انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نکاتی درباره تغذیه کودکان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نکاتی درباره تغذیه کودکان 1


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه معتقد است، کودکان برای تامین ویتامین D مورد نیازشان در سن رشد باید در روز ۱۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گیرند.
لیلا رضازاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اصول تغذیه در سن رشد، اظهار کرد: کودکانی که در سن رشد قرار دارند برای رشد، بازی کردن و مقابله در برابر بیماریها نیازمند مقدار قابل توجهی انرژی هستند که باید از طریق مصرف مواد نشاسته دار از جمله نان و برنج، روغن و چربی و ... تامین شود.
وی پروتئین را نیز لازمه رشد بچه‌ها، ساخت و ساز ماهیچه‌ها و نگهداری از استخوان آنها دانست و افزود: این پروتئین را می‌توان از منابع حیوانی از جمله گوشت قرمز و سفید، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ و از منابع گیاهی از جمله غلات و حبوبات تامین کرد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به نیازهای ویتامینی و مواد معدنی کودکان در سن رشد نیز خاطرنشان کرد: نیاز به ویتامین A در کودکان از طریق زردآلو، طالبی، هویج، کدو حلوا و ... و نیاز به ویتامین C از طریق مرکبات، گوجه و جعفری و نیاز به کلسیم و فسفر با کمک شیر، ماست و پنیر و ... تامین می‌شود.
وی سبزیجات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید و ... را نیز منبع آهن مورد نیاز کودک در سن رشد خواند.
به گفته این کارشناس، تغذیه چون کودکان معده کوچکی داشته و نیاز به انرژی بالایی دارند، باید پنج وعده غذایی شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده داشته باشند.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه، "صبحانه" را مهمترین وعده غذایی کودک دانست که در افزایش دقت و سرعت یادگیری او موثر است و حتما باید در کنار سایر افراد خانواده صرف شود.
رضازاده گفت: برای میان وعده‌ها نیز می‌توان از شیر، نان و پنیر، نان و خرما، بیسکویت، میوه و خشکبار استفاده کرد.
وی مصرف تنقلات، پفک، چیپس، یخمک و ... را برای وعده‌های غذایی کودک نامناسب خواند که جلوی اشتهای کودک را می‌گیرد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت کرمانشاه اظهار کرد: لازم است کودکان غذا خوردن در ساعت منظم را بیاموزند، زیرا نظم تاثیر بسزایی در تحریک اشتهای کودک دارد.
رضازاده با بیان اینکه خستگی از مهمترین عوامل کاهش اشتهای کودکان در سن رشد است، اظهار کرد: رنگ غذا نیز در اشتهای کودک اثر دارد و بچه‌ها معمولا غذاهای سبز، نارنجی و زرد را دوست دارند.
وی از خانواده‌ها خواست از دادن غذای تکراری به فرزندان خود خودداری کنند، حتی اگر غذای مورد علاقه او باشد.
به گفته این کارشناس تغذیه، ظرف غذا نیز در تغذیه کودکان در سن رشد اثر دارد و اگر ظرف غذای کودک شکسته شود احساس ناخوشایندی خواهد داشت.