انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: رشد 2 برابری پذیرش در دکتری دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رشد 2 برابری پذیرش در دکتری دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان 1


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با اشاره به کاهش 30 درصدی پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی این دانشگاه نسبت به سال گذشته، گفت: رشد کمّی دانشگاه متوقف نمی‌شود و بر اساس این سیاست با توجه به کاهش دانشجو در دوره‌های کارشناسی در سطح کشور، افزایش ظرفیت دانشگاه با رشد 2 برابری پذیرش در مقطع دکتری و 40 درصدی در مقطع کارشناسی‌ارشد انجام شد.



دکتر عباس عبدشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: امسال ظرفیت پذیرش دانشگاه در دوره‌های کارشناسی 286 نفر در 14 رشته اعلام شد که تا کنون 204 نفر در دانشگاه نام‌نویسی کرده‌اند.



وی افزود: همچنین تا کنون 213 نفر در دوره‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که ظرفیت پذیرش دانشگاه در این مقطع تحصیلی نیز 247 نفر در 19 رشته‌گرایش اعلام شده بود. در مقطع دکتری نیز 37 نفر در 6 رشته‌گرایش درخواست داده شد که تاکنون 36 نفر اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند.



معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان این‌که امسال برای نخستین‌بار در رشته‌های آگرئواکولوژی و باغبانی گرایش اصلاح میوه و بذر در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو پذیرش شده است، تصریح کرد: همچنین امسال برای اولین بار با اخذ مجوز رشته‌های بیولوژی خاک و مکانیزاسیون کشاورزی در مقطع دکتری در این رشته‌ها دانشجو پذیرش شد.





اخذ مجوز 2 رشته جدید دکتری در دستور کار دانشگاه



عبدشاهی از برنامه‌های دانشگاه برای راه‌اندازی دو رشته دیگر در مقطع دکتری خبر داد و اظهار کرد: درخواست ایجاد رشته‌های فیزیولوژی دام و باغبانی در مقطع دکتری به شورای گسترش ارسال شده و در حال اخذ مجوز این رشته‌ها هستیم. امسال همچنین پذیرش در مقطع کارشناسی رشته گیاهان دارویی آغاز شد.



وی با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدی پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش سراسری تعداد دانشجویان دوره‌های کارشناسی در کشور و به تبع آن در دانشگاه رامین خوزستان،همچنین حجم تقاضا برای ورود به مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، سیاست دانشگاه بر توسعه رشته‌های تحصیلات‌تکمیلی قرار گرفت.



معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان افزود: بر این اساس ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از 19 نفر در سال گذشته به 37 نفر و در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز از 160 نفر به 213 نفر در سال جاری افزایش پیدا کرد.





رشد کمّی دانشگاه متوقف نمی‌شود



عبدشاهی با بیان این‌که البته استراتژی دانشگاه حذف دوره‌های کارشناسی نیست، اظهارداشت: در حال حاضر یک کاهش کلی در ورودی دوره‌های کارشناسی اتفاق افتاده و به تبع آن سیاست دانشگاه تغییر کرده است اما این کاهش دانشجو مقطعی است و به احتمال زیاد در دوره‌های بعد با رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای ورود به دوره‌های کارشناسی را شاهد خواهیم بود بنابراین رشد کمّی دانشگاه از نظر پذیرش دانشجو و راه‌اندازی رشته‌های جدید متوقف نمی‌شود.



وی با اشاره به تحصیل حدود 2300 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: البته این تعداد دانشجو معادل 10 هزار و 400 دانشجوی علوم انسانی است؛ برای رشته‌های مختلف با توجه به هزینه‌بر بودن و نیاز به آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مختلف، نسبت به رشته‌های علوم انسانی یک ضریب محاسبه می‌شود که این ضریب برای مقاطع مختلف تحصیلی نیز متفاوت است.



معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان ادامه داد: این ضریب برای دانشجوی کشاورزی در مقطع کارشناسی معادل 2.3 برابر رشته‌های علوم انسانی است و بر این اساس سرانه دانشجویی برای دانشگاه محاسبه می‌شود؛ اتفاقأ رشته‌های کشاورزی بین رشته‌های علوم پزشکی، فنی و مهندسی و علوم پایه، از بیشترین ضریب برخوردار هستند.



عبدشاهی همچنین در خصوص پذیرش بدون آزمون دانشجو در دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی این دانشگاه از طریق آیین‌نامه استعدادهای درخشان، گفت: امسال 16 دانشجو برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و یک دانشجو نیز برای دوره دکتری دانشگاه از طریق تسهیلات آیین‌نامه استعدادهای درخشان پذیرش شدند که البته کمتر از ظرفیت پذیرش دانشگاه بوده است.



انتهای پیام