انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آغاز همکاری فرهنگی دانشگاه تهران و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی کربلا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آغاز همکاری فرهنگی دانشگاه تهران و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی کربلا 1

یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی بین مرکز پژوهشی و تحقیقاتی کربلا در آستان مقدس امام حسین (ع) و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران صبح امروز در دانشگاه تهران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران در مراسم امضای این یادداشت تفاهم در سخنانی با اشاره به شرایط گذشته و روابط کشورهای ایران و عراق اظهار کرد: شکر خدا که بعد از دوره‌ای که رژیم بعث در عراق حاکم بود و رابطه دو کشور برادر را خصمانه کرده بود توفیق حاصل شد که فصل جدید از روابط بین ملت ایران و ملت بزرگ عراق آغاز شود.

دکتر سرسنگی با تاکید بر اینکه سیاست‌ کشورهای استکباری از قرن‌ها پیش جداسازی مسلمانان از یکدیگر و بروز اختلاف بین کشورهای مسلمان جهان بوده افزود: این کشورها سعی می‌کردند کشورهای اسلامی هیچگاه نتوانند در یک جبهه واحد با یکدیگر همکاری کنند. امری که نشانه‌ای از نگاه خصمانه کشورهای استکباری به جامعه اسلامی است.



معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ارتباطات و همکاری دو جانبه مسئله‌ای است که برای کشورهای مسلمان مورد نیاز است، اظهار کرد: امری که دشمنان ما همواره از آن وحشت دارند این است که کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر کارهای مشترک انجام بدهند. ما بسیار خوشحال هستیم که در چند سال گذشته ارتباطات سیاسی و اقتصادی ایران و عراق به سطح خوبی رسیده است. اما چیزی که شاید کمی مورد غفلت قرار گرفته ارتباطات فرهنگی است. این در حالیست که ارتقاء ارتباطات اقتصادی، سیاسی، آموزشی و اجتماعی بدون همراهی با ارتباطات فرهنگی پایدار نمی ماند.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای مسایل فرهنگی در دانشگاه تهران همواره مدنظر بوده است، افزود: به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه خوشحال هستم که در این جلسه تفاهم نامه مشترک به ارتقای ارتباطات فرهنگی ما با آستان مقدس امام حسین (ع) کمک می‌کند.



معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) نمادی از آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستم همه ملت‌ها است، اظهار کرد: با گسترش فرهنگ حسینی و تعمق بیشتر در زندگی و مبارزات آن حضرت می‌توانیم فرهنگی را برای دانشگاهیان خود ایجاد کرده و آنها را با اسلام ناب آشنا کنیم.

دکتر سرسنگی با اشاره به تبلیغات کشورهای غربی گفت: در دهه‌های اخیر تبلیغاتی که کشورهای غربی داشته‌اند منجر به خمودگی انسانها و گرفتن آزادگی از انسانها شده است. اما گسترش فرهنگ حسینی در میان نسل جوان باعث می‌شود توطئه دشمنان ما نقش بر آب شود و در مقابل چیزی که تهاجم فرهنگی غرب نامیده می‌شود ایستادگی کنند.



وی تاکید کرد: مهمتر از انعقاد تفاهم نامه‌ها عملیاتی کردن و اجرای آنها است. امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بتوانیم همکاری نزدیکی با آستان مقدس امام حسین (ع) برقرار کنیم و جامعه دانشگاهی نیز از موهبات این تفاهم نامه استفاده کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم عبدالامیر قریشی رئیس مرکز پژوهشی تحقیقاتی کربلا در آستان مقدس امام حسین(ع) به تشریح مختصری از فعالیت‌ها و تاسیس این مرکز پژوهشی پرداخت و گفت: مراکز پژوهشی تحقیقاتی در جهان اهمیت زیادی دارند به همین دلیل تولیت آستان امام حسین (ع) در نظر گرفت تا این مرکز تاسیس شود تا مشکلات موجود در سطح شهر کربلا را بررسی کرده و راه حل ارائه دهند. مخصوصا در این روزها که هجوم اندیشه وهابی اساس تشیع و اسلام را هدف گرفته است.

وی با بیان اینکه این مرکز دارای ارتباطات گستره با دانشگاه‌های عراق و دانشگاه‌های غیر عراقی در زمینه‌های مختلف است، افزود: این مرکز دارای بیش از 70 مشاور و عضو هیئت علمی است.

رئیس مرکز پژوهشی تحقیقاتی کربلا در آستان مقدس امام حسین(ع) در ادامه با اشاره به امضای این یادداشت اظهار کرد: این یادداشت برای دو ملت بسیار مفید است زیرا ولایت امیر(ع) را مورد احترام قرار می‌دهد. در صورتی که دشمنان می‌خواهند این ولایت را از ما بگیرند. باید پیام خود را یا همان پیام تشیع و دارای ریشه اصیل و غنی است به جهان غرب برسانیم. زیرا رهبران جهان غرب در جهت مبارزه با فرهنگ اصیل ما هستند و این امر مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند.

در ادامه مراسم نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تهران با تاکید بر اینکه پیروان مکتب قوی تشیع در هر یک از کشورهای اسلامی مخصوصا در کشورهای منطقه مشترکات فرهنگی بسیاری دارند، گفت: این یک فرصت خوب و مغتنم است برای اینکه بتوانیم فرهنگ غنی تشیع را در مراکز علمی و با مباحثه محکم علمی سایر مسلمانان منطقه هماهنگ کنیم و تشیع را آنطور که واقعا هست به سایر مردم جهان منعکس کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجالی افزود: در شرایطی که برخی به نام اسلام اقداماتی انجام می‌دهند و عقاید منحرفی را تبلیغ می‌کنند که قطعا از ساحت مقدس اسلام به دور است. در این شرایط این گونه همکاریها و نشر مجلات علمی متقن بر پایه معارف دینی می‌تواند نقش مهمی در تبلیغ اسلام ایفا کند.

انتهای پیام