انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: هنرمندان عروسکی دل ماندن ندارند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برخی از هنرمندان تئاتر عروسکی تنها دغدغه‌ اجرای نمایش در جشنواره‌های خارج از کشور را در سر دارند.
هنرمندان عروسکی دل ماندن ندارند 1محمد اعلمی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند شکل‌گیری و داستان‌ نمایش «کدو زری» گفت: به پیشنهاد مرضیه برومند دبیر جشنواره نمایش‌های عروسکی، سال 93 قرار شد قصه ایرانی را به نام کدوزری نوشته راضیه برومند و گیتی مرتضوی به روی صحنه ببریم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بر اساس یک افسانه ایرانی شکل گرفته و داستان زندگی زوجی را روایت می‌کند که زن در حسرت داشتن فرزند با کدویی انس می‌گیرد و تمام حس مادرانه‌اش را به او می‌بخشد. این نمایشنامه با درونمایه‌ معلولیت و شرایط خاص دلیلی بر ناتوانی نیست به اجرا می‌رود.

اعلمی در خصوص شیوه اجرایی نمایش «کدو زری» اظهار داشت: سعی کردم تفکر سینمایی را تا حدی در اجرای این نمایش لحاظ کنم تماشاگر این نمایش در حکم تدوینگر است و مرزی را میان عملکرد و نمایش بازیگر و عروسک‌گردان‌های روی صحنه ایجاد نکردم. حتی در طراحی لباس‌ آنها هماهنگی به چشم می‌خورد و در لحظاتی بازیگر به صورت موازی در نقش عروسک‌گردان نیز ظاهر می‌شود.

وی در مورد وضعیت تئاتر عروسکی بیان کرد: هنرمندان حوزه تئاتر عروسکی دارای پتانسیل قابل توجهی هستند اما متأسفانه عده‌ای از دوستان با چمدان در دست تنها دغدغه‌ اجرای نمایش‌های خود را در جشنواره‌های خارج از کشور در سر دارند و مردم کشور خودمان را فراموش کرده‌اند.

اعلمی در پایان گفت: نمایش‌های عروسکی به دلیل بهره‌گیری از بازیگر و عروسک‌گردان و همچنین ساخت عروسک، نیازمند بودجه مضاعف نسبت به سایر گونه‌های تئاتری است. امیدوارم نگاه دوستانه و مهربان مدیران به تئاتر عروسکی هم بیفتد.

گفتنی است؛ نمایش «کدو زری» از 8 تا 24 مهر در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.