انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: طرح جدید دانشگاه تهران برای اعطای بورسیه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
طرح جدید دانشگاه تهران برای اعطای بورسیه 1


رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه «کیفی‌سازی آموزش» سیاست اصلی دانشگاه است، از کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلات تکمیلی، توقف فعالیت پردیس ارس، متناسب‌کردن گرایش‌های تحصیلی و طرح جدید دانشگاه برای اعطای بورسیه مشترک خبر داد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اهمیت امر آموزش در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: آموزش همچنان مهم‌ترین رکن دانشگاه است. درست است که اکنون بحث دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین مطرح است اما مقوله کارآفرینی از مسیر آموزش گذر می‌کند و مهم‌ترین مدرکی که توسط دانشگاه‌ها صادر می‌شود گواهی فارغ‌التحصیلی است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه تهران کیفیت باید حرف اول را بزند، ادامه داد: مشکلی که در سال‌های گذشته وجود داشت افزایش بی‌رویه دانشجو، رشته‌ها و گرایش‌های متعدد تحصیلی بوده که عملا نسبت استاد به دانشجو را تغییر داده و باعث کاهش کیفیت پایان‌نامه‌های تحصیلی شده بود. البته افزایش دانشجو در دانشگاه تهران مانند دیگر دانشگاه‌ها نبوده و بخشی از اضافه پذیرش، در پردیس‌های خودگردان شکل گرفته است.

نیلی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه تهران امسال بر اساس مصوبات شورای آموزش دانشگاه که نسبت استاد به دانشجو را در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشخص کرده بود، صورت گرفت، افزود: بر این اساس دانشگاه تهران حدود 600 نفر در دوره کارشناسی ارشد و 200 نفر در دوره دکتری کاهش پذیرش داشته است.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، امسال فعالیت پردیس ارس به دلیل اینکه شاخص‌های دانشگاه در آن احراز نمی‌شد، متوقف شد و سعی می‌شود با کاهش پذیرش دانشجو و رساندن تعداد دانشجو به شاخص‌های استاندارد، کیفیت ارتقاء یابد.



برنامه‌های دانشگاه تهران برای ارتقای کیفیت



وی در ادامه در مورد برنامه‌های دانشگاه تهران برای ارتقای کیفیت توضیح داد: علاوه بر کاهش پذیرش دانشجو و توقف مراکزی که با استانداردهای دانشگاه فاصله داشته، بازنگری برنامه‌های درسی و متناسب‌کردن گرایش‌ها و رشته‌ها با نیازهای کشور و استانداردهای بین‌المللی نیز در دستور کار قرار دارد. فکر می‌کنیم با اعمال سیاست‌های دانشگاه در تشریح کیفیت به صورت طبیعی هم از گسترش بی‌رویه رشته جلوگیری شود و هم در برخی از گرایش‌ها ادغام و کاهش صورت بگیرد.



طرح جدید دانشگاه تهران برای اعطای بورسیه 1


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: موضوعی در شورای گسترش وزارت علوم وجود دارد مبنی بر اینکه گرایش‌ها در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد به حداقل برسد که دانشگاه تهران نیز با این موضوع موافق است زیرا تعدد گرایش‌ها به توسعه علم و ارتقای آموزش کمک نمی‌کند. طرح دیگری تحت عنوان نظام یکپارچه و هماهنگ مالی، اداری و پژوهشی وجود دارد که برای این طرح امر کیفیت در حوزه آموزش به صورت بهتری محقق شود.



طرح جدید دانشگاه تهران برای اعطای بورسیه

رئیس دانشگاه تهران در مورد پیشنهاد این دانشگاه به وزارت علوم در زمینه اعطای بورسیه نیز گفت: پیشنهادی که دانشگاه تهران قصد دارد به وزارت علوم ارائه کند این است که به جای اینکه افرادی که بورسیه می‌شوند تمام دوره‌های تحصیلی خود را در خارج از کشور بگذرانند، بخشی از اعتبارات این بورسیه‌ها را به دانشگاه‌هایی بدهند که با دانشگاه‌های معتبر دوره مشترک برگزار می‌کنند.

نیلی در تشریح بیشتر این طرح و پیشنهاد جدید دانشگاه اظهار کرد: بورسیه به این معناست که در حوزه‌ای نیاز به تخصص داریم و باید دانشجویانی را برای آن تربیت کنیم. دانشگاه تهران اکنون در اکثر رشته‌ها دانشجو می‌پذیرد و توانایی توسعه برخی از رشته‌ها که مورد نیاز کشور است با کمک دانشگاه‌های دیگر را دارد، به این ترتیب هم فرصت حضور دانشجوی ایرانی در خارج از کشور فراهم می‌شود و هم توسعه بین دانشگاهی انجام می‌شود.

انتهای پیام