرالیسم برخلاف تلاش تئوریسین های آن برای نهادینه و ترویج آن در دنیا، روز به روز بر نفرت ملت ها و دولت ها نسبت به آن افزوده می شود بطوریکه در عالم مادی و معنوی هیچ کمتریت وجهه را داشته و زیاد مورد توجه و اقبال قرار نمی گیرند.

 دانشجویان در یک جامعه اسلامی و انقلابی که گفتمان آن از آسیا تا آمریکای لاتین الگوی بسیاری از حاکمان، اندیشمندان قرار گرفته است بایستی جوهر اصلی این گفتمان یعنی معنویت و اسلام ناب محمدی (ص) را با تمام ابعادش محافظت نمایند و تلاش کنند که در قلمرو دانشگاهی خود حوزه معنویت را تقویت نمایند و همگان را به این سمت سوق دهند که دیانت ما عین سیاست ماست.

مطالبه گری از مسئولان در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، علمی...مشخصه بارز دانشجویان در طول تاریخ بوده، بطوریکه دانشجویان با حضور در صحنه و مطالبه گری از مسئولان وقایع ماندگاری را در تاریخ ثبت کرده اند که قبل و بعد از انقلاب از 16 آذر 32 تا 13 آبان 58 و... ادامه داشته است . امروز نیز دانشجویان در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در داخل و مسائل گوناگون منطقه ای و جهانی خارج از کشور  بایستی پرچمدار پرسشگری و مطالبه گری باشند و در این حوزه بدلیل دانشجو بودن و نداشتن منافع شخصی هیچ مسامحه و تساهلی  را به خود راه ندهند و در عرصه های گوناگون  مسئولان را به چالش بکشند . تحقق چنین شاخصه ای در بین دانشجویان می تواند به آنها لذت هویت واقعی دانشجو بودن و مطالبه گری را بچشاند .

دانشجویان نباید از روند تحولات بین المللی بی خبر و نسبت بدان بی تفاوت باشند. آگاهی از تحولات منطقه و نظام بین الملل و اتخاذ واکنش های لازم لازمه یک دانشجو فعال و حاضر در صحنه است . دانشجوی انقلابی که بدنبال ارتقای جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی و صدور آن در دنیا و نظام بین الملل است و تلاش دارد خود را همطراز با انقلاب اسلامی قرار دهد و بر تحقق آرمانهای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن اهتمام دارد حتما باید رصد کند مسائل و مباحثی که در پیرامون خود اتفاق می افتد و واکنش لازم و  به لحظه را اعمال نماید.

دانشجویان در دانشگاه از طریق برگزاری جلسات نقد و بررسی، مناظره و کرسی های آزاد اندیشی ضمن  چالش کشیدن مسئولان و در خواست از آنها برای پاسخگویی و اقناع دانشجویان پیرامون مسائل پیش رو می توانند از این ابزارها جهت پیگیری مسائل و معظلات جامعه که به نوعی افکار عمومی با آن درگیر بوده و نیاز به شفاف سازی و اطلاع رسانی به موقع دارد استفاده نمایند و این نیاز مبرم و جدی افکار عمومی مبنی بر رفع شبهات را بر طرف نمایند. این کار را به بهترین روش دانشجوی با انگیزه و دغدغه مند می تواند انجام بدهد چرا که اگر دغدغه و انگیزه پشت سر این مطالبه قرار نگیرد مطمئنا حاصلی بدست نخواهد آمد.

  فعال کردن ظرفیت تشکل های دانشجویی و پیگیری مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان و جامعه به شکل حقوقی و قانونی شاخصه ای است که دانشجوی مدعی خدمت به انقلاب و نظام بایستی در کارنامه خود داشته باشد.  این به معنای آن نیست که اگر دانشجویی در تشکلی فعال نیست یا عضویت تشکلی را ندارد انقلابی یا مسلمان نیست دانشجویان بایستی بتوانند از ظرفیت های موجود در دانشگاه ها مثل تشکل ها، کانون هاو انجمن ها نهایت استفاده را در جهت دفاع آرمان ها و دستاورد ها داشته باشند.

 دانشگاه و دانشجو همواره  بعنوان منبع تاثیر گذار در فعالیت های سیاسی مورد توجه جریانات سیاسی بوده است به همین خاطر در برهه های مختلف جریانات سیاسی تلاش کرده اند از این بستر در راستای تامین منافع خود بهره بر داری و گاها سوء استفاده نمایند که نتیجه آن همواره این بوده که دانشجو پیاده نظام  جریانات قرار گرفته و از پیشبرد اهداف علمی و رشد علمی عقب مانده است. دانشجویان با تیز هوشی تمام باید مانع از این شوند که عده ای سیاسی کار، با اعمال سیاست زده  رشد علمی دانشگاهها را کُند و باعث انحراف در مسیر رشد و  پیشرفت جامعه گردند. رشد علمی  یکی از موضوعات راهبردی برای پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف است لذا بایستی با هر برنامه ای که باعث عقب گرد در رشد علمی و مسدود کردن مسیر رشد علمی گردد مخالفت نموده و در صدد رفع موانع باشند. به همین جهت مانع شدن برای ورود جریان های سیاسی بیرون دانشگاه به داخل دانشگاه و ممانعت از قرار گرفتن دانشگاه بعنوان جولانگاه جریانات سیاسی  و تبدیل نشدن به شاخه و یا ساقه احزاب بایستی یکی از برنامه های جدی دانشجویان همطراز انقلاب اسلامی باشد

دانشجویان بعنوان نخبگان و فرهیختگان جامعه بایستی به دنبال گفتمان سازی و تقویت گفتمان های  متناسب با آرمانهای انقلاب باشند . و در این مسیر ضمن تولید گفتمان های مورد نیاز انقلاب، گفتمان هایی را که باعث رشد و ارتقای کشور در ابعاد داخلی و خارجی می شود را تقویت نمایند و بدنه جامعه را با تبیین مناسب این گفتمانها با خود همراه نمایند.

 دانشجویان بعنوان افسران جنگ نرم همواره بایستی در مقابل تهدیدات نرم دشمن در حال رصد و آماده باش بوده و ضمن آگاهسازی دیگر اقشار جامعه نسبت به توطئه ها، با هر گونه هجمه نرم دشمن مواجهه  و مقابله به مثل کنند.  جبهه و سنگر مبارزه در جنگ نرم دانشگاه و دانشجو است چرا که در این جنگ بصیرت داشتن، بصیرت افزایی، روشنگری و تبیین برای اقناع و ادراک رساندن حرف اول را می زند و دانشجویان بهترین افراد برای این نوع جبهه و جنگ هستند.

 دانشجویان همواره به مسئولان مراکز آموزشی و علمی یعنی دانشگاههای( دولتی، آزاد، پزشکی، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و...) در خصوص مسائل موجود در دانشگاهها اعم از سیاسی، فرهنگی، علمی و... مشاوره و کمک نمایند  و مسئولان دانشگاه را نسبت به مباحث  و مسائل پیرامونی خود حساس نمایند .و در صورت عدم توجه مسئولان دانشگاه و عدم اهتمام لازم مبنی بر رفع آنها، موضوعات را از مجاری قانونی دنبال نمایند که تشکل های دانشجویی در این حوزه می توانند بستر بسیار  خوبی برای کمک به دانشجویان باشند; پس یکی از ماموریت ها و شاخصه های بسیار جدی دانشجویان حساس کردن مسئولان نسبت به مسائل درون دانشگاهی و برون دانشگاهی است

دانشجو دیده‌بان محافظت از دستاوردهای انقلاب، یعنی استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بوده و باید باشد و در این مسیر هیچ کم کاری از این قشر فکور پذیرفتنی نیست. چرا که به قول شهید مظلوم بهشتی دانشجویان موذن جامعه‌اند و اگر خواب بمانند، نماز امت قضا می شود.

انتهای پیام/