انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تبدیل 50 مرکز فنی وحرفه‌ای به «دانشکده»/ تطبیق کادر آموزشی فنی‌و حرفه‌ای با هیات علمی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تبدیل 50 مرکز فنی وحرفه‌ای به «دانشکده»/ تطبیق کادر آموزشی فنی‌و حرفه‌ای با هیات علمی 1


رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از تصویب آیین‌نامه دستورالعمل تطبیق کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تعداد اعضای هیات علمی، توسط هیات امنای این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مسعود شریفی در نشستی که به مناسبت پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، با اشاره به تفکیک دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال 1390 طبق ماده 23، پنج آموزشکده فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش جدا شده و به وزارت علوم پیوستند. متاسفانه این دانشگاه در دو یا سه سال گذشته چندان شناخته نشده بود اما در یک سال اخیر با فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شده، این دانشگاه یکی از سه ابر دانشگاه بزرگ دولتی کشور است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای بیش از 1500 دانشجو و 172 مرکز در کل ایران است، افزود: بیش از 60 مرکز و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای قابلیت تبدیل به دانشکده شدن را دارند و با توجه به درخواست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت علوم، به زودی شاهد تبدیل بیش از 50 مرکز و آموزشگاه به دانشکده خواهیم بود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مراکز این دانشگاه تک جنسیتی هستند، اظهار کرد: علت این امر این است که این دانشگاه قبلا متعلق به وزارت آموزش وپرورش بوده است. در حال حاضر تقریبا چهارپنجم دانشجویان در مقطع کاردانی و یک پنجم آنها در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند.

به گفته رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، این دانشگاه دارای هفت رشته در مقطع کارشناسی پیوسته است و بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند.

شفیعی در ادامه با اشاره به مدرک محور بودن کشور ایران گفت: در دنیای پیشرفته به ازای هر مدرک کارشناسی 3 تا 5 تکنیسین باید تربیت شود، اما از آنجایی که در کشور ایران مدرک‌محوری مطرح است، این موضوع برعکس بوده و حتی تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار هستند. در واقع در دنیای پیشرفته افراد بعد از اخذ مدرک وارد بازار کار می‌شوند اما در کشور ایران همه افراد به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر همه افراد به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر بوده و وارد بازار کار نشوند، اقتصاد دانش‌بنیان دارای چه مفهومی است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از دانشگاه‌های نادر کشور ایران است که دانشجویان آن جذب بازار کار می‌شوند، افزود: دانشجویانی که از دانشگاه‌های برتر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، سریعا توسط کشورهای پیشرفته جذب می‌شوند و خودمان نمی‌توانیم از این فارغ‌التحصیلان بهره بگیریم زیرا سطح فناوری ما با سطح علمی برابری نمی‌کند و با وجود اینکه در حوزه علم در رتبه بالایی در منطقه قرار داریم اما این علم تبدیل به ثبت و اختراع نشده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دنبال کمک به کشور است نه اینکه سر بار کشور باشد، گفت: هدف ما کمک به کشور است اما مشکلاتی سرراهمان قرار دارد از جمله اینکه اکثر تجهیزات ما متعلق به 50 سال گذشته است و هزینه تهیه تجهیزات بسیار بالا است، به همین دلیل امیدواریم دولت در این راستا به ما کمک کند و با توجه به نامه‌هایی که به دکتر نوبخت در این راستا ارسال کرده‌ایم و با توجه به تحولات اخیر در وزارت خارجه، این مشکلات به زودی برطرف شود.



شفیعی با اشاره به اینکه دانشجوهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای از هنرستان‌ها جذب می‌شوند، گفت: متاسفانه فرهنگ نادرستی در مورد هنرستان‌ها وجود دارد و آن این است که اینگونه مطرح می‌شود که افرادی که در هنرستان تحصیل می‌کنند از سواد کمتری برخوردار هستند. من این موضوع را به شدت رد می‌کنم .



وی با تاکید بر اینکه در کشور ایران مدرک‌گرایی مد شده است، گفت: به نظر من ارزش یک تکنیسین بیشتر از یک دکتر بیکار است و باید حقوق یک تکنیسین به قدری باشد که افراد تشویق شوند در مقطع کاردانی تحصیل کنند. البته همانطور که اجداد ما به علم توجه داشتند ما همواره باید به علم و ارتقای علمی توجه داشته باشیم اما نباید فقط به دنبال مدرک‌گرایی باشیم و باید در کنار مدرک، کار هم فرا بگیریم تا در ارزش افزوده اقتصاد سهمی داشته باشیم.



تطبیق کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعضای هیات علمی

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از تصویب آیین‌نامه دستورالعمل کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعضای هیات علمی در هیات امنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: هنگامی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش جدا شد، ساختار به معنی واقعی تغییر نکرد و ما به دنبال این هستیم که همه مسائل با وزارت علوم تطبیق پیدا کند. یکی از مسائلی که بین وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاوت وجود دارد، این است که دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم دارای هیات علمی هستند، در صورتی که کادرآموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از مدرس، هنرآموز و دبیر تشکیل شده است.



شفیعی ادامه داد: به وزارت علوم درخواست دادیم که نیروهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان اعضای هیات علمی شناخته شوند اما وزارت علوم اعلام کرد که طبق قوانین چنانچه فردی می‌خواهد عضو هیات علمی شود، باید مقالات ISI به چاپ برساند اما آیا مدرسان ما قادر به چاپ این مقالات هستند؟



وی با بیان اینکه 50 نفر از مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای از اعضای هیات علمی هستند، گفت: سعی می‌شود طبق این آیین‌نامه مدرسان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اعضای هیات علمی معادل‌سازی شود. در همین راستا دکترای تخصصی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان استادیار فنی، کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای به عنوان مربی حرفه‌ای و کارشناسی به عنوان آموزش‌یار فنی شناخته می‌شود. باید توجه کرد که این افراد تطبیق داده شده‌اند و تبدیل نشده‌اند زیرا اگر می‌خواستند تبدیل شوند، باید دارای مقاله ISI بودند.

همچنین وزارت علوم اعلام کرد که ممکن است فردی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان استادیار شناخته شود. در صورتی که شرایط استادیار بودن را ندارد و چنانچه به دانشگاه دیگری برود، و بخواهد با عنوان استادیار فعالیت کند، مشکل پیش خواهد آمد.





برگزاری سالگرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در 24 آبان‌ماه

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از برگزاری سالگرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای در 24 آبان‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تاریخ 24 آبان‌ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود که در این مراسم مسوولان کشوری از جمله سه وزیر که تاکنون قول مساعد برای شرکت داده‌اند، حضور می‌یابند.



راه‌اندازی مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر 7 رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌شود، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که در آینده دوره لیسانس را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گسترش دهیم.



گسترش تعاملات بین‌المللی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

وی در ادامه از گسترش تعاملات بین‌المللی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: از سال گذشته بازدیدهای متقابل دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز شد. همچنین از طریق DAAD یک موسسه فرهنگی، علمی، اجتماعی در آلمان بوده و دارای دفتری در ایران است، بازدیدی توسط وزارت علوم و برخی از دانشگاه‌های ایران از آلمان انجام شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از توجه خاص روسای دانشگاه‌های آلمان از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: روسای دانشگاه‌های آلمان به دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه خاصی نشان داده و علاقه خود را به انجام کارهای مشترک با دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام کردند. همچنین بازدیدهای دیگری با کشور آلمان انجام شد و صحبت‌هایی از قبیل ایجاد شعبه مشترک، تربیت مدرسان توسط کشورهای پیشرفته، گذراندن دوره در کشورهای دیگر و... مطرح شد.

شفیعی با اشاره به بازدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه فنی مالزی گفت: در این بازدید از انستیتو مشترک مالزی و ژاپن بازدید کردیم. کشور مالزی اعتقاد دارد که ارتباط ژاپن با صنعت بسیار خوب است و الگویی دارند که طبق آن 17 واحد دروس کارآفرینی و تجاری‌سازی ارائه می‌دهد. ما قصد داریم از این طرح الگوبرداری کنیم.



پیگیری طرح سرباز تکنیسین

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح سرباز تکنیسین اظهار کرد: برای پیگیری طرح سرباز تکنیسین هفته گذشته دیداری با سردار کمالی داشتیم و توضیحاتی در مورد این طرح به ایشان ارائه دادیم. ایشان از این طرح استقبال کردند. در توضیح طرح سرباز تکنیسین باید گفت: مدرک‌گرایی باعث شد افرادی که از مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شوند برای اینکه به خدمت سربازی نروند بلافاصله در مقطع کاردانی ناپیوسته ادامه تحصیل دهند به همین دلیل ما از مسوولان عالی‌رتبه درخواست کردیم که اجازه دهند فارغ‌التحصیلان تجربه شغلی کسب کنند یا ادامه تحصیل بدهند یا به خدمت سربازی بروند. به نظر ما این تنها راه حل مشکل سربازی است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: صحبت‌ها در این مورد امیدوارکننده بود و قرار شد به سردار فیروزآبادی نیز ارجاع داده شود و چنانچه پاسخ مثبت بود، این امر از طریق نظام وظیفه اعلام شود.



درآمد اختصاصی 90 میلیارد تومانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

شفیعی در ادامه با اشاره به درآمدهای اختصاصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: بودجه سال جاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای از درآمدهای اختصاصی 90 میلیارد تومان بود که بخشی از آن توسط شهریه دانشجویان شبانه و بخشی دیگر توسط درآمدهای اختصاصی دانشگاه کسب شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه هدف دانشگاه این است که درآمدهای دانشگاه از شهریه دانشجویان شبانه کاهش یابد، افزود: هنوز املاک دانشگاه فنی و حرفه‌ای که قرار بود طبق ماده 23 از وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داده شود، اختصاص نیافته است و از آنجایی که دانشگاه مالکیت ندارد، نمی‌تواند کارهای اقتصادی انجام دهد، امیدواریم تا یک الی دو ماه آینده این مسائل برطرف شود.

انتهای پیام