انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: راههای مناسب در زمینه پیشگیری از ایجاد مسمومیت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 راههای مناسب در زمینه پیشگیری از ایجاد مسمومیت 1

 
چگونه می توان از بروز مسمومیت در اطفال جلوگیری کرد و مانع ابتلا به آن شد در صورت بروز مسمومیت درخردسالان چه کارها و اقداماتی باید انجام داد و راه حل های اورژانسی در این زمینه کدامند وظیفه والدین برای پیشگیری از این امر چیست؟


یک فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت های اطفال با تاکید بر اینکه محیط خانه، عامل اصلی بروز مسمویت در کودک است، گفت: تمام خانواده ها باید در جمع آوری مواد و داروهایی که منجر به بروز مسمومیت در کودکان می شود دقت و توجه زیادی داشته باشند.
،دکتر فریبا فرنقی با اشاره به اینکه کودک از خانواده آموزش می بیند، گفت: بهتر است خانواده ها دور از چشم کودک موادی را که می دانند ممکن است به کودک صدمه وارد کند مانند مواد شوینده، مواد شیمیایی، قلیا، تینر، و حتی متادون و داروهای مایع را دور از دسترس کودک و در داخل کابینتی که قفل دارد قرار دهند، چرا که کودک به دلیل کنجکاوی که دارد ممکن است آنها را بخورد.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: عدم نگهداری بسیاری از داروها در یخچال و در شیشه هایی که در آنها به راحتی باز نمی شود می تواند در بروز مسمومیت ها نقش موثری داشته باشد. همچنین عدم نگهداری داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته و فاسد شده است می تواند راهکاری موثر در جلوگیری از بروز مسومیت باشد.
فرنقی خاطرنشان کرد: دادن شیر به کودک در زمان مسمومیت و وادار کردن او به استفراغ کار غلط و اشتباهی که اکثر خانواده ها انجام می دهند بدون اینکه به این مسئله توجه داشته باشند که استفراغ باعث می شود آسیب شدیدی به کودک برسد و شرایط را بدتر کند.
وی با بیان این مطلب که مفهوم قرص و دارو باید به کودک آموزش داده شود، گفت: خانواده ها باید از ابتدا به کودک بگویند که قرص با شکلات و تنقلات متفاوت است تا اشتباهی آن را نخورد. آنها باید دقت کنند که در مقابل کودک کارهای خطرناک مثل مشاجره، اقدام به خودکشی و حتی خوردن دارو نکنند زیرا کودک به راحتی از خانواده این کار را یاد می گیرد و به طور قطع آن را انجام می دهد.
این فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت های اطفال در پایان تصریح کرد: به خانواده ها توصیه می شود در مواجهه با بروز مسمویت با مواد سوزاننده و اسید حتما صورت کودک را با مایع زیاد شست و شو دهند و اگر محیط آلوده به گاز منواکسیدکربن است، کودک را از آنجا خارج کنند. همچنین اگر کودک بدحال است؛ در اسرع وقت از اورژانس کمک بگیرند و حتی در شرایط عادی هم کودک را برای درمان و معاینه به مراکز درمانی منتقل کنند.
ایسنا