انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اولویت برای بهبود وضعیت آزاد اندیشی؛ اصلاح مدیریت دانشگاه و فرهنگ است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در جلسه شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، اولویت برای بهبود وضعیت آزاد اندیشی؛ اصلاح مدیریت دانشگاه و اخلاق و فرهنگ آزاد اندیشی اعلام شد.

اولویت برای بهبود وضعیت آزاد اندیشی؛ اصلاح مدیریت دانشگاه و فرهنگ است 1




به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، جلسه 78 مجمع این هیأت در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

این جلسه با حضور برخی از اعضای این مجمع از جمله محمدرضا مخبر دزفولی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، خسروپناه دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، روسای دانشگاه های مازندران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی و پژوهشگاه‌های علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی و برخی اعضای حقیقی از جمله علی معلم دامغانی و  محمد علی کی‌نژاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، عوامل موثر در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در کشور توسط مهدی انتظاری معاون آزاداندیشی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره مورد بررسی قرار گرفت.

این عوامل بر اساس مطالعه میدانی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ها و جمع آوری نظر تشکل های دانشجویی و اساتید دانشگاه با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه تهیه و ارائه شد. این مطالعه به بررسی شش حوزه اصلی آزاداندیشی در کشور از قبیل تشکل های دانشجویی، قالب و چگونگی برگزاری جلسات آزاد اندیشی، فرهنگ و اخلاق آزاد اندیشی، محتوا و موضوع جلسات، ساختارهای کلان و مدیریت دانشگاه پرداخته است.

بر اساس این پژوهش، محافظه کاری و ترس مسئولین دانشگاه، عدم تبیین درست چیستی کرسی های آزاد اندیشی برای دانشجویان، عدم وجود فرهنگ، ادب، نقد و نقدپذیری در آزاد اندیشی و عدم فهم درست چیستی و ضرورت آزاد اندیشی توسط مسئولین دانشگاه به ترتیب مهمترین مسائل و چالش های برگزاری کرسی ها هستند.

نتیجه پژوهش نشان می دهد که در هر شش حوزه اصلی مورد توجه، مسائل و آسیب های جدی وجود دارد که باید برای بهبود وضعیت اقدام به برنامه ریزی کرد. از میان حوزه های اصلی مورد توجه، مدیریت دانشگاه و اخلاق و فرهنگ آزاد اندیشی در اولویت قرار دارند.

در ادامه اعضای جلسه، ضمن تأکید بر بهبود فضای آزاداندیشی در کشور و بخصوص در دانشگاه ها، به برخی مسائل در حوزه برگزاری کرسی های آزاداندیشی اشاره کردند و  برای گسترش بیشتر این کرسی ها در کشور خواستار اختصاص امتیاز مناسب برای ارائه دهندگان کرسی ها، اطلاع رسانی در حوزه ساز و کارها و شیوه های برگزاری کرسی ها در کشور توسط دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، تمرکز بر توسعه کرسی ها به جای مدیریت آنها، توجه به موضوعات علمی و مبنایی به جای موضوعات سطحی و جنجالی، هماهنگی بیشتر با دستگاه های حاکمیتی و جلوگیری از دخالت ها و برخوردهای سلیقه ای دستگاه ها با این کرسی ها و افزایش امنیت روانی ارائه کنندگان کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها شدند.

در ادامه جلسه، گزارشی از چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ارائه شد که اعضای مجمع هیأت، الگوی جهاد دانشگاهی را موفق دانستند و بر قابلیت الگوبرداری از آن در رده های مختلف دانش آموزی مورد تأکید قرار دادند. 

انتهای پیام/