انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اشتباهات رایج در طراحی وبسایت هایی که کاربر پسند نیستند!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کاربران اغلب با مراجعه به یک سایت به دنبال ویژگی های خاصی هستند که باید در طراحی این ویژگی ها را مدنظر قرار داد. در ادامه برخی از اشتباهات رایج در طراحی وبسایت که بر کابر نهایی اثر منفی می گذارند را معرفی می کنیم.
طراحان وب بسیار خلاق هستند و هنر خود را در طراحی نشان می دهد. اما واقعیت آن است که یک وبسایت پیش از هر چیز برای یک کاربر طراحی شده است، نه یک هنرمند. کاربران اغلب با مراجعه به یک سایت به دنبال ویژگی های خاصی هستند که باید در طراحی این ویژگی ها را مدنظر قرار داد. در ادامه برخی از اشتباهات رایج در طراحی وبسایت که بر کابر نهایی اثر منفی می گذارند را معرفی می کنیم:


1. عدم استفاده از Grid در طراحی وبسایت
استفاده از Grid در طراحی وبسایت می تواند کمی طراحی را محدود کند اما اگر در طراحی از Grid استفاده نشود نتیجه ی کار نا متقارن خواهد شد. اغلب کاربران به دنبال تجربه ی بصری هستند که به صورت عمودی و افقی مفهوم متقارنی داشته باشد. این تقارن احساس منظم بودن و سازماندهی صفحات را به کاربر القا می کند. پس بهتر آن است که در طراحی وبسایت از ساختارهای مشخص و مفهوم استفاده شود. برای آنکه طرح نهایی یک وبسایت منظم تر باشد، پس از اتمام طراحی، کلیه ی قسمت ها باید به کمک Grid باز طراحی و بر تقارن منطبق شود. اگر امکان متقارن ساختن طرح نهایی با Grid وجود ندارد پس بهتر است از آن طرح صرف نظر کنید و یک طرح جدید بکشید. حتی اگر قرار است خلاقیت در یک طرح موج بزند باز هم باید بر اساس ساختار درستی این اتفاق بیفتد. همواره در طراحی وبسایت از ابزارهای طراحی (مثل UX Pin) بهره ببرید تا نتیجه ی کار قابل قبول تر باشد.

2. عدم سفارشی سازی تم ها
تم های آماده ی زیادی در دسترس هستند و برخی از طراحان وبسایت از تم های آماده برای طراحی استفاده می کنند. در حقیقت تم ها بر اساس سرعت لود بالا طراحی شده اند و کاربران نیز به دنبال سرعت لود بالا در یک وبسایت هستند. اما برخی طراحان سعی در ایجاد تغییراتی بر روی تم های آماده دارند تا آن ها را متناسب با مقاصد خود سفارشی سازی کنند تا قالب وبسایت مشابه دیگر وبسایت ها نباشد.
اگر در سفارشی سازی تم ها مشکل دارید می توانید به دنبال وبسایت هایی با تم های سفارشی که نظر شما را جلب می کنند بگردید و URL وبسایت راکپی کنید. سپس به "What Theme is That.com" مراجعه کنید و URL سایت را در آنجا سرچ کنید. این وبسایت به شما نشان می دهد که URL مورد نظر از چه کیتی برای تم استفاده کرده است. به این ترتیب می توانید با اعمال تغییراتی بر روی رنگ تم و غیره آن را برای طراحی وبسایت خود بکار ببرید. اگر همچنان در اعمال تغییرات مشکل داشتید می توانید از خدمات " white label partner" استفاده کنید. این خدمات به شما در پروسه طراحی تا نهایی سازی بدون ذکر منبع و بدون آنکه مشتری شما آگاه شود کمک می کنند.

3. عدم طراحی منطبق بر پلتفورم های مختلف
اگر در طراحی یک وبسایت کابران بر روی دیگر پلتفورم ها مثل موبایل و تبلت را در نظر نگیرید، بخش عظیمی از کاربران را از دست داده اید. وبسایت هایی که برای پلتفورم های موبایل و تبلت طراحی نشده اند کاربر را با اسکرول افقی، صفحات بهم ریخته و تجربه ضعیف کاربری روبرو می کنند. بنابراین در طراحی یک وبسایت، پاسخگویی بر روی دیگر پلتفورم ها نیز در نظر داشته باشید. برای اینکار ابتدا بهتر است با طراحی وبسایت منطبق بر موبایل شروع کنید. چرا که برای طراحی پلتفورم های بعدی تنها کافیست محتوا و رسانه ها متناسب با صفحه نمایش بزرگتر را اضافه کنید. طراحی پاسخگوی سایت شما را مجبور می کند تا به دیگر جنبه های مهم در طراحی وبسایت بیشتر توجه کنید.

4. استفاده بیش از حد از فونت و رنگ ها
طراحان معمولاً عاشق استفاده از رنگ ها و نوشته ها هستند. اگر پس از اتمام یک طرح بازخورد خوبی نگرفتید، احتمالاً از پالت رنگی متناسب و تایپوگرافی خوبی استفاده نکرده اید. اساساً بیننده ها رنگ هایی که بیشتر با هم جور هستند را ترجیح می دهند و طراحی بر همین اصل به کاربر احساس امنیت و کنترل بیشتری می دهد.
بنابراین از پالت های رنگ و تایپوگرافی هایی که بیشتر با هم جور هستند استفاده کنید و قبل ارجاع طرح نهایی به مشتری، بهتر است طرح را در مرحله ی تست کاربری قرار دهید. بعلاوه همیشه در انتخاب رنگ و فونت متناسبات با با نوع کسب و کار سایت را در نظر بگیرید. از رنگ های سیاه، سفید، خاکستری و گاهی اوقات آبی نفتی در طراحی وبسایت های رسمی تر استفاده کنید. از رنگ های شاد و تندتر برای طراحی وبسایت های مرتبط با سفر و تور گردشی استفاده کنید. در وبسایت های مرتبط با پوست و بهداشت از رنگ های آرامش بخشی مثل سبز و آبی ملایم استفاده کنید. برای وبسایت های حرفه ای از ترکیب رنگ های آبی نفتی، آبی، سبز و سفید استفاده کنید. اگر لوگوی کمپانی از رنگ خاصی تبعیت می کند، همان رنگ را برای سازگاری با لوگو در ترکیب رنگی استفاده کنید.

5. لود شدن آهسته ی یک وبسایت
وبسایت های که لود آهسته ای دارند معمولاً حجم بالایی از کاربرانشان را از دست می دهند. استفاده از انیمیشن، فیلم، عکس و دیگر رسانه ها در یک وبسایت شاید جالب باشد اما نباید منجر به کندی لود وبسایت شود. به این ترتیب اغلب کاربران به وبسایت دیگری مراجعه خواهند کرد. به یاد داشته باشید که صفحات وب باید کمتر از 2 تا 3 ثانیه نمایش داده شوند. البته مدت زمان لود صفحات در دستگاه های مختلف متفاوت است، بنابراین کلیه ی موارد را باید درنظر داشته باشید.
برای بالا بردن سرعت لود وبسایتی که طراحی کرده اید به کمک بازبینی، مواردی که منجر به کند شدن لود وبسایت می شوند را شناسایی کنید و با حذف یا فشرده سازی آنها سرعت لود را بهبود بخشید. دوباره تاکید می شود که قبل ارائه ی طرح نهایی آن را در مرحله ی تست کاربری قرار دهید. گاهی می توان از بارگذاری یک ویدئو برای سرگرم کردن بازدید کننده ها تا زمان لود کامل سایت استفاده کرد اما این تنها یک راهکار موقت خواهد بود.

6. استفاده از منو های پیچیده
کاربران اغلب تمایلی به صرف زمان برای کشف نحوه ی جابجایی در بین صفحات وبسایتی که طراحی کرده اید ندارند و گاهی پیچیدگی منو منجر به بیراهه رفتن کاربر می شود. بهترین راه استفاده از منوی کلیکی در بالای هر صفحه می باشد. به طور کلی هر کابر باید بتواند با 3 کلیک به مقصد برسد. اگر تعدا صفحات وبسایت زیاد است بهترین گزینه استفاده از منوی اسلایدی در کنار صفحه است. این نوع منوها نسبت به منوهای کشویی و طولانی کارآمدتر هستند.

7. استفاده از فایل های PDF برای مطالعه
کاربران وبسایت های آموزشی و دولتی معمولاً تمایل به مطالعه در فایل های PDF دارند. در واقع مطالب طولانی (مثل راهنما های الکترونیکی) به صورت PDF ارائه می شوند. فایل های PDF اغلب زمان لود بالایی دارند چرا که با قالب بندی اصلی به اشتراک گذاشته شده اند. به خاطر داشته باشید که از PDF فقط برای فایل های بزرگ استفاده کنید.

8. تغییر رنگ ندادن لینک ها
یکی از نکات کاربردی در سرچ گوگل آن است که زمانی که کاربری لینکی را باز می کند و دوباره به سرچ اصلی باز می گردد، رنگ لینک باز شده، تغییر می کند. به این ترتیب کاربر متوجه می شوند که این لینک را قبلاً باز کرده است. این امر موجب صرفه جویی در زمان کاربر می شود. شما نیز ازچنین ویژگی در طراحی وبسایت استفاده کنید تا کاربران دچار سردرگمی نشوند.

9. پنهان کردن قیمت ها
این کار ممکن است مورد پسند مشتری یا رئیس شما باشد، اما به عنوان یک وظیفه ی حرفه ای باید آنها را متقاعد کنید که یکی از آزاد دهنده ترین اتفاقاتی که در یک وبسایت فروشگاهی می تواند اتفاق بیفتد آن است که کاربر به راحتی نتواند قیمت یک کالا را پیدا کند. با بررسی وبسایت های رقیب متوجه خواهید شد که نشان دادن قیمت به صورت واضح و آشکار یکی از مهم ترین اصول در طراحی وبسایت های فروشگاهی است.

10. نبودن فضای سفید کافی در اطراف عناصر مهم
درهم برهمی بیش از اندازه بین عناصر مهم یک وبسایت، بخصوص دکمه ها می تواند منجر به سردرگمی کاربران و از دست دادن توجه آنها شود. بنابراین بهتر است در اطراف عناصر مهم فضای خالی با رنگ سفید به اندازه ی کافی ایجاد شود. بخصوص در اطراف دکمه ها از رنگ سفید و برای خود دکمه از رنگ های متضاد استفاده کنید. بعلاوه نوشته ی روی هر دکمه نیز باید با رنگ مشخصی نوشته شده باشد تا در یک نگاه چشم کاربر را به خود جلب کند. نکته ی دیگر اینکه بیشتر از دکمه های مربعی شکلی که لبه های منحنی دارند استفاده کنید تا از دکمه های مربعی با گوشه های زاویه دار؛ چرا که لبه های منحنی بیشتر چشم کاربر را به خود جلب می کند.

11. بکار بردن فرم ثبت نام پیچیده و کوچک
کاربران اغلب تمایل به ارائه ی اطلاعات بیش از حد و یا منتظر تایید ایمیل آدرس در پروسه ی ثبت نام ندارند. آنها سرعت و سادگی را بیشتر می پسندند. بعلاوه کابران تلفن همراه و افراد بالای 40 سال، فیلد ها و دکمه های بزرگتر در یک فرم را بیشتر می پسندند. بنابراین در طراحی فرم ثبت نام فقط برای اطلاعات ضروری فیلد قرار دهید و از ابعاد بزرگ و معقول برای خوانایی استفاده کنید. بعلاوه می توانید به کاربر امکان بزرگتر کردن سایز نوشته ی فرم را نیز بدهید. کابران بالای 40 سال از این ویژگی استقبال می کنند.

12. بهره نبردن از تست کاربری در هر مرحله از طراحی
اگر هر مرحله از طراحی تست کابری نشود، اشکالات سربسته باقی خواهند ماند. در انتها این شما هستید که مجبورید تغییرات را در مرحله ی نهایی اعمال کنید. در مواردی که از تست کابری بهره نبرده باشید پس از آپلود وبسایت باید آن را در حالت "در دست تعمیر" قرار دهید و کابران را در انتظار بگذارید. اگر در هر مرحله از طراحی وبسایت را بر روی انواع پلتفورم ها در مرحله ی تست کابری قرار دهید، در نهایت یک وبسایت بی نقص را تحویل مشتری یا رئیس خواهید داد. توجه داشته باشید که تست کاربری نباید تنها توسط خود شما انجام شود. می توانید از همکاران معتمد و یا خدمات " white partner" برای تست کاربری کمک بگیرید.

نتیجه
طراحی باید با در نظر گرفتن تفکر یک کاربر آغاز شود:
- جذابیت بصری
- ثبات
- سادگی
- ناوبری آسان (منو)
- بارگذاری سریع صفحات
ابتدا با دید یک کاربر به طرح خود نگاه کنید و بعد خلاقیت را به آن بیفزایید. نتیجه کار یک طرح کاربر پسند و خلاقانه خواهد شد.
ویرایش شد!
منتقل شد!